- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

آژانس تکمیل تعهدات ایران را تائید کرد/اتحادیه اروپا و آمریکا دستور رفع تحریم‌ها را صادر کردند/کلینتون: نباید از ایران تشکر کرد

به گزارش مغانه، به نقل از خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران تمام گام‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را برداشته است.

در ادامه مهمترین تحولات مربوط به اجرای برجام آمده است:

۰۴:۱۹ متن گزارش مدیر کل در تائید اقدامات ایران ذیل برجام

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی تائید کرد که ایران تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک را به طور کامل انجام داده است.

۰۳:۵۹ گزارش: چه تحریم‌هایی برداشته شد؟

۰۳:۴۵ فرانسه: پایبندی ایران به برجام را به دقت رصد می‌کنیم/انگلیس: برنامه هسته‌ای ایران به عقب رانده شد

وزیران خارجه فرانسه و انگلیس، بامداد یکشنبه بعد از اعلام رسمی روز اجرای «برجام» در بیانیه‌هایی ضمن استقبال از آن بر ضرورت نظارت بر اجرای این توافق تأکید کرده‌اند.

۰۳:۱۸ رویترز: مذاکره چندین ماهه نمایندگان ایران با آمریکایی‌ها پیش از مبادله زندانیان

خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع خود، روند مذاکرات محرمانه نمایندگان آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها برای آزادی ۴ زندانی آمریکایی را تشریح کرده است.

۰۳:۰۷ ظریف به همراه صالحی و تیم هسته‌ای راهی تهران شد

وزیر امور خارجه ایران که به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح شنبه به منظور آخرین رایزنی‌ها برای آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و صدور بیانیه مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین رفته بود، دقایقی قبل وین را به مقصد تهران ترک کرد.

۰۲:۵۶ ظریف پس از آغاز اجرای برجام در صفحه فیس‌بوکش چه نوشت؟

وزیر خارجه ایران پس از آغاز اجرای برجام نوشت: با حمایت و مقاومت شما برجام اجرایی شد و تحریم‌ها رفع گردید. حال نوبت همه ماست که با بهترین بهره‌برداری از شرایط جدید، همدل و همزبان برای ساختن فردایی بهتر تلاش کنیم.

۰۲:۳۶ مونیز: راه‌های دستیابی ایران به بمب مسدود شد

وزیر انرژی آمریکا پس از اعلام اجرای توافق هسته‌ای گفت که روز اجرای توافق هسته ای نقطه عطفی در مسیر تلاش‌ها برای اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران از طریق مسدود کردن مسیرهای اصلی به سمت یک بمب است.

وی تاکید کرد که زمان گریز ایران از تنها ۲ تا ۳ ماه، به دستکم یک سال افزایش پیدا کرده است. ایران ۲۵۰۰۰ پوند اورانیوم غنی‌شده خود را خارج کرده، دو سوم سانتریفیوژهای خود را جدا و انبار کرده، هسته رآکتور اراک را خارج و آن را با بتن پر کرده و دسترسی بی‌سابقه‌‌ای را به بازرسان آژانس داده است.

۰۲:۳۵ مقام آمریکایی: تحریم‌های موشکی تازه‌ای اعمال می‌کنیم/ایران به نیمی از دارایی‌هایش دست می‌یابد

یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه به تشریح جزئیات نحوه اجرای برجام پرداخت و گفت: ایران «از امروز» به ۵۰ میلیارد از مجموع ۱۰۰ میلیارد دارایی بلوکه شده خود دسترسی می‌یابد. بیش از ۴۰۰ فرد و شرکت هم از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند.

وی افزود: «انتظار داریم که تحریم‌های مرتبط با تست موشکی اخیر ایران، اعلام شود.»

۰۲:۱۳ بعیدی‌نژاد: از امروز تحقق تمام حقوق هسته‌ای ایران تضمین می‌شود

رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با ۱+۵ در اینستاگرام خود نوشت: امروز روز افتخار برای ملت بزرگ ایران است. از امروز تحقق تمام حقوق هسته‌ای ایران تضمین می‌شود و تمامی تحریم‌های یکجانبه مرتبط هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین شش قطعنامه تحریم شورای امنیت و دوازده قطعنامه شورای حکام علیه ایران لغو و برداشته می‌شوند.

۰۲:۰۷ کلینتون: نباید از ایران تشکر کرد

نامزد پیشرو دموکرات‌ها در رقابت‌های درون حزبی گفت واشنگتن نباید به دلیل آزادی زندانیان آمریکایی و اجرای تعهدات از ایران تشکر کند.

