- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

گمرک اصلاندوز؛ آزمونی برای مسوولان استان اردبیل

مغانه هیات دولت در حالی با این مصوبه، گمرک اصلاندوز را حذف کرده که بازگشایی آن و پایانه مرزی تازه کند پارس آباد که حدود ۲۴سال از تعطیلی شان می گذرد از مصوبات سفرهای استانی هیات وزیران به اردبیل در دولت نهم و مطالبات جدی و دیرینه مردم شهرستان پارس آباد به خصوص بخش اصلاندوز محسوب می شود.

گمرک اصلاندوز به دنبال فروپاشی شوروی سابق و کسب استقلال جمهوری آذربایجان، با توافق دو کشور ایران و آذربایجان مدتی برای تردد اتباع دو کشور شروع به فعالیت کرد.

در جنگ بین ارمنستان و آذربایجان در اوایل دهه ۹۰ میلادی بر سر مالکیت «قره باغ» کوهستانی، صدها هزار نفر از آوارگان جنگی و پناه جویان آذری از طریق پایانه مرزی تازه کند پارس آباد جهت اسکان در خاک آذربایجان به آن سوی مرز منتقل شدند و کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران، ماه ها از طریق این گذر مرزی در اختیار جنگ زدگان آذربایجان قرار گرفت.

در این مدت طولانی که از تعطیلی گمرک اصلاندوز و تازه کند می گذرد بارها مسوولان ذی ربط استانی و کشوری  خبر از بازگشایی قریب الوقوع این دو گذر مرزی داده اند که متاسفانه هیچ کدام تبدیل به واقعیت نشد.

با این مصوبه هیات وزیران ، یکی از خواسته ها و نیازهای مهم این شهرستان که تحقق آن می توانست زمینه ساز تحول اساسی و همه جانبه منطقه باشد، نادیده گرفته شده و این در حالیست که زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز و شرایط لازم برای گشایش گمرک اصلاندوز و تردد و مبادلات مرزی در این منطقه فراهم است و طرف آذری برای همین منظور سرمایه گذاری های کلانی در نقطه مقابل انجام داده و بارها آمادگی و تمایل خود را برای از سرگیری فعالیت گمرک اصلاندوز – هوردایز اعلام کرده است.

در حالی دولت در قالب تصویبنامه ای، گمرک اصلاندوز را برای همیشه تعطیل کرده که نمایندگان و مسوولان استان آذربایجان شرقی با درک نقش و اهمیت گمرک و گذر مرزی در توسعه پایدار، برای انجام مراوادات با جمهوری آذربایجان و رونق و توسعه منطقه آزاد ارس و اتصال به گرجستان، درصدد احداث پلی تحت عنوان “پل دوستی” بر روی رودخانه ارس در محدوده “قلی بیگلو” از توابع شهرستان خداآفرین و در مجاورت اصلاندوز هستند تا از این پل علاوه بر تردد و انجام تبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان، به عنوان مسیری جایگزین برای دالان حمل و نقل ریلی گرجستان تا جلفا و بالعکس را که بیش از دو دهه است به دلیل جنگ بین آذربایجان و ارمنستان مسدود شده، استفاده کنند.

نمایندگان و مسوولان استان اردبیل احداث پل دوستی در قلی بیگلو را منتفی شده می دانند و این در حالی است که “امین امینیان” فرماندار شهرستان خداآفرین چند روز پیش در تازه ترین اظهارات خود در خصوص این طرح با بیان اینکه ایجاد مرز رسمی بین ایران و جمهوری آذربایجان با عنوان پل دوستی در نزدیکی اصلاندوز در دست پیگیری است، گفت: این پل به عنوان دروازه جدید کشور به اروپا جایگزینی برای مسیر بازرگان خواهد بود و توسعه روزافزون منطقه را به ارمغان خواهد آورد.

با در نظر گرفتن عملکرد و حساسیت و تلاش مسوولان ارشد دولتی استان آذربایجان شرقی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و اهمیتی که آنان برای پیشرفت و آبادانی و تحول مناطق مختلف استان شان قائل هستند و نیز نگاه برابر و عادلانه و بدون تنگ نظرانه و تبعیض آنان به شهرها و بخش های مختلف و همچنین درک و فهم آنان از آثار و برکات گمرک فعال، این سوال پیش می آید که اگر پارس آباد تابع استان آذربایجان شرقی بود، آیا گمرکات اصلاندوز و تازه کند و فرودگاه این شهرستان باز هم تعطیل بودند و به سرنوشت کنونی دچار می شدند؟ و مردم پارس آباد همچنان دغدغه راه آهن و منطقه آزاد داشتند؟

واقعیت این است مرز و همجواری با جمهوری آذربایجان، تا امروز جزء محدودیت و برخی موانع و مشکلات از جمله ممنوعیت استفاده از سواحل، طبیعت و جنگل های بکر حاشیه ارس، هجوم گزارها و خوک های وحشی به مزارع که در جنگل های دو طرف ارس به سر می برند، ترافیک و تخریب جاده ارتباطی بیله سوار-  پارس آباد به اصلاندوز به واسطه تردد کامیون های آذری و مواردی از این دست، هیچ نفع و سودی را عاید مردم پارس آباد و اصلاندوز نکرده است.

