امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دسامبر 28th, 2013 9:11 | کد خبر : 2318 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

واریز مبلغ ارزش سبد کالایی به حساب یارانه‌ای 15 میلیون سرپرست خانوار/ برداشت نقدی؛ ممنوع

یک مقام مسول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات نحوه توزیع سبد کالایی رایگان کارمندان دولت در بهمن و اسفندماه امسال، گفت: کارت‌های بانکی سرپرستان خانوار در جایگاه بن کارت الکترونیکی برای توزیع اقلام سبد کالایی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه براساس طراحی‌های انجام شده، هیچ امکانی وجود ندارد که فردی بتواند به […]

3
یک مقام مسول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات نحوه توزیع سبد کالایی رایگان کارمندان دولت در بهمن و اسفندماه امسال، گفت: کارت‌های بانکی سرپرستان خانوار در جایگاه بن کارت الکترونیکی برای توزیع اقلام سبد کالایی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه براساس طراحی‌های انجام شده، هیچ امکانی وجود ندارد که فردی بتواند به جز بسته کالایی، پولی را دریافت کند. این کارتها در 100 هزار نقطه توزیع در کشور قابلیت اجرا خواهد داشت.
 

علی محمد گودرزی در گفتگو با مهر گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تدارک زیرساخت‌های الکترونیکی لازم برای انجام یکی از پروژه‌های مهم در دولت تدبیر و امید در راستای توزیع سبد کالای حمایتی طبق مصوبه هیات وزیران است.

سرپرست معاونت توسعه فناوری اطلاعات تجاری و صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این طرح بزرگ ملی، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به ایفای نقش می پردازند.

وی تصریح کرد: بر این اساس، تفاهم نامه اجرایی این طرح بزرگ ملی میان معاونان حوزه بازرگانی داخلی و توسعه فناوری اطلاعات تجاری و صنعتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده است، ضمن اینکه در این طرح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز نقش نظارت فنی در فرآیند اجرایی این طرح را به عهده خواهد داشت.

کارت‌های بانکی سرپرستان خانوار، بن کارت الکترونیکی دریافت سبد کالایی

گودرزی در ادامه به تشریح رویکردهای ارایه بن کارت الکترونیکی برای توزیع این سبد کالایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت و گفت: در عصر اطلاعات، دیگر توزیع بن با رویکرد سنتی به تاریخ پیوسته است و استفاده از هرگونه روش سنتی و بن کاغذی در جامعه هدف، در حقیقت بازگشت به یک دوران تاریخی پرهزینه و بدون ارایه خدمات با کیفیت است.

وی افزود: بهره مندی از ابزار الکترونیکی در عصر ارتباطات موجب ارتقای کیفیت، قدرت، سرعت، دقت و کاهش هزینه و ارتقای رضایت مندی ذی نفعان در سطح جامعه است.

به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، با توجه به پروژه موفق کارت الکترونیکی مرزنشینان که با حمایت بخش خصوصی در معاونت توسعه فناوری اطلاعات تجاری و صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیاده سازی شده، و همچنین کارت سوخت که یکی از بی نظیرترین پروژه های موفق کشور در حوزه الکترونیکی است، تجربه ملی ارزشمندی در حوزه فناوری اطلاعات کشور شکل گرفته و به این جهت، هم اکنون ایران آماده جهش جدی برای بهره گیری از ابزارهای الکترونیکی است.

به گفته گودرزی، براساس بررسی های انجام شده، مقرر است تا در حال حاضر برای ارایه این سبدهای کالایی به مردم، استراتژی استفاده از کارت‌های بانکی سرپرستان خانوار که به منظور دریافت یارانه های نقدی هم اکنون رایج است، در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این بار به جای توزیع وجوه نقدی میان مردم که منجر به تورم می شود، موضوع ارایه سبد کالایی در نقاط توزیع مختلف در کشور در دستور کار قرار گرفته است.

گودرزی، خاطرنشان کرد: براساس تغییرات نرم افزاری انجام شده بر روی شبکه کارت‌های بانکی مورد استفاده سرپرستان خانوار در دریافت یارانه های نقدی، شرایطی به وجود خواهد آمد که مبالغ سبدهای کالا در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده و با تغییراتی که بر روی دستگاه‌های کارتخوان فروشگاههای منتخب توزیع کننده این کالاها به لحاظ نرم افزاری صورت خواهد گرفت، قابلیت دریافت سبد کالا بدون هیچگونه نقل و انتقال وجه دستی صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: بر اساس طراحی های انجام شده، در واقع هیچ امکانی وجود ندارد که فردی بتواند به جز بسته کالایی، پولی را دریافت کند. این کارتها در 100 هزار نقطه توزیع در کشور قابلیت اجرا خواهد داشت.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بانک مرکزی از طریق طرح شاپرک، حمایت راهبردی برای فعال کردن ایجاد اتصال میان بانکها را برقرار می سازد و مدیران این بانک نیز برای این طرح مهم ملی، همکاری فعال خود را آغاز کرده اند که بر این اساس پیش بینی می شود با وجود چالش هایی که همواره بر اجرای طرح های ملی در حوزه الکترونیک وجود دارد، اما این طرح آغازی برای تحول پی در پی برای استقرار دولت الکترونیک باشد.

