امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 14th, 2013 9:09 | کد خبر : 1176 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

اظهارات دادستان کل درباره جهرمی، برادران (ر)، خاوری، مهدی هاشمی و دادگاه احمدی‌نژاد

سخنگوی قوه قضاییه درباره سخنان فائزه هاشمی، دادگاه جهرمی، روند خروج خاوری از کشور، صفحه فیس‌بوک برخی مسئولان، گمانه‌زنی برای آزادی سران فتنه، عفو زندانیان امنیتی، دادگاه رئیس‌جمهور سابق و فساد برادران (ر) اظهارنظر کرد. به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پنجاه و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار […]

سخنگوی قوه قضاییه درباره سخنان فائزه هاشمی، دادگاه جهرمی، روند خروج خاوری از کشور، صفحه فیس‌بوک برخی مسئولان، گمانه‌زنی برای آزادی سران فتنه، عفو زندانیان امنیتی، دادگاه رئیس‌جمهور سابق و فساد برادران (ر) اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پنجاه و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: آرامش در هر جامعه‌ای اعم از کوچک و بزرگ ارزش بالایی دارد و اگر آرامش نباشد، کارها به درستی انجام نمی‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر به طور طبیعی مردم، دستگاه‌های نظارتی و رسانه‌ها و مطبوعات در جهت تعالی، رشد و آگاهی مردم و انعکاس نقاط ضعف دستگاه‌ها وظیفه دارند که این اقدام شایسته و لازم است اما گاهی اوقات بر پایه یکسری حرف‌های بی‌اساس و تحقیق‌ نشده در جامعه التهاب ایجاد می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد: این اطلاعات نادرست نه تنها نفعی برای کشور ندارد، بلکه در بسیاری از موارد به ضرر کشور تمام می‌شود.

وی خطاب به نمایندگان رسانه‌های جمعی گفت: ‌من از شما می‌خواهم اخبار را به نحوی منتقل کنید که در جامعه شایعه‌پراکنی و حرف‌های بی‌پایه و اساس ایجاد نشود.

وی افزود: متاسفانه این روزها چندین شایعه ایجاد شد که بر اساس تحقیق‌ها مشخص شد که اینها خلاف واقعه است.

محسنی اژه‌ای گفت: در شایعه اول نام تعدادی از افراد دولت یازدهم در فیس‌بوک پیدا شد و صفحه‌ای به نام آنها باز شده بود و با تصویر خود آنها مطالبی به نقل از این افراد منتشر شد که هر کدام یکی پس از دیگری تکذیب شد و افراد دولت یازدهم اظهار کردند که نیازی به صفحه فیس‌بوک ندارند.

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: ‌بر اساس پیگیری‌های سیستم‌های اطلاعاتی فردی که این کار متقلبانه را انجام می‌داد دستگیر شد و در حال حاضر در زندان است و باید پیگیری شود که انگیزه این فرد از این اقدام چه بوده که باعث شد چند هفته فضای کشور متشنج شود.

وی افزود: البته فعلا یک فرد بازداشت شده و ممکن است افراد دیگری مرتبط با این پرونده وجود داشته باشم.

سخنگوی دستگاه قضایی شایعه دوم را مربوط به اس‌ام‌اس‌های استامینوفن کشنده دانست و گفت: عامل این کار شناسایی شده و در مرحله تحقیقات است البته فعلا از یک نفر تحقیق شده و ممکن است افراد دیگری هم باشند.

وی نکته بعدی را کلاهبرداری‌هایی دانست که در جامعه صورت می‌گیرد و گفت: اینگونه کلاهبرداری‌ها هم بار قوه قضائیه و هم بار ناجا را سنگین می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: البته تعداد پرونده‌های ما در بحث کلاهبرداری نسبت به کل پرونده‌ها زیاد نیست اما همین پرونده‌ها هم دردسرساز است و گاهی بخش‌های دولتی را زیر سئوال می‌برد.

دادستان کل کشور ادامه داد:‌ اخیرا افرادی شرکت‌هایی را تاسیس کردند و مدعی می‌شدند که می‌توانند با سند از بانک وام بگیرند و در این زمینه با فرد صاحب سند صحبت کردم اما در مرحله اولیه فرد کلاهبردار نمی‌گوید که باید سند بنام وی شود و تنها می‌گوید باید وثیقه‌گذاری صورت گیرد.