۰۲:۰۳ گزارش نیویورکر از کانال دیپلماتیک فوق سری واشنگتن با تهران برای آزادی زندانیان آمریکایی

۰۲:۰۱ مقامات ارشد سازمان ملل، آمریکا، روسیه، انگلیس و آلمان با صدور بیانیه‌های جداگانه از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک استقبال کردند.

۰۱:۵۰ اعلام رفع تحریم‌های ایران در نشریه رسمی اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا رفع تحریم‌های ایران را رسما در نشریه رسمی خود منتشر کرد. این نشریه معمولا دوشنبه‌ها منتشر می‌شود، اما این بار برای اجرایی شدن رفع تحریم‌های ایران زودتر از موعد منتشر شد.

۰۱:۴۳ صالحی، عراقچی، بعیدی‌نژاد، کمالوندی و جابری‌انصاری پس از اجرای برجام چه گفتند؟

۰۱:۴۳ امکان حضور غیرمستقیم شرکت‌های آمریکایی در ایران: وزارت خزانه‌داری آمریکا، بامداد یکشنبه در دستورالعملی اعلام کرد نمایندگان برون‌مرزی شرکت‌‌های آمریکایی می‌توانند مطابق تعهدات آمریکا ذیل برجام از این پس در ایران فعالیت کنند.

۰۱:۱۳ آمانو در تهران: یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر می‌کند.

۰۱:۰۷ بیانیه کری: جان کری وزیر خارجه آمریکا به میان خبرنگاران آمد و بیانیه‌ای طولانی را قرائت کرد. وی در بخشی از اظهاراتش گفت: «ما تحریم‌ها را بلافاصله برخواهیم داشت. از امروز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به روز اجرای برجام رسیدیم. امروز به لحظه‌ای رسیدیم که تعهدات ایران از روی کاغذ خارج و به مرحله اجرا درآمده است. امروز با اطمینان می‌توانیم بگوییم که همه راه‌های ایران برای رفتن در مسیر ساخت سلاح و مواد شکافت پذیر بسته شده است.»

۰۱:۰۶ اعلام رفع تحریم‌های اروپایی: شورای اروپا با صدور بیانیه‌ای رسما تائید کرد که این اتحادیه «کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای علیه ایران را برداشته است.»

۰۰:۵۹ انتشار دستور العمل رفع تحریم‌های آمریکا: وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار دستور العملی ۴۲ صفحه‌ای رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تائید و نحوه اجرایی شدن آن را تشریح کرده است.

۰۰:۵۱ صدور فرمان اوباما: اوباما فرمان اجرایی رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را صادر کرد.

۰۰:۴۰ بیانیه مشترک ظریف و موگرینی: ظریف و موگرینی در بیانیه‌ای مشترک گفتند: امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا کرده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، امروز تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای ۱+۵، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

۰۰:۳۷ دستور کری: وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن تعهدات تحریمی خود ذیل برجام را اجرایی کرده است.

۰۰:۱۶ واکنش نتانیاهو: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به شروع رسمی اجرای برجام مدعی شد که ایران آرزوی ساخت سلاح هسته‌ای را از سرش خارج نکرده است.

۰۰:۰۶ موگرینی: پس از دیدار با آمانو بیانیه مشترک را با ظریف قرائت خواهیم کرد.

۰۰:۰۶ آژانس تکمیل گام‌های ایران را تائید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران تمام گام‌های متعهد‌شده ذیل برجام را برداشته است. یوکیا آمانو مدیر کل گفت از این پس روابط تهران و آژانس وارد فاز جدیدی شده و این نهاد می‌تواند نظارت بیشتری بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد.

در بیانیه یوکیا آمانو مدیر کل آژانس آمده است:

«امروز من طی گزارشی تائید کردم که ایران گام‌های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است. این گزارش به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که بازرسان میدانی تائید کردند که ایران تمام اقدامات لازم ذیل برجام برای ممکن شدن وقوع روز اجرا را انجام داده است.

این امر راه را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هموار می‌کند تا راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل این توافق را، آنطور از سوی شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده و مجوز آن از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده بود،‌ آغاز کند.

روابط بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون وارد فاز تازه‌ای می‌شود. این روزی مهم برای جامعه بین‌الملل است. من به تمام کسانی که این واقعیت را محقق کردند، به خصوص گروه کشورهای موسوم به E3/EU+3، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبریک می‌گویم.

ایران همراستا با تعهداتش، اجرای موقت پروتکل الحاقی بر توافقنامه پادمانی‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز می‌کند. این امر، همراه با دیگر اقدامات مرتبط با هسته‌ای ذیل برجام،‌ توانایی آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

از زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی مسئله هسته‌ای ایران را در سال ۲۰۰۳ اغاز کرد، ما مسیری طولانی را پیموده‌ایم. کارهای زیادی برای رسیدن به اینجا و اجرای این توافق، صورت گرفته است.»