وی اضافه کرد: استراتژی روشن وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزه “آی سی تی” است، ضمن اینکه برای انتخاب اپراتور و تمامی کسانی که مشتاق سرمایه گذاری در توسعه صنعت “آی تی” و حوزه های وابسته هستند، نگاه ایجاد فرصت برابر شفافیت پاسخگویی و حذف انحصار و رانت  در دستور کار قرار گرفته است.گودرزی از این طرح به عنوان “طرح امید” یاد کرد.

اهداف ارایه سبد کالایی

سرپرست معاونت توسعه فناوری اطلاعات تجاری و صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین اهداف جدی این طرح را برشمرد و گفت: افزایش توان خرید و رفاه اقشار مختلف مردم، رونق اقتصادی و افزایش گردش مالی و پول در جامعه، جلب رضایت نسبی جامعه، افزایش ثروت ملی و برقراری عدالت اجتماعی، اصلاح الگوی مصرف با رویکرد مصرف کالاهای داخلی، کاهش رکود ناشی از کاهش تقاضا در بازار، توسعه دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک و نیز حمایت از کار و تولید در راستای توسعه اشتغال مطابق با فرموده مقام معظم رهبری از جمله اهداف این طرح است.

گودرزی افزود: یکی از اعتقادات جدی بنده در راستای تحقق فرمایش معظم له این است که اگر به دنبال تحقق حماسه اقتصادی هستیم باید شکاف دیجیتالی را کاهش دهیم و روز به روز سرمایه گذاری بیشتری در حوزه دولت و تجارت الکترونیک و صنعت آی تی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که در مسیر توسعه یافتگی قرار گرفته اند، بدون شک مهمترین استراتژی خود در توسعه را توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار داده اند؛ لذا دولت تدبیر و امید حرکت جدی را در این زمینه آغاز کرده است.

گروه بندی افرادی که سبد کالایی می گیرند

به گفته گودرزی، در اجرای این طرح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت دارد تمامی پالایش شده و راستی شده خانوارها را اطلاعات اقشار جامعه هدف که نزدیک به 15 میلیون نفر هستند را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.

وی اظهار داشت: جامعه هدف تعیین شده مطابق با مصوبه دولت است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است فهرست افراد جامعه هدف را در اختیار معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد. این در حالی است که جامعه هدف به سه گروه تقسیم شده است.

گودرزی در توضیح این مطلب افزود: گروه اول شامل تمامی شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، تمامی کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی است.

به گفته وی، گروه دوم نیز شامل روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان است که به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست آنها تعیین خواهد شد. ضمن اینکه دانشجویان متاهل به تشخیص وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و طلاب به تشخیص مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز در این گروه قرار می گیرند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: گروه سوم نیز شامل سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور است.

قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه محروم از سبد کالایی

گودرزی تاکید کرد: بر اساس تبصره های این مصوبه، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از شمول این تصویب نامه مستثنی هستند.

وی اظهار داشت: سبد کالای تعیین شده از سوی دولت، کاملا رایگان بوده و در ازای بن تحویل می شود، این در حالی است که مطابق با این مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت اختیار دارد با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به انتخاب بن کاغذی و یا کارت الکترونیکی برای تحویل این سبد بپردازد.

اعتبار 1500 میلیارد تومانی دو سبد کالایی امسال

سرپرست معاونت توسعه فناوری اطلاعات تجاری و صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این سبد کالایی در راستای سیاست حمایتی دولت تدبیر و امید برای اقشار جامعه هدف در نظر گرفته شده و بر این اساس 1500 میلیارد تومان منابع مالی به آن اختصاص داده شده است.

به گفته گودرزی، قرار است این طرح در دو نوبت پیاده سازی شود و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف است اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را تا سقف 1500 میلیارد تومان تامین و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.

وی افزود: در این سبد کالایی روغن، برنج، گوشت و مرغ، کره و پنیر بسته بندی شده و تخم مرغ است که در دو نوبت به تناسب ارایه خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات