- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

هجوم ملخ ها به مزارع پارس آبادمغان

IMG13491163

به گزارش مغانه به نقل از ایرنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: این ملخ ها با اینکه در ایران با آنها مبارزه شده است اما به علت کم توجهی و سهل انگاری در جمهوری آذربایجان در جوار سرزمین های شمالی استان اردبیل بومی شده و رشد یافته اند.

خلیل نیکشاد با اشاره به اینکه این ملخ ها در سال های معمول در اواسط خرداد ماه پدیدار شده و به کشتزارها حمله می کردند، اظهارکرد: بروز پدیده خشکسالی در اوایل امسال سبب شده است که ملخ ها زودتر نمایان شوند.

او گفت : با مشاهده ملخ های زیان رسان بلافاصله کار مبارزه با آنها به واسطه استفاده از سموم کم خطر و استاندارد آغاز شده است و تاکنون در هشت هزار هکتار از زمین های کشت شده منطقه مغان که کانون ملخ بودند با این آفت مبارزه شده است.

وی اضافه کرد: انتظار می رود این میزان امسال به بیش از 26 هزار هکتار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه محمدعلی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور به منظور بررسی نحوه مبارزه با آفت ملخ در دشت حاصلخیز مغان روز سه شنبه به این منطقه سفر کرده است ابراز امیدواری کرد که با سفروی زمینه تخصیص اعتبار مورد نیاز برای مبارزه بیولوژیکی و موارد قرنطینه ای و تولید محصول های ارگانیک در این استان فراهم شود.

وی از اردبیل به عنوان استانی یاد کرد که در زمینه تولید محصول های ارگانیک و پاک و نیز مبارزه بیولوژیکی با انواع آفت ها موفقیت های خوبی را به دست آورده است.

استان اردبیل به لحاظ موقعیت طبیعی و اقلیمی خود از نقاط حاصلخیز ایران زمین می باشد و سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصول های کشاورزی و فرآورده های دامی در این استان تولید می شود.

دشت مغان شامل سه شهرستان پارس آباد ، بیله سوار و گرمی مغان به خاطر تولید غلات به انبار غله استان اردبیل مشهوری می باشد. در این منطقه همچنین انواع دانه های روغنی و سردرختی ها تولید می شود.

دو شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس با چندین واحد تولید لبنیات و پرواربندی در این منطقه واقع هستند.