وی افزود: در مرحله بعدی فرد کلاهبردار به صاحب سند می‌گوید که بانک اظهار داشته که تا زمانی که سند به نام شما باشد، وامی نمی‌دهد بنابراین صاحب سند باید سند ملک یا مغازه خود را به نم فرد کلاهبردار کند و با این تصور که این یک انتقال صوری است انتقال سند صورت می‌گیرد اما پس از مدتی به مشکل برمی‌خوریم.

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: بر این اساس از یک سو سند به نام فرد کلاهبردار شده حتی اگر قسط‌ها پرداخت شده باشد، فرد نمی‌آید سند را به نام صاحب آن کند و از سوی دیگر گاهی هم پیش می‌آید که هم سند ملک از بین می‌رود و هم فرد با قسط‌های بانک و جریمه مواجه می‌شود.

محسن اژه‌ای تصریح کرد: ما با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، و همچنین سایر دستگاه‌های ذیربط صحبت کرده‌ایم که اجازه ندهند چنین مشکلاتی بوجود بیاید.

وی یکی دیگر از خبرهای غیر واقعی را مربوط به قضات منفصل از خدمت دانست و گفت: مطلب دیگر در خصوص خبری است که قضاتی از کار خود منفصل شدند و دستگاه قضایی در مقاطع مختلف با اهتمام بیشتری می‌خواهد تا اگر افرادی در داخل قوه قضائیه متخلف هستند، مجازات گردند و حتی اگر کسی به نام دستگاه قضایی تخلفی می‌کند که بیشتر هم اینگونه بوده باید با آن برخورد کرد.

دادستان کل کشور افزود: اگر در دستگاه قضایی فردمتخلفی پیدا شود باید با او برخورد کرد و این عیب دستگاه قضایی نیست بلکه حسن آن است که با ادامه تخلفات در قوه قضائیه برخورد می‌کند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما با قاضی یا وکیل متخلفی که خود قانوندان است و تخلف می‌کند به شدت برخورد می‌کنیم.

پرونده فساد در فوتبال به دستگاه قضا ارجاع نشده است/ شباهت برخی با جومونگ

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه یقه‌سفیدها کیستند و چرا معرفی نمی‌شوند، گفت: گاهی افرادی به دلیل پست و جایگاهی که دارند خود را مصون می‌دانند اما ما نباید هر مطلب و شایعه‌ای که می‌شنویم بلافاصله آن را مطرح کنیم.

وی افزود: ما قانون داریم که تا پرونده‌ای قطعی نشده نباید اعلام شود و حتی در پرونده فساد سه هزار میلیاردی هم کسانی در حد وزیر مطرح شدند اما پرونده آنها هنوز بسته نشده چرا که جرم آنها ثابت نشده است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: البته برخی در این پرونده حبس‌های طولانی گرفتند اما باز هم نمی‌شود تا جرمی اثبات نشده آن را اعلام کرد.

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: من نمی‌دانم شما سریال جومونگ را می‌بینید یا نه در این سریال بعضی که عطش قدرت دارند حاضر می‌شوند جنازه سردار پر افتخار خود را از خاک بیرون بکشند، سر آن را جدا کنند و به امپراطور تحویل دهند. این مثال را برای این زدم که بگویم گاهی ممکن است کارهایی انجام شود اما دیگران نفهمند.

وی افزود: بنابراین اگر موضوعی مطرح شود حتما‌ً تحقیق در مورد آن صورت می‌گیرد و اگر ثابت شود فرد به مجازات خود می‌رسد.

دادستان کل کشور افزود: البته برخی از افراد در برخی رده‌ها کارهایی می‌کنند که اثبات آن به آسانی میسر نیست اما در کل ما یقه‌سفید نداریم و با هرکس که تخلفی کند برخورد می‌کنیم.

وی افزود: فشار آوردن به قوه قضاییه غیرقابل انتظار نیست اما ما تلاش می‌کنیم که زیر بار فشارهای بیرونی نرویم.

محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه معاون اول قوه قضاییه اطلاع‌رسانی در مورد پرونده فساد در فوتبال را به شما واگذار کرده آیا دستگاه قضایی در این زمینه ورود کرده است یا نه، گفت:‌ من پرونده‌ها را پیگیری کرده‌ام اما موردی که فردی از فردی شکایت کرده باشد را پیدا نکردم.

