امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 18th, 2016 10:42 | کد خبر : 19673 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

۷۳۰میلیون مترمکعب آب در سدهای خداآفرین و ارس ذخیره شده است

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای اردبیل گفت: اکنون حدود ۷۳۰میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای خدا آفرین و ارس انباشته شده است.

به گزارش مغانه آنلاین، داود نجفیان در نشست مشترک خبری با فرماندار پارس آباد مغان افزود: بارش های مناسب امسال حجم ورودی آب سدهای ارس و خدا آفرین را در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داده به طوری که هم اکنون ۴۷۰میلیون متر مکعب آب در پشت سد ارس و ۲۶۰میلیون متر مکعب و درخدا آفرین ذخیره سازی شده است.

وی اضافه کرد: هیچ گونه نگرانی برای تامین آب شرب و زراعت کشت اول منطقه وجود ندارد اما نیاز است شهروندان به لحاظ محدود بودن منابع آبی در مصرف آب همچنان صرفه‌جویی کنند.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور اظهار کرد: شاید در منطقه مغان و استان اردبیل در زمینه آب چندان دغدغه و نگرانی احساس نشود اما وضعیت منابع آبی کشور با توجه به برداشت ها و مصارف بی رویه و غیر اصولی در ۲۰سال گذشته، فوق العاده اسفناک و بحرانی است به طوری که در حال حاضر با ۱۱۰میلیارد متر مکعب کسری در بحث آب های زیر زمینی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که معمولاً در دنیا ۱۰درصد آب سفره های زیر زمینی را مصرف می کنند و حداکثر آبی را که برای مصارف در نظر می گیرند ۴۰درصد منابع آبی است.

وی با بیان اینکه اگر کشوری ۶۰درصد منابع آبی خود را مصرف کند به اصطلاح می گویند وارد محدود بسیار بحرانی شده است ادامه داد: متاسفانه کشورمان با مصرف حدود ۸۶درصد آب های سطحی و زیر زمینی حتی از محدوده بسیار بحرانی فراتر رفته و در رتبه اول جهانی قرار دارد

نجفیان افزود: ما حتی آب مورد نیاز نسل های آینده را هم مصرف کرده ایم  که این فاجعه بزرگی است و باید چاره اندیشی شود.

به گفته وی، مصرف آب سفره های زیر زمینی در مغان نیز رشد صعودی دارد و این باعث زهدار شدن اراضی و محدود شدن منابع آبی می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل با اشاره به سیاست ها و برنامه های دولت یازدهم برای مقابله با بحران آبی و مدیریت مصرف بهینه آب در کشور گفت: دولت در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده مصرف آّب های سطحی و زیر زمینی از ۸۶درصد فعلی به رقم ۶۰درصد برسد و این بدین معنی است که مصرف آب های موجود باید ۲۶درصد کاهش دهیم تا آینده گان نیز از این نعمت بی بدیل الهی بهره مند شوند.

او اظهار کرد: مدیریت مصرف در کنار اجرای پروژه های آبی جدید از جمله طرح های مرزی از مهم ترین راه های رساندن مصرف کشور به ۶۰درصد و عبور از بحران عنوان کرد.

وی گذر از کشاورزی سنتی به مدرن را در کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید بسیار حائز اهمیت و ضروری دانست و گفت: در زمان حاضر یکی از شهرستان های استان اردبیل با استفاده از طرح های نوین آبیاری و کشاورزی مدرن برای هر هکتار سه هزار متر مکعب آب مصرف می کند و از نظر کمی و کیفی راندمان بالایی  در تولید محصول دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزی سنتی به هیچ عنوان توسعه نمی آورد، بر ضرورت پرهیز از خام فروشی و ترویج کشاورزی مدرن و ایجاد صنایع تبدیلی ، تکمیلی و بسته بندی و نیز صادرات محصولات کشاورزی برای تکمیل زنجیره تولید تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظرات