امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 4th, 2015 7:57 | کد خبر : 10109 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کم توجهی به سهم و نقش گرمی مغان در منطقه آزاد تجاری صنعتی استان

مشاور فرماندار گرمی مغان در موضوع منطقه آزاد تجاری صنعتی استان اردبیل از بی توجهی به سهم و نقش این شهرستان در ترسیم نقشه منطقه آزاد استان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مغانه، ناصر معظمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: در نقشه ترسیمی منطقه آزاد استان اردبیل بجای گرمی مغان به شهرستان سرعین به عنوان محور منطقه آزاد استان توجه شده و این با اصل محرومیت زدایی که فلسفه ایجاد مناطق آزاد است مغایرت دارد.

وی افزود: منطقه آزاد تجاری صنعتی استان اردبیل با مرکزیت گرمی مغان قلمروی از شهرستان نیر تا بخش اصلاندوز را احاطه خواهد کرد اما محور قرار گرفتن سرعین و دامنه های سبلان، جاذبه های مناطق نمونه گردشگری مذکور را تخریب و همچنین محور قرار گرفتن بیله سوار و پارس آباد، قابلیت های کشاورزی مغان را تضعیف خواهد کرد.

وی اظهار کرد: نزدیکی به گمرک بیله سوار از استعدادهای گرمی مغان در محوریت منطقه آزاد تجاری استان است در حالیکه منطقه آزاد با مرکزیت سرعین و دامنه های سبلان دسترسی به گمرک را طولانی و دشوار خواهد ساخت.

کارشناس گمرک فرودگاه امام (ره) چشم انداز توریستی،آب و هوای معتدل، اراضی دیم و بلامعارض،کم هزینه بودن ایجاد منطقه آزاد بلحاظ آماده بودن جاده دسترسی و امکان کوتاه ترین حصارکشی با احاطه بیشترین محدوده را از دیگر ویژگی های گرمی مغان برای مرکزیت منطقه آزاد استان اردبیل برشمرد.

این صاحب نظر گمرک با اشاره به اینکه متاسفانه تمام مناطق آزاد کشور به اماکنی برای واردات کالا تبدیل شده اند و به تایید مقام معظم رهبری کشور از واردات بی رویه ضربه می بیند گفت:سرعین و دامنه های سبلان نیز به مکانی برای واردات تبدیل خواهند شد اما گرمی مغان بهترین نقطه برای مرکزیت منطقه آزاد استان اردبیل و صادرات کالا به آنسوی مرزها جهت تصاحب بازار روسیه است.

مشاور فرماندار گرمی مغان با تاکید بر نبود محدودیت در تخصیص اراضی بلامعاض گرمی مغان به منطقه آزاد از اشتیاق مردم این شهرستان برای اهدای بلاعوض زمین به سازمان مناطق آزاد کشور در صورت نیاز خبر داد.

معظمی با اشاره به اینکه مرزنشینان گرمی مغان مرزبانان حقیقی این خطه هستند و مدفن برخی شهدا در روستاهای مرزی گواه رویارویی مرزنشینان با هجوم بیگانه در گذشته می باشد برخورداری از مواهب منطقه آزاد را حق طبیعی و قانونی گرمی مغان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه برابر قانون سازمان مناطق آزاد کشور ۷۰ درصد اراضی مناطق آزاد جزو اراضی بلامعارض و ۳۰ درصد جزو اراضی خصوصی می باشد افزود: در نقشه ترسیمی منطقه آزاد استان اردبیل اراضی خصوصی گرمی مغان نادیده گرفته شده اما بخش وسیعی از اراضی زراعی و خصوصی شهرستان بیله سوار در محدوده منطقه آزاد منظور شده است.

وی که اصالتا فرزند مغان است با اشاره به اینکه به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هر مسوولی می خواهد محرومیت را ببیند به گرمی مغان توجه نماید از فرماندار این شهرستان به جهت پیگیری سهم گرمی مغان در منطقه آزاد استان قدردانی کرد و تلاش سایر مسوولان را در این رابطه خواستار شد.

کارشناس گمرک فرودگاه امام (ره) ادامه داد: اتصال شهرستان های سرعین و مشکین شهر به شهرستان بیله سوار از طریق نوار مرزی صعب العبور و کوهستانی گرمی علاوه بر محروم گذاشتن شهر و روستاهای گرمی از منطقه آزاد، سبب ایجاد بار مالی احداث صدها کیلومترجاده مرزی،فنس کشی، طولانی شدن تصویب منطقه آزاد و مشکلات امنیتی نوار مرزی در محدوده منطقه آزاد خواهد شد.

مشاور فرماندار گرمی مغان با تاکید برسابقه تصویب سرعین و دامنه های سبلان به عنوان مناطق گردشگری و امکان توسعه فعلی آنها گفت: با قرار گرفتن مناطق مذکور در محدوده منطقه آزاد اردبیل و استقرار و نظارت گمرک و اخذ عوارض در ورودی آنها، آزادی های فعلی که سبب جذب گردشگر می شود سلب خواهد شد.

معظمی افزود: مناطق آزاد با دو بعد تجاری و صنعتی تعریف می شوند و دامنه های سبلان بلحاظ ظرفیت بالای گردشگری تناسبی با صنعت و تجارت ندارند.

وی گرمی مغان را دروازه تجارت بین المل و شاهراه اقتصادی امن و کم هزینه ایران و اروپای شرقی دانست و اظهار کرد: اشتیاق اتباع روسیه به خرید کالاهای ایرانی و قاچاق کالا به آنسوی مرزهای گرمی در سالیان گذشته دلیل بر این ادعاست اما در سال ۷۴ با سخت گیری در صادرات از سوی دولت، آنسوی مرزهای گرمی از خریداران اجناس ایرانی خالی شد و مشتریان به دوبی،ترکیه و چین عزیمت کردند.

وی گفت: تحریم فعلی روسیه نیز فرصت بهره مندی از بازارهای آن کشور را برای ایران فراهم آورده است و می توان با ایجاد منطقه آزاد به محدوده ۵۰ هزار هکتار در گرمی مغان و عرضه کالاهای ایرانی، بازار عظیم روسیه را تصاحب و استان را از مواهب اقتصادی آن بهره مند کرد.

این کارشناس گمرک افزود:گرمی مغان که دیروز بیش از ۳۰۰ شهید در دفاع مقدس تقدیم کرده و امروز شاهد اعدام دهها جوان بیکار قاچاقچی است شایسته نیست با عبور منطقه آزاد از نوار مرزی این شهرستان، از مواهب آن محروم بماند.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد منطقه آزاد اردبیل و احداث تاسیساتی همچون هتل،بازار و جاده حداقل ۵۰ هزار هکتار زمین لازم است اختصاص حاصلخیزترین اراضی زراعی بیله سوار،پارساباد و دامنه های سبلان به منطقه آزاد و کم توجهی به اراضی بلامعارض گرمی را جفایی در حق استان دانست.

وی افزود: با اتخاذ همین شیوه نادرست در طول ۲۰ سال گذشته با احداث و توسعه شهرک ها و راه ها دشت های زراعی اردبیل و پارس آباد از بین رفته است.

گرمی مغان در شمال اردبیل با ۹۳ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان بیشترین نوار مرزی را در استان اردبیل دارد اما تاکنون از مواهب مرزنشینی محروم مانده است.

اخبار مرتبط

نظرات