امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دسامبر 14th, 2013 4:12 | کد خبر : 2113 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کودک آزاری پنهان/خانم اجازه! پدرم معتاده

ایرنا- “ˈپدرم مهتاده (معتاد) است. اگر آمد این نجا (اینجا) بگید که این نجا درس نمی خاند(نمی خواند) “. این جملات، نامه کودکی هشت ساله بوده که از ترس پدر معتادش برای معلمش نوشته است. امروزه اعتیاد را به عنوان یک بیماری می شناسند که فرد معتاد را با مشکلات فراوانی روبرو می کند اما […]

3

ایرنا- “ˈپدرم مهتاده (معتاد) است. اگر آمد این نجا (اینجا) بگید که این نجا درس نمی خاند(نمی خواند) “. این جملات، نامه کودکی هشت ساله بوده که از ترس پدر معتادش برای معلمش نوشته است.

امروزه اعتیاد را به عنوان یک بیماری می شناسند که فرد معتاد را با مشکلات فراوانی روبرو می کند اما در این میان بـهایی کــه کودکان یک معتاد باید بپردازند ، غالبا مورد غفلت قرار گرفته است.

اعتیاد، خانواده را ویران می کند و در آوار این ویرانی ، کودکان بیشتر ضربه می بینند؛ کودکان که در برابر حل مشکل اعتیاد ناتوان هستند دچار خشم درونی می شوند از سوی دیگر فرد معتاد با مشکلات احساسی که برای کودک خود به وجود می آورد او را دچار ترس، نگرانی و اضطراب می کند.

البته ترس و اضطراب تنها گوشه کوچکی از مشکلات کودکان معتاد است؛ براساس تحقیقات انجام شده اعتیاد والدین موجب بروز مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی در کودکان می شود.

انجام ندادن تکالیف مدرسه، در امان نبودن از خشونت های فرد معتاد، از دست دادن حس اعتماد به نفس و تزلزل شخصیت از دیگر آثار منفی اعتیاد روی فرزندان است.

گاهی اعتیاد تا آنجا پیش می رود که بنیان خانواده را از پایه از هم می پاشد و کودکان را راهی مراکز نگهداری کودکان می کند.

یک معلم در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: پدر شاگرد من معتاد بود و پس از مدتی به دلیل اعتیاد ، همسرش از او جدا شد و در کمال ناباوری کودکان خردسال را به دست پدر معتاد سپرد.

وی می افزاید: متاسفانه این فرد معتاد فرزندان خود را مورد تنبیه بدنی قرار می داد و شدت این تنبیه ها به حدی بود که مددکاران اجتماعی سازمان بهزیستی ناگزیر شدند کودکان را به مراکز نگهداری کودکان منتقل کنند.

**کودکان بی پناه ترین قربانیان اعتیاد

مدیر گروه پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران دراین باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: اعتیاد والدین به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرزندان آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر ˈشهرام خرازی هاˈ می افزاید: در سراسر جهان در خانواده های معتاد عمدتا پدر معتاد است ، گاهی پدر و مادر هردو با هم معتاد هستند و با احتمال بسیار کمتر فقط مادر معتاد است. در ایران نیز کم و بیش این الگو وجود دارد. معمولا مادر توسط پدر، برادر یا شوهر خود معتاد می شود.

وی تصریح می کند: در بسیاری از خانواده های بی مبالات، فرزندان متعاقب افشاشدن اعتیاد والد یا والدین ، توسط پدر و در موارد کمتری توسط مادر معتاد می شوند که این رخداد تلخ واقعا یک فاجعه است زیرا بچه ها از همان دوران کودکی به مواد ، اعتیاد ، بزهکاری و بی مبالاتی خو می گیرند.

مدیر گروه پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان می کند: در خانواده های معتاد قبح مصرف مواد از بین می رود و والدین و فرزندان عملا در مقابل چشمان یکدیگر اقدام به مصرف مواد و استعمال دخانیات می کنند.

