امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : جولای 21st, 2020 11:48 | کد خبر : 23858 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

چرایی وجود شورای نگهبان

باپیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۵۷  عطش مردم برای استقرار حاکمیتی که در آن ارزش های دینی و ارزشهای ملی به احترام دیده شود شدت یافت در همین راستا نظام جمهوری اسلامی ایران با اکثریت قاطع مردم حاکمیت مورد انتخاب واقع شد.

مغانه آنلاین-سه شنبه۳۱-۴-۱۳۹۹

باپیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۵۷  عطش مردم برای استقرار حاکمیتی که در آن ارزش های دینی و ارزشهای ملی به احترام دیده شود شدت یافت در همین راستا نظام جمهوری اسلامی ایران با اکثریت قاطع مردم حاکمیت مورد انتخاب واقع شد از آنجایی که بحث نظارت در طول تاریخ مهمترین مولفه جلوگیری از لغزش حاکمیت ها بوده است  این عنوان در مجلس خبرگان قانون اساسی به شورای نگهبان تغییر کرد

همه آگاهان به امر حاکمیت در این نقطه اشتراک نظر دارند که باید برای اجرای بهتر قوانین نظارتی خارج از قوه مجریه تعریف شود این نقش در بیشتر کشورهای مردم سالار دیده می شود اعم از دادگاه قانون اساسی یا شورای نگهبان قانون اساسی ویا دیوان عالی قانون اساسی و … .

شورای نگهبان که بر اساس اصول متعدد قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است سه وظیفه عمده بر عهده دارد: نظارت بر قانون گذاری

تفسیر قانون اساسی

نظارت بر انتخابات

لازم به ذکر است که نظارت شورای نگهبان نظارتی استصوابی است این نظارت این امکان را به شورای نگهبان می دهد که با بی طرفی نسبت به اعمال نظر نظارتی شورای نگهبان اقدام نماید چنانکه در انتخابات اخیر این نقش بی‌طرفی بر همگان مبرهن گشت.

از منظر امام خمینی (رحمه الله) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی وظیفه خطیر این شورا نگاهبانی از اسلام و احکام مترقی آن است و این مهم در اصول ۴۳ و ۷۲ قانون اساسی پیش بینی شده است که باید کلیه قوانین و مقررات مصوب بر اساس موازین شرعی بوده و تصویب قوانین مغایر اصول و احکام مذهب رسمی کشور ممنوع می باشد همچنین قوانین باید بر اساس چارچوب قانون اساسی بوده و حریم قانون اساسی پاسداری شود و بر این قوانین نظارت شرعی نیز باشد مادام که شورای نگهبان به عنوان چشم تیزبین قانون اساسی کشور به وظایف محوله خود عمل می نماید انقلاب اسلامی کشور بیمه است گرچه شبیه این شورا در عصر مشروطه تشکیل یافت اما بعدها با انحلال این شورا سراغاز شکست نهضت مشروطیت رقم خورد امروز افراد و جناح‌های مختلفی که نسبت به نظارت شورای نگهبان مخالفت جدی دارند باید گذشته را درس عبرت امروز قرار دهند.

جایگاه شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی، به عنوان حافظ شرع مبین اسلام و قانون اساسی و نهاد ناظر بر انتخابات، همواره کانون توجه بوده است. از یک سو دشمنان انقلاب اسلامی و منتقدان جمهوری اسلامی با رویکردی انتقادی و برخوردهای سیاسی این نهاد را آماج حملات خود قرار می دهند و از سوی دیگر، اندیشمندان و نخبگان جهان کوشیده اند با مطالعه در خصوص عملکرد این نهاد، امکان الهام گیری از شورای نگهبان را در نظام های سیاسی خود به بحث و تبادل نظر بگذارند.

در اهمیت این نهاد همین بس که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اعضای آن را “حافظ مصالح اسلام و مسلمین” دانسته و نسبت به کسانی که علیه تصمیمات فقهای شورا حرف می زنند، می‌فرمایند: “من به این آقایان هشدار می ‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است”.

لازم به ذکر است که این شورا از دوازده عضو تشکیل شده‌است که شش عضو از این دوازده تن فقهایی هستند که با حکم رهبر انقلاب عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رئیس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. دبیر شورای نگهبان بالاترین مقام رسمی این شورا است

ترکیب دوگانه شورا این امکان را می‌دهد که نظارت از دو بعد شرعی و پاسداشت قانون اساسی میسر شود.

* دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان پارس آباد

اخبار مرتبط

نظرات