امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 10th, 2015 7:18 | کد خبر : 12152 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

چرا داود اوغلو برنده واقعی انتخابات ترکیه است؟ – دکتر رضا صولت پتلو*

انتخابات ترکیه برگزار شد و نتایج نسبتا پیش بینی نشده اش تحلیل های متفاوتی را برای آینده ترکیه رقم زده است.

به گزارش مغانه، روز یکشنبه، هفتم ژوئن سرانجام انتخابات پارلمانی ترکیه که تکاپوی زیادی برای آن در جریان بود برگزار شد. تکاپویی که نه تنها در رسانه های این کشور بلکه در سطح جهانی توجه بسیاری را بر خود جلب کرده بود.انتخابات پیش رو در ترکیه چرا اهمیت داشت ؟مهمترین احزاب انتخابات پارلمانی چه احزابی بودند  و چرا حزب عدالت و توسعه بر دیگر احزاب چربش  داشت؟در این تحلیل به سوالاتی از این قبیل پاسخ خواهیم داد.در این انتخابات از مجموع ۵۵۰ کرسی ممکن در پارلمان حزب عدالت و توسعه ۲۵۹،حزب جمهوریخواه خلق ۱۳۲حزب حرکت ملی ۸۰ و حزب  دموکرات ملت ها ۷۹ کرسی را به خود اختصاص دادند .

در انتخابات  چهار  حزب  اصلی به همراه احزاب دیگر مشغول تبلیغات بودند .حزب عدالت و توسعه ، حزب جمهوری خواه خلق ،حزب  حرکت ملی و حزب دموکراتیک ملت ها. این انتخابات به این دلیل جذابیت های فراوانی داشت  .نخست اینکه رجب طیب اردوغان دیگر سمت رسمی در حزب عدالت و توسعه نداشت  چرا که وی رییس جمهور ترکیه است و نباید در انتخابات دخالتی داشت  و طیق قوانین این کشور رییس جمهور نباید عضو هیچ حزبی باشد پس  حزب عدالت و توسعه  بدون او در متینگ ها و جریان های تبلیغاتی حضور می یافت  و این موضوع ازمون جدی برای احمد داوود اوغلو نخست وزیر فعلی ترکیه و دبیر کل حزب حاکم بود (داوود اوغلو به شدت الترناتیو عبدالله گل را که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از حزب بیرون ماند را روی سر خود و برای جانشینی خود برای دبیر کلی عدالت و توسعه احساس می کند) از طرفی  یک حزب کرد بنام دموکراتیک ملت ها که صلاح الدین دمیرتاش که کاندیدای ریاست جمهوری هم شده بود رقابت جدی برای کسب ارای قانون ده درصد را با احزاب سنتی ترکیه و حزی حاکم  داشت و این موضوع موجبات رضایت دو حزب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی شده بود چون حزب غدالت و توسعه پایگاه خوبی در ادوار گذشته انتخابات ترکیه در بین جمعیت کرد ترکیه داشت.  در نهایت اینکه این نخستین بار بود  که شهروندان ترک خارج از کشور برای انتخابات حق رای داشتند . گذشته از جزئیات قابل بحث هر یک از این موارد به چه دلیل مهم است؟

 نخست اینکه بحث تغییر سیستم انتخاباتی ترکیه و در کل سیستم حکومتی این کشور سال ها است که مطرح شده و تغییرات کوچک و یزرگ بسیاری در دوره اردوغان در راستای تحقق این هدف انجام شده است. مخالفت ها و موافقت های بسیار در راستای تغییرات قانون اساسی در مواد مهمی که مربوط به تعریف شهروند ترکیه شده یا موضوعات قضایی و جزایی را در بر می گرفت بسیار بالا گرفته بود و نگرانی اصلی اپوزیسیون این بود که نکند به راستی اردوغان دیکتاتوری اسلامی خود را در چارچوبی قانونی نه لزوما دموکراتیک نهادینه کند؟ این تغییرات در راستای تغییر سیستم حکومتی از پارلمانی به ریاستی است و بیشتر مدل آمریکا را مدنظر دارد.بنابراین اردوغان تمام تلاش خود را انجام می داد تا حزب عدالت و توسعه اکثریت قاطع ارا را بدست اورد تا به راحتی بتواند قانون اساسی ترکیه را برای تغییر نظام پارلمانی به ریاستی انجام دهد و قدرت خود را تحکیم دهد .البته در این بین حزب جمهوریخواه خلق به رهبری کمال کلیچدار اوغلو  بی میل به این طرح اردوغان نیست و تلاش می کرد تا با نزدیک کردن ارای خود به حزب عدالت و توسعه .اردوغان را مجبور به ائتلاف با خود سازد.اما  ارای حزب دمیرتاش بر ارایش سیاسی ترکیه تاثیر گذار شد..افزایش ارای این حزب به نفع خود و حزب جمهوریخواه خلق شد . در نوع تبلیغات داوود اوغلو و یارانش برداشت بر این بود که انها به شدت تلاش می کنند مانع از کسب ده درصدی یاران دمیرتاش برای ورود به پارلمان شوند اما انها توانستند معادلات را بر ضرر اردوغان و به نفع کلیچدار اوغلو برهم زنند.  پس حزب عدالت و توسعه برای عملیاتی کردن برنامه اردوغان هدف اصلی انتخابات  پارلمانی را فراتر از تشکیل یک پارلمان جدید و دولتی با اکثریت آراء توصیف می​کرد.

اردوغان پیشتر اعلام کرده بود : «من همانند روسای جمهور سابق نخواهم بود. من کسی نیستم که در کاخ ریاست جمهوری  بشینم و همانند یک مدیر تشریفات فقط امضا بزنم.من تمام موانع و تابوها را به واسطه انچه که قانون به من اختیارات داده است خواهم شکست” باید افزود  مجلس ترکیه ۵۵۰ نماینده دارد. برای تغییر قانون اساسی اردوغان نیاز به دو سوم آراء دارد.حال باید دید حزب عدالت و توسعه که از سال ۲۰۰۱ برنده مطلق همه انتخابات ترکیه(انتخابات پارلمانی،شهرداری و ریاست جمهوری)بوده است اینبار با ارای نزدیک به ۴۱درصد چه حواهد کرد.. بنابراین گر حزب حاکم عدالت و توسعه  بالای ۴۲ درصد آراء را بدست آورد و حزب “دمکراتیک ملت ها” به رهبری صلاح الدین دمیرتاش  نمی توانست از حد نصاب ۱۰ درصد بگذرد. در این صورت حزب حاکم ۳۳۰ کرسی را کسب و با برگزاری رفراندوم قانون را تغییر می داد . در نتیجه رجب طیب  اردوغان در راستای قدرتمند شدن نهادهای سنتی را به دست می​گرفت  و نظام حاکم را تغییر می  داد.اما  حزب دموکراتیک ملت  ها از حد نصاب ده درصد عبور نمود و  اختلال بزرگی در برنامه های حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوعان ایجاد کرد…

