امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 13th, 2015 5:44 | کد خبر : 10247 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

امریکا مغلوب ایران / دلاورمردان ایرانی قهرمان جام جهانی کشتی شدند

تیم ملی کشتی آزاد ایران با شکست ۵ بر ۳ تیم آمریکا، میزبان جام جهانی در سالن فروم لس آنجلس برای چهارمین سال پیاپی به مقام قهرمانی این مسابقات دست یافت.

به گزارش مغانه به نقل از ایرنا، دیدار فینال از ساعت ۵:۱۵ دقیقه در سالن پر از تماشاگر فرووم شهر لس آنجلس آغاز شد که تیم ملی کشورمان بر تیم میزبان غلبه کرد و با ششمین قهرمانی خود طلسم ناکامی در فینال جام جهانی برابر آمریکا را شکست.

آزادکاران ایرانی در جام جهانی آمریکا و در دیدار اول بلاروس را ۸ بر صفر شکست دادند، در دیدار بعد نیز ۷ بر یک از سد ترکیه گذشت و در مسابقه حساس سوم جمهوری آذربایجان را ۷ بر یک مغلوب کردند.

*نتایج انفرادی دیدار فینال ایران و آمریکا از این قرار است:

۵۷ کیلوگرم: حسن رحیمی ۵ (برنده) – تونی راموس ۵

۶۱ کیلوگرم: بهنام احسان پور ۹ – کلمن اسکات ۷

۶۵ کیلو گرم: مسعود اسماعیل پور یک – برنت مت کالف ۳

۷۰ کیلوگرم: حسن یزدانی ۳ – نیکلاس مارابل یک

۷۴ کیلو گرم: مرتضی رضایی قلعه صفر – جردن باروفس ۱۰

۸۶ کیلوگرم: میثم مصطفی جوکار ۱۲ – کلیتون فاستر ۲

۹۷ کیلو گرم: محمدحسین محمدیان ۳ – جک وارنر ۳ (برنده)

۱۲۵ کیلوگرم: کمیل قاسمی ۳ – زاچ ری یک

۵۷ کیلوگرم: حسن رحیمی دارنده یک مدال طلا و دو مدال برنز پیکارهای قهرمانی جهان در نخستین کشتی فینال برابر تونی راموس سه دقیقه نخست را با دو امتیازی که از حریف خود گرفت به پایان برد.

در سه دقیقه دوم راموس که اشتیاق زیادی برای پیروزی داشت برای زیرگیری به رحیمی یورش برد که آزادکار ایرانی وی را به پل برد سه امتیاز گرفت و رحیمی در لحظات پایانی، کشتی را اداره کرد و این مبارزه حساس با نتیجه ۵ بر ۵ به پایان رسید و به دلیل کسب آخرین امتیاز توسط رحیمی دست او به عنوان کشتی گیر برنده بالا برده شد.

۶۱ کیلوگرم: بهنام احسان پور دارنده مدال طلای رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۲ جوانان جهان در تایلند و قهرمان تورنمنت بین المللی جام جهان پهلوان تختی که با سه پیروزی گذشته برابر حریفان حضوری خیره کننده در جام جهانی داشت در دیدار فینال برابر کلمن اسکات دارنده مدال برنز المپیک قرار گرفت.

اسکات در همان دقایق نخست احسان پور را به پل برد و ۴ امتیاز گرفت که مورد اعتراض کادر فنی تیم ملی قرار گرفت که مورد قبول واقع نشد. در ادامه اسکات با فن سرزیر بغل آزادکار کشورمان را خاک کرد و تایم اول با نتیجه ۷ بر ۲ به پایان رسید.

احسان پور با آغاز وقت دوم حریف خود را به پل برد که داوران امتیاز کامل را به او ندادند و در ادامه یکبار دیگر اسکات را خاک کرد و مبارزه را به تساوی (۷ بر ۷) کشاند.

کلمن اسکات که در لحظات پایانی خسته به نظر می رسید در ادامه اسیر قدرتنمایی آزادکار کشورمان شد و در نهایت احسان پور این مبارزه حساس را ۹ بر ۷ پیروز شد و دومین شکست تیم آمریکا را رقم زد.

۶۵ کیلوگرم: مسعود اسماعیل پور دارنده دو مدال نقره و برنز رقابت های قهرمانی جهان در دومین مسابقه خود در جام جهانی در دیدار فینال برابر برنت مت کالف روبرو شد که سه دقیقه نخست را ۳ بر یک به حریف واگذار کرد.

آزاد کار جویباری تیم ملی که به دلیل مصدومیت در آخرین لحظات به جمع ملی پوشان اعزامی به آمریکا اضافه شد در تایم دوم مبارزه تمام تلاش خود را برای رسیدن به پاهای حریف انجام داد اما ناموفق بود و این کشتی را با همان نتیجه ۳ بر ۱ به حریف واگذار کرد تا دیدار فینال در وزن های دیگر با حساسیت بیشتری دنبال شود.

