امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 19th, 2015 1:34 | کد خبر : 12764 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

ورود ۱۰ هزار تن روغن صنعتی به کشور و عرضه با برچسب روغن زیتون خوراکی/ اسامی ۷ برند تقلبی+مستندات

روغن تفاله زیتون با کاربرد صنعتی در حالی اخیراً به کشور وارد شده است که در حال حاضر این محصول به عنوان روغن زیتون خوراکی به فروش می‌رسد و هر چند وزارت بهداشت و سازمان استاندارد نسبت به جمع‌آوری آن از بازار اقدام کرده‌اند اما هنوز هم شاهد فروش این روغن در بازار هستیم.

به گزارش مغانه به نقل از فارس، طی ماه‌های اخیر حجم قابل توجهی از روغن زیتون غیر خوراکی به کشور وارد شده که به جای استفاده در مصارف غیرخوراکی به عنوان روغن زیتون خوراکی به مردم عرضه می شود.

این نوع روغن‌ها که با برند خارجی به فروش می‌رسند نباید در مصارف غذایی مورد استفاده قرار گیرند اما سودجویان با صرف نظر از این موضوع، نسبت به عرضه آن به عنوان روغن خوراکی اقدام کرده‌اند. این مسئله باعث شده تا سازمان استاندارد و وزارت بهداشت برای جلوگیری از مصرف این نوع روغن به عنوان روغن خوراکی وارد عمل شوند.

محمدرضا هاتفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون در این مورد به خبرنگار فارس، گفت: از حدود ۵ ماه پیش، روغن پومس که از تفاله زیتون تولید می‌شود و نباید مصرف خوراکی داشته باشد، به صورت قاچاق به کشور وارد شده و به عنوان روغن زیتون خوراکی در داخل عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع روغن زیتون‌ در تولید خمیر دندان، پماد و کرم مورد مصرف قرار می‌گیرد، گفت: قیمت این روغن‌ها یک سوم قیمت روغن زیتون خوراکی است، ولی در کشور با نرخ روغن خوراکی به مردم عرضه می‌شود.

هاتفی توضیح داد: این روغن‌ها در بسته‌بندی‌های ۵ لیتری به قیمت ۴۰ هزار تومان به بنکداران عرضه می‌شود، با قیمت ۶۰ هزار تومان به خرده‌فروشان فروخته می‌شود و در نهایت با قیمت ۸۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی با بیان اینکه این روغن‌ها سرطان‌زا هستند، گفت: مدیر کل اداره نظارت وزارت بهداشت دستور جمع‌آوری روغن‌های تقلبی زیتون را صادر کرده و در این زمینه اداره استاندارد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و تعزیرات نیز برای جمع‌آوری این روغن‌ها فعال شده‌اند.

به گفته وی، حدود ۷ تا ۱۰ هزار تن روغن زیتون با مصرف صنعتی به کشور وارد شده که تاکنون تنها حدود ۲ هزار تن آن از بازار جمع‌آوری شده است.

نایب رئیس انجمن صنایع غذایی تصریح کرد: واردکنندگان نسبت به انبار کردن این روغن‌ها اقدام کرده‌اند تا موضوع جمع‌آوری آنها از بازار به پایان رسد و بعد از آن، دوباره این روغن‌ها را به بازار عرضه کنند.

وی در مورد برندهای این نوع روغن‌های تقلبی نیز گفت: این روغن‌ها در مارک‌های ولئو (Vawleo)، پوماس(Pomace)، آلبانو (Albano)، استیلا(Stilla)،زر(Zer)، پانتئولی و urzanoe در بازار عرضه شده اند.

کلمات کلیدی: ,

نظرات