وی افزود: از سوی دیگر من همه ورزشکاران را نمی‌شناسم که بخواهم بگویم چه کسی شکایت داشته اما امروز اتفاقاً موضوع را پیگیری کرده‌ام و یکی دو موردی را که وضعیت آن روشن بود از دادستان تهران پرسیدم که ایشان گفتند شکایتی صورت نگرفته است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در بحث فساد در فوتبال شکایتی به دستگاه قضایی تا این لحظه نشده اما دستگاه‌های نظارتی اعم از مجلس و قوه قضاییه همچنان موضوع را بررسی می‌کنند.

گمانه زنی برای آزادی سران فتنه درست نیست

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا پرونده موسوی، کروبی و رهنورد از قوه قضائیه گرفته شده و به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است، گفت: اتفاق خاصی نیفتاده و پرونده نیز به جایی محول نشده است.

وی ادامه داد: در جریان فتنه ۸۸ ظلم بزرگی به مردم و نظام وارد شد که در آن افرادی دخالت داشتند که بعضی از آنها به خارج از کشور رفته و برخی هم در داخل حضور دارند.

اژه‌ای تاکید کرد: آنهایی که در داخل بر مظان اتهام قرار دارند باید نسبت به جبران ظلمی که به نظام و مردم کرده‌اند اقدام کنند و ضمن توبه خسارتهایی که زده‌اند را تامین کنند که تاکنون در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده است.

اژه‌ای در ادامه در مورد گمانه‌زنی‌ها برای آزادی سران فتنه به مناسبت عید قربان، گفت: قرار نیست همچین اتفاقی بیفتد چون قبلاً به مناسبت‌های مختلف عفو برای زندانیان امنیتی داشته‌ایم دیگر عفوی برای آنها در این دو عید نخواهیم داشت.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده ایران زمین نیز گفت: در این زمینه 13 نفر شکایت کرده‌اند که پرونده آن تشکیل شده و در مرحله تحقیق از شکات به سر می‌برد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا قرار است دادگاه مربوط به دانشگاه ایرانیان با دادگاه آذرماه محمود احمدی‌نژاد ادغام شود، گفت: اگر چنانچه اتهامی متوجه شخصی باشد و در مرحله رسیدگی به آن مورد دیگری نیز به آن اضافه شود هردوی این اتهام‌ها در صورت صلاحیت دادگاه با هم تلفیق شده و در یک دادگاه به ان رسیدگی می‌شود.

اژه‌ای تاکید کرد: اما اینکه آیا این دو اتهام با یکدیگر همزمان رسیدگی می‌شود یا خیر، بسته به این دارد که پرونده دانشگاه ایرانیان تا زمان دادگاه آذرماه تشکیل شده باشد بنابراین باید تا آن زمان صبر کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد بازداشت یکی از افراد رده بالای دولت گذشته به همراه فرزندش گفت: خود من هم این خبر را شنیده‌ام اما هرچه جست‌وجو کردم به موردی نرسیدم.

وی در مورد کلاهبرداری شرکت‌های زیرمجموعه اپراتورهای تلفن همراه، گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و اگر کسی اطلاعی دارد به دستگاه ذیربط مراجعه و اطلاعاتش را در اختیار آنها بگذارد.

دادستان کل کشور در مورد استفاده اعضای هیئت دولت از فیسبوک، گفت: فردی دستگیر شده است، اعتراف کرده صفحه 5 وزیر و یک نفر غیر وزیر را در فیسبوک مدیریت می‌کرده است اما در مورد اینکه افرادی از قبل خودشان صفحه‌ای داشته باشند یا خیر اطلاعی ندارم.

خروج خاوری از کشور با حکم مأموریت/ دادگاه جهرمی به زودی برگزار می‌شود

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سئوال که جهرمی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود نحوه خروج خاوری از کشور را باید از اژه‌ای پرسید، گفت: ما باید برای پرداخت این موضوع به زمان حادث شدن اتفاق بازگردیم، روزی که خاوری قصد خروج از کشور را داشت اتهامی متوجه او نبود چرا که پرونده در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد.

وی تاکید کرد: خاوری برای خروج از کشور از طرف دولت مأموریت داشت و دولت رسماً به ما اعلام کرد که خاوری برای انجام ماموریت از کشور خارج می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: حتی اگر بحث ماموریت نیز نبود باید بدانیم که در آن زمان اتهام خاصی متوجه خاوری نبوده است.

اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد سرنوشت پرونده جهرمی و اینکه وی مدعی شده است که بی‌گناه است گفت: باید بدانیم که هیچکس نمی‌گوید من متهم هستم؛ دادگاه جهرمی انشاءالله بزودی برگزار می‌شود چرا که کیفرخواست به دادگاه رفته است.

