امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 27th, 2014 2:40 | کد خبر : 6210 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کشت و صنعت و دامپروری مغان در اغما

با وجود گذشت پنج ماه از انتخاب مدیر عامل جدید کشت و صنعت مغان این روزها بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه همچنان لنگ می زند.

به گزارش مغانه به نقل از سبلانه، به اعتقاد کارشناسان در یک مجموعه موفق، مدیریت کارا حرف اول را می زند و این شاخصه در توسعه یک مجموعه نقشی به مراتب مهم تر از امکانات فیزیکی و نرم افزاری دارد با علم به این موضوع همواره تلاش می شود تا بهترین گزینه برای مدیریت انتخاب شود.

بر همین اساس طبق گفته مسئولان استانی و کشوری، مدیری کارا و فارغ از نگاه سیاسی انتخاب شد تا راه چاره ای برای برون رفت از وضعیت بحرانی کشت و صنعت مغان که سال های متمادی است این بنگاه بزرگ اقتصادی را درگیر کرده پیدا کند و این بنگاه در حال سقوط رونقی دوباره یابد، اما بر اساس آخرین اظهارنظرها حکایت این روزهای کشت و صنعت مغان مصداق عینی ضرب المثل “امسال دریغ از پارسال” است!

حبیب برومند نماینده مردم پارس آباد که قبل از انتخاب اروجعلی محمدی مدیر عامل جدید کشت و صنعت مغان، سوء مدیریت را عامل اصلی تبدیل شدن این کشت و صنعت به ویرانه عنوان می کرد، در گفت و گو با خبرنگار سبلانه وضعیت فعلی بزرگترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه را دردناک توصیف کرد.

به گفته وی بعد از آمدن اروجعلی محمدی هم هیچ تغییر محسوسی در وضعیت کشت و صنعت مغان دیده نشده است و این مجموعه همچنان در اغما است.

نماینده مردم پارس آباد اذعان کرد: در شرایط کنونی که کشت و صنعت مغان مشمول اصل 44 قانون اساسی شده و قرار است به بخش خصوصی واگذار شود آمدن اروجعلی محمدی که هیچ، حتی پذیرفتن مدیریت این مجموعه توسط خود وزیرجهاد کشاورزی هم دردی را دوا نمی کند و بنگاه مخروبه کشت و صنعت مغان به راحتی آباد نمی شود و همچنان در جا می زند.

برومند راه خروج کشت و صنعت مغان از وضعیت اسفبار فعلی را خارج شدن این بنگاه تاثیر گذار در منطقه از شمول اصل 44 عنوان کرد و گفت: خارج شدن از لیست واگذری به بخش خصوصی تنها راه احیا کشت و صنعت مغان است چرا که تنها با حمایت های کلان دولتی است که بزرگترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه جان می گیرد و در درآمدزایی برای منطقه و کشور موثر خواهد بود.

پیش تر نیز محمدباقر بهشتی معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل با تاکید بر ضرورت خارج سازی کشت و صنعت مغان از لیست واگذاری، گفته بود: کشت و صنعت مغان در سال های گذشته با نگاه متفاوت به بنگاهای اقتصادی دیگر در لیست خصوصی سازی قرار گرفته اما در بررسی های بعدی مشخص شد که این بنگاه اقتصادی فراگیر باید از این لیست خارج شود چرا که در صورت واگذاری ضربه اقتصادی مهلک به پیکره آن وارد می شود.

وضعیت بحرانی کشت و صنعت مغان در حالی ادامه دارد که این بنگاه اقتصادی مهمترین امید استان اردبیل برای کسب درآمد است تا این استان محروم بیش از این با محرومیت دست و پنجه نرم نکند.

مساحت کشت و صنعت مغان 49 هزار هکتار است، در این کشت و صنعت، کشت نوین جایگزین کشت سنتی شده است و با توجه به تفکیک ناپذیر بودن بخش‌های دامی، زراعی و باغی کشت و صنعت می تواند به بهترین محل آموزش کشاورزان و مدیران و توانمندی حوزه علمی تبدیل شود.

در شرایطی تنها بنگاه اقتصادی استان و مهم ترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه(کشت و صنعت مغان) در سراشیب تاسف باری قرار گرفته است که مسئولان استان دنبال جذب سرمایه گذاران برای رونق اقتصادی استان هستند و بهتر است بهتر است به جای چسبیدن به نسیه دنبال نقد باشند!

