- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

کدام کمیسیون مجلس در انتظار «بیگدلو» و «پورحسین» است؟

مغانه– پس از پایان انتخابات مجلس در دور دوم در حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوارمغان که در نهایت یکی از دو کاندیدای ایرج بیگدلو و شکور پورحسین بعنوان نماینده انتخاب می شوند و بر صندلی های سبز بهارستان تکیه خواهند زد، در نهایت یکی از این دو نفر در کدام یک از کمیسیون های مجلس عضو خواهند شد و این کمیسیون ها چه دردی از آلام مردم مغان را حل خواهد کرد؟

مردم غیور و شریف پارس آباد و بیله سوار و بخش های تابعه، امروز باید به طرفداری از حق بپا خیزند و از کاندیدایی حمایت کنند که حقیقتا می تواند نقش اساسی و سرنوشت ساز در آینده این دو شهرستان و مناطق تابعه را داشته باشد.

مردم باید به سخنان و برنامه های این دو کاندیدای محترم گوش کنند و در مقام مقایسه دربیایند.

بیاییم تعصبمان را به پیشرفت معطوف کنیم نه به چیزهای پیش پا افتاده.

بیاییم به آبادانی و توسعه و پیشرفت منطقه حساسیت نشان بدهیم .

یا در مقام مقایسه در بیاییم که نماینده ای که انتخاب می کنیم به عنوان مثال این دو کاندید پس از پیروزی در انتخابات در کدام کمسیون قرار خواهد گرفت و اینکه آیا این کمسیون به طور مستقیم خواهد توانست دردی از آلام عمیق مغانیان را دوا کند و یا خیر؟ البته برابر قانون، هر نماینده می تواند ۲ کمسیون را مطابق با رشته تحصیلی و فعالیتهای اجرایی خود بر اساس اولویت انتخاب و در یکی از آنها عضو گردد. که آقای شکور پورحسین با توجه به تحصیلات و سوابق فعالیتش می تواند در یکی از کمسیونهای زیر عضو شود:

اولین کمیسیونی که شکور پورحسین می تواند در ان عضو شود کمیسیون اصل۹۰ می باشد

۱- کمیسیون اصل نود :که در اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده‌است: «هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»

دومین کمیسیونی که شکور پورحسین می تواند در ان عضو شود کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می باشد

۲-کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی که یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است.

این کمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده قضایی و حقوقی تشکیل می‌گردد.

اما آقای مهندس ایرج بیگدلو می تواند با توجه با سابقه فعالیتش و تحصیلاتی که دارد عضو یکی از کمسیونهای زیر گردد :

اولین کمیسیونی که ایرج بیگدلو می تواند در ان عضو شود کمسیون عمران مجلس می باشد

۱- کمسیون عمران: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است و برای انجام وظایف محوله در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری و عمران روستایی تشکیل می‌گردد.

و دومین کمیسیونی که ایرج بیگدلو می تواند در ان عضو شود کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ماده ۵۵ می باشد

۲- کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ماده ۵۵- کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات براى انجام وظایف محوله در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و امور مالى مجلس و آمار و خدمات عمومى فنى مطابق ضوابط این آیین‏ نامه تشکیل مى‏ شود.

تبصره- کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات علاوه بر انجام وظایف تخصصى در ماده (۴۹) و این ماده موظف است نسبت به امور زیر اقدام نماید:

۱- نظارت و مراقبت بر اجراى مقررات بودجه و امور مالى مجلس و نحوه هزینه کردن آن

۲- رسیدگى به عملکرد بودجه سالانه مجلس و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد. این گزارش جهت اطلاع نمایندگان چاپ مى‏ گردد.

۳- بازرسى و رسیدگى دقیق و نظارت در مورد کلیه اموال و اشیاء منقول و غیرمنقول مجلس شوراى اسلامى و ارائه گزارش سالانه جهت چاپ و توزیع بین نمایندگان ایشان همچنین در دیگر کمسیونهای اقتصادی و انرژی ، تحقیق و توسعه و… با توجه به تحصیلاتش می تواند عضو گردد.

البته انتخاب باشما مردم فهیم است . با تعقل و تعصب عاقلانه آنهم به پیشرفت و توسعه مغان رای بدهیم نه به بازی های سیاسی.

منبع: مغان امروز