- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

اجرای طرح آبیاری ناحیه دوم پایاب سد خدآفرین دربیله سوار مغان آغازشد

به گزارش مغانه، مجید خدابخش استاندار اردبیل در آیین کلنگ زنی این طرح گفت: اجرای طرح آبرسانی به ۶۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان در سفر سال گذشته رییس جمهوری به اردبیل به مردم استان وعده داده شده بود و این طرح تحول آفرین با یک میلیارد دلار بودجه با همکاری وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی، ظرف چهار سال اجرا خواهد شد.
وی افزود: عملیات اجرایی آن قسمت از این طرح که به وزارت نیرو مربوط است از چند ماه قبل آغاز شده و امروز اجرای آبرسانی به ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم بیله سوار مغان با دو هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط وزارت جهادکشاورزی شروع می شود .
وی اظهار کرد: پیمانکار این طرح انتخاب شده و اجرای آن بدون وقفه پیگیری خواهد شد و امید می رود عشایر و مردم منطقه مغان ظرف چهار سال آینده، شاهد دستاوردهای مهم و مثبت این طرح باشند.
خلیل آقایی قایم مقام و معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این آیین گفت: با اهمیت دادن به آب، نباید از نعمت خاک مرغوب غافل شد و خاک مناطق مغان از نظر کشاورزی بسیار ویژه و حاصلخیز است.
وی افزود: شاید بتوان برحسب نیاز، به کشور آب وارد کرد اما واردات خاک امکان ندارد و مراقبت از خاک باید مدنظر قرار گیرد.
وی اظهار کرد: وضعیت زندگی عشایر برازنده نظام اسلامی نیست، از این رو مسوولان با اجرای این طرح مهم در منطقه عشایر نشین بیله سوار، برای ارتقای رفاه این قشر تلاش می کنند.
آقایی ادامه داد: اعتبار طرح پایاب خدآفرین با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی تامین شده است و از همین صندوق برای اجرای ۴۶ هزار هکتار در سیستان و بلوچستان، ۵۰۰ هکتار در خوزستان و برای آبیاری ۲۰۶ هزار هکتار از اراضی مرزی هزینه می شود.
او گفت: بر خلاف سال های گذشته، امسال نزدیک به ۷۰۰ هزار تن کود برای ارائه به کشاورزان فراهم شده است و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی طرح شبکه فرعی آبیاری تحت فشار ناحیه دوم خدآفرین را با ۶۲ هزار هکتار وسعت اراضی، دو برابر کشت و صنعت مغان و رویدادی بسیار مهم دانست و از عشایر و اهالی منطقه خواست در اجرا و مدیریت این طرح مشارکت نمایند.
آقایی افزود: عشایر نگران نباشند و بدانند که دولت به فکر معیشت آنهاست و از آنجائیکه در شرایط اقتصادی دشوار دولت، چنین اعتباری برای اجرای این طرح بزرگ تامین شده است، ما مسوولان نیز حق اشتباه و خطا نداریم و باید وظیفه شناس باشیم.
بهرام امینی پوری مجری شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی آب های مرزی کشور نیز در این مراسم گفت: نزدیک به ۷٫۲ میلیارد متر مکعب از آب های کشور از مرزها خارج می شود و هرچند موضوع مهار آب های مرزی قدمتی ۸۰ ساله دارد اما امروز با همت دولت تدبیر و امید شاهد عملی شدن مهار آب های مرزی در منطقه مغان هستیم.
وی افزود: موضوع مهار آب های مرزی کشور در ۱۱ استان پیگیری می شود و این طرح در استان اردبیل با ۶۲ هزار هکتار وسعت به جهت مرغوبیت خاک و امکان تولید بهتر محصولات، به عنوان نگین طرح های مهار آب های مرزی کشور محسوب می شود.
وی اظهار کرد: خشکسالی پدیده ای قابل پیش بینی و مدیریت است اما ما مسوولان همواره، سوء مدیریت خود را به گردن خشکسالی انداخته و از مهار و مدیریت این پدیده شانه خالی کرده ایم.
امینی پوری ادامه داد: هدف از اجرای این طرح بزرگ فقط اجرای خط انتقال و لوله گذاری نیست بلکه باید به تولید بیانجامد و همگان در تحقق آن، رسالت بزرگی بر عهده داریم.
او گفت: تولید محصولات کشاورزی در دنیای امروز برحسب مصرف قطره آب محاسبه می شود و باید با آموزش کشاورزان، تعریف الگوی کشت مناسب و مدیریت منابع آب در این راستا حرکت کنیم.
عدیل سروی رییس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل نیز در این آیین گفت: ایران به خاطر داشتن یک سوم بارندگی سایر کشورهای دنیا به مدیریت منابع آب نیاز دارد و ضرورت این امر در استان اردبیل و منطقه مغان بیشتر احساس می شود.
وی افزود: مهار و مدیریت آب از برنامه های الویت دار بخش کشاورزی دولت است و در استان اردبیل هشت طرح با ۱۰۷ هزار هکتار وسعت در جهت استفاده بهینه از منابع آب در حال پیگیری و اجراست.
وی همچنین در راستای توجه دولت به توسعه سیستم های آبیاری نوین از به بهره برداری رسیدن طرح شبکه های آبیاری فرعی در منطقه مغان با هشت هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت در دهه فجر امسال خبر داد.
سروی اظهار کرد: از سال گذشته اجرای ۷۳ طرح کشاورزی با تکیه بر استفاده بهینه از منابع آب با ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار با تخصیص کامل در استان شروع شده است.
او زمانبندی اجرای طرح آبیاری ناحیه دوم پایاب خدآفرین را ۳۰ ماه دانست و شش هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله گذاری و پیش بینی اجرای ۲۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع را از ویژگی های این طرح برشمرد.
وی بیان کرد: نظام بهره برداری از این طرح به شیوه کشت مکانیزه با فناوری نوین تولید و به منظور صادرات به کشورهای هدف تعریف شده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل ادامه داد: با بهره برداری از این طرح، تولید محصولات کشاورزی استان به میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن، که یک سوم میزان تولید فعلی است ارتقا خواهد یافت.
وی اضافه کرد: در شصت سال گذشته بعد از کشت و صنعت مغان شاهد اجرای چنین طرح بزرگ و فرا استانی در استان اردبیل نبوده ایم و با عجین شدن این طرح با منطقه آزاد تجاری استان، فرصت شکوفایی دیگری برای بخش کشاورزی و صادرات استان فراهم خواهد شد.
آرام حلیم فرماندار بیله سوار مغان نیز در این مراسم گفت: در سال های اخیرطرح آبیاری پایاب خدآفرین مورد بی مهری قرار گرفته بود که در سفر دولت تدبیر و امید به استان با تامین یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به اجرای آن اهمیت داده شد.
وی افزود: از کل ۶۲ هزار هکتار وسعت طرح آبیاری ناحیه دوم پایاب خدآفرین، ۴۲ هزار هکتار در حوزه استحفاظی بیله سوار مغان قرار دارد که یک هزار هکتار آن برای توسعه شهرک های گلخانه ای اختصاص خواهد یافت.
وی اظهار کرد: ۴۰۰ هکتار از اراضی بیله سوار برای توسعه کشاورزی گاخانه ای به سرمایه گذار هلندی و ۱۰۰ هکتار نیز به فارغ التحصیلان کشاورزی واگذار خواهد شد .
حلیم ادامه داد: طرح کشت گلخانه ای دیگری در بیله سوار مغان با ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت مکانیزه با هدف صدور محصول به کشور روسیه شروع شده است و بیله سوار مغان از سرمایه گذاران بخش کشاورزی کشور در این راستا استقبال می کند.
فرماندار بیله سوار گفت: ۹۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی این شهرستان نیز برای واگذاری به سرمایه گذاران در دوران پساتحریم منظور شده است و شهرستان بیله سوار از این به بعد به عنوان شهرستان گلخانه ای استان اردبیل شناخته خواهد شد.
از نظر مختصات جغرافیایی، ناحیه عمرانی دوم پایاب سد خدآفرین در محدوده شهرهای پارس اباد و بیله سوار قرار دارد.