اژه‌ای در مورد پرونده مهدی هاشمی و اینکه خواهر او فائزه مدعی شده بود اتهامات به مهدی پوچ است، گفت: همانگونه که قبلاً گفتم از هر متهمی که سئوال کنید می‌گوید من بی‌گناه هستم.

وی ادامه داد: پرونده مهدی هاشمی یک بار با صدور کیفرخواست به دادگاه رفت اما به دلیل نقص در پرونده بار دیگر به دادسرا بازگشت.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: زمانی که کیفرخواست صادر می‌شود قاضی دادسرا فرد را مجرم شناخته که برای او کیفرخواست صادر کرده است.

محسنی اژه‌ای همچنین از جلسه روز گذشته بازپرس با مهدی هاشمی خبر داد و گفت: پرونده به زودی تکمیل می‌شود و به دادگاه می‌رود و هرچه دادگاه حکم کند ما مطیع نظر دادگاه خواهیم بود.

دادستان کل کشور همچنین در مورد اینکه آیا برای فیلمی که احمدی‌نژاد در مجلس پخش کرد کیفرخواستی صادر شده است یا خیر، گفت: در این مورد کیفرخواستی صادر نشده است.

وی در مورد حادثه بزرگراه تهران ـ قم نیز گفت: این حادثه دارای چند بعد است که یکی از آن مربوط به دستگاه قضاست و ما باید مقصر حادثه را شناسایی کنیم.

دادستان کل کشور همچنین ادامه داد: اینکه چه عواملی نیز در این حادثه دخیل بوده از نظر اینکه بتوانیم جلوی حوادث دیگر را بگیریم و پیشگیری از وقوع جرم انجام شود نیز بی ربط به دستگاه قضاء نیست.

وی همچنین در مورد اینکه روند تحویل اجساد این حادثه به اعضای خانواده‌شان زمان برده است، گفت: به دلیل سختی شناسایی، مرجع تشخیص دادن هویت جنازه باید در مورد هویت نظر می‌‌داد که این کار زمان‌بر بوده است بنابراین اتفاق غیر عادی‌ای رخ نداده است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: دادستان قم را مسئول رسیدگی به این پرونده کرده‌ایم.

حجم فساد برادران «ر» بالاست/ زندانیان امنیتی به خاطر عفو آزاد شدند

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در خصوص آزادی زندانیان در اعیاد قربان و غدیر و گفت: من نمی‌توانم تعداد مشخصی را ذکر کنم و بگویم که دقیقا چه تعداد از افراد مشمول آزادی اعیاد قربان و غدیر می‌شوند اما مطمئن هستم که تعدادشان بالاتر از هزار نفر است.

وی افزود: من قبلا هم گفته بودم که به مناسبت‌های مختلف عفو زندانیان را داریم اما در مورد زندانیان امنیتی چون برخی از آنها به تازگی آزاد شده‌اند و برخی دیگر هم پرونده‌شان در حال بررسی است آزادی نداریم ضمن اینکه کسانی که آزاد می‌شوند تنها مختص تهران نیستند بلکه زندانیان کل کشور را شامل می‌شوند.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه در خصوص مرگ مشکوک یک دختر دانشجو در همدان گفت: هر مرگی چه خودکشی باشد و چه قتل عمد یا غیرعمد برای آن پرونده تشکیل می‌شود.

در مورد این دختر دانشجو نیز پرونده تشکیل شد و آنچه که تا الان مشخص شده مبنی بر این است که وی خود را حلق‌آویز کرده و هنوز شواهدی مبنی بر حضور فردی در این ماجرا مشاهده نشده است.

دادستان کل کشور گفت: در هر صورت این پرونده هنوز بسته نشده و رسیدگی به آن ادامه دارد.

خبرنگار دیگری در خصوص اتمام دوره ممنوع‌الخروج شدن خاتمی از سخنگوی دستگاه قضایی سؤال کرد و دلیل آن را پرسید که اژه‌ای گفت: در هر صورت کسانی در جریان فتنه 88 ظلم کرده‌اند از جمله شخصی که شما نام بردید اما در حال حاضر هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و تنها گمانه‌زنی است.

وی افزود: هر چیزی که قبلا بوده بر همان مبنا پابرجا است و هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده است.

