- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

نگاهی به تهدیدها و پیامدهای شبکه‌های ماهواره‌ای (بخش اول)

یوسف بدرزاده/ مغانه – در دنیای امروز استکبار جهانی و در رأس آن امریکا که خود در دست رهبران سیاسی صهیونیزم است با نفوذ در کشورها با در دست گرفتن افکار عمومی سعی در کنترل دولت‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارد. در این بین، شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله وسایل ارتباطی هستند که دشمن روی آنها حساب ویژه باز کرده و با کمک افراد اپوزیسیون به یک سلسه عملیات روانی از جمله پخش صحنه‌های غیر واقعی و سانسور خبری دست می‌زند تا بیشترین تأثیر را روی فکر و روان مخاطب بگذارد و مخاطب را برای انجام کارهای مورد نظر خود آماده سازد.
به لحاظ فنی در ۱۵۹ مدار تلویزیونی در کل جهان، ۲۰۳ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد ۸۰ مدار و یکصد ماهواره تلویزیونی- یعنی نیمی از ماهواره‌های جهان- در ایران قابل دریافت است. این تعداد ماهواره‌ها، امکان تماشای حدود ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می‌آورد. با رسیورها و دیش‌های معمولی می‌توان تا نزدیک ۲۰۰۰ کانال ماهواره‌ای را در ایران با کیفیت بالا دریافت کرد. شبکه‌هایی که اکثر قریب به اتفاق برنامه‌های آنها با سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضادند و می‌توانند آثار مخرب روحی و روانی بر مخاطبان ایرانی برجای گذارند. در بین شبکه‌های ماهواره‌ای که به سهولت در ایران قابل دریافت است، بیش از ۳۸۰ کانال خاص موسیقی وجود دارد که شبانه‌روز در حال پخش موسیقی، رقص، و کنسرت هستند. عموم این برنامه‌ها آکنده از حرکات ضد اخلاقی و اروتیکال است. در حالی که علاوه بر این شبکه‌های اختصاصی موزیکال، حدود ۱۲۰۰ شبکه هم در خلال برنامه‌های خود آهنگ و شوهای موزیکال پخش می‌کنند. در حوزه کودک و نوجوان نیز بیش از ۲۵۰ کانال ماهواره‌ای قابل دریافت در ایران وجود دارد. این شبکه‌ها علاوه بر پخش کارتون‌هایی که عموماً در تضاد با مبانی اخلاقی ماست، به فرهنگ‌سازی ارزش‌های لیبرالی و اومانیستی غرب در ذهن اطفال ایرانی اقدام می‌کنند و آنان را شیفته زندگی امریکایی و غربی می‌نمایند. در حوزه مصرف‌زدگی و فرهنگ‌‌سازی پوشش و مد، حدود ۸۰ شبکه وجود دارد که اختصاص به نمایش مد و لباس دارد. لباس‌هایی که رسماً تبلیغ فرهنگ عریانی است. این شبکه‌ها، حتی تحت عنوان میس بیکینی به تبلیغ لباس زیر مردانه و زنانه می‌پردازد. البته تبلیغ پوشش غربی صرفاً به این کانال‌ها منتهی نمی‌شود و سایر شبکه‌های ماهواره‌ای نیز در متن برنامه‌های خویش بدان اقدام می‌ورزند. در کنار کانال‌های ماهواره‌ای یاد شده حجم شبکه‌های اروتیک چشمگیر است. مروری بر موارد یاد شده که به اجمال اشاره شد نشان می‌دهد امپریالیسم رسانه‌ای دنبال هویت‌زدایی از کشورهای غیر غربی و به ویژه اسلامی و تبلیغ و ترویج فرهنگ منحط غربی است. در این حال، رژیم صهیونیستی با دو ماهواره رسمی آموس ۱و ۲ ، ۲۱۴ شبکه شبانه‌روزی راه‌اندازی کرده و بدیهی است مهم‌ترین هدف آن مبارزه با جهان اسلام و ارزش‌های اسلامی است. در حوزه مسائل سیاسی در کنار هزاران شبکه ماهواره‌ای، ۳۲ شبکه فارسی زبان سیاسی، ضد فرهنگی، تجزیه‌طلب و برانداز، قوم گرا و ضد دینی فعالیت می‌کنند که هدف مشترک همه اینها القای ارزش‌های ضد اسلامی به فرهنگ ایرانی و دستکاری در افکار عمومی ملت ایران است. شبکه‌های فارسی زبان در راستای جذب مخاطب ضمن پخش برنامه‌های ناسیونالیستی افراطی به ایجاد شکاف‌های قومی، ملی و دینی اقدام می‌کنند تا اقتدار ملی کشور را تضعیف و آن را در شرایط التهاب و اضطرار نگه دارند (همایش عملیات روانی و رسانه، ۱۳۸۸؛www.resalat-news.com )
رابطه میان انحرافات اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای
گسترش انحرافات اجتماعی از جمله مشکلات عمده‌ای است که امروزه گریبان‌گیر بسیاری از جوامع کنونی است. چنانچه اخلاق و ارزش‌های اجتماعی را هسته اساسی نظم اجتماعی بدانیم، انحرافات اجتماعی به مفهوم رفتاری که به طور مستمر بر خلاف ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی عمل می‌کند، آسیبی اجتماعی تلقی می‌شود که نتیجه قطعی و مسلم آن، سلب امنیت اخلاقی و اجتماعی است. برخی کارشناسان معتقدند امروزه جوانان وسایل ارتباط جمعی ساده همانند تلویزیون یا ویدئو را جوابگوی نیازهای خود نمی‌دانند، به همین علت به دنبال روشی هستند که از راه‌های مختلف با دنیای بیرون از خود در ارتباط باشند. برنامه‌های ماهواره‌ای زمینه‌ساز مفاسد اخلاقی و اجتماعی است و بیش از آنکه برای نسل امروز و به طور کلی مردم مفید باشد، خطرناک و مضر است (زورق، ۱۳۶۸؛ ستمی، ۱۳۸۵).
فناوری‌‌های جدید دیدگاه‌های سلطه فرهنگی را افزایش می‌دهد و با مظاهر فریبنده خود جوامع تحت سلطه را مدهوش فرهنگ مبتذل خود می‌کند. این امر ناشی از سرمایه‌گذاری بسیار و برنامه‌ریزی دقیق آنان در جهت بی‌هویت کردن کشورهای تحت سلطه است. وسایل ارتباط جمعی در ذهن و فکر مردم عقاید، ارزش‌ها و هنجارهای خاصی را توسعه داده یا تثبیت می‌کنند. رسانه‌های جمعی به طور معمول ارزش‌های کلان جامعه و جنبه‌های هنری خرده‌فرهنگ‌ها را به مردم عرضه می‌دارند. برای مثال، در بسیاری از فیلم‌های ماهواره تأکید بر ارزش‌های کلانی چون میهن‌پرستی و مسائل دینی فراوان دیده می‌شود. معتاد شدن به معنی عام کلمه از تأثیرات منفی این پدیده است، تلویزیون به مثابه رسانه‌ای همه‌گیر و پرنفوذ تأثیری فراتر و بیشتر از سایر رسانه‌های موجود دارد. نظر به این که اغلب تصویر بیش از نوشته یا سخن انسان را متأثر می‌سازد، بیشتر بررسی‌های مرتبط با تأثیر وسایل ارتباط جمعی در رفتارهای انحرافی به سینما، تلویزیون و احتمالاً نوارهای مصور اختصاص یافته است. با وجود این، مرور برخی از تحقیقات و یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که فیلم‌های ماهواره‌ای تأثیری چشمگیر در افزایش خشونت یا تحمیل عقاید و تغییر افکار ندارد. مشکل در این قبیل پژوهش‌ها این است که هیچ گاه نمی‌توان تأثیر ماهواره را از متغیرهای دیگری مانند پایگاه اجتماعی، ساخت خانواده‌ها، جنس، سن، تحصیلات و ساخت روانی فرد جدا کرد و درباره آن به داوری نشست. بی‌مناسبت نیست که در این مجال و به اختصار به توضیح دو نظریه در این زمینه اشاره شود. در نظریه نخست مدافعان آن معتقد به تأثیر “روان پالایی” برنامه‌های ماهواره‌ای هستند و در دیدگاه دوم مدافعان قائل به فرضیه تأثیر “تقلیدی” بودن آنند. اگر چه برای اثبات هر دو دیدگاه شواهدی در دست است، ولی نظریه دوم طرفداران بیشتری دارد. این نظریه بر یافته‌های زیر متکی است:
الف) برخی مطالعات نشان ‌دهنده رفتارهای تقلیدی بر گرفته شده از نمایش و مشاهده برخی از تولیدات ماهواره‌ای در مخاطبان است.
ب) آزمایش‌هایی که نشان می‌دهد تماشای خشونت در برنامه‌های ماهواره موجب افزایش رفتار خشونت‌آمیز نوجوانان می‌شود.
حضور پدیده‌های قدرتمندی در مسیر زندگی تکاملی انسان چون مدرسه، اشتغال، ازدواج و غیره موجب تغییرات بنیادینی در زندگی بشر و وضع نظم و شرایطی نوین می‌شود. در این میان رسانه‌های گروهی از آن جمله متغیرهای کار‌آمد و مؤثری محسوب می‌شوند که عادات و رسوم سابق را تغییر داده، فرهنگ و رویه‌های جدیدی را وضع می‌کنند. تأثیر رادیو، تلویزیون، جراید، ماهواره، اینترنت و… بر زندگی افراد سبب شده است تا افراد در شرایط جدید و قهری برنامه خود را متناسب و هم‌سو با آنها تغییر دهند. به عنوان نمونه به طور معمول اعضای خانواده برنامه کار و زندگی خود را طوری تعیین می‌کنند که بتوانند به موقع از تماشای برخی از برنامه‌ها بهره‌مند شوند. به یقین تأثیر رسانه‌های متنوع و متعدد برحسب محیط و برداشت تماشاگران مختلف جامعه فرق می‌کند و گروه‌های تحصیل کرده با داشتن معلومات کافی و