دوم اینکه: بخاطرهدف تغییر قانون اساسی ترکیه که به شدت از طرف حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان دنبال میشود پرسش ها و ابهامات زیادی را در اذهان ایجاد می کند . اساسی​ترین پرسش اختیارات نخست وزیر وهیات وزیران است و اینکه آیا قدرت نخست وزیری با رئیس جمهوری چگونه متوازن خواهد شد؟و مشی و جایگاه انتابات پارلمانی و تعامل انها با رییس جمهور چگونه خواهد بود؟بنابرین مهمترین موضوع احزلب ترس انها از شخص اردوغان هست تا حزب عدالت و توسعه ،چرا که اردوغان بارها اعلام کرده است و نشان داده است هیچگونه انعطافی در مقابل اپوزیسیون نخواهد داشت. نکته  دیگر اینکه  ترکیه به راستی در راستای اهداف ۲۰۲۳ که پس زمینه ای نوعثمانگرایانه دارد در حال حرکت است. پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری این حرکت را بسیار سرعت داد. و پیروزی  حزب عدالت وتوسعه به ان سرعت داد اما نتایج این انتخابات به نظر می رسد رویای اردوغان را دچار اختلال شدید کرد.اما واقعیت این است که برنامه های مشخص شده از   سوی احزاب مخالف نشان دهنده این بود  که مسیر حرکت و ساختار درونی دولت و برنامه ای که دارد تغییر نخواهد یافت. بلکه اردوغان با قدرت و انگیزهای بیشتر به تحقق اهداف ۲۰۲۳ خواهد پرداخت اما با مسیرهایی که دیگر راحت نیست .پس باید دید   ادعای خود  مبنی بر میلاد و آغاز دوره ای جدید برای ترکیه را مطرح خواهد کرد؟

نگارنده  معنقد است: در دوره حاکمیت  حزب عدالت و توسعه با حذف تدریجی  تمامی گروه های یاد شده و به در عبارت صحیحتر آسیمیلاسیون و در بهترین حالت هضم این گروه ها در خود بااهمیت بخشی به دستورکارهای اصلی این گروه ها توسط حزب حاکم باعث شده است تا این حزب در ترکیه به عنوان تنها کارگزار موثر عمل کند. در این دوره گروه های موسوم به جماعت نیز حامی حزب عدالت و توسعه هستند و هنوز اختلاف نظر مهمی بینشان ایجاد نشده است. بار دیگر اشاره می کنم که در دوره ی حزب عدالت و توسه به تدریج که بر سال های اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه افزوده می شود و حکومت نیز بعد از سال ها حالت تک حزبی می یابد از اقتدار، حضور و طرح مساله توسط گروه های دیگر کاسته می شود و اینها بیشتر به عنوان واکنشگرانی در برابر طرح ها و نظرات مختلف حکومتی عمل می کنند. از این رو با وجود ارائه گروه بندی های مختلف به نظر می رسد تقسیم جامعه هویتی سیاسی ترکیه به دو گروه حزب حاکم و اپوزیسیون با واقعیت موجود در ترکیه بیشتر سازگار است.و تا زمانی که احزاب دیگر برنامه اقتصادی قویتر از حزب عدالت و توسعه نداشته باشند حزب عدالت و توسعه باز در انتخانات ها پیروز خواهد شد.اردوغان دو هدف را درزمان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد:تشکیل ترکیه جدید و تشکیل قانون اساسی جدید او برنده انتخابات ریاست جمهوری شد و به هدف اول یعنی وعده ترکیه جدید دست یافت.حالا باید تا دید با نتایج حزب عدالت و توسعه  ایا به رویای قانون اساسی جدید نیز دست می یابد.که به نظر می رسد او  به هدفش خواهد رسید منتهی مجبور خواهد بود با کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه بزرگ دست به معامله بزرگ بزند چرا که سایر احزاب می دانند با توجه به تیپولوژی اردوغان ممکن است رییس جمهور استراتژی انتخابات زودرس را در پیش گیرد.از طرفی  باید پذیرفت ترکیه بدون اردوغان وارد بحران های زیادی خواهد شد.

هر چند اردوغان در این انتخابات  بدجور خلا عبدالله گول ، بولنت ارینچ و علی باباجان  را احساس کردند.حتی به نظر می رسد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه که به هنری کسینجر ترک معروف است کنگره فوق العاده حزب را تشکیل دهد و برخی از چهره های دموکراتیک که قبلا ذکر شد را وارد بدنه حزب کند حتی برخی اظهار نظرها وجود دارد که حزب اک به مشی خود در سال ۲۰۰۲ بر گردد.اما علیرغم این نتایجسلطه گفتمانی داود اوغلو از این پس  مهم است.  باز هم در ترکیه زمین بازی را این حزب مشخص می کند و سایر احزاب مجبورند در زمین طراحی شده این حزب بازی کنند. عملاً فضای گفتمانی ترکیه را حزب عدالت و توسعه شکل خواهد داد.چرا که به نظر می رسد دولت باح چه لی و صلاح الدین دمیرتاش صرفا به عنوان اپوزیسون باقی بمانند و حزب جمهوری خواه خلق به رهبری کمال کلیچدار اوغلو خواهان ایفای نقش بیشتر در زمین بازی خواهد بود که عدالت و توسعه طراحی می کند.اما بدون شک داوود اوغلو و کلیچدار اوغلو دست به معامله خواهند زد.دو حزب دیگر اعلام کرده اند با اردوغان کنار نخواهند امد اما حزب جمهوریخواه خلق از اول دو هدف را دنبال میکرد برهم زدن ارای حزب عدالت و توسعه بواسطه حزب دموکراتیک ملت ها و سپس گرفتن ابتکارهایی از زمین بازی حزب عدالت و توسعه تا بعد از ۱۳سال بتواند سازوکارهای حزبی خود را در دولت نشان دهد.

