امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 12th, 2016 7:22 | کد خبر : 18542 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

واکنش شدید ایرج بیگدلو به حذف گمرک اصلاندوز مغان

“ایرج بیگدلو” فرماندار اسبق پارس آباد و از کاندیداهای مجلس دهم از حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار در یادداشتی، به مصوبه دولت در خصوص حذف اصلاندوز از فهرست نقاط مرزی واکنش نشان داد.

به گزارش مغانه، متن کامل یادداشت بیگدلو بدین شرح است:

در ایامی که انتظار می رفت حلاوت و شیرینی عید عبودیت ایام صیام، ذائقه مردم شریف اصلاندوز را شیرین نموده و شادی و شعف توفیق یک ماه روزه داری، آنان را غرق در سرور و خرسندی نماید خبر حذف گمرگ اصلاندوز در هیئت دولت، آنچنان مردم شریف این خطه را غرق در بهت و ناباوری نمود که زبان از درک آن قاصر است ضمن ابراز تاسف از این دستاورد نامبارک دولت محترم و دعوت از مردم شریف منطقه به خویشتن داری و پیگیری موضوع از طریق مراجع قانونی، نکاتی چند در این خصوص تامل برانگیز و غیر قابل قبول است.

۱- در حالی که مسئولان استانهای مجاور با انگیزه رشد و توسعه همه جانبه استان خود ، از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند به عبارتی ساده؛ مرکز گرا نبوده و همه چیز را برای مرکز استان خود نمی خواهند یعنی اینکه: گمرک آستارا را بنام رشت، منطقه آزاد تجاری را بنام تبریز، رونق اقتصادی بانه را بنام ارومیه و … نمی خواهند و معتقدند که هر گوشه ای از استان آنها باید به تناسب ظرفیتهای خود توسعه یابد در مقابل، مسئولان ارشد اجرایی مرکز استان اردبیل چشمان خود را بر روی پتانسیلهای واقعی و مستعد اقصی نقاط استان خود بسته و جلوتر از نوک بینی خود را نمی بینند و این منطقه و مردم مظلوم منطقه هستند که باید با عقب ماندگی منطقه خود، هزینه آن را بپردازند هزینه های سنگینی که نرخ رشد بیکاری و عدم توسعه متوازن شهرستانها بویژه پارس آباد و بیله سوار تنها بخشی از آن می باشد.

۲- استاندار محترم در واکنش به حذف گمرک اصلاندوز از لیست نقاط مرزی اعلام داشتند که بنده در جریان نبوده ام و موضوع را از رسانه ها شنیده ام !!! که در صورت پذیرش این فرمایش ایشان باید عرض کنم که:

الف – تمامی موارد مطروحه در جلسات هیئت محترم دولت، پس از ساعتها کار کارشناسی و مطالعاتی در کارگروههای مختلف و اخذ نظر مقامات ارشد محلی، بویژه نماینده عالی دولت در منطقه صورت می پذیرد حال چرا هیئت دولت نماینده عالی خود در منطقه را نه تنها منبع مناسبی برای نظرخواهی ندانسته بلکه او را از تصمیم خود نیز مطلع ننموده است! سئوالی است که استاندار محترم باید پاسخگوی آن باشد یا اینکه روال عادی در این خصوص طی شده و بی اطلاعی استانداری در این خصوص واقعیت ندارد.

ب – هیئت دولت بنابر تجارب گذشته خود در موارد مشابه ، وزن و اندازه نظر نماینده عالی خود را در منطقه ضعیف ارزیابی نموده فلذا در خصوص حذف یا ابقای اصلاندوز در لیست نقاط مرزی هیچگونه اظهار نظری را از استانداری درخواست ننموده است.

هر دو حالت فوق حاکی از ضعف مسئولان اجرایی ارشد استان و در راس آنان استاندار محترم بوده ضعفی که حذف گمرگ اصلاندوز تنها بخش کوچکی از نمود عینی آن است ، این ضعف و بی برنامگی مدیر ارشد استانی نه تنها موجبات یاس و ناامیدی مردم نسبت به نظام و حاکمیت را فراهم می آورد بلکه سبب آسیب حریم قدسی نمایندگی ولایت فقیه در استان گردیده و معظم له را در بوته انتقاد نقادان و مردم شریف مغان قرار داده است به نحوی که تمام کم کاریها و توسعه نیافتگی مغان به نام ایشان تمام می شود که گواه این ادعا نتایج انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری می باشد به عبارت ساده تر ،  هزینه کم کاری و غفلت مدیران ارشد اجرایی استان را باید عالم جلیل القدری بپردازد که نه تنها در استان اردبیل و سایراستانهای ترک زبان مریدان بیشماری دارد بلکه در آنسوی مرزها و در جمهوری آذربایجان نیز مریدان معظم له از مرز دهها هزارتن گذشته است اما در استان خود و در دشت مغان مظلوم واقع می شود

۳- از آقای استاندار سئوال می کنم و با شناختی که از مراتب دیانت ایشان دارم انتظار دارم صادقانه جواب دهند ، آقای استاندار بر فرض محال هیئت دولت در خصوص حذف یا ابقای اصلاندوز از لیست نقاط مرزی هیچگونه مشورت یا نظر خواهی از شما ننموده بود !!! بنده که در زمان فرمانداری خود در پارس آباد در یکی از جلسات شورای معاونین و فرمانداران به محضر حضرتعالی عرض نمودم که شواهد و قراین حاکی از تحرکات استان آذربایجان شرقی مبنی بر حذف گمرک اصلاندوز و ایجاد گمرک قلی بیگلو می باشد حتی در آخر جلسه در اتاق کار شما بصورت خصوصی و مبسوط گزارشی را از دیدار خود با دکتر کرباسیان رئیس کل گمرکات کشور و نظر ایشان به محضر حضرتعالی عرض نمودم لطفا بفرمایید که در آن مقطع چه اقدامی انجام دادید؟ خدا می داند و خود شما نیز می دانید که هیچ کاری نکردید. دریغ از یک قدم جدی و موثر از سوی شما، اما من وقتی اقدامی را از سوی شما ملاحظه ننمودم ساکت ننشستم پس از چند دیدار و مذاکره با وزارت کشور نامه ای را با اخذ نظر اداره اطلاعات شهرستان و فرماندهی هنگ مرزی، در خصوص تاریخچه گمرک اصلاندوز و تمایل کشور همسایه به احیای ترانزیت چمدانی و نیز خطرات امنیتی گمرک قلی بیگلو، خطاب به اداره کل امور مرزی وزارت کشور تقدیم نمودم که اقدامات مسئولین استان آذربایجان شرقی را ابتر نمود (شاهد این ادعا: سوابق نامه در فرمانداری و اداره کل امور مرزی وزارت کشور – آقای دلیر مسئول بازرسی وقت استانداری – آقای ندرتی خبرنگار شبکه سحر ) این کاری بود که از دست من بر می آمد لطفا بفرمایید شما چه کردید؟

۴- باید بپذیریم که هر گوشه از خاک مقدس استان اردبیل دارای پتانسیلهای مستعد، بالقوه و کم نظیری است جنگل زیبای فندقلو مختص نمین است چشمه های روح افزای بولاغلار مختص نیر است چشمه های بهشتی آبگرم مختص سرعین و مشگین شهر است تفرجگاههای زیبای اسالم به خلخال و مناظر زیبای طبیعی از سرمایه های گیوی و خلخال است آثار تاریخی و افتخارات صفویه مزین اردبیل عزیز است و خاک زرخیز و محصولات کشاورزی و دامپروری و قطب اقتصادی استان در مغان ارزشمند و در شهرستانهای گرمی و بیله سوار و پارس آباد نهفته است پس هیچ مسئولی حق ندارد با یکجانبه نگری زمینه رشد تصاعدی یک منطقه را فراهم نموده و از سایر نقاط غافل شود البته در این مورد اخیر یعنی حذف اصلاندوز از نقاط مرزی بر این باورم که یک خیانت کلی به استان اردبیل صورت گرفته است. چرا که با دلایل امنیتی که در نامه صدرالاشاره حقیر به اداره کل امورمرزی وزارت کشور آمده بود می توان گفت که موضوع صدور مجوز ایجاد گمرک قلی بیگلو با استناد به دلایل کارشناسی بطور کلی منتفی گردیده بود اما با حذف گمرک اصلاندوز این دلیل کمرنگ شده و زمینه را برای ایجاد گمرک قلی بیگلو فراهم می سازد و گرنه ایجاد یک گمرک جدید تنها در فاصله کمتر از ۵ کیلومتری گمرک تاریخی اصلاندوز هیچ توجیه فنی، کارشناس، اقتصادی و امنیتی ندارد.

