امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : آگوست 17th, 2017 12:49 | کد خبر : 22381 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کوچ زودهنگام عشایر به قشلاق های مغان

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: عشایر این استان بدلیل از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع ناشی از خشکسالی و نامناسب بودن پراکنش بارش زودتر از موعد مقرر به قشلاق های خود کوچ کردند.

به گزارش مغانه آنلاین، قادر هنرمند افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد از جمعیت عشایری استان اردبیل زودتر از موعد مقرر کوچ کرده اند که اصولا باید براساس تقویم زمانی ۱۵مهر ماه از ییلاق به قشلاق کوچ کنند.
وی بیان کرد: عمده دلیل کوچ زودهنگام عشایر خشکسالی و کمبود بارندگی ، از بین رفتن پوشش گیاهی مر اتع دامنه های سبلان ، بزقوش و باغرو و هزینه بر بودن تامین نهاده های دامی عشایر است که متاسفانه آسیب جدی به عشایر وارد کرده است.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با اشاره به میزان خسارت وارده به عشایر ناشی از این معضل گفت: بر اساس برآورد کارشناسان با هماهنگی منابع طبیعی و سازمان جهادکشاورزی میزان خسارت وارده به عشایر منطقه یک هزار و ۳۰۰ میلیار د ریال برآورده شده است .
هنرمند افزود: میزان خسارت وارده به عشایر به مقامات استانی و کشوری ،وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت بحران اعلام شده و برای جبران این میزان خسارت جلسات متعددی هم صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: این میزان خسارت ناشی از کاهش تولید گوشت دام و لبنیات و بالارفتن قیمت نهاده های دامی از قبیل جو و علوفه بوده است که تلاش می شود خسارت وارده شده به جامعه عشایر استان جبران شود .
هنرمند با اشاره به اختصاص ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به عشایر اردبیل گفت: یک هزار و ۲۰۰ نفر از عشایر استان متقاضی درخواست وام بودند و تمام تلاش بر این است که سقف این تسهیلات را به ۶۰ میلیارد ریال برسد تا بتوانیم از این طریق برای برطرف کردن مشکلات عشایر بیش از پیش قدم برداریم.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل در خصوص آبرسانی به قشلاقات شهرستان پارس‌آباد گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به قشلاقات پارس اباد اختصاص یافته که امیدواریم با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام یافته در این زمینه شاهد تزریق آب شرب سالم به مردم ساکن در این مناطق باشیم.
هنرمند بیان کرد: اجرای طرح هادی نیز در مناطق قشلاقی عشایرنشین از دیگر اهدافی است که در حال اجرا است و امید است با اجرای این طرح مطالبات و خواسته‌های این قشر زحمتکش برطرف شود.
عشایر استان اردبیل سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصادی آن دارند.
این عشایر که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا نیمی از سال را در قشلاق های مغان و نیمی دیگر را در ییلاق های ارتفاعات و در دامنه های سبلان، بزقوش و باغرو سپری می کنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است و جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری ۱٫۵ میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶٫۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات