- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

هاله ای از ابهام بر روی سد نیمه تمام

به گزارش مغانه به نقل از آزادلو، ماجرای احداث این سد حکایتی است که طی سالهای گذشته بارها به سرخط رسانه ها و محافل عمومی رفته است تا کلاسر در شهرستان مغان به کش و قوس میان سیاست مداران کشیده شود. مردم منطقه در سوی دیگر این معادله از وضعیت رکود چند ساله این پروژه بزرگ اظهار ناراحتی می کنند.
گفتنی است عملیات اجرایی سد مخزنی کلاسر در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار با حجم مفید ۵۲۰ میلیون متر مکعب شروع شد که موجب امیدواری اهالی با هدف آبیاری ۸۲۰ هکتار از اراضی پایاب و احیای کشاورزی این منطقه شد.

نارضایتی مردم منطقه
این در حالی است که با گذشت نزدیک به هشت سال و صرف هزینه بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال این طرح راکد مانده است. تصمیمات اتخاذ شده در این باره از سوی مسئولان نیز در جای خود قابل تامل است. به هر حال باید گفت در نهایت با بهره برداری از سد کلاسر که بارها از سوی مسئولان مختلف زیر سؤال برده شده است، منافع فراوانی عاید کشاورزان و در نتیجه افزایش درآمد عمومی مردم خواهد شد.
یکی از کشاورزان منطقه در این زمینه گفت: توقف چند ساله عملیات ساخت سد کلاسر نارضایتی عمومی و به طبع آن زیر سئوال رفتن عملکرد شرک آب منطقه ای و سایر نهاد های زیربط را در پی داشته است.
ناصری در گفتگو با همشهری با اعلام اینکه آغاز عملیات اجرائی این سد انتظاراتی در مردم ایجاد کرده است، گفت: اگر نصف اعتبارات هزینه شده به سد کلاسر به دیگر پروژه های عمرانی این شهرستان اختصاص می یافت، تکمیل بسیاری از پروژها را شاهد بودیم.
وی با ابراز ناراحتی از وضعیت اسف بار موجود این سد گفت: در هر حال این روزها اگر گذرتان به روستای کلاسر در دشت مغان افتاد، رکود کامل در کار سدی را خواهید دید که قرار بود برای مردم منطقه منشا آبادانی باشد. اما هنوز خبری از این ماجرا نیست و انگار اراده خاصی برای تعیین تکلیف آن نیز وجود ندارد.
این روستائی اهل مغان اظهار کرد: مردم منطقه انتظار دارند تا دولت هر چه سریع‌تر اقدام موثری را در خصوص این سد انجام داده و آن را از سرگردانی نجات دهد.

سد کلاسر قانونی نیست
احداث این سد که بعدها غیرقانونی بودن آن از سوی مقامات محلی اعلام شد، سرآغاز حواشی جدیدی در عملیات اجرائی آن بود که در نهایت باعث رکود چند ساله این پروژه مهم بود. اواخر سال گذشته بود که فرماندار گرمی در گفتگو با همشهری علت اصلی رکود این پروژه را تصویب نکردن این سد از سوی وزارت نیرو اعلام کرد.
«محمود علائی» با بیان اینکه سد کلاسر در مسیر حوزه رودخانه گرمی‌چایی بخش مرکزی گرمی با عنوان پروژه مهر ماندگار اجرا می شود، افزود: این سد با هدف آبیاری ۸۲۰ هکتار از اراضی پایاب و احیای کشاورزی این منطقه شروع شد که عملیات اجرایی سد بعد از چندین سال به حالت راکد درآمد.
وی تصویب نکردن اجرای این سد از سوی وزارت نیرو را عامل اصلی رکود اجرای این پروژه مهم عنوان کرد و افزود: سد کلاسر تاکنون با استفاده از اعتبار ردیف مرزی حوزه بالهارود این مبلغ برای ساخت سد هزینه شده است. متأسفانه به جای تلاش برای تصویب سد ، با اعتبارات مرزی به این عملیات ادامه دادند که در نهایت با مخالفت وزارت نیرو به حالت راکد درآمده است.
این مقام مسئول وجود مشکلات عدیده در احداث این سد را دست های پشت پرده دانست و اظهار کرد: همه موارد سد در اختیار سازمان بازرسی قرار داده شده است و در این موارد سازمان بازرسی اطلاعات جامعی داشته و همه می توانند اطلاعات کافی در این زمینه کسب نمایند.
علایی تصریح کرد: به صورت ویژه پیگیر موضوع هستیم تا برای این سد را به تصویب وزارت نیرو رسانده و به عملیات ساخت آن ادامه دهیم.
وی همچنین از ورود سازمان بازرسی به پرونده سدکلاسر خبر داد و افزود: مصوبه احداث این سد سالها بعد از آغاز اجرای آن اخذ شده است اما سازمان بازرسی به موضوعات متعددی در خصوص این سد توجه دارد.

اتمام سد تا پایان سال ۹۶
مهرماه سال ۱۳۹۲ بود که نیکزاد؛ استاندار وقت اردبیل در بازدید از ساختگاه سد کلاسر گرمی با انتقاد از توقف طولانی عملیات اجرایی آن گفت: شرکت آب منطقه ای استان باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام نماید.
وی افزود: در شرایط دشوار اقتصادی کشور، بدون بررسی فنی و توجیه اقتصادی سدکلاسر، اعتبار کلانی به آن هزینه شده و تداوم توقف آن نیز هزینه های گزافی تحمیل می کند.
این در حالی است که چند روز پیش مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای اردبیل، از اتمام پروژه سد کلاسر تا پایان سال ۹۶، خبر داد. «داود نجفیان» با بیان اینکه قرارداد پیمانکار قبلی پروژه سد کلاسر بر اساس ماده ۴۸ پایان رسیده است، گفت: شرکت پورنام به عنوان پیمانکار جدید انتخاب شده و در شرف ابلاغ قرارداد است.
وی افزود: با پاسخ به سوالات فنی مطروحه در خصوص بدنه سد و کیفیت آب مخزن، عملیات اجرایی سد کلاسر آغاز خواهد شد.
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای اردبیل گفت: محل تامین اعتبار احداث سدهای حوزه بالهارود از صندوق توسعه ملی است، که بر اساس پیش‌بینی و برنامه زمانبندی، این پروژه تا آخر سال ۹۶ به اتمام خواهد رسید.
شایان ذکر است آغاز مجدد احداث این سد بارها از سوی مسئولان محلی و استانی وعده داده شده است که تاکنون بنا به دلایل نامشخص تحقق نیافته است. با این توضیح که فرماندار گرمی مغان در آبان ماه سال گذشته در جلسه شورای اداری گفت: سد کلاسر پس از اصلاح و حل مشکلات فنی و مهندسی در مرحله مناقصه است و در آینده نزدیک عملیات اجرائی این سد از سر گرفته خواهد شد.

*علی قاسمیان