امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 5th, 2013 8:47 | کد خبر : 1519 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

واکنش وزارت خارجه به جاسوسی آمریکا از سفر مقام معظم رهبری به کردستان

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد این کشور به طور ویژه درباره جاسوسی آمریکا از سفر سال 1388 رهبر معظم انقلاب به استان کردستان پیگیری های جدی انجام خواهد کرد. به گزارش عصر ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود  گفت: این پیگیری در ابعاد مختلف و در راس […]

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد این کشور به طور ویژه درباره جاسوسی آمریکا از سفر سال 1388 رهبر معظم انقلاب به استان کردستان پیگیری های جدی انجام خواهد کرد.

به گزارش عصر ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود  گفت: این پیگیری در ابعاد مختلف و در راس آن بعد سیاسی انجام خواهد شد.
 
مرضیه افخم اضافه کرد: امیدواریم سازوکارها و تلاش هایی که در سطح بین المللی برای مواجهه و مقابله با چنین رویدادهای غیرقانونی شروع شده است و ما نیز همگام با آنها هستیم، کمک کند تا فضاهای سایبری و الکترونیکی از جاسوسی هایی که هم حریم شهروندان جهان و هم حریم رهبران مختلف جهان را به طور بی سابقه مورد تعرض قرار داده است، مصون بماند.

پیش از این رسانه ها به نقل از اسناد فاش شده توسط ادوارد اسنودن همکار سابق سازمان های جاسوسی آمریکا نوشته بودند آمریکا از سفر آیت الله خامنه ای به استان کردستان در سال 1388 جاسوسی کرده بود.

مقام معظم رهبری در سفر به استان کردستان در سال 1388

 

 

به نوشته بی بی سی، براساس این گزارش ها، آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) در سال 1388 سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان را از طریق ماهواره و ادوات جاسوسی پیشرفته ‘با دقت تجسس و رصد’ کرده بود.

سازمان امنیت ملی آمریکا در سال 1388 به هنگام اطلاع از خبر سفر آیت الله خامنه‌ای به استان کردستان، به سرعت پروژه جاسوسی هوایی و ماهواره‌ای با نام دِرِدنوت (Dreadnought) را به اجرا می‌گذارد.

در این ماموریت فوق پیشرفته، سازمان اِن.اس.اِی با همکاری سازمان اطلاعات جفرافیایی و نقشه آمریکا (اِن.جی.اِی) که بخشی از نهاد دفاعی آمریکا محسوب می‌شود و مرکز ارتباطات رسمی بریتانیا (آژانس شنود دولت بریتانیا)، برنامه‌ای را ترتیب می‌دهد تا علاوه بر رصد نقطه به نقطه سفر رهبری، به مکالمات راداری و سخنرانی‌های آیت الله خامنه‌ای هم از طریق ماهواره‌های جاسوسی خود دسترسی پیدا کند.

بر همین اساس، مجریان این طرح جاسوسی موفق می‌شوند تا مکالمات نیروهای حفاظت و همراه رهبری را شنود کنند که در آن مکالمه‌ای برای یافتن یک جرثقیل جهت جابجایی یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودروی آتش نشانی وجود داشته و همچنین گفتگوهای خلبانان و پرسنل پروازی به هنگام فرود و فراز گرفتن هواپیما و هلی‌کوپتر کاروان حامل رهبری را شنود کرده‌اند.

 در این گزارش ها آمده بود: هدف از این پروژه جاسوسی، پیش از آن که دستیابی به سخنرانی‌ها و برنامه سفر آیت‌الله خامنه‌ای بوده باشد، بیشتر به منظور تهیه “کدها اثرانگشت‌های ارتباطاتی و صوتی” و بررسی امکان گستردن یک تور شنودی بر فراز ایران برای استفاده در ‘مواقع بحرانی’ بوده است.

بر این اساس، “اثرانگشت‌های ارتباطاتی و صوتی” عنوان شده در این پروژه به سازمان های اطلاعاتی آمریکا اجازه خواهد داد تا بتوانند با استفاده از نرم‌افزارهای رهگیر و سیستم‌های شناسایی صوتی، علاوه بر تشخیص کدهای امنیتی و اصالت صوتی ارتباطات رهبری، مکالمات ماهواره‌ای و راداری را رصد کنند و در مواقع “بحرانی” به سخنان رهبری دسترسی پیدا کرده و صحت و سقم آنها را نیز بررسی کنند.

جاسوسی گسترده آمریکا از متحدان اروپایی اش سوژه روز بسیاری از رسانه های جهان شده است.

ساختمان مرکزی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در مریلند آمریکا

در این اسناد افشا شده از سوی اسنودن  نشان می دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا به طور گسترده به طور گسترده مکالمات تلفنی و مکاتبات اینترنتی رهبران کشورهای متحد خود را از جمله آلمان، فرانسه و اسپانیا را شنود می کرده است.

آلمان و برزیل متعهد شده اند قطعنامه ای در محکومیت این اقدامات آمریکا، به سازمان ملل متحد ارائه می کنند.
مقام معظم رهبری نیز به تازگی از جاسوسی آمریکا از سران کشورهای جهان به شدت انتقاد کرده بودند.

اخبار مرتبط

نظرات