امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 23rd, 2014 7:04 | کد خبر : 7863 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

پرندگان مهاجر در تالاب های پارس آبادمغان فرود آمدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد از ورود اولین گروه از پرندگان مهاجر و زمستان گذر به تالاب های این شهرستان مرزی خبر داد.

هاشم میرنژاد، در گفت و گو با خبرنگار مغانه، افزود: هر ساله همزمان با سرد شدن هوا، هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی کمیاب و حفاظت شده، به لحاظ قرارگرفتن منطقه پارس آباد در مسیر مهاجرت و کوچ آنان و مساعد بودن شرایط آب و هوا و امکان تغذیه مناسب، برای استراحت و زمستان گذرانی به تدریج وارد تالاب های این شهرستان می شوند.

وی، گفت: درنای خاکستری، قوی گنگ، قوی فریاد کش، پلیکان، غاز خاکستری، عروس غاز، انواع اردک، فاخته، زنگوله بال، خروس کولی معمولی از جمله پرندگان مهاجر هستند که از ناحیه نیمکره شمالی و منطقه سیبر روسیه، وارد تالاب ها، آبگیرها و آب های این شهرستان از جمله، تالاب های تپراق کندی، میل و مغان، سواحل رود ارس، دریاچه شهرک مغان و کانال های اصلی آبرسانی می شوند.

وی با بیان اینکه، ورود این پرندگان به دشت سرسبز پارس آباد مغان، مناظر و زیبایی های منطقه را دو چندان کرده است، ادامه داد: به لحاظ وضعیت مطلوب تالاب های این شهرستان از نظر تغذیه و امنیت، شاهد تخم گذاری و جوجه آوری اغلب پرندگان مهاجر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تالاب میل و مغان به لحاظ گستردگی، وضعیت مناسب و قرار گرفتن در منطقه مرزی و شکار ممنوع، سالانه پذیرای ئخخت خزار قطعه از پرندگان مهاجر است، گفت: برخی از این گونه ها عبوری بوده و پس از مدتی استراحت، به مهاجرت خود به سمت جنوب ادامه خواهند داد و بعضی نیز در اواخر اسفند ماه ، با گرم شدن هوا منطقه را ترک خواهند کرد.

به گفته وی، تالاب پشت سد میل و مغان، تقریباً در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان نادر و وحشی را به علاقه مندان و دوستداران طبیعت می دهد و این از ویژگی های ممتاز این زیستگاه آبی در کشور است .

 

اخبار مرتبط

نظرات