اخبار مرتبط

نظرات

رحمتی

کشت و صنعت مغان در زمان مدیران عامل قبلی به ویرانه تبدیل شده است . اروجعلی محمدی پیگیر کارها و پروژه های بزرگی هستند که مطمئن ام با نهایی شدن آنها این بنگاه عظیم اقتصادی و صنعتی دوباره احیا شده و در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.

رحیمی

از مسوولان و نمایندگان استان می خواهم که این شرکت را از لیست شرکت های مشمول اصل 44خارج کنند. این شرکت درست است که در باتلاق عمیقی فرو رفته ولی واگذاری آن به بخش خصوصی اصلاً به صلاح منطقه نیست.

صفري

ضمن تشكر از سايت مغانه در انعكاس اخبار مغان به اطلاع مي رساند همانگونه كه مستحضريد در عرض پنج ماه هنوز شركت يك كشت سالي را پشت سر نگذاشته است. در زمان مديران قبلي حتي يك ريال هم در شركت سرمايه گذار ي نشده و با آمدان مديرعامل جديد جلو ريخت و پاش ها بطور محسوسي گرفته شده است.
اگر خوب دقت نماييم در زمان استاندار قبلي(اقاي نيكزاد) هميشه مي گفتند بايد كشت و صنعت فروخته شود و به كارهاي عمراني استان هزينه گردد. كدام عقل سليمي اين ادعا را قبول ميكند ؟ اجازه بدهيد كه مديريت جديد برنامه كاري خود را به جلو ببرد و نگذاريم آنهايي كه نفع شخصي شان به خطر افتاده دوباره به جان نيمه جان اين شركت بيافتند. ضمنا اروجعلي محمدي و همكارانش شركت را قبلا نيز از بحران و اغماي شديد نجات دادند.

عليزاده

با تبريك عيد سعيد فطر
خواستم بگويم كه بعضي ها ميخواهند هميشه از آب گل آلود ماهي بگيرند . هميشه عده اي سودشان در اين است كه : بازاري بسوز و براي آنها دستمالي برسد. مردم مغان خوب و بد را مي شناسند . مي دانند چه كسي دلسوز و چه كسي دنبال منافع خودش است. كشت و صنعت مغان حيات خلوت هيچ كس نيست . حالا اين مديريت جديد هم هنوز پنج ماه است كارش را شروع نموده است و الحق آدم پاك و سالم است. چرا وقتي كسي خوب كار مي كند مي گوييم : فلاني سياسي است و طرفدار فلان كس است. بابا همه ما فرزندان ايران هستيم و الان بيش از بيش به وحدت نياز داريم.

یک معلم

با سلام وارزوی قبولی طاعات
به نظر میرسد سایت سبلانه مطالبی را عنوان نموده است که کارشناسی نیست
کدام کارشناس این گونه نظر داده اندوبا کدام شاخص اقتصادی؟ شرکتی که سالها تخت مدیریت فرمایشی بوده وتنها به عنوان سفره پهنی که خیلی ها از آن روزی میخوردند تلقی میگردید چگونه تنها در عرض 5 ماه به سود دهی بنشیند .بله حتی اگر خود نماینده هم بر این شرکت مدیریت نماید به زودی اصلاح نخواهد شد .شرکت کشت وصنعت یکی از صد ها بنگاه اقتصادی مغان است که به یمن سیاستهای غلط گذشته رو به نابودی رفته اند -کمی با حوصله و انصاف باید نوشت

ناشناس

کشت و صنعت و دامپروری مغان این توان و ظرفیت را دارد که بتواند حجم زیادی از نیازهای کشور به محصولات کشاورزی و باغی و دامی را تامین کند. به خاطر سوء مدیریت ها، باندبازی ها و دزدی هایی که در گذشته و در اشکال و صور مختلف در این شرکت بزرگ اتفاق افتاده، کشت و صنعت را به خاک سیاه نشانده است. نمی دانم مدیران قبلی این شرکت چگونه این ننگ را از دامن خود پاک خواهند کرد. اروجعلی محمدی در سایه وحدت و همکاری و تلاش بی وقفه کارکنان و کارگران و پیگیری ها و تلاش های مستمر خود، این مجموعه را به ساحل سودآوری و رونق خواهد رساند و با احیا و نجات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نام خود را جاودانه خواهد کرد. اروجعلی مرد بزرگی است و کارها و طرح های بزرگی در این بنگاه اقتصادی شروع در دست اجرا دارد.

