- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

‌رتبه اول اردبیل در سرطان معده ‌

به گزارش مغانه ، فرهاد پورفرضی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات با اشاره به اینکه در استان اردبیل یک هزار و ۷۰۰ بیمار سرطانی وجود دارد، تصریح کرد: به دلیل تغذیه نامناسب و عادات بد غذایی، شیوع سرطان معده در اردبیل، جمهوری آذربایجان و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بالاست.

وی تصریح کرد: امسال دانشگاه علوم پزشکی ۲۵ هزار متر به فضای درمانی و ۹ هزار متر نیز به فضای آموزشی استان اضافه می‌کند.

پورفرضی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار نفر در سال گذشته از خدمات دهان و دندان بهره‌مند شده‌ است، گفت:‌ تاکنون ۲۰ هزار مسواک انگشتی نیز بین کودکان توزیع شده و این کار ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ مورد نمونه برداری آب آشامیدنی انجام شده است، تصریح کرد: آب استان در سطح میکروبی و شیمیایی مشکلی نداشته و سطح کلرسنجی در شهرها ۹۶ درصد و در روستاها ۷۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه عدم تحرک، تغذیه ناسالم و مصرف دخانیات سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد، افزود‌: تغذیه ناسالم باعث ابتلای انسان به بیش از ۲۰۰ بیماری از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون و سرطان می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه محصولاتی که به عنوان مواد غذایی مصرف می‌شود، از مزارع و دامداری‌ها تولید و در منازل مصرف می‌شود، تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی از جمله صنایع و کشاورزی باید دست به دست هم دهیم تا مردم غذای سالم مصرف کنند.

پورفرضی پیشگیری را بهتر از درمان دانست و افزود: کپسول‌هایی میان بزرگسالان ۳۰ الی ۵۹ سال توزیع خواهد شد تا از پوکی استخوان آنان جلوگیری کند.

وی با اشاره به معدوم شدن ۳۷ تن مواد غذایی فاسد اضافه کرد: در تعطیلات نوروزی امسال نیز بیش از ۱۵ تن مواد غذایی فاسد شناسایی شده و قرار است معدوم شود.

منبع: ایسنا

2 Comments (Open | Close)

2 Comments To "‌رتبه اول اردبیل در سرطان معده ‌"

#1 Comment By مهاجری از گرمی – مازندران On 2015/05/04 @ 9:40 ب.ظ

اکثر سرطانها و معلولیتهای مادرزادی در منطقه مغان از جمله گرمی ، پارس آباد ، بیله سوار و جمهوری آذربایجان نتیجه استفاده از آب آراز است که از سی سال پیش توسط ارمنستان به زباله اتمی آلوده میگردد. تا زمانیکه دست ارمنستان از آراز و قره باغ کوتاه نگردد این مصیبتها ادامه خواهد داشت.

#2 Comment By كاميار On 2015/05/05 @ 8:46 ب.ظ

با شعار دادن مشکلی حل نمی شود
هرچند که اطلاع رسانی هم ارزشمند است
ارمنستان فاضلاب صنعتی به ارس می ریزد که سال گذشته دولت تفاهنمامه ای را امضاء کرد ولی از نتیجه آن خبری نشد/هرچند که فاضلاب شهری پارس آباد نیز به ارس می ریزد
وقتی محصولات جالیزی مغان که بعد از تحریمها از سموم ۱۰۰% سرطانزای چینی استفاده می شود ، بدون اینکه فاصله سمپاشی تا برداشت رعایت شود ، مورد برداشت و عرضه به بازار قرار می گیرند باید هم سرطان گسترش یابد
جایی دیده ام که پیغمبر عظیم الشان اسلام فرموده اند:
ریشه همه امراض در خوردن و درمان آنها هم در خوردن است! (نوع تغذیه و …)
جالب اینجاست که محصولات جالیزی صادره مغان به تهران و شهرهای بزرگ بنابر شایغات – برگشت داده می شوند!
لطفا کاری بکنید که اولا سموم چینی استفاده نشود
دوما توسط صدا و سیمای …. فرهنگسازی شود تا فاصله سمپاشی تا برداشت رعایت شود
سوما اداره جهاد کشاورزی و بهداشت نظارت جدی داشته و در صورت لزوم از دادستانی محل حکم امحاء طلب کنند
و من الله التوفیق …