آگاهی وسیع می‌توانند مسائل را از ابعاد مختلف شناسایی و بررسی نموده و درباره آنها به قضاوت نشسته و داوری کنند. لیکن گروه‌های کم‌سواد و ناآگاه، به واسطه محدودیت اطلاعات و درک ناکافی در موارد زیادی قادر به تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی نبوده، به ناچار یا آنها را می‌پذیرند یا اینکه خود را نسبت بدانها بیگانه احساس کرده و از اظهارنظر خودداری می‌کنند. اما آنچه مسلم است، ماهواره به شیوه‌های متفاوتی با جرم و خشونت ارتباط دارد. در این حال، فیلم‌های سینمایی در نقش یک عامل مؤثر در انحراف و بزه‌کاری جوانان سابقه‌ای قدیم‌تر دارند. نمایش اعمال خشونت‌بار، کشتار، جنایت و صحنه‌های هیجان‌انگیز در فزونی و تشدید اعمال انحرافی و بزه اثر به سزایی دارد. نقش فیلم‌ها در بزه‌کاری و جرم و جنایت از این امر ناشی می‌شود که آنها صحنه‌های پرخاشگرانه مانند تندخویی، آدم‌کشی و دعوا را با تمام فنون و به کارگیری آخرین و پیچیده‌ترین شگردهای سینمایی ناشی از فناوری روز در این حوزه به نمایش می‌گذارند. چیزی که امروزه به نظر می‌رسد، در بخش‌ قابل توجهی از فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده از شبکه‌های ماهواره‌ای دیده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد زیادی از بزه‌کاران در مقایسه با افراد عادی به دیدن فیلم‌های سینمایی خشونت‌بار و جنایی و از این قبیل دلبستگی بیشتری داشته‌اند، اما به طور کلی نتایج پژوهشگران در مورد تأثیرات رسانه‌های دیداری و جرم در چند محور مشترک است:
۱- کج‌روان بیشتر از سایرین داوطلب تماشای صحنه‌های خشونت‌آمیز در ماهواره و در داستان‌های جنایی و خیالی هستند.
۲- مشاهده شده است که گاه ماهواره به مثابه یک ابزار فرار از واقعیت انتخاب شده است.
۳- با وجود آنکه برخی از روان‌شناسان و جامعه‌شناسان به نقش درمانی روانی- اجتماعی رسانه‌ها نیز توجه می‌کنند و بر این عقیده‌اند که تلویزیون و ماهواره با انتشار اخبار و داستان‌های جنایی و پلیسی بسیاری از بیماران روانی را که عقده‌های سرکوب شده و تمایلات خشونت‌آمیز و ناخود‌آگاه دارند، درمان می‌کنند، اما نباید این واقعیت را فراموش کرد که مضامین دربردارنده قتل، جنایت، خشونت و رفتارهای هنجارشکن و مغایر با قوانین هر جامعه در قالب هر یک از اشکال فیلم، موسیقی، گزارش، تبلیغ و… ممکن است روحیه هنجارشکنی، قانون‌گریزی، ماجراجویی و خشونت و… را در بینندگان تحریک و آنها را به سوی عوامل ضداجتماعی و مخرب و هنجارشکن سوق دهد. این موضوع به خصوص در مورد نوجوانان و جوانان از اهمیتی دوچندان برخوردار است. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد که رابطه بین جرم و شبکه‌های ماهواره بی‌نهایت پیچیده و فراتر از تصور است، زیرا که جرم و بزه با پدیدها و نیروهای اجتماعی تاریخی گسترده‌ای محاط می‌شوند و ماهواره تنها جزئی از نظام اطلاعاتی نمادین گسترده‌ای است که شناخت اجتماعی درباره جهان را به وجود آورده و توزیع می‌نماید. شبکه‌های ماهواره‌ای به شیوه‌های مختلف که به طور معمول در بحث‌های همگانی در نظر گرفته می‌شود، همانند تأثیرات آنها بر سیاست‌های همگانی و نگرش‌های اجتماعی کلی درباره خشونت با جرم مرتبط می‌شود. اهمیت عوامل غیررسانه‌ای همانند شرایط خانوادگی، ویژگی‌های ژنتیکی و روان‌شناختی فردی، ساختار اجتماعی، روابط نژادی و شرایط اقتصادی در به وجود آمدن جرم عموماً شناخته شده‌اند، لذا به نظر می‌رسد بهتر آن باشد که نقش رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای در شکل‌گیری جرم و بزه‌کاری در جوامع توأم با سایر عوامل به وجود آورنده جرم و بزه‌کاری مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. البته این بدان معنا نیز خواهد بود که یا نقشی برای شبکه‌های ماهواره در شکل‌گیری انحرافات اجتماعی قائل نباشیم، یا نقش و تأثیر آن را کم‌اهمیت بدانیم، بلکه قصد آن است که بر این نکته