امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : ژوئن 14th, 2018 1:57 | کد خبر : 22859 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کشاورزان پارس آباد از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی اجتناب کنند

فرماندار پارس آباد از کشاورزان این شهرستان خواست به منظور جلوگیری از آسیب به محیط زیست و خاک، از سوزاندن بقایای گیاهی غلات و دانه های روغنی پس از برداشت محصول خودداری کنند.

به گزارش مغانه آنلاین، علی علایی روز پنجشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند پارس آباد گفت: همه ساله بعضی از کشاورزان بلافاصله بعد از برداشت محصولات زراعی به خصوص گندم، جو، کلزا برای با هدف آماده سازی زمین برای زراعت بعدی، اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی و کلش می کنند تا زودتر زمین را برای انجام کشت آماده کنند.

وی افزود: این در حالی است که طبق نظر کارشناسان بقایای محصولات زراعی می‌تواند منبع مهمی برای تولید کود گیاهی باشد اما با آتش زدن، به بافت ارزشمند خاک کشاورزی و مواد مغذی موجود درآن آسیب وارده شده و از طرفی باعث آلودگی هوا و محیط زیست می شود.

رئیس کارگروه مدیریت پسماند شهرستان پارس آباد، با اشاره به معضل بزرگ مدیریت اصولی پسماندها در مراحل تولید ، جمع آوری، بارگیری موقت و حمل و دفن در محل دائمی و تاثیر آن بر سلامت عمومی و محیط زیست ، گفت : روزانه بیش از ۱۵۰ تن زباله در شهر پارس آباد و به طور متوسط ماهانه افزون بر پنج هزار تن پسماند در این شهرستان تولید می شود.

وی ادامه داد:  در دو ماه گذشته بیش از ۱۲ هزار تن زباله تلمبار شده از سالیان گذشته در ایستگاه های موقت به محل دفن دایمی زباله حمل شده است و به زودی با خرید چهار دستگاه کامیون حمل زباله و کار در دو شیفت، عقب ماندگی های گذشته جبران خواهد شد.

فرماندار پارس آباد به زباله های انباشته شده در ورودی های شهر و حاشیه جاده ها نیز اشاره و بر رعایت و تنظیف اطراف روستاها و شهرها تاکید کرد.

علایی با بیان اینکه کمبود منابع آبی سبب شده کشت زیر نایلونی در اراضی شهرستان به شدت افزایش یابد از کشت بیش از ۴۷۷ هکتار زمین زراعی به صورت زیر نایلونی خبر داد و گفت: باقی ماندن بقایای پلاستیکی این روش در خاک موجب از بین رفتن منابع خاک و آلودگی محیط و اراضی همجوار می شود که بایستی ضمانت لازم برای جمع آوری اثار این روش کشت پس از برداشت اخذ و مطالعات لازم برای استفاده از مواد تجدید پذیر در خاک انجام پذیرد.

اخبار مرتبط

نظرات