- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

گرمی؛ تنها شهر بدون چهارراه کشور

به گزارش مغانه به نقل از آزادلو، گرمی یک شبه جزیره است که امکان توسعه چندانی به اطراف ندارد و با توجه به افزایش مهاجرت از روستاها به شهر و نیازهای روز افزون به مسکن، شاهد افزایش تراکم شهری مخصوصا در مرکز شهر گرمی هستیم. از سوی دیگر تمرکز بخش عمده مراکز درمانی و مراکز تجاری گرمی در اطراف مسجد جامع شهر، افزایش تردد خودروها در خیابان‌های اصلی که عرض کمی دارد، مشکلات ترافیکی زیادی را ایجاد کرده است.
با وجود احداث خیابان ساحلی که به عنوان راه فرعی اتصال محله هلال احمر به بازار شناخته می شود، افزایش تراکم در کنار افزایش خودروها و نبود ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب در سطح شهر باعث شده است تا شاهد ازدحام خودروها در مرکز شهر به ویژه در سطح محورهای اصلی باشیم.
پروژه چهارراه شهر گرمی که از سال های دور وعده افتتاح آن داده می شد، با تلاش اعضای شورای شهر دور قبل تا حدودی به مرحله اجرا درآمده و مجددا به دلیل همکاری نکردن مردم به صورت راکد ماند. اما آن چیز که مشخص است با وجود ضرورت بهره برداری از این پروژه برای شهر و رفع معضل ترافیکی مرکز شهر، انتظار می رود مردم و مسئولان در سال همدلی و همزبانی این خواسته چندین ساله اهالی را مجددا عملیاتی کنند.

گره ترافیک با دست باز نمی‌شود
مشکلات ترافیکی معدودی در سطح شهر گرمی وجود دارد که راه حل این مشکلات ترافیکی، توسعه معابر و گذرها، ایجاد پارکینگ‌در اطراف مرکز شهر و پخش کردن صنوف خاص و پرتردد و علی الخصوص ادارات از مرکز شهر است. اما بنا به نظر کارشناسان شهری هیچ کدام از این راه حل ها به اندازه بهره برداری از پروژه چهارراه برای این شهر نتیجه بخش و قابل عمل نخواهد بود.
یک شهروند اهل گرمی معتقد است برای حل مشکلات ترافیکی شهر که باعث اتلاف وقت و وقوع حوادث و بروز مشکلاتی برای عبور و مرور در سطح شهر می‌شود، همکاری همه جانبه مردم و مسئولان لازم است.
«مهدی حسینی» در گفتگو با همشهری با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی گرمی خود یک عامل برای ایجاد ترافیک است، افزود: پارک خودروها در تمام طول خیابان امام خمینی باعث افزایش مشکلات ترافیکی در این خیابان شده است، که ایجاد پارکینگ یکی از راهکارهای رفع این معضل اساسی است.
این شهروند ساکن محله هلال احمر شهر گرمی با انتقاد از رکود چند ساله پروژه چهارراه گرمی، تصریح کرد: آغاز ساخت این چهارراه که راهکار اساسی تحول بنیادین در چهره و ترافیک مرکز شهر گرمی است، با کوتاهی مسئولان و همکاری نکردن صاححبان املاک اکنون به فراموشی سپرده شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به ساختار کوهستانی شهر، گره ترافیکی گرمی با دستان پلیس راهنمایی و رانندگی باز نمی شود، گفت: انتظار می رود صاحبان املاکی که در مسیر چهارراه قرار دارند با واگذاری مغازه و یا منازل خود به قیمت کارشناسی گامی برای بهره برداری و استفاده همشهریان از این پروژه بردارند.