۷۰ کیلوگرم: حسن یزدانی تنها نماینده کشورمان در وزن ۷۰ کیلوگرم یکی از بهترین کشتی گیران ایران در جام جهانی بود.

وی که مدال طلای رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۴ جوانان جهان در زاگرب کرواسی را در کارنامه دارد در دیدار فینال به نیکلاس مارابل برخورد کرد.

داوران در همان آغاز وقت اول اخطار ۳۰ ثانیه ای به یزدانی دادند که او با خاک کردن حریف دو امتیاز پیش افتاد.

با آغاز سه دقیقه دوم یزدانی حریف را اسیر دستان پرقدرت خود در سرشاخ کرد و این مبارزه با حساب ۳ بر یک به سود کشتی گیر کشورمان به پایان رسید.

۷۴ کیلوگرم: مرتضی رضایی قلعه بعد از پیروزی برابر علی شعبان اف و جبرییل حسن اف آزاد کاران سرشناس و عنوان دار بلاروس و جمهوری آذربایجان در سومین مبارزه خود در جام جهانی جردن باروفس دارنده دو مدال طلا در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ قهرمانی جهان و قهرمان المپیک لندن را در روبروی خود می دید.

جردن باروفس در فینال المپیک لندن و فینال پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۳ جهان به ترتیب صادق گودرزی و عزت الله اکبری را شکست داده بود.

باروفس در همان ثانیه نخست کشتی مچ پای رضایی را به گرو گرفت و با خاک کردن آزادکار کشورمان دو امتیاز به نام خود ثبت کرد. باروفس در ادامه با زیرگیریهای مکرر خود تایم اول را با نتیجه ۶ بر صفر پیروز شد.

آزادکار سرشناس آمریکایی که تاکنون هیچیک از کشتی گیران ایرانی موفق به شکست وی نشده اند، در وقت دوم هم با قدرت کشتی را به نفع خود به پیش برد و موفق شد رضایی را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست دهد تا دومین پیروزی آمریکا مقابل ایران را کسب کند.

۸۶ کیلوگرم: میثم مصطفی جوکار دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچوون در ششمین مبارزه حساس تیمی ایران و آمریکا در فینال جام جهانی کشتی آزاد سال ۲۰۱۵ کلیتون فاستر را پیش رو داشت.

جوکار که پیش از این نمایندگان ترکیه و جمهوری آذربایجان را شکست داده بود در وقت نخست مبارزه برابر حریف آمریکایی اسیر زیرگیری حریف شد و دو امتیاز از دست داد اما میثم با اجرای فن درخت کن , فاستر را به پل برد و چهار امتیاز شیرین گرفت. جوکار یک بار دیگر با اجرای فن درخت کن حریف آمریکایی را به پل برد و وقت نخست با نتیجه ۱۰ بر ۲ به سود آزادکار ملایری تیم ملی ایران به پایان رسید.

در وقت دوم هم که جوکار تنها دو امتیاز با چهارمین پیروزی تیم ملی کم داشت یک بار دیگر فن درخت کن را بروی حریف خود اجرا کرد و در نهایت این مبارزه با نتیجه ۱۲ بر ۲ به سود نماینده ایران به پایان رسید.

۹۶ کیلوگرم: محمدحسین محمدیان دارنده مدال برنز رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۴ تاشکند ازبکستان که در این رقابت ها در یک وزن بالاتر به مصاف حریفان خواهد

پس از پیروزی در اولین مبارزه خود برابر ابراهیم بلوکباشی از ترکیه در غیاب رضا یزدانی مصدوم باید به مصاف جک وارنر قهرمان المپیک لندن برود.

محمدیان فرزند عسگری محمدیان (دارنده سه مدال نقره جهان و المپیک) در سه دقیقه نخست مسابقه با اخطار کم کاری ۳۰ ثانیه داور مواجه شد و نتوانست از حریف امتیازی بگیرد که این زمان با نتیجه یک بر صفر به سود وارنر به پایان رسید.

دو حریف سه دقیقه دوم را به دلیل حساسیت این مبارزه بدون کمترین ریسک آغاز کردند که در ادامه محمدیان جوان با خاک کردن قهرمان المپیک دو امتیاز گرفت و سپس با خارج کردن وارنر از تشک جمع امتیازات خود را به ۳ رساند.

محمدیان که با این پیروزی می توانست قهرمانی ایران را مسجل کند در سه ثانیه به پایان مسابقه یک امتیاز را به وارنر داد تا دست این کشتی گیر با تجربه بالای سر برود تا همه چیز به کشتی آخر یعنی وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشیده شود.

۱۲۵ کیلوگرم: کمیل قاسمی دارنده مدال برنز المپیک لندن و مدال نقره پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۴ جهان در تاشکند ازبکستان در آخرین کشتی تیمی ایران و آمریکا که قهرمان چهل و سومین دوره جام جهانی را مشخص می کرد به مصاف زاچ ری رفت.