اما باید به یک نکته دیگر نیز اشاره کرد که دموکراسی در ترکیه پیروز شد و این می تواند نشانه هایی را برای اروپا و برخی کشورهای منطقه باشد که احزاب چگونه مطالبات و خواسته های مردم را در انتخابات انعکاس دادند برخلاف احزاب در برخی کشورها که فقط یک هفته مانده به انتخابات با مشی مبهم ادعای مردم سالاری دارند.ازطرفی داوود اوغلو را نیز باید برتده انتخابات دانستاو حالا زمین بازی زیادی بواسطه تبحر در نظریه پردازی و عملیاتی کردن ان در اختیار دارد .  نقش  داوود اوغلو در سیاستهای داخلی و خارجی فراتر از  اردوغان شد.چرا که رفتار عاقلانه  داوود اوغلو می تواند به عنوان وزنه توانمندی برای متعادل کردن تکروی های احزاب دیگر  باشد. داوود اوغلو ناخواسته مورد لطف احزاب دیگر رقیب حزب عدالت و توسعه قرار گرفت انها با نشانه گرفتن اردوغان زمینه را برای بروز خلاقیت های داوود اوغلو فراهم ساختند. او فشار کمتری خواهد داشت چرا که از فشار مدل پوتینبزاسیون در ترکیه  کاسته خواهد شد واین انتخابات کمک کرد نخست وزیر فعلی ترکیه تا حدودی اززیر چتر اردوغان خارج شود.حالا باید دید این معمار سیاست خارجی ترکیه به معمار سیاست های حزب عدالت و توسعه هم تبدیل خواهد شد؟سازوکارهای او چگونه به کمک یارانش و حامی ۱۳ ساله اخیرخود رجب طیب اردوغان خواهد امد؟

حالا به نظر می رسد این داوود اوغلوست که اینده حزب را رقم خواهد زد.البته او در تصمیمی هوشمندانه تصمیم گرفته است ظرف یک هفته اخیر جلسه فوق العاده کنگره حزب عدالت و توسعه را تشکیل دهد تا هم جلوی شایعات اخیر مبنی بر انشعاب حزب را بگیرد و هم با وارد کردن برخی افراد هشداری و زنگ خطری را به دیگر احزاب بدهد که در صورت کارشکنی انتخابات زودرس را نیز در دستور کارقرار داشته باشد.به نظر کنگره حزب عدالت و توسعه و عملکرد احمدداوود اوغلو پاسخ خیلی از معماها را خواهد داد. اما فراموش نکنیم اردوغان یک کشور ورشکسته را از اجویت گرفت و عملکردی فوق العاده داشت نکته دیگر اینکه در سه احزاب دیگر فقدان رهبری وجود دارد اما در حزب عدالت و توسعه فقدان رهبری و کمبود نیرو احساس نمی شود.شاید انها بزرگترین ضربه را از دور بودن عبدالله گول،علی باباجان و بولنت ارینچ دیدند. نکته پایانی اینکه در برخی تحلیل ها طوری نوشته می شود که انگار حزب عدالت و توسعه اصلا به پارلمان راه پیدا نکرده است .در نگاه واقع گرایانه فاصله معنا داری بین ارای عدالت و توسعه با دومین حزب یعنی باحزب جمهوریخواه خلق وجود دارد.همانطور که اشاره شد زمین بازی حزب عدالت و توسعه در بین جمعیت کرد ترکیه،علوی ها، اشوری ها و ارمنی ها را حزب جمهوری خواه خلق خراب کرد تا حزب داوود اوغلو را وارد معامله با خود کند.

کلمات کلیدی: ,

اخبار مرتبط

نظرات

خوش آمدی

به آقای صولت هم خوش آمد می گوییم بلاخره انتخابات موجب پیدا شدن سر و کله جوانان تحصیل کرده پارس ابادی می شود به فال نیک می گیریم اقای صولت بیشتر بنویسید تا بیشتر بشناسیم درضمن ایکاش در مورد چاله چوله ها و منطقه مغان می نوشتید خوب می بود مقاله شما را در سطوح بالایی می نویسند و این پایگاه خبری محصوص پارس اباد و مشکلات پیرامون اش است .ممنون از مغانه محترم

صالحی

اقای دکترصولت یکی از افتخارات مغان در سیاست خارجی هستند من کارهای ایشان را دنبال می کنم.نابغه هستند.این تحلیل هم در خبرانلاین چاپ شده بود.بسار انسان باسواد و با شخصیتی هستند و ما افتخار می کنیم کسی از اطرافیان وزیر امورخارجه محبوب و مدبر جناب دکتر ظریف از همشهریان ما هستند.

خوش آمدی

.اولا” ترکیه سیستم لائیک دارد و از سکولاریسم پیروی می کند و دموکراتیک نیست ثانیا” این انتخابات هیچ نشانه ای برای کشورهای منطقه ندارد حتی برای ایران ودر ایران هم سیستم مردمسالاری دینی وجود دارد که می تواند برای کشوری همچون ترکیه الگو باشد. و اما قسمتی از نوشتار شما که مورد نقد قرار گرفت بشرح ذیل است:
..اما باید به یک نکته دیگر نیز اشاره کرد که دموکراسی در ترکیه پیروز شد و این می تواند نشانه هایی را برای اروپا و( برخی کشورهای منطقه باشد )که احزاب چگونه مطالبات و خواسته های مردم را در انتخابات انعکاس دادند برخلاف احزاب در برخی کشورها که فقط یک هفته مانده به انتخابات با مشی مبهم ادعای مردم سالاری دارند…

ناشناس

اقای خوش امدی منصف باش دکترصولت هرهفته با خبرگزاری مهم کشور و خارج از کشور مصاحبه می کند.این مطلب هم دیروز در خبرگزاری خبرانلاین چاپ شده بود و مال سایت مغانه نیست.اتفاقا من موافق حرف اقای مروت جعفرپور بودم که گفته بودند هرکسی در تخصص خودش نظر دهد.دکترصولت در این وادی ها به نظر نمی رسد باشد چندبار باهاش حضورا صحبت کردم و گفتم چرا در مورد پارس اباد نمی نویسی گفتند من حوزه و کارم یک چیز دیگر است.فقط تعجب من از سایت مغانه این هست چرا از نظر کارشناسی ایشان در مورد ویژگی های بین المللی مغان سوال نمی پرسند.نه در مورد چاله چوله ها اخه کسی که دکترای سیاست بین الملل دارد از چاله چوله حرف بزند؟اقای خوش امدی مطلب از خبر انلاین هست

ذره بین

بهترین مقاله ای که تابحال خوندم همین بود که در خبر آنلاین هم چاپ شده بود . به آقای صولت و به تمام اهالی مغان تبریک باید گفت که چنین فرزندانی را تحویل جامعه دادند . در ضمن به (خوش آمدی) هم بگم که تحلیل مسایل خاورمیانه و سیاست بین الملل شهرداری نیست که چاله چوله پر کنه. اول تکلیف خودتو روشن کن بعد به مقاله سیاسی دیدگاه بگذار!!