نوري

سلام و خسته نباشيد آقاي فولادي مدير محترم سايت مغانه
اولا: بنده در اين خصوص بزودي يك مقاله خواهم نوشت كه اگر كشت و صنعت مغان به اغما رفته چه كساني مقصرند؟ دوما: اگر سايت سبلانه (از اردبيل)اينچنين دايه مهربان تر از مادر شده و براي كشت و صنعت مغان اينچنين تب ميكند لطفا توضيح دهد كه چه دستاني كشتارگاه و چرم مغان را از اين منطقه محروم به يغما بردند. سوما: در اين وضعيت كشور كه دشمن نامرد ما را تحريم نموده است ما به تخريب نيازمند نيستيم. الان تورم يواش-يواش پايين مي آيد. اروجعلي محمدي يك دلسوز تمام معناست . الان هم برنامه بسيار خوبي براي خرج شركت از بحران در دست دارد. فقط خدا را در نظر بگيريد و گرنه مقام به هيچكس نمانده است.

بهنام رزمجو

آهنگ توسعه در شركت كشت و صنعت و دامپروري مغان
بهنام رزمجو- آهنگ توسعه در شركت كشت و صنعت بعد از 10 سال بار ديگر به صدا درآمده است. همانطوريكه دولت تدبير و اميد قطار توسعه همه‌جانبه را در كشور به حركت درآورده است هيأت مديره جديد و در رأس آن مديرعامل ساعي و تلاشگر شركت نيز قطار توسعه پايدار و همه‌جانبه را در شركت به حركت درآورده‌اند. توسعه‌ايي كه با مرور زمان بزرگترين شركت اقتصادي و توليدي كشور را از مرگ حتمي نجات داده و آنرا زنده و پويا مي‌نمايد. سفر وزير جهادكشاورزي، معاونين مختلف وزارت جهادكشاورزي، استاندار اردبيل و چندين مديركل در كمتر از يك ماه گذشته اين شركت را در صدر اخبار قرار داده است. بطوريكه در اثر اين سفرها بررسي‌هاي همه‌جانبه‌اي از سوي مديرعامل و مسئولين كشوري جهت خروج اين شركت از بحث خصوصي‌سازي آغاز شده بطوريكه تدوين نامه‌ايي از پتانسيل‌هاي بالفعل و بالقوه شركت از سوي مديرعامل شركت به رئيس جمهور جهت گرفتن دستور براي طرح نامه در هيأت دولت راهكارهايي است كه در شركت و دولت آغاز شده بطوريكه دستور رئيس جمهور محترم براي خروج اين شركت از بحث خصوصي‌سازي لازم است. در سوي ديگر تلاش‌ها، پيگيري‌ها و تلاش‌هاي شبانه روزي مديرعامل در جهت خريد بيش از 90 دستگاه تراكتور در جهت نوسازي ناوگان مكانيزاسيون شركت، نوسازي صنايع بخصوص كارخانه قند، كارخانه لبنيات، نوسازي دستگاه‌هاي شيردوشي گاوداري، افزايش روزانه بيش از 20 تن شير توليدي در قسمت دامپروري شركت، تلاش در جهت لوله‌كشي گاز به منازل مسكوني شهرك شركت، افزايش راندمان كشاورزي، ايجاد سيستم انبارداري جهت تمركز خريدها، نظارت مستمر بر فعاليت‌هاي مختلف شركت در جهت جلوگيري از تضييع بيت‌المال، بسته‌بندي ذرت دانه‌ايي و علوفه‌ايي شركت بجاي دپوي آنها و ده‌ها برنامه مدون ديگر فعاليت‌هايي است كه از سوي تيم جديد مديريتي در اين شركت آغاز شده كه با ثمر نشاندن هر كدام اين فعاليت‌ها قطار توسعه به منزل بعدي خواهد رسيد. بايد باور بكنيم در سايه ما مي‌توانيم، كشور را مي‌توانيم به آباداني برسانيم. شركت كشت و صنعت در سايز كوچكتر كشور ايران است، هر آنچه كه تيم مديريتي دولت قبل در زمينه زيرساخت‌هاي كشور، اقتصاد و معيشت مردم به سر كشور آورده‌اند، مديران منصوب آن دولت نيز همان بلا را به سر شركت كشت و صنعت آورده است. حضور تيم مديريتي جديد منصوب دولت تدبير و اميد تجربه تاريخي ديگري است تا در سايه تدبير و تلاش و كوشش اين تيم، اين شركت از مرگ حتمي نجات يابد و دوباره نسيم اميد در اين شركت وزيدن نمايد.

