- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

کشت و صنعت و دامپروری مغان به مرکز آموزش بین المللی تبدیل شود

به گزارش روز جمعه مغانه، محمدعلی طهماسبی در بازدید از باغات مکانیزه میوه کشت و صنعت مغان گفت: مجتمع باغات میوه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، به عنوان یکی از باغات مدرن و مکانیزه در خاورمیانه، در سطح دو هزار و ۶۰۰ هکتار طراحی و اجرا شده است که هم اکنون ۷۵ درصد این سطح در مرحله تولید اقتصادی قرار دارد و ۲۵درصد بقیه به صورت تازه کاشت، یک، دو و سه ساله می‌باشد که در سال‌های اخیر اقدام به کشت آنها شده است .

وی به نقش مهم این شرکت در اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی اشاره کرد و ادامه داد: در فصل برداشت و چیدن و جمع‌آوری میوه، به طور متوسط روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ نفر و در مرحله داشت و کار پشتیبانی آن ۸۰۰ نفر به صورت روز مزد دائم و کار سپاری حجمی و فصلی در طی سال از نیروهای بومی و منطقه‌ای به طور مستقیم در این مجتمع مشغول به کار می‌شوند .

وی اظهار کرد: امسال، با توجه به انجام عملیات باغداری و اعمال فنون و تکنیک‌های باغبانی، میوه‌های تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و میوه‌های سردرختی این شرکت توسط پیمانکار، در بازارهای مختلف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به افزایش سطح باغات کشور در سال های اخیر، گفت: با حمایت از باغداران و اجرای طرح های توسعه ای، سطح باغات کشور به دو میلیون و ۳۰۰هزار هکتار رسیده است.

به گفته وی سالانه ۱۶ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود که با بهره گیری از روش های نوین و حمایت از تولید کنندگان و صادرکنندگان میتوان میزان تولید را از نظر کمی و کیفی افزایش داد.

او ارتقای ضریب امنیت غذایی را از طریق افزایش ضریب خوداتکایی و ایمنی و سلامتی جامعه با تولید محصولات گواهی شده را از رویکردهای معاونت باغبانی جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما در سه دفتر امور میوه‌های گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و سردسیری و همچنین امور گلخانه‌ها،گیاهان داروئی و قارچ سعی می‌کنیم تا در خدمت هموطنان باشیم و با سفر به اکثر استان‌ها سعی در تقویت و توسعه باغات داریم.

اروجعلی محمدی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز گفت: تمامی ارقام میوه‌های فندق، گوجه سبز، گیلاس، زیتون در این شرکت به لحاظ استفاده نکردن از سموم شیمیایی و به خاطر این که از بدو احداث باغات به روش‌های گوناگون به دقت کنترل شده، به صورت ‘ارگانیک’ تولید می‌شود وی بیان کرد: به طور میانگین سالانه حدود ۱۸هزار تن میوه از ارقام مختلف هلو، شلیل، آلو، بادام، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گوجه سبز، فندق، سیب و زیتون در باغات این شرکت استحصال و روانه بازار مصرف می‌شود .

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس آباد با داشتن اراضی وسیع کشاورزی ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ های میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت های منحصر بفرد کشور است.

پارس آباد مغان در ۲۳۰کیلومتری شمال اردبیل و کناره های رودخانه ارس قرار دارد.

 

 

2 Comments (Open | Close)

2 Comments To "کشت و صنعت و دامپروری مغان به مرکز آموزش بین المللی تبدیل شود"

#1 Comment By ناشناس On 2015/04/19 @ 4:04 ق.ظ

دومیلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع یعنی تنها ۲۳۰ هکتار!!!!!!

#2 Comment By sardabir On 2015/04/19 @ 5:15 ق.ظ

در خبر دومیلیون و ۳۰۰هزار هکتار قید شده است.