اعتماد

آقای دکتر رضا صولت فرزند با سواد و نابغه مغان که چهارچوب مقاله را جوری بستی که یک نابغه باید به آن ایراد بگیرد .آفرین به درایت

محمد

دکتر صولت یکی از شخصیت های برجسته مغان است و تبحر ایشان در خصوص مسائل بین المللی اللخصوص مسائل ترکیه زبان زد عام و خاص است. و در این زمینه یکی از نظریه پردازان دکتر ظریف هستند. این روزها دیدگاه های دکتر صولت در رسانه های ترکیه به خاطر انتخابات پارلمان بازتاب گسترده ای داشت و این افتخار بزرگی ست که رسانه های خارجی از دیدگاه های یک مغانی استفاده میکنند. بی گمان وجود همچین شخصیت هایی برکتی است که باید از وجود ایشان بهره کافی را جهت سربلندی و پیشرفت مغان بکنیم و از ایشان جهت کاندیداتوری در انتخابات دعوت کنیم. بنده به نوبه خودم حمایت خود را در انتخابات سال جاری از ایشان را اعلام میکنم و این حمایت را وظیفه شرعی و عرفی خود می دانم.
به امید حضور پر قدرت جناب دکتر صولت در انتخابات.

خوش آمدی

جناب آقای ناشناس
اصولا تحلیل و پردازش مسایل خارجی با گزارش گیری از وضعیت انتخاباتی یک کشور زمین تا اسمان فرق می کند و کشور ما هم الحمدا… تحلیلگران سطح یک در پایتخت مان تهران مشغول آگاه سازی هستند و به قواره اقای دکتر هم یعنی به سن و سالشان نمی آید تحلیل آنچنانی ارائه بدهد این مقاله ای که اقای صولت مرقوم فرمودند یک دانشجوی کاردانی هم می تواند ارائه بدهد عزیز من سیاست و خصوصا سیاست خارجی در حوزه افراد با درجه تخصصی سطح یک که در وزرات خارجه بفور هستند می باشد هرکس نمی تواند تحلیل ارائه بدهد تحلیل درست و منطقی در حوزه مطالعات استراتژیک با تقسیمات منطقه ای وزرات محترم امورخاجه هست در انجا با دسترسی افراد متشخص تحلیلگر به منابع اطلاعاتی متقن و محکم و آگاهی از تمامی جوانب امر به تحلیل می پردازند که قریب به یقین هم هست شما ناشناس محترم یا از فامیل اقای صولت هستید یا قصد مطرح کردن ایشان را در صحنه انتخابات دارید در ضمن مرد مومن تحلیل یک رویداد انتخاباتی خارجی به چه درد این جامعه می خورد بهتر بود اقای صولت به تحلیل انتخابات منطقه می پرداخت و اگر برنامه ای احیانا دارند مطرح کنند مردم استفاده کنن .مثلا نقش پارس اباد و بیله سوار را در قالب منطقه ازاد و تاثیر گذاری ان در جنوب اسیا و کشورهای تازه استقلال یافته چه می تواند باشد .

بهزاد

دست مریزاد دکتررضاخانصولت.فرزندان لایق مغان از مغان طرد می شوند.چه فرزندان لایقی داریم ما.وقتی کامنت ها را در خبرانلاین خواندم فقط افسوس خوردم.دکترجان قدمت رو چشم ما درود می فرستم به روح پاک پدرت حاج امیراصلان صولت که از نیکان شهر بود.اگر در انتخابات هستی چه کسی بهتر از دکتررضاصولت متین،موجه و باسواد .من از حضورش در انتخابات حمایت می کنم.کسی که در دستگاه جدبد دیپلماسی کشور هست حتما به راحتی می تواند مغان را از چنگال درگیری ها نجات دهد.حضور امثال دکتررضاصولت در انتخابات را به فال نیک می گیرم ودر این روز پنچشنبه فاتحه ای نثار روح شادروان حاج اقا می حوانم.

عیسی

درود بر فرزند مغان جناب آقای دکتر صولت.
دکتر صولت با توجه به تخصص شان در سیاست بین المللی میتوانند کمک زیادی به مغان که از موقعیت استراتژیک خاص از لحاظ مرزی برخوردار است بکنند. به فرماندار محترم پارس آباد پیشنهاد میدم از وجود همچین شخصیت هایی که دیگر کشورها از دیدگاهش استفاده میکنند و چندی پیش دفتر نخست وزیری ترکیه دیدگاه های دکتر صولت رو تو سایت خود منتشر کرد نهایت بهره را ببرند. و از دیدگاه های دکتر صولت در مورد منطقه آزاد استفاده بکنند.

رحیمی

اقای خوش امدی اتفاقا حرف خوبی زده که گفته نشانه ای برای احزاب سایر کشورهای منطقه است ودر لابه لای مطلب خیلی زیبا از کشور…انتقاد کرده.گفته دموکراسی و داوود اوغلو پیروز شد باید یک متخصص در خود دکتررضاصولت این نظر را نقد کند نه یکی مثل من و شما.به خاطر حرف اقای ناشناس کنجکاو شدم و یک تحقیقی از طریق اینترنت کردم و دیدم ماشالله با همه کشورها در حال نظر دادن هست فرزند خود ماست.شما گفتی چاله چوله را پر کنیم.پس بهتر هست از منظر شما یکی به موضوع نگاه کند.ناخواسته توجه من را به انتقادی که از کشور…جلب کردید بخاطرضعف احزاب کرده اند از شما تشکر می کنم.عجب حرفی در مورد احزاب برخی کشورها کفته.دکتررضاصولت بیا انتخابات ما باشما هستیم.نشان دادی حرف را چگونه با زیرکی می شود گفت.اقا من ازت خوشم اومد بیا انتخابات

ناشناس

اقای فولادی خوش امدی را به سازمان ملل معرفی کنید تا به بان کی مون مشاوره دهد.خوش امدی جان در مورد چاله نظر دهد یا در مورد جنوب اسیا؟تا امثال شما هستید دیگر چه احتیاجی به دیگران داریم؟

