امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 20th, 2016 4:35 | کد خبر : 17818 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کاندیدای محبوب این روزهای مردم پارس آباد و بیله سوار کیست؟

در شرایطی که کمتر از ۹ روز به آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس دهم زمان باقی مانده است، قطعا دوئل بیگدلو در برابر پورحسین، یک انتخابات پرشور دیگر را در دور دوم انتخابات پارس آباد و بیله سوار رقم خواهد زد.

مغانه-پارس آباد و بیله سوار مغان دو شهری با بیشترین وسعت جغرافیایی در شمال استان اردبیل از دیرباز مهمترین شهرهای اردبیل در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

تاریخ برگزاری انتخابات در پارس آباد و بیله سوار را که ورق می زنیم فصل انتخابات مجلس شورای اسلامی این حوزه انتخابیه در ۹ دوره گذشته اش، فارغ از طایفه گرایی، قطورتر و پرشور تر خود نمایی می کند. بطوری که در انتخابات مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم شهرستان مرزی پارس آباد و بیله سوار حضوری چشمگیر، پرشور و گرم داشته که همواره با حضور حداکثری مردم این خطه همراه بوده است.

حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار چه آن زمان که تا مجلس پنجم به عنوان حوزه انتخابیه مغان با مرکزیت مغان دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی بود و چه زمانی که به عنوان حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار دارای یک نماینده مستقل در مجلس بود که بعد از پایان عمر مجلس پنجم، با موافقت مجلس وقت، مغان به سه شهرستان پارس آباد، بیله سوار و گرمی جدا شد که سهم پارس آباد و بیله سوار مشترکا یک نماینده و برای گرمی هم یک نماینده مستقل تعیین شد.

از مجلس ششم به بعد که شهرستان پارس آباد و بیله سوار صاحب یک نماینده مستقل شد گویا این سیر و روند با رشد و نمو نسل انقلاب کننده و نسل انقلاب و نسل های بعد از انقلاب قصه های دیگر در این سرزمین رقم خورده است. آنچنان که بایسته و شایسته است این رشد و توسعه نیافته است. گویا حکایت و قصه، صورت و مسیر دیگری از سر گرفته است و شهر همان شهر و کوچه همان کوچه و… آنچه برجسته تر شده است شکاف های طایفه ای ست که خطر آن و کسانی که به آن دامن می زنند در جهت عقب رفت این منطقه و جلوگیری از برون رفت منطقه از وضع موجود می باشد.

هر گاه سخن از مغان به میان می آید هر شخصی چه پیر، جوان، محصل، دانشجو در هر کجایی که باشند اما از پارس آباد و بیله سوار و دیار آن سر برآورده باشند به این غرور و سربلندی سرزمین خود افتخار می کنند. پیدا شدن قلعه اولتان قالاسی متعلق به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی در همین سالهای متاخر دلیل دیگری بر این مدعاست.

ما تا به امروز در باب مجلس شورای اسلامی، ۹ دوره انتخابات را از سر گذرانده ایم. در هر دوره کم و بیش معیار ها و فاکتور هایی تاثیرگذار بر روند انتخابات بوده اند و ایفای نقش کرده اند. طایفه گرایی و قومیت گرایی از اهم این فاکتور هاست که از دوره ی اول تا دوره ی هشتم به شکل معجزه آسایی چونان غده ای سرطانی عود کرده و با به پا در آوردن هر عامل و فاکتور دیگری به عاملی تعیین کننده در این عرصه مبدل گشته است. طایفه گرایی دیدگاهی بوده است که توسط افراد ضعیف و رنجور عرصه انتخابات برای حفظ منافع و مطامع شخصی شان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است.

این تعابیر در سخنان عامیانه مردم عادی و نخبگان نیز رسوخ کرده و عوام و خواص آگاهانه یا ناآگاهانه در ادوار مختلف به شدت و ضعف به این مسئله دامن زده اند. به گونه ای که در دور اول انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار نیز به عینه شاهد کوبیدن طبل طایفه گرایی از سوی برخی کاندیداها بودیم. که خوشبختانه با سنت شکنی و شکسته شدن طایفه گرایی از سوی مردم بصیر و آگاه، چهره های مطرحی که خیلی ها روی آنها با توجه به پشتوانه طایفه شان حساب ویژه بازکرده و حتی پیروز انتخابات می دانستند “نه گفتند” و دو چهره جدید به نام های ایرج بیگدلو و شکور پورحسین با پشت سرگذاشتن دیگر رقبا به دور دوم انتخابات راه یافتند، که راهیابی ایرج بیگدلو در این بین آن هم به پشتوانه ۶ ماه فرماندار بودن در شهرستان پارس آباد، همه نخبگان و سیاسیون منطقه رو به تحسین واداشت.

شاید در روزهای قبل از انتخابات، کمتر کسی پیش بینی می کرد که بیگدلو در حضور کاندیداهای مطرحی همچون اسماعیل ابراهیمی، امیدعلی رعنایی، عباس جهانگیرزاده، هادی درویشی، کامران علی قاسمزاده و بسیاری از شناخته شده های عرصه انتخاباتی، بتواند به مرحله دوم راه یابد؛ اما او همه معادلات انتخاباتی را به هم زد و توانست خود را به عنوان پدیده دور دهم معرفی کند.

حضور دو کاندیدایی که این روزها در یک رقابت تنگاتنگ و نفس گیر در تلاش هستند تا نام آنها برای اولین بار به عنوان نماینده حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار برای حضور در مجلس معرفی شود؛ البته در این رقابت جذاب سیاسی، هر یک از کاندیداها در مقاطعی از زمان، توانسته اند شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

البته در این رقابت، جناح بندی و نیز سوابق و فعالیت های مختلف دو کاندیدا هم بر حساسیت انتخابات مرحله دوم افزوده است. به طوری که امید پورحسین به همراهی با لیست های سیاسی برآمده از تهران است و امید بیگدلو به سابقه کاری خود در بین مردم و موفقیت هایی که در زمان اندک فرمانداری شهرستان پارس آبادمغان داشته است.

حال در شرایطی که کمتر از ۹ روز به آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس دهم زمان باقی مانده است، قطعا دوئل بیگدلو در برابر پورحسین، یک انتخابات پرشور دیگر را در دور دوم حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار رقم خواهد زد.

در پایان به این نکته بسنده می کنم مردم ما، همان مردمانی هستند که روزگارانی یک قشلاق و ییلاق و در واقع وارگه مشترک داشته و برادرانه در کنار هم زندگی کرده اند که فرهنگ و اخلاق یکی از برجسته ترین پیوندهای بین آنان بوده است و امیدواریم با اتحاد برادرانه مردم این دیار فارغ از نگاه کردن به هرگونه جناح بندی سیاسی نامزدها، همانطوری که در دور اول انتخابات مجلس به طایفه گرایی “نه گفتند” با آگاهی و بررسی سوابق کاری هر دو نامزد به اصلح ترین آن در ۱۰ اردیبهشت ماه رای دهند.

یادداشت از: مرتضی بری (آران مغان)

اخبار مرتبط

نظرات