در اواسط تایم اول داور به قاسمی اخطار ۳۰ ثانیه ای داد که آزادکار کشورمان به دلیل امتیاز نگرفتن، داوران یک امتیاز به زارچ ری دادند که دو کشتی گیر با همین نتیجه وقت اول را به اتمام رساندند.

در وقت دوم این مبارزه کمیل قاسمی پرتحرک تر از حریف ظاهر شد و به همین دلیل حریف آمریکایی اخطار ۳۰ ثانیه ای دریافت کرد که با گذشت ۴:۴۴ ثانیه کشتی یک بر یک به تساوی رسید. که در ثانیه های پایانی کشتی زمانی که زاچ به پاهای قاسمی حمله کرد آزاد کار کشورمان به پشت حریف رفت و این مبارزه حساس با نتیجه ۳ بر یک به سود قاسمی به پایان رسید و موجب قهرمانی تیم ایران در جام جهانی شد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در سال های ۱۹۹۴ ادمونتون، ۱۹۹۹ اسپوکس، ۲۰۰۰ فیرفاکس و ۲۰۰۱ بالتیمور با آمریکا به فینال جام جهانی راه یافته بود که در هر چهار دوره مغلوب این تیم شده بود.

تیم ملی کشتی آزاد ایران طی ۴۳ دوره جام جهانی ۱۸ مرتبه به فینال این رقابت ها راه یافته که ۶ دوره قهرمان و ۱۱ مرتبه هم نایب قهرمان شده است.

ایران پیش از این در سال های ۱۹۹۶ در تهران، ۲۰۰۶ در ساری، ۲۰۱۲ در باکو، ۲۰۱۳ در تهران و ۲۰۱۴ در لس آنجلس در جام جهانی کشتی آزاد قهرمان شده است.

تیم کشورمان همچنین ۱۱ مرتبه طی سال های ۱۹۷۴ لاس پالماس، ۱۹۷۶ تولیدو، ۱۹۹۲ مسکو، ۱۹۹۴ ادمونتون، ۱۹۹۹ اسپوکن، ۲۰۰۰ فیرفاکس، ۲۰۰۱ بالتیمور، ۲۰۰۷ کراسنویارسک، ۲۰۰۹ تهران، ۲۰۱۰ مسکو، ۲۰۱۱ مخاچ قلعه نایب قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شده است.

آزادکاران تیم ملی کشتی ایران طی سالهای ۱۹۹۸ استیکواتر عنوان سوم، ۱۹۹۵ چاتانوگا آمریکا عنوان چهارم، ۲۰۰۴ باکو عنوان پنجم و ۲۰۰۵ تاشکند عنوان ششم را کسب کرده است.

بنیان و سنگ بنای جام جهانی کشتی آزاد از سال ۱۹۷۳ و با پیشنهاد آمریکایی ها و موافقت اتحادیه جهانی کشتی (فیلا سابق) در شهر تولیدو آمریکا گذاشته شد.

از آغاز رقابت های جام جهانی تا به امروز، بیشترین میزبانی به نام آمریکایی ها نوشته شده و آنان در دهه های ۱۹۷۰، ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی، بارها این مسابقه ها را در شهرهای تولیدو، چاتانوگا، استیل واتر، اسپوکن، فیرفاکس، سیاتل، بالتیمور و بویزی میزبانی کرده اند و در این بین، شهر تولیدو در ایالت اوهایو یکی از شهرهای کشتی خیز آمریکا ۱۷ بار میزبان این رقابت ها بوده و از این حیث، پیشگام و رکورددار است.

در ۴۳ سال برگزاری مسابقه های جام جهانی کشتی آزاد، علاوه بر آمریکایی ها که بیشترین نقش و سهم را در میزبانی این مسابقه ها داشته اند، روس ها و ایرانی ها نیز چند بار میزبان بوده اند و در کنار آنها جمهوری آذربایجان (دو بار) و اسپانیا، مغولستان، کانادا و ازبکستان هر کدام یک بار میزبان رقابت های جام جهانی کشتی آزاد بوده اند.

کشورمان در سالهای ۱۹۹۶، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ میزبانی جام جهانی کشتی آزاد را برعهده داشته است.

در طول تاریخ ۴۳ سال اخیر پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد، ۱۵ بار قهرمانی به نام اتحاد جماهیر شوروی سابق (قبل از فروپاشی این کشور) نوشته شده و ۱۳ بار قهرمانی برای آمریکا رقم خورده است.

پس از این دو کشور پیشتاز و پیشگام در رقابت های جام جهانی، کشورهای روسیه( بعد از فروپاشی شوروی ) ، ایران، جمهوری آذربایجان و کوبا به ترتیب ۶، ۵، ۲ و یک بار مقام قهرمانی در این مسابقه ها را در کیسه خود دارند.

اخبار مرتبط

نظرات