- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

عملکرد کشت و صنعت و دامپروری مغان فزایش قابل توجهی داشته است

به گزارش مغانه به نقل از روابط عمومی کشت و صنعت و دامپروری مغان، عباس کشاورز امروز چهارشنبه در بازدید از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: سفر من به استان اردبیل برای سومین‌بار است که صورت می‌گیرد. در این سفر تغییرات قابل توجهی را در کشت و صنعت از نظر تولیدی و زراعی شاهد بودیم. مسئولان و دست‌اندرکاران این شرکت بزرگ اقتصادی، کشاورزی فضای لازم و ایده‌آلی را برای سرمایه‌گذاری و تولید فراهم آورده‌اند.
عباس کشاورز تصریح کرد: عملکرد کشت و صنعت مغان نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است به‌عنوان مثال درباره زراعت دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا بسیار موفق عمل کرده است، به‌گونه‌ای که ما امروزه پایداری و افزایش عملکرد در این زراعت را مدیون کارشناسان زحمتکش و مسئولان این شرکت می‌دانیم؛ زیرا تولید بذر هیبرید برای نخستین‌بار در همین مجتمع عظیم زراعی شکل گرفت لذا معتقدم کشت و صنعت مغان بازوی توانمند کشاورزان بوده و کمک قابل توجهی برای تولیدکنندگان در منطقه فراهم آورده است.
وی با قدردانی از تلاش مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌های تکنولوژی که با کشورهای خارجی به‌ویژه شرکت اورالیس فرانسه داریم، امیدواریم که بستر لازم برای توسعه و گسترش بیش از پیش دانه‌های روغنی درباره ارقام پرمحصول و مقام به آفات و بیماری‌ها فراهم شود.
تعهدات دولت با افزایش تولید گندم محقق می‌شود
معاون بهبود تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: دستورالعمل خرید گندم به تمامی استان‌ها ارسال شده است و تمامی دستگاه‌های ذینفع در امر خرید گندم در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و هیچ مشکلی در خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سطح کشور وجود ندارد.
کشاورز تأکید کرد: مباشران خرید غله و تعاون روستایی تمامی امکانات لازم برای خرید گندم از کشاورزان را آماده کرده‌اند و کمیسیون‌های خرید نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. عملیات شروع خرید گندم در کشور از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و در دیگر استان‌های گرمسیری نیز در روزهای آینده آغاز خواهد شد.
وی در پایان درباره قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال‌جاری از کشاورزان یک‌هزار و ۲۷۰ تومان است که بر اساس هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده در کمترین زمان ممکن وجه محصول خریداری شده به آنان پرداخت خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با همراهی مدیر اجرایی و سرمایه‌گذاری شرکت اورالیس فرانسه، وی ماری کمپیون به‌منظور بررسی راهکارهای عملی برای وارد کردن تکنولوژی تولید بذر ذرت، کلزا، گندم و… به اردبیل آمده‌ایم. سعی ما بر این است تا راهکارهای لازم برای توسعه کشت گندم، ذرت و کلزا را در این استان فراهم آوریم
معاون بهبود تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح هدف سفر خود به استان اردبیل، گفت: با همراهی مدیر اجرایی و سرمایه‌گذاری شرکت اورالیس فرانسه، وی ماری کمپیون به‌منظور بررسی راهکارهای عملی برای وارد کردن تکنولوژی تولید بذر ذرت، کلزا، گندم و… به اردبیل آمده‌ایم. سعی ما بر این است تا راهکارهای لازم برای توسعه کشت گندم، ذرت و کلزا را در این استان فراهم آوریم.
عباس کشاورز افزود: از دیگر اهداف سفر ما به این استان بررسی وضعیت کشت پاییزه چغندرقند در این استان است. خوشبختانه در سال گذشته رکورد تولید شکر در کشور شکسته شد و بیشترین میزان شکر در تاریخ کشت این محصول به‌دست آمد امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های اساسی که در این باره شده است بتوانیم در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به میزان قابل توجهی از وابستگی کشور به این محصول بکاهیم.
وی درباره وضعیت کشت کلزا در استان نیز خاطرنشان کرد: تنوع و تعدد بذور اصلاح‌ شده و پرمحصول کلزا در استان قابل تحسین است توصیه ما به کشاورزان این است که به‌منظور اصلاح خاک وافزایش حاصلخیزی آن و دستیابی به درآمد بالا کشاورزان تمامی سعی و همت خود را در راستای افزایش کشت این محصول به‌کار گیرند.
گفتنی است، در این سفر اسماعیل اسفندیاری‌پور، مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم کشور، مهاجر، مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور، خاکسار مدیرکل محصولات اساسی و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی، عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نامبرده را در این سفر همراهی می‌کردند.