عباسعلی ایمانزاده

با سلام و ممنون از جناب دکتر صولت و آرزوی بهروزی و سلامتی بر ایشان. آنطور که به نظر می رسد جناب دکتر معتقدند که علی رغم عدم کسب حد اکثری آرا توسط حزب AKP این حزب را پیروز میدان انتخابات قلمداد کرده و معتقد است آینده سیاسی ترکیه باز توسط دائیه داران حزب عدالت و توسعه رقم خواهد خورد. با احترام به نظرات دکتر باید به استحضار معروض داشت که آنطور که قرائن نشان می دهد سرنوشت این حزب هم مانند دیگر احزابی که بطور موقت در بعضی از کشور ها حاکمیت را بدست گرفته و بعد از مدتی شکست را متحمل شده اند خواهد بود چون حزب عدالت و توسعه در این انتخابات در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به ۱۲ درصد از محبوبیتش را از دست داده و چه بسا در انتخابات آتی هم به مراتب کمتر از این هم خواهد بود و دلیل این امر به عملکرد غیر منطقی سران این حزب در عرصه مدیریت و سیاست های داخلی و خارجی این کشور مربوط می شود که دلایل آنرا تیتروار عرض می نمایم:
۱- عدم رعایت حقوق شهروندی اقلیت های قومی و مذهبی و وحتی در بعضی از مواقع تحقیر مذاهب غیر سنی (تحقیرعلوی ها که حداقل ۴ ملیون از ترکیب جمعیتی ترکیه را شامل می شود . و همچنین سیاست های اعمال شده این حزب در مورد اکراد و پایمال شدن حقوق این اقلیت بزرگ ترکیه که لازم به گفتن نیست)
۲- حمایت از گروه های تکفیری و اخوان مسلمین مصر و دادن پایگاه برای آموزش این گروه در استان حاتای ترکیه و ارسال کمک های مالی و نظامی به این گروه ها
۳- رویای احیای امپراطوری عثمانی و صرف بودجه های هنگفت فرهنگی برای دست یافتن به این هدف
۴-عدم رعایت بی طرفی اردوغان در انتخابات و شرکت در متینگ های تبلیغاتی و حمایت علنی از حزب AKP و حتی استفاده از کلمات توهین آمیز در خصوص سران احزاب مخالف .در حالیکه طبق قانون اساسی این کشور باید رئیس جمهور شخص کاملا بی طرف در موضوع انتخابات باشند.
۵-دوستی با رژیم صهیونیستی و حمایت از سیاست های ضد اسلامی این رژیم (البته به ظاهر اردوغان منتقد رژیم اسرائیل بوده و حتی اعتراض ایشان به شیمون پرز در نشست داووس که در حقیقت به هدف فریب افکار عمومی و جنبه تبلیغاتی برای این شخص و حزبش را داشت و می خواست با این تاکتیک خودش را سردار مسلمین قلمداد کند و رهبری جهان اسلام را بدست گیرد. در حالیکه می بینیم بعد از نگذشتن یک هفته از آن نشست یکی از مقامات عالی رتبه رژیم صهیونیستی به ترکیه سفر می کند و با استقبال گرم از طرف دولت اردوغان مواجه می شود
۶- حمایت بظاهر از جمهوری آذربایجان و فریب حاکمیت این کشور برای استفاده از منابع انرژ ی آذربایجان. لازم به یاد آوری است که موفقیت اقتصادی اردوغان مرحون منابع نفتی جمهوری آذربایجان و لوله ی نفتی بکو-تفلیس-جیهان است و ده ها از این قبیل موارد

موغان اوغلو

اقای فولادی یادت هست صدبار گفتم با دکترصولت مصاحبه کن که نقش سیاست بین الملل در توسعه چیست؟و جگونه برای مغان این نقش می تواند مفید باشد؟گوش نکردی برادر.حالا شد پرسش های بی پاسخ.در ضمن از حضور شخصیت هایی مثل دکترصولت استقبال می کنم.من به شخصه به دکترصولت علاقمندم چندبار که باهاشون صحبت کردم دیدم خیلی فهمیده و یک دیپلمات کارکشته در عین جوانی است.صددرصد ازش حمایت می کنم.به قول دوستمان اقای عیسی منطقه ما مرزی هست فرمانداری می تواند با دعوت از چنین جوانان صاحب سبکی از تجربیاتشان استفاده کند.لطفا اقای فولادی یک مصاحبه بادکترصولت انجام دهید.ابن بار هزار و یکم.در ضمن شرط می بندم در انتخابات شرکت می کند.من باهاتم دکتر

خوش آمدی

اقای رحیمی
انسان نباید حقارت بخرج دهد و جو گیر شده خود کم بینی کند بنده به اندازه بیشتر از سن اقای صولت در کار مطالعات سیاسی اجتماعی هستم شما زود خودتان را می بازید و تحت اشعاع حرف های صولت قرار می گیرید بروید به خبر انلاین ببنید چقدر افراد خرده گیری کردند نسبت به نوشته صولت در ضمن این برداشت کلیشه ای اقای صولت از موضوع نمی تواند هر انچه در ترکیه اتفاق می افتد را بیان کند شما خودتان مطالعه تان خیلی کم است و احیانا بیسواد سیاسی هستید همانطوریکه مستحضرید در نوشته صولت اشاره شده که این انتخابات ترکیه می تواند الگو برای کشورهای منطقه باشد کشور منطقه ایران هم هست نقد شده که ایران خودش تز مردم سالاری دینی را ارائه داده و موفق هم شده لازم نیست از ترکیه الگو برداری کند و اقای رحیمی نوشته ی اقای صولت کار شاقی نبوده که شما خودتان را باخته اید توان نقد ندارید بروید آپدیت شوید .

سميه اصغري

با سلام خدمت جناب دکتر رضا صولت واقعا افتخار میکنم که همشهری مثل شما دارم حضورتون در انتخابات باعث افتخار ما خواهد بود آقای دکتر

سميه اصغري

با سلام خدمت جناب دکتر صولت عزیز آقای دکتر حضورتون در انتخابات باعث افتخار منطقه خواهد بود

دانشگاهی

اقای صولت ضمن عرض سلام وادب .در صورت امکان در زمینه روند مذاکرات هسته ای$ و سیاست های خارجی دولت در مورد تحولات یمن سوریه وعراق & استانی شدن انتخابات و ضرر و منافع ان به دولت ومردم& اضهار نظر بفرمایید

ناشناس

آقای خوش آمدی:
میخ را به زمین میکوبی گاه به خودت ؟!!
آقای دکتر صولت نظریه پرداز بین المللیه . این مقاله برای آن چیزی نیست . یعنی چی نمیاد!! تو اول مشگلتو با چاله چوله های مغان حل کن بعد اگه سواد داری نام دکتر صولتو در گوگل سرچ کن میفهمی !!!!

