- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

یک فوریت منطقه آزاد تجاری بعد از اربعین در مجلس مطرح می‌شود

به گزارش مغانه، مجید خدابخش در دیدار فرماندهان پایگاه‌های بسیج دستگاه‌های اجرایی و مربیان بسیج کارمندان استان در گرامیداشت هفته بسیج در اردبیل اظهار کرد: پنجم آذرماه سالروز تشکیل بسیج به فرمان تاریخی امام راحل است که در این ۳۶ سال این نهاد مردمی توانسته با مسیر آرمانی و مقدسی که در پیش گرفته انقلاب اسلامی را از جنگ تحمیلی گرفته تا عرصه سازندگی و مجاهدت‌های حوزه فرهنگی از تهدیدها در امان نگه دارد.

وی با یادآوری اینکه با مدیریت امام راحل و رهبر معظم انقلاب این شجره طیبه امروز در اوج عزت و عظمت قرار گرفته و بعد از تشکیل نظام در صحنه‌های مختلف حضوری گسترده داشته است، تصریح کرد: مفهومی که امروز از بسیج در ذهن‌ها متبلور است، یک مفهوم عملی و کاربردی است که در همه سنگرها با در نظر گرفتن شرایط خاص حضور بسیجیان ما راهگشا بوده است.

استاندار اردبیل گفت: هر چند دلاورمردی‌های بسیجیان در صحنه نظامی و مقابله با دشمنان در جنگ تحمیلی در ذهن‌ها همواره یادآور ایثار، گذشت و جانفشانی آنهاست اما کارکرد بسیج امروز در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، سیاست‌های داخلی و خارجی نمودی واقعی‌تر پیدا کرده است.

خدابخش مفهوم بسیج را مفهومی فراتر از تفکرات و محصور کردن آن در عرصه‌های مختلف اعلام کرد و افزود: الگو و سرمشقی که بسیجیان ما از مسیر آرمانی اسلام و قرآن گرفته‌اند، الگوی برگرفته از اندیشه پاکی است که در قرآن کریم و سیره اهل بیت به آن توجه شده است.

وی اخوت، مودت و ایجاد رابطه محبت بین آحاد مردم را رویکرد بسیج در عرصه اجتماعی و کاستن از تنش‌های احتمالی توصیف کرد و ادامه داد: ما امروز در دستگاه‌های اجرایی وظیفه داریم با روحیه بسیجی در مسیر آرمانی شهدا و امام راحل حرکت کنیم و برخی تفکرات و رفتارهای غلطی که در نظام بروکراسی حاکم است با روح لطیف بسیجی آنها را تلطیف کنیم.

خدابخش نظام اداری و بروکراسی را مملو از رفتار خشن،‌ بی‌رحم‌گونه، بی‌احساس و بی‌عاطفه توصیف کرد و گفت: به جای چنین حرکت‌هایی باید روح خیرخواهی، خوش‌بینی و دوری از گرایش‌های با الفاظ منفی را مورد توجه قرار دهیم چراکه اگر رفتارهای نیکو در نظام بروکراسی ما حاکم نشود قطعاً همه در این چرخه خرد می‌شوند.

وی توجه به این اصل که احتیاجات مردم و حوائج آنها برای مسئولان و خادمان نظام باید نعمتی ارزشمند تلقی شود، بیان کرد: ما باید فرمان امام علی (ع) را به مالک اشتر که در فراز پایانی آن اعلام کرده «دورترین مردم باید عیوب ملت را به تو بگوید و در صورت فهمیدن این عیوب باید آنها را بپوشانید» ما نیز در عرصه خدمت به مردم باید از غیبت، تجسس و سوءظن پرهیز کنیم.

