- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

نیرگاه برق آبی پارس آبادمغان وارد مدار شد

عظیم نوری در مصاحبه با خبرنگار مغانه، افزود: این نیروگاه به منظور تولید برق تا ۱۳ مگاوات و ایجاد تعادل و پایداری برق در مدار سراسری ، استفاده مطلوب از پتانسیل منابع آب مغان و نیز لزوم ظرفیت سازی در امر اشتغال در منطقه، راه اندازی شده است.

 وی ادامه داد: شرکت بهره برداری مغان، مسئولیت تامین آب مورد نیاز این نیروگاه را بر عهده داشته و نهایت سعی و تلاش خود را در این زمینه بکار خواهد بست.

وی با بیان اینکه با تزریق ۳۴ مترمکعب آب به توربین این نیروگاه ، ۱۳مگاوات برق تولید می شود، اضافه کرد: فعالیت مستمر و بدون وقفه نیروگاه برق آبی مغان برای شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی مغان بسیار مهم است .

 وی با تاکید بر استفاده بهینه از پتانسیل منابع آب در به حرکت در آوردن پره های توربین نیروگاه و تولید انرژی، گفت: آب خروجی از نیروگاه در پایین دست از طریق کانال های کشاورزی، اراضی پارس آباد و تازه کند را جهت آبیاری مزارع پوشش خواهد داد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در گذشته آب مورد نیاز نیروگاه برق آبی مغان از دریاچه شهرک شهید غفاری تامین می شد انباشت رسوبات و گل و لای در این دریاچه ادامه فعالیت و بهره برداری از نیروگاه برق آبی مغان را با مشکل اساسی روبه رو کرده بود.

نوری گفت: همچنین به علت انباشت رسوبات ما عملا نمیتوانستیم از این دریاچه، بهره وری مناسب را کسب نمائیم و در نتیجه در انتقال آب به منطقه بیله سوار و برخی مناطق مغان با مشکل اساسی روبرو بودیم که به ناچار تصمیم به یک اقدام اساسی و حیاتی نسبت به شبکه های آبی مغان با هماهنگی مسئولین منطقه گرفتیم.

 وی اظهار کرد: در خصوص مشکل انتقال آب به منطقه بیله سوار و برخی از مناطق مغان، تنها راه پیش روی ما خشک کردن آب دریاچه شهید غفاری و لای روبی آن بود که با همکاری آب منطقه ای با احداث کانال انحرافی و کنار گذر، آب مورد نیاز بیله سوار،گرمی و پارس آباد را توسط این کانال انتقال دادیم تا بتواینم دریاچه را به شرایط کاملا خشک رسانیده وعملیات لایروبی آن را با همت و حرکت فعالانه آب منطقه ای و امور آب مغان انجام دهیم.

 وی افزود: امسال به لحاظ کمبود و پیک مصرف برق در منطقه، جای خالی این نیروگاه بیش از پیش خود را نمایان کرد از این روی تاکیدات مسئولین آب منطقه ای بر این بود که به هر طریق ممکن این نیروگاه فعالیت خود را هر چه سریعتر از سر گیرد.

اوگفت: هر چند فعالیت این نیروگاه مشکلات و سختی هایی برای ما داشت اما با قرار دادن تکنسین ها، اپراتورها و تعبیه برخی کلیدها برای ممانعت انتقال آب به داخل توربین درهنگام قطع برق نیروگاه ، این مشکلات را تا حدودی برطرف کردیم.

 وی افزود: شرکت بهره برداری موفق شد با همت و تلاش دلسوزان منطقه، با احداث یک کانال آب آور به توربین نیروگاه، بعد از ۳۰ ماه تعطیلی، نیروگاه برق آبی مغان را به مدار و شبکه سراسری برق وصل کند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی مغان اضافه کرد: در راه اندازی این نیروگاه ،همت و تلاش شبانه روزی همکاران آب منطقه ای بر کسی پوشیده نیست لذا از تمامی مسئولان به خصوص مدیران آب منطقه ای نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

مصاحبه از منوچهر شیخ الاسلامی

Moghan-1438418649