خدامرادی

با سلام من این تیتر را در گوگل جستجو کردم.تاخبر انلاین را پیدا کنم دیدم نزدیک به شصت خبرگزاری ،سایت و روزنامه از این تحلیل استفاده کرده اند.برای من از دو جنبه قابل تامل بود.اول چرا ما این همه سرمایه های شهرمان را فراری میدهیم دوم بسیار خوشحال هستم یک پارس ابادی به ان درجه از ترقی رسیده که طبق نوشته خبرگزاری ها چندین سال بهترین کارشناس خاورمیانه انتخاب شده از طرفی در یک نظر از یک متخصص دیدم که نوشته بود تحلیل دکترصولت جریان تحلیل های کارشناسان کشور را تغییر داده است و به جنبه هیجانی تحلیل ها بعد منطقی داده است.

خدامرادی

حال از چهره ایشان بسیار جوان به نظر می رسند ولی عصر ارتباطات به من امکان داد ایشان را گذرا رصد کنم.دوست عزیز حرف ایشان مال فوق دیپلم نیست.طبق نگاه سطحی من از سال ۸۲ ایشان در بالاترین سطح عالی هستند که با این اوصاف با توصیف به عکس خدا را شکر جوان مانده اند.اما پرسش اینجاست که ایا خودش نخواسته در منطقه باشد یا جامعه دولتی مغان اجازه نداده اند که از این نخبه استفاده شود.اما در مورد انتخابات حضور ایشان در عرصه انتخابات با این سطح بالا که من رصد کردم می تواند وزن خیلی ها را نشان دهد.از حضورشان در انتخابات استقبال می کنیم چون بدون شک ایده های جدیدی دارند که می تواند وزن خیلی از این افراد را به ما نشان دهد.پس از حضورشان در انتخابات من یکی حمایت می کنم و تلاش خواهم کرد از نزدیک با ایشان صحبت کنم

خدامرادی

از طرفی دوست عزیزی گفتند که بهترین کارشناسان کشور در تهران هستند و ایشان نه.مثل من زحمتی به خود دهیم ایشان هم ظاهرا در تهران هستند و از فحوای مصاحبه های ایشان متوجه شدم حتی فراتر از تهران ودر سطح بین المللی فعال هستند که نمی دانم باید افسوس بخورم یا خوشحال باشم.دوستی در نظری گفتند که از اقای فولادی چندین بار خواسته اند با جناب دکترصولت مصاحبه کنند پس اقای فولادی این متفکر عزیز شهرمان را می شناختند و بپذیرند که قصور کردند.حال نمی دانم جناب دکترصولت خود تمایل به مصاحبه با سایت های محلی ندارند یا اقای فولادی زمینه را مهیا نکردند.ولی امیدوارم اگر تمایل به حضور در انتخابات دارند ما را از ایده های خود بی نصیب نگذارند

مغانلی

آقای خوش آمدی آیا به نظر اعلیحضرت کشوری مانند ترکیه که با کشورهای بزرگ و قدرتمند اروپایی از نظر اقتصادی و نظامی و علمی برابری میکند و بدون داشتن قطره ای نفت کشور خو درا در دنیا مطرح ساخته ، قحطی تحلیلگر و کارشناس داشته که از تحلیلهای جناب صولت تقدیر نموده و در سایتها و مطبوعات مطرح خود آن را درج کرده ؟به نظر میرسد شما دچار تشتت فکری و روانی هستید و تعادلی در سخن گفتن ندارید و یا احیانا مشکلی باایشان دارید و برایتام خوش آیند نیست این موفقیتها،وگرنه مقالات و کتابهای ایشان را اگر مطالعه بفرمایید متوجه میشوید که ایشان اکنون به عنوان یک تحلیلگر و کارشناس مطرح و قدرتمند در سطح منطقه خود نمایی میکند برادر من شما به چه استدلالی نقطه نظرات و مقالات این نخبه عزیز شهرمان را با که در سطح ارشد و دکترا در بهترین دانشگاهها تدریس میشود را ضعیف توصیف کرده و آن را با نوشته یک دانشجو و فوق دیپلم مقایسه میکنی
این طور که از ادعاهای شما مشخص است احیانا باید ادم قابلی باشید آیا میشود خودتان را برای دوستان تقدیم کنید تا بفهمیم با کدام نابغه بشری هم کلام هستیم؟

ناشناس

جناب فولادی درصورت امکان و مساعدت حضرتعالی خوش امدی را به جهانیان معرفی کنید تا بشریت از وجود ایشان بهره مند شوند.برای اقای دکترصولت جوان ارزوی بهترین ها را دارم.

عیسی

جناب خوش آمدی
متاسفم برای شما، واقعا با دیدن نظرتون در مورد دکتر صولت خیلی ناراحت شدم. وجود شخصیت هایی همچون شما در بین مسولین شهر با کوته نظری و جاهلانه و یا حتی عاندانه منکر سواد و جایگاه علمی برخی از شخصیت هایی همچون دکتر صولت می شوند چرا که دکتر صولت و خیلی از دکتر صولت ها را تهدیدی برای جایگاه و مقام خود می دانند. چطور شما مقاله دکتر صولت رو در حد کاردانی میپندارید؟؟ در حالی که دفتر نخست وزیری ترکیه از دیدگاه های دکتر صولت استفاده می کند. نخست وزیری که سال ۲۰۱۲ مغز متفکر جهان انتخاب شد از دیدگاه های دکتر صولت استفاده میکند ولی شما منکر سواد ایشان میشوید . وجود مسولانی با تفکراتی نظیر شما باعث شده که مغان پیشرفت نکند.بازم براتون متاسفم که چشم دیدن ترقی و پیشرفت همشهری خودت رو نداری.