یکی از خبرنگاران گفت: برخی از زندانیان امنیتی که آزاد شده‌اند دوره محکومیتشان به پایان رسیده بنابر این چرا می‌گویید که به آنها عفو خورده است؟

اژه‌ای گفت: هیچ کس محکومیتش تمام نشد که اگر این گونه بود آزاد می‌شد و اینطور نیست که کسی محکومیتش به پایان رسیده بلکه به او عفو خورده است.

وی افزود: من قبلا هم گفتم که 80 نفر آزاد شدند که همه آنها محکوم به حبس نبوده اند برخی جزای نقدی و برخی دیگر شلاق داشتند که حکم آنها تقلیل پیدا کرده ضمن اینکه همه آنها مرتبط با فتنه نبوده‌اند.

یکی از خبرنگاران گفت: اخباری منتشر شده مبنی بر بازخواست معاونان و مدیران کل دولت سابق از سوی قوه قضائیه به دلیل مسائل اقتصادی است. آیا دستگاه قضایی نمی‌خواهد رسیدگی به اتهامات اقتصادی را به حد بالایی از افراد دولت توسعه دهد؟

اژه‌ای گفت: در قانون اساسی مشخص شده که برخی از مقامات به هنگام ورود به یک سمت اموال دارایی خود را طی یک لیستی به قوه قضائیه ارائه دهند.

وی افزود: مدتی پیش طرحی در مجلس ارائه شد که افرادی به هنگام قبول مسئولیت و پس از پایان دوره مسئولیت باید لیست اموال را ارائه دهند ضمن اینکه براساس این طرح تعداد زیادی از دولتی‌ها مشمول می‌شوند البته این موضوع در مجمع تشخص در حال بررسی است و هنوز به پایان نرسیده اما هر زمان که به قانون تبدیل شد حیطه افراد نیز گسترش پیدا می‌کند اما در حال حاضر ما با اختیار خود نمی‌توانیم این دایره دولتی را گسترش دهیم.

یکی از خبرنگاران گفت: در بحث واژگونی تریلی حامل زباله و کاروان عروس و داماد شهرداری اخبار کذبی را منتشر کرده و اظهار داشته که پس از سانحه کارها را انجام داده و جنازه‌ها را از پزشکی قانونی تحویل گرفته است ضمن اینکه اظهار داشته کاروان عروسی در کنار اتوبان در حال پایکوبی بوده آیا مدعی‌العموم نسبت به این اظهارات واکنشی نشان می‌دهد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تمامی این اظهار نظر‌ها باید بررسی شود تا مشخص کنیم که چه کسی مقصر اصلی بوده است اما در این زمینه هنوز نظر قطعی صورت نگرفته است.

وی افزود: من فکر می‌کنم سؤال شما این بود که اگر کسی ادعای خلافی را منتشر کند و براساس این ادعا به کسی زیان وارد شود بعد می‌تواند شکایت کند که باید بگویم من اطلاع ندارم اظهار نظر شهرداری دقیقا چه بوده است.

یکی از خبرنگاران گفت: وکیل ستار بهشتی هفته گذشته اعلام کرده که زمان دادرسی در 5 آبان‌ماه منتفی شده و پس از رفع اختلاف وی با بازجو زمان مجدد تعیین می‌شود.

دادستان کل کشور گفت؛ من نمی‌دانم وکیل ستار بهشتی چه گفته اما اختلافات پیش از زمان تعیین دادرسی بوده که به آن رسیدگی شده بنابر این زمان تغییر نکرده و دادرسی 5 آبان‌ماه است.

وی در خصوص سیاه‌نمایی‌های احمد شهید گفت: این موضوع از جمله بحث‌هایی است که وزارت امور خارجه، ستاد حقوق بشر و روابط بین‌الملل قوه قضائیه باید پیگیری کند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس؛ مبنی بر ارائه آخرین جزئیات پرونده برادران «ر» گفت: حجم فساد در این پرونده بالا بوده اما هنوز کیفر خواستی صادر نشده و پرونده به دادگاه نرفته است.

وی در پایان در خصوص شرکت ساخت و ساز  «پرمهر» که 2 هزار و 500 شاکی دارد گفت: متاسفانه برخی پرونده‌ها با 2 هزار و 500 شاکی همراه است اما چون در این پرونده به خصوص شما اسم بردید من نمی‌توانم راجع‌به آن صحبت کنم اما ابعاد مختلفی دارد و برخی با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی معامله کرده‌اند که باید موضوع بررسی شود که امیدواریم هم دستگاه قضایی و هم شما خبرنگاران در این زمینه به درستی اطلاع‌رسانی کنید.

 

کلمات کلیدی:

اخبار مرتبط

نظرات