امروز: پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 7th, 2016 8:57 | کد خبر : 18002 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کتاب رجال پارلمانی آذربایجان رونمایی شد +تصاویر

با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی و نماینده مردم شهرستان گرمی مغان، کتاب رجال پارلمانی آذربایجان رونمایی شد.

به گزارش مغانه، نویسنده این کتاب در این مراسم که در سرعین برگزار شد، ضمن تبریک عید مبعث و خوشامد گویی به مسئولین و میمهمانان ، از ماه رجب به عنوان ماه پر خیر و برکت نام برد.

محمد اصغری کلاسر که که سخنانش را با شوخی آغاز کرد، با اشاره به این که بنده اصلاح طلب هستم و سعی کردم  از اصلاح طلبان و اصولگرایان دعوت کنم و میهمانان اصلاح طلب و اصولگرایان هستند.

وی گفت:کتابی که امروز رونمایی می شود سرگذشت و شرح حال عملکرد نمایندگان از زمان تشکیل مجلس از دوران مشروطیت که آغاز به مجلس است.

وی افزود:البته در این کتاب چون استان اردبیل از توابع تبریز بوده و تا دوره پنجم به صورت مستقل نماینده نداشت ،از دوره پنجم  نماینده های آن اورده شده است.

وی اظهار داشت:اگر نگاهی به شخصیت های سیاسی این دوره داشته باشیم چهره های برجسته علمی همچون ی مهندس مجید عدل،بیوک اردبیلی ، مهندس رحمت الله مقدم، ابراهیم خان کلانتر ، سید جلیل اردبیلی،سعید بهادری،سید حسن تقی زاده،شیخ محمد خیابانی، محمد ساعد مراغه ای،  مهندس مهدی عدل، لطیفه وحیدی، محمد اسدی ، فصلعلی هدی،  اربابی، دکتر نایبی ها را می بینیم که تاثیر به سزایی در تاریخ کشور و منطقه آذربایجان و اردبیل و مغان داشته اند.

وی تصریح کرد:در این کتاب اگر به نطق پیش از دستور اولین نماینده مغان در سال ۴۲ نگاهی داشته باشیم بسیاری از طرح ها در این دوره می خواهد اجرایی شود.

محمد اصغری کلاسر افزود: تاریخ معاصر قسمتی از تاریخ به شمار می آید که گذشته ی نزدیک را در بر می گیرد بدین جهت تاریخ تشکیل پارلمانی آذربایجان ، تاریخ معاصر دانسته شده است. آنچه که در اینجا تحت عنوان تاریخ معاصر آمده است ، گاهی با عنوان تاریخ اخیر نیز آورده می شود. در ایران معمولاَ تاسیس سلسله قاجاریه را که تقریباَ با آغاز قرن نوزدهم مقارن است مبدأ تاریخ معاصر دانسته اند. بعضی این تاریخ را جلوتر یا عقب تر نیز برده اند. در مواردی تاریخ مشروطه و پس از آن تاریخ معاصر عنوان شده است. آنچه امروز زندگینامه یا سرگذشت یا شرح حال می نامیم، در گذشته اسلامی (( ترجمه حال)) و در گذشته ایرانی (( کارنامه)) نامیده می شد. در کتاب رجال پارلمانی آذربایجان سعی شده است تا شرح حال و بیوگرافی نمایندگان قانونگذار از مشروطه تا انقلاب اسلامی بیان شود.

نویسنده کتاب رجال پارلمانی آذربایجان  با انتقاد از مدیر  کل ارشاد اردبیل نیز گفت:ما انتظار داریم این عزیزان مشوق ما باشند در حالی که در هر مراسمی که ما دعوت کردیم ایشان اصلا حضور پیدا نکردند.

اصغری کلاسر تصریح کرد: آن مدیری که ادعا می کند خریدکتاب جزو وظایف ما نیست اما این در شرایطی است که صادق سروری دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نسبت به خرید کتاب رجال پارلمانی اردبیل در سال ۹۴ و با پرداخت مبلغ خرید کمتر از ۲۴ ساعت ، بدون این که این جایی شعار بدهد و یا تبلیغات وسیع انجام بدهد، هدف از خرید کتاب را فقط در راستای حمایت و تشویق بیان می کند.

نویسنده کتاب رجال پارلمانی آذربایجان در پایان سخنرانی خود افزود: بنده قدردان حمایت و تشویق های عزیزانی هستم که همواره به بنده لطف داشته اند و حامی بنده بوده اند از جمله حضرت آیت الله سید حسن عاملی، دکتر یوسف معماری، جواد زنجانی،کمال الدین پیرموذن، خان صغری فرشی ، خانم اعظم جدی اردبیلی، خانم طهماسبی،خانم آرین، خانم محمدلو، خانم ماریا موسوی، دکتر علی ططری، رحیم نیکبخت، سیدحمایت میرزاده ، صادق سروری، محرم ارشد، عاطف ناصری، مالک رضایی، یوسف اکبری ، عبدالله کیشی زاده و سایر عزیزان و مخصوصاَ خبرنگاران و خبرگزاری های فارس و ایرنا و مهر و تمامی بزرگوارانی که از بنده حمایت می کنند و به ویژه خانواده خود که یار و مددکار بنده هستند.