منبع: ایرنا

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "اجرای طرح آبیاری ناحیه دوم پایاب سد خدآفرین دربیله سوار مغان آغازشد"

#1 Comment By درد دل یک شهروند On 2015/11/19 @ 5:52 ب.ظ

سد خداآفرین از نوع خاکى با هسته رسى با حجم مخزن ۱٫۶ میلیارد متر مکعب است و براى ساخت آن حدود ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
بزرگترین سد شمال غرب کشور به شمار می‌رود که ۱۲ کیلومتر پایین‌تر از سد مخزنی خداآفرین نیز سد انحرافی “قیزقلعه سی” احداث شده که هر دو باهم، شبکه آبیاری ۳۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی و۶۲ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل را تحت پوشش قرار می‌دهند.
پروژه خدا‌آفرین به عنوان مهمترین پروژه شبکه آبیاری دولت از سال ۸۳ آغاز شده است،
بنا بر اظهارات مهندس نجفیان برای تکمیل شبکه خداآفرین ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا ۶۲ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز منطقه به زیر کشت محصولات آبی برود.
و بنا به گفته مهندس سروی بیش از یک هزار میلیارد تومان نیاز هست تا این شبکه راه اندازی شود .
و در نتیجه مهندس شهبازی در سال ۱۳۹۱اعلام داشته اندتابحال بالغ بر هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصد در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و در حال حاضر به اعتبار نیاز دارد.برای اجرای شبکه فرعی و اصلی این پروژه ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که شش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای شبکه اصلی هزینه می‌شود و پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز جهاد کشاورزی در شبکه فرعی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
اما رسیدم به خبرهای امروز به کلنگ زنی اجرای ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم بیله سوار مغان با دو هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط وزارت جهادکشاورزی .
آیا اینها تبلیغاتی است برای نگه داشتن میز مدیریتی و یا برای دولت اعتدال و توسعه ؟
در این میان از سال ۱۳۸۳ شعار اشتغالزائی ۲۶ هزار نفر و ۵ هزار نفر … و غیره از زبان مسئولان و افزایش تولیدات کشاورزی استان به میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن داده می شود کی و با چه میزان اعتبارات این پروژه به اتمام خواهد رسید و در منطقه اشتغالزائی خواهد کرد و یا هنوز مسئولان پیدا می شود که دنبال توجیه اقتصادی این پروژه هستند قابل توجه وزیر محترم که زمانی دنبال توجیه اقتصادی این پروژه بودند. به امید پیدا شدن مسئولینی که از واقعیت های این پروژه بگوید و خیانت های که در خصوص تخصیص اعتبار شده و غیره …