به هر حال تعطیلی گمرک اصلاندوز و مصوبه اخیر دولت در این خصوص، آزمونی است برای مدیریت ارشد و نمایندگان استان اردبیل؛ آزمونی که آینده نزدیک نشان خواهد داد مسوولان ارشد دولتی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به خصوص نماینده منطقه تا چه اندازه می توانند در بازگرداندن تصویبنامه هیات دولت و تحقق یکی از مطالبات مهم منطقه و استان موفق باشند؟

تا دیر نشده باید استاندار ، ائمه جمعه ، نمایندگان ، مسوولان ذی ربط و رسانه های استان اردبیل با وحدت و همدلی و نیز اتفاق نظر، برای بازگرداندن مصوبه دولت و بازگشایی گمرک اصلاندوز تلاش کنند چرا که در غیر این صورت به نسل حاضر و نسل های آینده خیانت کرده ایم.

*اسدالله فولادی

 

6 Comments (Open | Close)

6 Comments To "گمرک اصلاندوز؛ آزمونی برای مسوولان استان اردبیل"

#1 Comment By علی رضا ارژنگی On 2016/07/09 @ 6:08 ب.ظ

با تشکر از اطلاع رسانی خوب پایگاه خبری مغانه ، گمرکی که ، باداشتن بیش از ۱۰ نفر کارمند و کارشناس ۲۵ سال بلا تکلیف باشد . نمایندگان مجلس و مسوولانی از مرکز استان اردبیل در طول این مدت به پیگیری جدی و بازگشایی مجدد آنرا نداشته باشند . بنظر من حق را باید به حقدار ( استان آذربایجان شرقی )داد . لازم به ذکر است گمرک اصلاندوز قبل از استان شدن اردبیل در زمان استان آذربایجان شرقی و مسوولان و نمایندگان مجلس آن زمان در سال ۱۳۷۰ با تصویب هیت وزیران و مصوبه مجلس شورای اسلامی در دولت سازندگی بازگشایی شد. و بعد از استان شدن اردبیل نیمه فعال و در نهایت نعطیل و بعد از آن کم کم مسوولان وقت استان اردبیل اقدامات ایجاد و بازگشایی گمرک در شهر بیله سوار را به دولت مطرح وبالاخره گمرک بیله سوار جایگزین گمرک اصلاندور شد .

#2 Comment By رحمان روحی On 2016/07/10 @ 8:49 ق.ظ

گشایش این گمرک حق مسلم مردم پارس آباد و اصلاندوز است. مسئولان استان آنقدر تعلل و این دست و آن دست کردند که دولت با این تصور که مردم منطقه راضی به بازگشایی نیستند گمرک اصلاندوز را برای همیشه تعطیل کرد. جمهوری آذربایجان طبیعی است که به فکر توسعه و پیشرفت کشورش باشد نمی توانند منتظر اردبیلی ها بمانند تا هر وقت خوششان آمد این گمرک را فعال کنند از این رو به دنبال راه و گزینه دیگری افتادند و با رایزنی با مسئولان ارشد استان آذربایجان شرقی در زمینه احداث پل دوستی در قلی بیگلو به توافق رسیدند و قطعا در آینده ای نه چندان ما شاهد افتتاح پل دوستی و ایجاد گذر مرزی در قلی بیگلو خواهیم بود

#3 Comment By ناشناس On 2016/07/10 @ 8:53 ق.ظ

اگر بحث پل دوستی در قلی بگلو نبود شاید مسئولان استان اردبیل برای بازگشایی گمرک اصلاندوز رغبتی نشان نمی دانند چون احداث گمرک در چند صد متری اصلاندوز را لکه ننگی برای خود میدانند به همین خاطر هم که شده تمام تلاششان را برای احیای دوباره گمرک اصلاندوز به کار خواهند گرفت.

#4 Comment By شهروند پارسابادی On 2016/07/10 @ 11:23 ق.ظ

اخرین چاره ما پارسابادی ها جدایی از استان اردبیل هستش عزیزان

#5 Comment By رسول On 2016/07/10 @ 4:55 ب.ظ

بنده با آقای ارژنگی هم عقیده ام. وقتی اردبیل از این فرصت مرزی بودن استفاده نمی کند مسولان آذربایجان شرقی حق دارند از این فرصت برای بهره مندی مردم آن منطقه استفاده کنند.

#6 Comment By اسدزاده On 2016/07/10 @ 6:33 ب.ظ

بنظرمن این گمرگ حق اصلاندوز هست مسولان استان باید با گفتگو وبا توجه به اهمیت شهر اصلاندوز در منطقه گمرک را در اصلاندوز مستقر کنند