در خاتمه باید عرض کنم که جراحتهای زیادی در طی این چندسال اخیر بر قلب مهربان مغان وارده آمده و مردم زحمتکش و غیور این منطقه را متالم و آزرده خاطر نموده است جراحاتی همچون: عدم پرداخت کامل خسارت ناشی از آتش سوزی مزارع جعفر آباد، قصور و کوتاهی در اجرای مصوبه الحاق مغان به منطقه آزاد تجاری ارس که خود شخص استاندار محترم آن را بزرگترین دستاورد سفر ریاست محترم جمهور برشمردند (کلیه اسناد موجود است) اما بر اثر اهمال و تفکر جزیره ای از دست رفت، عدم پرداخت خسارت ناشی از تگرگ به کشاورزان در پارس آباد و حذف اصلاندوز از نقاط مرزی تنها بخش کوچکی از این جراحات است اما با اطمینان عرض می کنم که در این موضوع اخیر دستهای فرا استانی سناریوی حذف اصلاندوز را طراحی نموده و با کمک عوامل داخل استان آن را به اجرا در آوردند و لازم است دلسوزان استان دست در دست یکدیگر گذاشته و با اتفاق و همدلی نسبت به حذف خیانتکاران اقدام نمایند.

راستی به نظر شما بازیگر اصلی این سناریو در داخل استان چه کسی می تواند باشد؟

ایرج بیگدلو – فرماندار سابق شهرستان پارس آباد

منبع: آران مغان

اخبار مرتبط

نظرات

مغان اوغلو

درود بر مهندس ایرج بیگدلو سیاستمدار توانمند، عملگرا، شجاع و عدالت خواه

ناشناس

این اقا ک سمتی نداره مغانه برو سخنرانی اتشین اقای نماینده مونو بذار سایت ن ی غریبه رو متاسفم برات

همشهری

کاریک کارشناس و نقاد در هر برهه ای از زمان قابل ستایش است .. اما به قول سعدی (علیه الرحمه) هرکه منظوری ندارد خاطر بیهوده میگذارد…

علیرضا محمدی

ضمن تایید تمامی دیدگاههای آقای بیگدیلو بعنوان یک شهروند ایرانی بر این باورم که شهرستان اردبیل که در سال ۷۱ از سوی حکومت مرکزی اعلام استانداری کرد فاقد شرایط لازم طبق قانون تقسیمات کشوری برای استانداری بود. اما بطور مصلحتی و طبق وعده و وعیدهای ریاست جمهوری وقت آنزمان آقای هاشمی و در جریان سفر به اردبیل و در دیدار با مقامات محلی و استقبال مردمی صورت گرفت.

علیرضا محمدی

جای تاسف فراوان است که هنوز افرادی هستند که از سطح توانایی های پایین ذهنی خود رنج می برند و صد البته نمی دانند که نمی دانند چه چیزی را بر قلم یا بر زبان خود جاری می سازند. آخه آقای ناشناس شما که جرات و لیاقت اعلام نام خود را نیز ندارید چطور اظهار نظر می فرمایید بقول آقای جنتی وقاحت هم چیز خوبی هست! آیا شرم آور و کوته فکری نیست که شهروندان خود را به غریبه یا غیر غریبه بودن تقسیم نماییم؟ پس اینهمه غریبه هایی که در اقصی نقاط ایران صاحب کسب و کار هستند تکلیف آنها چیست؟ آیا می توان آنها را به جرم غریبه بودن مورد سرزنش قرار داد؟ آیا شما اطلاع دارید فقط در تهران چه تعداد از همشهریان شما زندگی می کنند!؟ آیا می توان آنها را غریبه مورد خطاب قرار داد؟ اندکی تامل و اندیشه منطقی هم مثل نماز عبادت است.

صادق

باسلام.خدمت دوستان روشنفکر بنده بانظر دوست خوبمان آقای محمدی موافق هستم .ماایرانی هستیم غریبه نداریم هرکس طرفدار حق باشد حق یار اوباشد