مردم همکاری لازم را ندارند
خرداد ماه سال ۱۳۹۱ بود که «ناصر شاهی» رئیس شورای اسلامی وقت شهر گرمی از تکمیل زیرسازی و آماده آسفالت شدن فاز نخست پروژه چهارراه مرکز این شهر خبر داد.
وی با بیان اینکه طول این پروژه ۶۳۰ متر و عرض آن ۲۴ متر است و در دو فاز اجرا می شود، اظهار کرد: فاز اول چهارراه گرمی از مسیر محله جوادیه این شهر تکمیل و آماده آسفالت شده و در صورت تملک اراضی باقیمانده محل پروژه، فاز دوم آن نیز بدون وقفه اجرا خواهد شد.
شاهی روند اجرای پروژه چهارراه مرکز شهر را مناسب دانست و افزود: شرکت اجرا کننده این پروژه،آمادگی لازم برای خرید و تملک اراضی محل پروژه را دارد و در صورت تمکین مالکان اراضی مسکونی و تجاری به قیمت کارشناسی،سریعا نسبت به خرید وتملک اراضی اقدام خواهد شد.
اما با گذشت این سال ها عضو شورای دور سوم و چهارم شهر گرمی با بیان اینکه نزدیک به سه سال این پروژه در رکود غیرقابل قبول قرار داشته است، گفت: مردم همکاری لازم برای تملک دارایی ندارند.
«ناصر شاهی» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: ترافیک در شهر مشکلاتی را برای تردد به ویژه در خیابان‌های اصلی شهر ایجاد کرده است و مردم تاکید بسیار زیادی برای تعریض خیابان‌های شهر دارند. هم اکنون در شهر گرمی با کمبود زمین برای بازگشایی معابر روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه صاحبان املاکی که زمین‌های آنها در مسیر پروژه چهارراه قرار گرفته است همکاری لازم را ندارند، افزود: چهارراه به منظور توسعه شهر نیاز است که زمینه برای تردد روان در سطح شهر فراهم شود.
عضو شورای شهر گرمی با تاکید بر نقش چهارراه مرکز شهر گرمی در کاهش بار ترافیک،ارتباط محلات شهر به همدیگر و ایجاد فضای تجاری مناسب در حواشی چهارراه، همکاری اهالی را در تسریع این پروژه خواستار شد.

چهارراه؛ گامی برای احیای شهر
با وجود اینکه سال گذشته شهردار گرمی از انجام توافقات لازم با صاحبان واحدهای مسکونی پروژه بازگشایی چهار راه امام خمینی(ره) گرمی برای آغاز عملیات ساخت چهارراه خبر دارد، اما همچنان تا به این لحظه حرکت عملی در این مسیر مشاهده نشده است.
«رسول حسن زاده» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: تاکنون جز یک مورد با بقیه صاحبان املاک تجاری واقع در محدوه اجرای این پروژه به دلیل قیمت بالایی که ادعا می‌کنند توافق حاصل نشده است و در صورت نبود توافق، طبق ماده واحده و با قیمت کارشناسی نسبت به تصرف و تخریب اقدام می‌شود.
شهردار گرمی ادامه داد: برای اینکه گره‌های ترافیکی در خیابان‌های اصلی بوشهر باز شود، باید گذرهای فرعی را تعریض کنیم تا بخشی از ترافیک به این گذرها منتقل شود و فضای مناسب برای تردد در همه خیابان‌های شهر فراهم شود.
وی با بیان اینکه تعریض خیابان‌های اصلی شهر برای تملک ساختمان‌های هزینه بسیار بالایی را می‌طلبد، افزود: پروژه چهارراه می تواند گرمی را از وضعیت ظاهری و ترافیکی غیراصولی برهاند.
این مقام مسئول با بیان اینکه تلاش جدی شورای شهر در جهت بازگشایی چهارراه امام ستودنی است، بیان کرد: اگر همه مالکین رضایت دهند املاک و اراضی خود را با قیمت کارشناسی واگذار کنند ، در آینده ای نزدیک شاهد باز گشایی چهارراه امام شهر گرمی خواهیم بود.
حسن زاده با اذعان به اینکه همکاری نکردن مردم با مجموعه شهرداری ، باعث توسعه نیافتن شهرمان می شود، از مردم و بخصوص از مالکین املاک و اراضی واقع در محدوده پروژه چهارراه خواستار همکاری با شرکت مجری این پروژه شد.