امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 2nd, 2014 10:25 | کد خبر : 4128 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کشت و صنعت مغان به ویرانه تبدیل شده است

دبیر خانه کشاورز ایران به استعدادهای کشاورزی استان اردبیل بویژه کشت و صنعت و دامپروی مغان اشاره کرده و گفت : بی توجهی به این بخش باعث شده است که کشت و صنعت مغان به عنوان بزرگترین منطقه کشاورزی و صنعتی منطقه هم اکنون وضعیتی مشابه خرمشهر ویران شده در دوران دفاع مقدس داشته باشد.

81147550-5666779

به گزارش خبرنگار ایرنا ، عیسی کلانتری روز جمعه در همایش نقش زن در کشاورزی در اردبیل افزود: این واحد تولیدی و کشاورزی قرار بود به مکان آموزشی کشاورزی تبدیل شود که هم اکنون تبدیل به ویرانه ای شده است.

او با بیان اینکه وضعیت آب در کشور بحرانی است ، اظهار کرد : در شرایط فعلی برخورد با آب در کشور از برخورد با نفت بدتر است.

به گفته وی ، بی آبی تهدیدی جدی برای کشور بوده و میزان مصرف بیش از حد این ماده حیاتی موجب از بین رفتن منابع آبی شده است.

وی گفت: بی توجهی به منابع آبی و برداشت بیش از حد آب نسل آینده را با بحران جدی بی آبی مواجه می کند.

کلانتری با اشاره به نقش زنان در بخش کشاورزی گفت : بیش از 50 درصد تحصیل کرده های کشاورزی را زنان تشکیل داده و بخش عمده ای از محققین کشاورزی نیز زنان هستند اما به نقش زنان در بخش کشاورزی چندان توجهی نمی شود.

او با تاکید بر لزوم همراهی توسعه با عدالت در کشور افزود: توسعه باید متوازن بوده و شامل همه اقشار اعم از کشاورزان و سایر مشاغل باشد.

وی اظهار کرد: وقتی توسعه نباشد شغل و رفاه عمومی نیز به دست نمی آید و لازم است برای ارتقای رفاه عمومی از پتانسیل های کشاورزی و تولیدی نهایت استفاده شود.

وی با اشاره به این که در کشور برای بخش کشاورزی سرمایه گذاری ویژه ای نشده است ، گفت : در زمینه استفاده از دانش کشاورزی نیز تناسبی وجود ندارد و هم اکنون 85 درصد از 121 دانشکده کشاورزی کشور به نوعی مازاد هستند.

وی گفت: بالغ بر 300 هزار تحصیل کرده مهندسی کشاورزی در کشور وجود دارد که از این تعداد 230 هزار نفر بیکار هستند.

استاندار اردبیل نیز در این همایش گفت: کشاورزی این استان با توجه به اینکه بخش مهمی از اقتصاد منطقه به آن وابسته است ،نیازمند تجدید نظر است.

مجید خدابخش افزود: اردبیل از نظر درآمد کشاورزی، استان فقیری است و باید با تدابیر ویژه میزان درآمد این بخش را افزایش دهیم.

وی بر لزوم اصلاح فرایند کاشت ، داشت و برداشت تاکید کرد و گفت: اصلاح فرایند کشاورزی در استان موجب حفظ منابع موجود و افزایش درآمد زایی می شود.

وی اظهار کرد : در کشاورزی استان به صورت علمی کار نمی شود و روند سنتی بودن باعث می شود که این بخش چندان بهره وری و ارزش افزوده نداشته باشد.

او تاکید کرد که نیاز است که با آکاهی بخشی و آموزش بتدریج شیوه کشت و داشت در استان تغییر یافته و سهم تولیدات کشاورزی در توسعه استان نقشی شایسته و مطلوب باشد.

استاندار اردبیل با تاکید بر ضرورت سازماندهی در آموزش در بخش کشاورزی و پیوند تحصیلات و تحقیقات علمی با کشاورزی گفت : هم اکنون 12 رشته کشاورزی در استان و پنج هزار نفر عضو در نظام مهندسی کشاورزی وجود دارد و این در حالی است که از این تعداد سه هزار و 800 نفر بیکار هستند.

وی با بیان این که دولت موظف به ایجاد اشتغال برای این تحصیل کرده ها نیست افزود: وظیفه دولت تامین زیرساخت های اشتغال زایی است و این خود فارغ التحصیلان کشاورزی است که وارد عمل شده و از دانش خود در سر اراضی کشاورزی و برای تعالی این بخش استفاده کنند.

همایش یک روزه نقش زن کشاورز در کشاورزی با حضور 70 نفر از اعضا و مدیران خانه کشاورز ایران امروز جمعه در محل سالن اجتماعات سما دانشگاهآزاد اسلامی اردبیل برگزار شد. در این همایش چند مقاله علمی نیز ار سوی محققین ارایه شد.

همچنین گردهمایی سراسری خانه کشاورز ایران نیز با شرکت نمایندگان استانی این تشکل قرار است امروز در اردبیل و فردا در پارس آباد مغان برگزار شود.

کلمات کلیدی: , , ,

نظرات