خرازی ها می افزاید: البته در برخی خانواده ها برغم اعتیاد والد یا والدین، فرزندان از اعتیاد جان سالم به در می برند ؛ پدر یا مادر اعتیاد خویش را از فرزندان پنهان می کنند و اگر هم اعتیادشان فاش شود آنها فرزندان خود را ازدرغلتیدن به وادی اعتیاد باز می دارند فرزندان نیز با مشاهده و لمس تبعات منفی و مخرب اعتیاد والد یا والدین خود بنا به ضرب المثل معروف ادب از که آموختی؟ از پاگذاشتن در جاده اعتیاد اجتناب خواهند کرد.

وی خاطرنشان می کند: با وجود مصون ماندن برخی از فرزندان از اعتیاد نمی توان منکر ابتلای کودکان خانواده های معتاد به انواع و اقسام اختلالات روانی شد.

مدیر گروه پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه می کند: فرزندان غیرمعتاد این خانواده ها به واسطه و تحت تاثیر اعتیاد والد یا والدینشان دچار پرخاشگری ، افسردگی و انزواطلبی شده حتی گاهی تمایل به خودکشی به عنوان راهی برای گریز از شرایط به ظاهر غیر قابل تغییر در آنان پدید می آید.

خرازی ها یادآور می شود: کودکان تلاش می کنند اعتیاد پدر ، مادر یا دیگر اعضای خانواده را از چشم دیگران به ویژه هم مدرسه ای های خود مخفی نگه دارند زیرا می دانند با برملا شدن موضوع ممکن است از جانب آن ها طرد شده یا مورد تمسخر قرار گیرند.

وی ادامه می دهد: اگر فرزندان خانواده والدین خود را در حال مصرف مواد مشاهده کنند ممکن است دچار واکنش هایی مانند تعجب، کنجکاوی، وحشت، فرار از صحنه، بند آمدن زبان و پرخاشگری نسبت به فرد مصرف کننده شوند.

این پژوهشگر اعتیاد می گوید: برخی کودکان کم سن و سال اصلا از موضوع سر در نمی آورند و متوجه نمی شوند والدینشان مشغول چه کاری هستند اما در هر حال مشاهده صحنه مصرف مواد برای کودکان، تجربه ای تکاندهنده ، بحران زا و پاک نشدنی است و ممکن است این منظره تا آخر عمر از ذهنشان پاک نشود.

خرازی ها می افزاید: پدران معتاد ممکن است از پس تامین مخارج زندگی برنیایند و از خرج خانه بزنند به این ترتیب آن ها همسر و فرزندان خویش را در تنگنای مالی می افکنند و در مواردی حتی سبب سوء تغذیه اعضای خانواده می شوند که این مساله از مصادیق همسرآزاری و کودک آزاری پنهان است ضمن آن که تبعات فقر هم گریبانگیر خانواده می شود.

وی می گوید: مادران معتاد ممکن است نسبت به فرزندان خود غفلت ورزند و آنها را نادیده انگارند در نتیجه کودکان این مادران به حال خود رها می شوند و از چشمه محبت مادر بطور کامل سیراب نمی شوند گویی همیشه چیزی کم دارند و در یک خلاء عاطفی دست و پا می زنند.

مدیر گروه پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح می کند: این غفلت چه خواسته باشد چه ناخواسته از مصادیق کودک آزاری پنهان محسوب می شود.

خرازیها خاطرنشان می کند: کودکان پس از پی بردن به اعتیاد پدر یا مادرشان ممکن است به دیگران پناه ببرند و از آنها آرامش طلب کنند و چاره بخواهند مثلا این احتمال وجود دارد که از آموزگار خود چاره جویی کنند یا از افراد فامیل یا والد غیرمعتاد کمک بطلبند.

وی تاکید می کند:کودکان والدین معتاد بسیار بی پناه هستند بنابراین بزرگسالان باید تلاش کنند تا آنان را تحت حمایت عاطفی قرار دهند ، تحقیرشان نکنند و بطور غیر مستقیم مشکل پیش آمده را اگر می توانند بر طرف کنند.

به هرحال ، واکنش کودکان در برابر اعتیاد شکننده بود و عوارض اعتیاد به صورت مشکلات جسمی، افسردگی، اضطراب، ترس، مشکلات رفتاری و ارتباطی، کاهش اعتماد به نفس و تعامل های اجتماعی و رفتاری ، گریبانگیر آنان می شود.

کلمات کلیدی:

اخبار مرتبط

نظرات