- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

۱۰هزار خانوار عشایری محدوده پایاب خدا آفرین ساماندهی می شوند +تصاویر

به گزارش مغانه آنلاین، شکور پورحسین در بازدید از روند پیشرفت پروژه های شبکه آبیاری پایاب خدا آفرین با همراهی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل و مشاور مدیر عامل و مدیر امور منابع آب مغان ، افزود: به هیچ عنوان اجازه دخل و تصرف در این محدوده را به فرصت طلبان و افراد سود نخواهیم داد.

وی با ابراز خرسندی از آماده ی افتتاح بودن پروژه ی سربند، ساماندهی دریاچه و ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار از شبکه ی اصلی پایاب سد خداآفرین در دهه فجر امسال ، خواستار تسریع در تدوین نظام بهره برداری از منابع خاک تحت پوشش شبکه ی خداآفرین شد.

وی اظهار داشت: در واگذاری اراضی می بایستی حقوق ذینفعان و ذیحقان و بهره برداران قانونی و عرفی و ساکنین به صورت متوازن و با رویکرد رعایت حقوق بیت المال حفظ شود.

او پیشرفت فیزیکی پروژه شبکه پایاب خدا آفرین را ۵۵ درصد ذکر کرد و گفت: این طرح ملی در اوایل سال ۹۷ به بهره برداری خواهد و با افتتاح این پروژه اراضی آبی منطقه مغان به مساحت بیش از ۱۵۰هزار هکتار رسیده و زمینه ساز پیشرفت و توسعه مضاعف منطقه خواهد شد.

پورحسین از ایجاد اشتغال مستقیم این طرح برای ۲۶ هزار نفر خبر داد و اظهار امیدواری کرد با آغاز بهره برداری این طرح یکی از اصلی ترین مشکلات منطقه که همان بیکاری جوانان است بطور کامل مرتفع شود.

وی بر لزوم اجرای زیرساخت های لازم در محدوده پایاب به موازات اجرای شبکه آبیاری تاکید کرد و خواستار انجام مطالعات طرح توسعه ی منطقه ای در محدوده طرح شد .

او انجام طرح توسعه ی منطقه ای در محدوده را شرط لازم پایدار بودن سرمایه گذاری های در حال انجام و نبود آنرا عامل نامتوازن بودن توسعه دانست.

۱۲۲۴

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز با بیان اینکه تا کنون چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از طرف شرکت آب منطقه ای به شبکه ی خداآفرین هزینه شده است، گفت:از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۲ در مجموع یک هزار و ۶۵۰میلیارد ریال به پروژه تخصیص یافته و ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که به دنبال با آغاز بکار دولت تدبیر و امید و درخواست رییس جمهور محترم برای تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ی ملی و موافقت مقام معظم رهبری اعتبار لازم به پروژه تخصیص یافت به طوری که در طی سال های ۹۳ و ۹۴ بالغ بر سه هزار و ۲۵۰میلیارد ریال به طرح خداآفرین تخصیص یافته و پیشرفت پروژه به مرز ۵۵ درصد رسید

۱۲۲۳

داود نجفیان ادامه داد: در سال ۹۵ نیز چهار هزار میلیارد ریال به این طرح تخصیص یافته و در حال حاضر با فعالیت بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر و بیش از ۶۰۰ دستگاه سنگین در قالب ۱۲ پیمانکار توانمند پروژه های خداآفرین در دو شیفت کاری مشغول به فعالیت هستند .

به گفته وی با روند موجود که سریعتر هم خواهد شد اتمام بخش های اصلی شبکه در آغاز سال ۹۷ محقق خواهد شد.

پروژه های احیای کانال آبگیر سربند،ساماندهی دریاچه ی مغان ،احداث ایستگاه های پمپاژ و شبکه ی اصلی ناحیه عمرانی دوم و احداث کانال اصلی شبکه ی پایاب سد خداآفرین از جمله پروژه هایی است که نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار از آنها بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند اجرای این طرح ها قرار گرفت.

photo_2016-11-19_01-25-21