تأکید شود که باید ریشه جرم و انحراف را در بستری متشکل از متغیرهای متعددی جست‌و‌جو کرد که هر یک سهم و جایگاه خود را در شکل‌گیری آن دارا می‌باشند. در این خصوص (یعنی شبکه‌های ماهواره‌ای و جرم) دو دیدگاه مشهور وجود دارد که بیان آنها نشان‌دهنده دو نظر کاملاً متمایز از یکدیگر است. پیروان دیدگاه اول معتقدند که «شبکه‌های ماهواره‌ای نه تنها عامل به وجود آوردن جرم در جامعه‌اند که نقش انکارناپذیری در پیچیده شدن جرایم و سازمان‌دهندگی آن دارند». دیدگاه دوم مطرح می‌کند که «شبکه‌های ماهواره‌ای هیچ گونه اثری بر شکل‌گیری جرم ندارند یا تأثیرات بسیار محدودی دارند». اعتبار نسبی این دو دیدگاه متضاد یعنی محوری بودن شبکه‌های ماهواره‌ای و بی‌اهمیتی آن به نوعی سبب آشفتگی در تحلیل صاحب‌نظران این حوزه شده است. بر این اساس، نباید نگاهی مطلق و یک سویه در تحلیل رابطه جرم و شبکه‌های ماهواره داشت، بلکه باید پذیرفت که تحلیل این رابطه در جایی بین این دو (دو نظریه‌ مطرح شده اخیر) قرار دارد. پژوهش در زمینه‌ی جرم مقلدانه مدرک و شواهد مختصری از اثر جرم‌زایی شبکه‌های ماهواره به دست می‌دهد. البته برخی صاحب‌نظران معتقدند که شبکه‌های ماهواره‌ای به تنهایی نمی‌توانند یک فرد تابع قانون را به یک مجرم تبدیل کنند و شایسته نیست علت جرم را به تنهایی متوجه شبکه‌های ماهواره‌ای کرد، شاید به همین خاطر باشد که راهبردهای انتخاب شده از سوی صاحب‌نظران فوق و متکی بر این نظریه تا کنون اثر چندانی در کنترل انحرافات اجتماعی نداشته است. به نظر می‌رسد این استدلال نیز واجد دلایل و مستندات قوی و محکمی نیست که نشان دهد رسانه نقشی چندان بر شکل‌گیری انحرافات اجتماعی ندارند (پوپرو کندری، ترجمه شهیدی مؤدب، ۱۳۷۴).
ماهیت شبکه ماهواره‌ای فارسی‌وان و برنامه‌های آن
ابتدا باید اشاره شود که در سال‌های اخیر، مخالفان رویکردهای فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، بیشتر به ضرورت هدایت افکار عمومی فارسی زبانان- به طور خاص ایرانیان- و تأثیرگذاری بر فضای فرهنگی اجتماعی ایران متمرکز شده‌، و برای این منظور شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان زیادی تأسیس شده است. در این راستا کشور عربستان سعودی با همکاری امریکایی‌ها و اماراتی‌ها با تأسیس شبکه ام.بی.سی فارسی و انگلیسی‌ها با تأسیس شبکه بی.بی.سی فارسی و پیش از آنها امریکایی‌ها با تأسیس شبکه تلویزیونی صدای امریکا جدی‌ترین گام‌ها را برداشته‌اند. نکته مهم اینکه مؤسسان این شبکه‌ها دریافته‌اند که اغلب ایرانی‌ها به ویژه مخاطب عام ایرانی، به زبان‌های خارجی همچون انگلیسی و عربی تسلط ندارند، از این رو تلاش شده تا مسئله زبان را با زیرنویس فارسی (در ام.بی.سی فارسی) و یا استفاده از گویندگان، مجریان و خبرنگاران فارسی زبان (در شبکه صدای امریکا و بی.بی.سی فارسی) و نیز استفاده از دوبلورهای فارسی زبان (در فارسی‌وان) به نحوی حل کنند که البته ام.بی.سی فارسی و فارسی‌وان همچنان به وضعیتی مطلوب از لحاظ زبان فارسی نرسیده‌اند. حدود یک سال از تأسیس شبکه “ام.بی.سی فارسی” می‌گذرد، شبکه‌ای که اقدام به پخش ۲۴ ساعته فیلم‌های سینمایی با زیرنویس فارسی می‌کند اما نزدیک به صددرصد این فیلم‌ها امریکایی و به ندرت برخی نیز فرانسوی و کانادایی و… هستند. در واقع، نرم‌افزار و محتوای این شبکه با محصولات هالیوودی تأمین می‌شود چون خود عربستانی‌ها محصولی جذاب و قوی برای عرضه به مخاطب فارسی زبان ندارند و اصولاً سینمای عربستان، بسیار ضعیف است. بی.بی.سی فارسی نیز با بودجه ۱۵ میلیون پوندی یا ۲۲ میلیون دلاری، در ۲۵ دی ۱۳۸۷، عمدتاً برای پوشش اخبار دارای جهت منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و پوشش دادن مواضع نیروهای اپوزیسیون فعالیت می‌کند. بحث درباره هر یک از این شبکه‌ها و رویکردهای تولید و پخش برنامه‌هایشان نیازمند مجال جداگانه‌ای است (www.javanemrooz.com).