رحیمی

برادر خوش امد گو سواد سیاسی من از امثال شما خیلی بیشتر است،من مثل شما پر ادعا نیستم.من هم شاید سنم خیلی بیشتر از این جوان باشد اما شما که باحساب سرانگشتی باید سنی نزدیک هشتاد داشته باشی تا الان کجا بودی؟از چی ناراحتی؟اگر سواد سیاسی داری بفرما شما هم نظر بده تا ما هم استفاده کنیم.ترس شما مثل اینکه از جای دیگر است.چرا از ظهور و درخشش جوانان منطقه ترس دارید؟تا حالا کافی نبوده؟شما اگر یک هزارم جناب دکترصولت سواد داشتی ادعای پادشاهی می کردی.شماها باعث فرار این جوانان باسواد و نخبه از منطقه هستید.اگر ترس شما انتخاباتی هست و ترس داری کاندیدای مورد نظرت یا خودت با حضور این جوانان که مسیر رشد را با مشقت و سختی طی کرده اند بی سوادی شان رو خواهد شد به شما حق می دهم.شما که دغدغه چاله شهر ناراحتت کرده چرا نظر یک اندیشمند بومی اینچنین شما را اشفته کرده است؟در اخر از افتخار شهرمان از طرف دیدگاههای مغرضانه و کینه توزانه عذرخواهی می کنم.پس جوانان شهر بدرخشید که درخشش شماها اسایش عده ای را گرفته است.دوست دارم جناب دکتررضاصولت عزیز بیشتر در خدمت شهرش باشد و با حضور در انتخابات اسایش و خواب عده ای را بگیرتد که سالهاست برای این شهر ارامش و اسایش نذاشته اند.

رحیمی

اقایان و خانم ها برای اینکه دروغ اقای خوش امدگو مشخص شود که گفته بود کاربران خبرگزاری خبرانلاین نظر دکترصولت را قبول نداشتند نگاه کنید ببینید چند نفر از سراسر ایران از جوان شهر ما تشکر کردندhttp://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%283d5sq2nqjiunkq5jya21wqwa%29%29/detail/424321/World/middle-east

خوش آمدی

محضر باسعادت اقای مغانلو
بنده از بزرگ نمایی و تعریف و تمجید بیهوده از افراد با هر درجه علمی بیزازم آفای صولت در حد کارشناس ارشد دانشگاه ازاد بوده و بنظر بنده برای مطرح ساختن ایشان در انتخابات برنامه ریزی و توسط یک مقاله بی ربط با مسایل مغان کار انجام گرفته کاری نداریم هرکسی حق شرکت در انتخابات را دارد البته شرایط اش را اگر دارا بوده باشد اقای مغانلوی عزیزی که با حرص و ولع در پی شناساندن صولت هستید معلوم هست جنابعالی اهل مطالعه نیستید زیرا مقاله صولت را اولین و اخرین و فصل الخطاب معرفی می کنید گویا در این مملکت که هزاران نخبه علمی با درجه ی پروفسوری دارد کسی یارای مقابله با اقای صولت نیست لطفا تعصب کور طایفه ای را بگذارید کنار و راحت باشید معقولانه و مودبانه ایراد بگیرید و منطقی با چند سطر نوشته شما شیفته اقای صولت شده اید مهم نیست عاشق و دلباخته مشار الیه هستید این یک کار شخصی است علایق فردی است محترم شمرده می شود ولی عزیز بنده پارس اباد و مغان نیازم مبرم به جراحی اقتصادی و کشاورزی دارد که اگر انجام نشود زیان سرسام اوری خواهد داشت این نابسامانی با گفتار در مانی اقای صولت و جنابعالی حل نمی شود ما از گفتار درمانی ها خسته شده ایم تعداد بیکاران جامعه و معتاد و خانواده های محتاج نان این را ثابت می کند ما را چکار به انتخابات ترکیه و یا اینکه اقای صولت برای راحتی شما عرض می کنم تحلیلگر ارشد خاورمیانه و کل جهان است خوب برود در وزارت خارجه استخدام شود و کل جهان از عقاید و نظرات ایشان بهر ه مند شوند و احیانا بهترین مدرس دانشگاه هستند خوب خدا حفظ اش کند اینکه نشد نان برای بیکاران جوان پارس ابادی در ضمن اقای مغانلو الان عصر دانایی و روشنایی است جنابعالی نیز می توانید با استفاده از اینترنت از اخبار و گزارشات و تحلیل های صد ها نویسنده باخبر شوید و به تحلیلگر متشخصی تبدیل شوید با چند کیلومتر تحلیل چه کار مفید به فاید ه ای برای حل معضلات و مشکلات اقتصادی جامعه می توانید داشته باشید بنده نقد اقای ایمانزاده را خواندم پرس و حو کردم ایشان دارای دکترای شرق شناسی از دانشگاه دولتی باکو دارند و مقالات ایشان در خارج از کشور چاپ شده بچه درویش اباد هست و هیچ ادعایی هم ندارد هستند افراد باسوادی که هیچ ادعائی ندارند جنابعالی نمی دانم وکیل تسخیری ویا اختیاری اقای صولت هستید یا نه خیلی از کوره در می روید نقد پذیر باشید ظرفیت و ادب داشته باشید اتهام نزنید .

علیزاده

باسلام محضر جناب اقای فولادی.بخاطر علاقه ام به موضوعات سیاست خارجی مطالب دوست خوبم جناب اقای دکتررضاصولت را پیگیری می کنم.ایشان مسلط به چندین زبان هستند و زحمات زیادی هم کشیده اند چون سالها افتخار دوستی با ایشان را دارم شناخت زیادی نسبت به برادر ارجمندم جناب دکترصولت عزیز دارم.ایشان دارای سوابقه اجرایی و علمی زیادی دارند و از کارشناسان بنام و مطرح در سطح جهان هستند.از لحاظ اخلاقی نیز که هرچه عرض کنم کم گفته ام.دوستان سوال پرسیده بودند بنده نیز با ایشان تماس گرفتم و منتقل کردم علیرغم اینکه در خارج از کشورهستند.گفتند از لحاظ حرفه ای نویسنده یا تحلیلگر نباید در کامنت دوباره مشارکت کند و این حرفه ای نیست چون حرف خود را در تحلیل زده است اما اگر سوالی وجود دارد به جناب فولادی منتقل شود با افتخار جواب سوالات را در خارج از تحلیل بدهم.ولی به صورت کامنت به هیچ عنوان نظر نمی دهم چون حرفه ای نیست.

علیزاده

در مورد انتخابات هم به امید خدا حتما اگر شرکت کنند مورد حمایت امثال بنده هستند.این موضع نظر شخصی بنده هست چون شک و شبهه ای درخصوص سلامت شخصیتی و تخصصی ایشان ندارم و واقف به این هستم که بدون کوچکترین حمایت و رانت دولتی چگونه شبانه روز تلاش می کرد.اقای رحیمی بنده به شما ارادت دارم ولی ابدا دکترصولت اصلا شخصیت تبلیغاتی ندارد و زیاد هم علاقمند به مانور دادن در منطقه پارس اباد نیستند.