خدابخش شاداب‌ نگه‌ داشتن محیط اداری را با نگاه مثبت و روحیه مخلص بسیجی ضروری اعلام کرد و افزود: ما در استان اردبیل در قالب جلسات بررسی مشکلات فرهنگی که بیش از ۲۰ جلسه آن برگزار شده روی مباحث خشونت، گرایش به مواد مخدر و دیگر آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرده و در چند هفته اخیر نیز بحثمان را روی مباحث اصلی در باب سبک زندگی و همچنین راه‌های بستن نفوذ دشمن در این حوزه مد نظر قرار دادیم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: نفوذ دشمن در ایجاد انحراف مالی و اخلاقی که همانا به تغییر سبک زندگی منجر می‌شود، کاملاً جدی و نمایان است و مقام معظم رهبری نیز امروز از همین آسیب‌ها، انحرافات و همچنین نفوذ دشمن در این عرصه سبک زندگی اسلامی سخن به میان آوردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما در استان اردبیل برای تحقق اقتصاد مقاومتی از بین ۲۴ بند سیاست‌های ابلاغ شده آنچه که متوجه استان اردبیل است، مورد هدف‌گذاری قرار دادیم که در این بین به دور از سیاست‌های کلان سعی داریم تا در استان نیز مباحث و موضوعات مختلف را پیگیری کنیم.

خدابخش اضافه کرد: در این زمینه توجه کردن به توسعه علوم دانش‌بنیان به ویژه تولید آثار ارزشمند در بخش آی.سی.تی از جمله تولید فیلم، کلیپ، عکس و دیگر مبانی صنعت دانش‌بنیان مورد توجه است.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان ادامه داد:‌ داعش از همین راه فارغ از رعب و وحشتی که ایجاد می‌کند، درآمدهای کلانی برای خود ایجاد می‌کند و در استان اردبیل مزیت‌هایی در حوزه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که حمایت دولت نیز در ۱۰۰ سال گذشته در این حوزه بی‌نظیر بوده و ما قطعاً از این حمایت‌ها می‌توانیم استفاده کنیم.

خدابخش با یادآوری اینکه در بحث استفاده از ظرفیت مراکز منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری حرکت‌های خوبی‌ آغاز شده که در بخش تقویت منطقه ویژه اقتصادی با کمک شرکت سرمایه‌گذاری شاهد بیش از ۵۰ میلیارد تومان در زیرساخت‌ها اعتبار تأمین می‌شود، گفت: منطقه آزاد تجاری استان نیز که در مجلس در نوبت طرح است به صورت یک فوریت بعد از اربعین حسینی مطرح می‌شود که امیدواریم در همین مجلس نهم مصوبه گرفته و کار را شروع کنیم.

رئیس شورای اداری استان بحث خودکفایی و تأمین امنیت غذایی را بسیار ضروری اعلام کرد و افزود: با اختصاص یک میلیارد دلار به استان از محل صندوق توسعه ملی در مهار آب‌های مرزی که معادل سه هزار میلیارد تومان است، در مدت چهار سال در استان در بخش آب و خاک تحولی جدی رخ می‌دهد.

خدابخش با بیان اینکه امسال ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار شرکت آب منطقه‌ای و ۲۶۰ میلیارد تومان در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: امیدواریم با عملیاتی شدن پمپاژ آب از پایاب سد ارس، خداآفرین و همچنین اجرایی شدن سد عمارت در گرمی و احمدبیگلو در مشگین‌شهر شاهد توسعه کشت محصولات با ارزش افزوده بالا و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باشیم.

وی مهاجرت بیشتر به سمت پارس‌آباد را در سال‌های اخیر با تمرکز ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در این منطقه با رویکرد توسعه کشاورزی یادآور شد و بیان کرد: با توجه به بازار بکر روسیه در خرید محصولات غذایی، ما به راحتی می‌توانیم محصولات کشاورزی اعم از زراعت، باغ و دام خود را با بسته‌بندی مناسب به روسیه منتقل کنیم.(فارس)

 

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "یک فوریت منطقه آزاد تجاری بعد از اربعین در مجلس مطرح می‌شود"

#1 Comment By رضا On 2015/11/26 @ 11:34 ق.ظ

طبق سخن افای ترکان در برنامه نگاه یک شبکه یک که هفته گذشته بود با بیان اینکه لایحه بررسی منطقه ازاد در مجلس نوبت اش بعداز ۱۰۱ لایحه می باشد قابل ذکر است که در اخر این ماه بوجه سال ۹۵ در مجلس بررسی می شود حداقل یک ماه زمان می برد و از ان به بعد هم انتخابات فرارسید ه مجلس روبه تعطیلی می باشد و بررسی لایحه منطقه ازاددر مجلس جدید نوبت اش فرا می رسد .