رحیم نیکبختعضو هئیت علمی دانشگاه تبریز  نیز در مراسم رونمایی از کتاب رجال پارلمانی آذربایجان با تجلیل و قدردانی از زحمات اصغری کلاسر و تبریک مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و تشکر از برگزار کنندگان مراسم رونمایی از کتاب  رجال پارلمانی آذربایجان ، گفت: متاسفانه در ماههای گذشته اردبیل دو شخصیت علمی فرهنگی و اجتماعی ارزشمندی را از دست داده است مرحوم حاج لطبف نباتی خّیر فرهنگی اجتماعی مبارز و  پیشگام انقلاب اسلامی اردبیل و دیگری مرحوم جابر عناصری از مفاخر ملی ایرانی و تعزیه خوان و تعزیه شناس نامی به قول استاد شهریار:

تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم                      روزی سراغ وقت من آیی که نیستم

وی ابراز امیدواری کرد مسوولان فرهنگی استاد دارالارشاد اردبیل اقدامات بایسته ای برای معرفی تجلیل و همچنین تألیف  یادنامه های علمی شایسته ای برای این مفاخر فقید و تجلیل از مفاخر موجود که کم هم نیستند تلاش کنند. خداوند وجودشان را سلامت بدارد  موسی اصغر زاده  استاد ذولفنون مردم شناس، خراط، خیاط، عکاس، شاعر و نویسنده ، دکتر یوسف معماری فرهیخته فرزانه فرهگ دوست ، دکتر جلایی و…

وی اضافه کرد: لازم می دانم قبل از شروع بحث از جناب آقای صادق سروری به نقل خاطره ای بپردازم تا رسم قدردانی از الطاف رادمردان دیارمان در این و انفسای وضع موجود منسوخ نگردد. ایامی که ایشان فرماندار اردبیل بودند  بنده درپیرامون تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل مشغول تحقیقی بودم به راهنمایی استاد  حاج قاسم تبریزی به سراغ ایشان آمدم با گشاده رویی پذیرا شده و محلی برای اسکان در اختیارم نهادند گویا شب قبل هم ایشان خوابی از مرحوم آیت الله مروج امام جمعه فقید اردبیل دیده بودند که به ماند. رهاورد برخورد خوب ایشان کتاب «پیک محبت» شد که زندگینامه و مبارزات مرحوم آیت الله  حاج بیوک مروج است.

به گفته وی اهمیت اردبیل در هویت ملی ایرانی بر هیچ کس  پوشیده نیست و ایران نوین وامدار خاندان شیخ صفی الدین اردبیلی است .با این حال وضعیت فرهنگی این پایتخت حسینیت و اهل بیت(ع) چندان مناسب نیست.

او افزود: اشتباه محض است توسعه را فقط در پاساژ و ساختمان و اتوبان ببینیم بیش از توسعه صنعتی به توسعه فرهنگی نیازمندیم که مهمترین راهکار توسعه آن کتاب و کتابخوانی و ارج گذاری بر این مهم است و این مراسم هم به همین مناسبت برقرار شده تا از زحمات یکی از محققان جوان و پرتلاش اردبیلی تقدیر شود.

نیکبخت بیان کرد: در سالهای گذشته جمعی از جوانان علاقه مند اردبیلی در کلبه تاریخ جمع بودند علی درازی نامی متولی آن بود به همراه استاد قاسم تبریزی جلساتی برای آموزش تاریخ شفاهی و روش تحقیق در محضرشان بودیم و تلاش هایی ارزشمند انجام دادند ولی خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود. کتابهایی در مورد شهدای اردبیل  شهید پیرزاده، شهید اصغر مرادی، ایوب معادی، خلبان شهید جدی و چند اثر دیگر منتشر کردند که خدای را شاکرم نقشی هر چند اندک در خلق این آثار داشتم. بنا بر دلایلی که بازگویی آن در اینجا مجال طرح ندارد اردبیل نتوانست ایشان را نگهدارد و این جمع متلاشی شد و مدیر آن در تهران دربه در است! در فقدان این جوانان در نهاد های متولی امر کارهایی  جدی در حوزه تاریخ معاصر اردبیل انجام نشد هزینه های گزافی بعضاً صرف شد اما برای فرهنگ اردبیل کلاهی از آن در نیامد.