جلال

همشهریان عزیز لطفا از نگارنده تجلیل و نگریم نکنید دلیل نوشتن کامنت صرفا نظر دادن برموضوع نوشتار است دلیل ارائه نظر بر یک موضوع کاندیدا توری نیست ثانیا ایشان اصلا چنین نظری ندارد سوما صرف یک اظهار نظر نمیشود کاندیدا شد رابعا من اظهار نظر ایشان را در مورذ ترکیه خواندم ایشان ننوشتند چرا حزب عدالت توسعه نتوانست ارای مورد نظر خود را بدست آورد چرا اردوغان نتوانست با همسر محجبه اش مردم مسلمان کول بزند و چرا های دیگر . . . زمانیکه بدروغ از مردم مظلوم فلسطین دفاع میکرد و اون جلسه معروف را ترک کرد و خطاب حکام اسراییلی گفت سن جوجوخلاری قیررسان اما امروز ایشان با حمایت از تروریزم و مسلح کردن آنها با نام اسلام سر کودکان سوریه عراق یمن بحرین لیبی و… میبرد ویا به ناموس مسلمان تجاوز میکند و آنها را بعنوان برده در بازار دنیا به فروش میرساند و در این راه قصد داشت چنین وانمود کند که ای ایران نیست از مسلمانان دفاع میکند با این کار میخواست نفوذ ایران بگید اما نمیدانست خداوند در کتاب خود گفته و مکرو ومکر الله و الله خیر الماکرین … بلی باید مسلمانان ترکیه چه سنی چه شیعه و چه کرد وتمام مردم ترکیه باید اردوغان و داوود اوغلو را از صحنه بیرون کنند و…..

خوش آمدی

جناب اقای عیسی جناب اقای رحیمی
به استناد اظهارات شما ها اقای صولت شخصیت مخفی ولی فوق العاده صاحبنظر بوده اند واگر چنین شخصیتی هستند پس چرا تا بحال نه صدا و سیما ی محترم جمهوری اسلامی و نه رسانه های صاحب نام کشور ایشان را نشان نمی دهند .لازم است بدانید یا شما کمبود فوق لیسانس دارید و دکتر یا در عصر حجر زندگی میکنید بابا گوشه خانه ها پر شده از لیسانس و فوق لیسانس و دکترا شما چی دارید می گید بروید دیدگاهتان را اصلاح کنید درضمن ما خصومتی با اقای صولت نداریم شما کاسه ی داغتر از اش شده اید و نیابتا ” از جانب ایشان توپ در می کنید . بنده ضمن خوشامد گویی به اقای صولت خواسته ام اگر می خواهند کاندید شوند بسم ا… بیاین و در مورد مغان نظر بدهند برنامه مکتوب ارائه دهند تا برون رفتی از وضع موجود حاصل شود و مساله و مشکلات اصلی و دغدغه مردم بیکاری و اسفالت و چاله چوله های شهر است که همگان مستحضر هستند و چیکار داریم به انتخابات ترکیه در ضمن خصومت های ترکیه علیه میهن عزیزمان برهمگان اشکار است همکاری با داعش و اقدامات ضد منافع نظام از جانب این کشور همسایه چیزی واضح است حتما بگفته شما ترکیه از تحلیل صولت استفاده کرده و اینچنین بر علیه ما شوریده این چه حرفی است که می زنید ترکیه عضو ناتو و سیستم لائیک یعنی ضد دین داشته و در صدد احیای امپراطوری عثمانی است شاید شما معنای این جمله را ندانید ولی بهتر است بدانید احیای امپراطوری عثمانی به سفارش غرب برای مقابله با ام القرای اسلام یعنی ایران اسلامی است و شما چرا اب به اسیاب دشمن می ریزید می گویید نخست وزیر ترکیه از نظرات و تحلیل صولت استفاده کرده بابا بزرگ نمائی نکنید ترکیه خودش نخبگان سیاسی دارد نه ترکیه بلکه هرکشور دیگر در اخر از شما دونفر می خواهم از این بیشتر ابروی صولت را نبرید از خودتان بگوئید.

شیری

جناب دکترصولت بسیار تحلیل قوی و منسجمی بود از شما تشکر می کنم که در سیاست خارجی دنبال تعامل هستید و با اینگونه تحلیل ها تنش را از روابط خارجی کشور دور می کنید دقیقا این اتفاقات در تحلیل دکتر در ترکیه در حال وقوع هست..ما هم به وجود امثال دکترصولت افتخار می کنیم که دارند تلاش می کنند خراب کاری های دولت قبل در سیاست خارجی را جبران می کنند و این که یک مغانی در بالاترین سطح هستند ما هم خوشحالیم.

محمد علی

دکتر مطمئنی داود اوغلی و دوستانش پیروز شدند ؟ هدف گذاری دولت ایشان روی ۷۵درصد بود تا قانون اساسی کشورش را عوض کنند ودر جریان هستید که کمی بیش از ۴۰درصد رای اوردند و استقلال حزبشان در تشکیل کابینه را هم از دست دادند . ضمن احترام به شخصیت جوان حضرتعالی و نیز اذعان به اینکه بنده هیچ تخصصی در زمینه سیاست ندارم و فقط با یک استدلال دو دوتا چهارتا میشود فهمید که سلطان اردوغان و داود اوغلی بیشتر شکست خوردند تا اینکه بگوییم پیروز شدند . خدا نگهدار

خدابخش زارعی

با سلام خدمت دوستان و همشهریان گرامی و با عرض خسته نباشید خدمت دکتر صولت عزیز ، همشهریان عزیز چرا ما مغانی ها وقتی فرزندان شهرمان مقاله ای مینویسد نویسنده را تخریب میکنیم ؟ چرا نمیخواهیم ببینیم فرزندان مغان فرا منطقه ای می اندیشند ؟ همشهریان گرامی بجای تخریب بیایید همدیگر را منصفانه نقد کنیم و در صورت همفکری دست همدیگر را بگیریم و به کسانی که چشم دیدن پیشرفت ما مغانی ها را ندارند ثابت کنیم که مغان چشم منطقه است و قلب اقتصاد شمال ایران ، همشریان عزیز بیایید با یک چشم و با یک نگاه به واقعیت های موجود نگاه کنیم نگذاریم دیگران برای ما بخندند

عظیم

همه اتفاقاتی که دکترصولت پیش بینی کرده الان داره در ترکیه اتفاق می افتد

سعید

با سلام خدمت دوستان گرامی
شکی نیست که آقای دکتر صولت نابغه ای در حوزه تخصصی خود است و این جای تقدیر دارد.اگر شما تحلیل های آبکی بعضی از آقایان را ببینید متوجه خواهید شد.لطفا از روی تنگ نظری قضاوت نکنید.