- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

افزایش 50درصدی سطح زیرکشت سویا در پارس آبادمغان

585

حسن روحی عصر امروز پنجشنبه در مصاحبه با مغانه، افزود: در سال زراعی جاری شش هزار و 371هکتار از اراضی آبی حوزه عمل این شهرستان به کشت دانه روغنی سویا اختصاص داده شده است که این رقم در سال گذشته حدود چهار هزار و 250هکتار بود.

وی، با بیان اینکه به لحاظ انجام به موقع عملیات کاشت و داشت، در حال حاضر مزارع سویا از سطح سبز خوبی برخوردار است، ادامه داد: کشت دانه روغنی سویا به عنوان یکی از زراعت های مهم منطقه محسوب می شود و کاشت آن در این شهرستان قدمت طولانی دارد.

وی، متوسط عملکرد این محصول را دو هزار و 500کیلوگرم در هکتار عنوان و پیش بینی کرد در سال جاری 16هزار تن دانه روغنی سویا در این شهرستان استحصال شود.

او، نبود کارخانه روغنی کشی در استان و منطقه را از مهمترین موانع و مشکلات توسعه و گسترش سطح زیرکشت دانه های روغنی در این شهرستان ذکر کرد و گفت: به علت فقدان کارخانه روغن کشی، محصولات کلزا و سویا این شهرستان به سایر استان ها حمل می شود.

روحی، تاسیس و راه اندازی کارخانه روغن کشی مدرن و پیشرفته را از نیازهای ضروری پارس آباد دانست و افزود: در صورت احداث و فعالیت چنین کارخانه ای، علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی جدید، شاهد رونق کشت و تولید سویا و کلزا در دشت مغان خواهیم بود.

به گزارش مغانه، سالانه به طور متوسط یک میلیون و ۱۵۰هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در پارس آباد مغان تولید و در بازرهای داخلی و خارج از کشور عرضه می شود.

این شهرستان حدود ۵۰نوع محصول زراعی و باغی با تلاش و کوشش ۱۵هزار نفر بهره بردار کشاورزی تولید می کند.