وی گفت: ولی تلاشهای فردی برخی علاقمندان بدون همراهی مراکز فرهنگی ادامه یافت که رونمایی حاضر یکی از نمونه های آن است. مولف کتابی رجال پارلمانی آذربایجان از طایفه ایران دوست و میهن پرست کلاسر است که خوشبختانه آثار ارزشمندی از خود در حوزه تاریخ ادربیل و همچنین طایفه خود برجای گذاشته است که، کلاسر در گذر زمان، کلاسر  نگین ایل شاهسون ، صداهای ماندگار حسینی اردبیل، خاطرات و خدمات دکتر احمد نایبی،  رجال پارلمانی آذربایجان از جمله این آثار است.

وی خاطرنشان کرد: یکی ازآثار مهم این محقق گرامی «صدای ماندگار حسینی اردبیل»است متاسفانه هنوز دانشنامه اردبیل پایتخت حسینیت ایران طرح و تدوین نشده است این کتاب تا تألیف آن دانشنامه برای محققان قابل استفاده است.

او در ادامه گفت: کتاب «رجال پارلمانی آذربایجان» در بیست وچهار فصل به تفکیک دوره های بیست و چهار گانه مجلس شورای ملی ، زندگینامه و فعالیت های نمایندگان شهرهای مختلف آذربایجان  درج شده است . در این کتاب اسناد و تصاویر جالب و ارزشمند بسیاری برای اولین  منتشر می شود. همچنین اعتبار نامه های نمایندگان آذربایجان برای اولین بار در این کتاب یکجا چاپ شده است.

وی اظهار کرد: این کتاب به عنوان کتاب دستی و مورد استفاده محققان و پژوهشگران نه فقط اردبیل بلکه شهرهای دیگر آذربایجان و علاقمندان مطالعات تاریخ پارلمانی قابل توجه و ارزشمند است.

به گفته وی، اهمیت دیگر آنکه این کتاب برای بار نخست در کل آذربایجان به این موضوع پرداخته است. از سوی دیگر که لازم است نمایندگان فعلی و کسانی که قصد ورود به عرصه نمایندگی مجلس را دارند آن را به دقت مطالعه  و از رفتار و کردار نمایندگان گذشته درس گرفته و از تکرار اشتباهات گذشته خوداری و گامی در رشد وعالی فرهنگی واجتماعی استان ولایت مدار اردبیل بردارند.و از خود نامی نیک و قدمی خیر برجای گذارند که متاسفانه ما به دلایلی که فرصت ایجاب نمی کند بیان شود به جای تشویق و  قدرانی از محققانمان فعالیت آنها را تخطئه و بی ارزش قلمداد می کنیم. به قول با با طاهر:

تو که  نوشوم نئی نیشم چرایی                نمک پاک دل ریشم چرایی

وی اضافه کرد: این روزنامه نگار ومحقق تاریخ معاصر اردبیل ادعا ندارد کاری بی عیب و نقص انجام داده است.اما توان علمی و بضاعت وی این بوده است حال وظیفه دیگر محققان و علاقه مندان است که با نقد علمی به تکمیل و رفع نقایض کارهای قبلی گامی به جلو بردارند بی ارزش قلمداد کردن این فعالیت ها هیچ کمکی به درشد و تعالی فرهنگی اردبیل نخواهد داشت.باید تنگ نظری و حسادت های کودکانه را کنار بگذاریم اردبیل آنقدر موضوعات مغفول مانده تاریخی و فرهنگی دارد که دهها نفر مثل اصغر کلاسری هم شبانه روز مشغول تحقیق شوند باز هم جا برای کسی تنگ نخواهد شد.  بیایید  با همت مختص شهر و دریارمان در رشد وشکوفایی فرهنگی شهرمان بکوشیم. به ویژه آنکه مساعدت وهمراهی امام جمعه محترم اردبیل حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عاملی همراه ارزشمند محققان است.

در این مراسم چهره های سیاسی از جمله سید حمایت میرزاده نماینده شهرستان گرمی مغان، مهندس میرعلی رحیمزاد فرماندار مغان، صادق سروری فرماندار اسبق و دبیرستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مالک رضایی فرماندار اسبق نمین، یوسف اکبری فرماندار اسبق اردبیل، حافظ خواجوی معاون اسبق فرماندار کوثر ، مهندس احمد خواجوی قائم مقام شهردار اردبیل ، نورعلی فصیح فرماندار اسبق، محرم ارشد معاون فرماندار سرعین، استاد رحیم نیکبخت عضو هئیت علمی و نویسنده و محقق و تاریخ پژوه صبوری رئیس شورای شهر سرعین و جمعی از کارمندان ادارات مختلف و خبرنگاران حضور داشتند.

۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶

اخبار مرتبط

نظرات