ناشناس

برومند موضع ثابت و واحدی در خصوص مدیرعامل فعلی شرکت مغان ندارد. در بعضی جاها و مواقع از اروجعلی محمدی حمایت کرده و از او به عنوان ناجی شرکت مغان و مدیر توانمند و شایسته یاد نموده و در برخی جاها وی را مدیر ضعیف معرفی کرده است. جناب برومند اگر محمدی یک مدیر ناکارآمد است چرا با انتخاب وی به سمت مدیرعاملی موافقت کردی؟ به نظر بنده قضاوت در خصوص عملکرد محمدی خیلی زود است باید فرصت داد و از وی حمایت کرد.

صمدی

به نظر بنده تنها ایراد و انتقادی که باید تا امروز به عملکرد مدیریت جدید شرکت مغان وارد دانست جذب بیش از نفر از اردبیل و به خصوص استان آذربایجان شرقی است . در حالی این تعداد مشاور به کار گرفته شده اند که هزاران نفر فوق لیسانس و لیسانس و مدارک پایین تر طی نامه ای جداگانه درخواست شغل کارگری و نگهبانی در این شرکت کرده اند.

سالار

اینکه می گویند “قیزیل تورپاخ مغان” حرفی عبث نیست. افرادی را در پارس آباد می شناسم که با کشت و کار در یک هکتار زمین زراعی اجاره ای، معاش خانواده چهار نفره خود را به راحتی تامین می کند. با این حساب اگر کشت و صنعت درست مدیریت و جلوی دزدی ها و حیف و میل ها گرفته و دستان عده ای سود جو و منفعت طلب از این شرکت کوتاه شود کل استان اردبیل از این شرکت متنعم خواهند شد و بیکاری در منطقه مغان و حتی استان ریشه کن خواهد شد.

سلطاني

سلام و خسته نباشيد ميگويم
در جواب صمدي كه گفته اند مدير عامل مشاور انتخايب كرده است هيچ ايرادي ندارد. اولا مشاوره يكي از راههاي خوب در ارائه نقطه نظر هاست دوم اينكه مشاوران بكار گرفته شده از نيروهاي زبده و با تجربه در امور مربوطه مي باشند. اين مشاوران كه به امورات زراعي و يا صنعتي و حتي اداري شركت انتصاب شده اند و يكي از ضروريات مي باشد. از رئيس جمهور گرفته تا وزير و مديركل همه مشاور دارن و اهميت مشاوره در قرآن كريم نيز آمده است. امروزه آنهايي كه چندين سال است در پست مديريت شركت درجا زده اند و مليونر شده اند احساس خطر نكنند.

ناشناس

این متن ها بیشتر بنظر میرسد از طریق یکی دو نفر مشاورین جدید نوشته شده باشد .چون با واقعیتها فاصله زیادی دارد درست است پنج ماه زمان کمی است ولی چیزی که کاشته نشده درو نخواهد شد . در این پنج ماه کار مثبت چندانی اگر شده است بجای تبلیغ خالی آنهارا بگویید تا مردم در جریان قراربگیرند>

آقاي فولادي مدير مغانه

شما هميشه از كارگران دفاع كرده اي به حرف برومند گوش نكن و بخدا اروجعلي محمدي انسان است. ما گرسنه هم بمانيم مي دانيم مديرعامل پاك و درستكار است. امروز فقط يك مشت بلانسبت بي پدر و مادر عاشق رياستند و تشنه قدرت ميخواهند اورجعلي برود و بيايند براحتي بخورند. من خودم كارشناس هستم شب و روز تو مزرعه ام . مديران قبلي هم هميشه مي گويند انصافا اروجعلي ميخواهد شركت نجات يابد.

اجمد حسینی

یا سلام اگر کشت و صنعت قصد خرید تراکتور و کمباین دارد باید به خدمات وپس از فروش انها توجه جدی باید داشته باشد چون اکثر وارد کنندکان فاقد
خدمات پس از فروش می باشند در صورت عدم بررسی وتوجه به ان شرکت با مشکل جدی روبرو خواهد شد استفاده از ماشین الات داخلی از نظز خدمات و قیمت خرید خیلی مقرون به صرفه و مطمئن است .
با تشکر احمد حسینی
کارشناس ماشین الات کشاورزی