24 Comments (Open | Close)

24 Comments To "نگاهی به تهدیدها و پیامدهای شبکه‌های ماهواره‌ای (بخش اول)"

#1 Comment By ناشناس On 2015/06/12 @ 7:36 ب.ظ

خیلی جالب بود تبریک به استادبدرزاده

#2 Comment By ناشناس On 2015/06/13 @ 5:59 ق.ظ

سلام ماشالله کارشناس ماهواره هم بودی ما خبر نداشتیم یا مثلاً میخوای بگی منهم هستم بجای این حرفها اوقات فراغت جوانان را با ایجاد اشتغال پرکنید تا جوانان بجای کانال عوض کردن مشغول رفاه زندگی خود وخانواده باشد به نظر شما اگه نظر سنجی بشه چند درصد موافق با ماهواره می شوند مگه رسانه های ما دیگران را تخریب نمی کنه هرکی نفع خودش داره پس این مبلغین اسلام ورسانه های کجا هستند که حریف چند شبکه خارجی نمی شوند ضمنا خودت هم این برنامه ها را می بینی اینجوری اظهار نظر میکنی یعنی برای شما خوبه برای ما منحرف کننده

#3 Comment By pepan On 2015/06/13 @ 6:06 ق.ظ

یک حرف هم از خواهر عروس..
همه میدونیم کی هستیم و چیکاره..لزومی هم نکرده کسی وزیر یا وکیل مردم بشه..
دنیای فن آوری و اطلاعات آنقدر پیشرفت کرده که همه از هر کجای دنیا باخبرند..پس سرت رو بنداز زمین و کار خودت رو انجام بده..خدا قوت پهلون..

#4 Comment By فرزاد On 2015/06/13 @ 7:51 ق.ظ

حتما باید نظر مثبت داده بشه تا قرار بدین این کارتون خیلی اماتور بازیه حرفه ای عمل کنین.انتقاد خیلی وقتا سازنده است و خوب جواب میده و این شما هستین که باید فرهنگ سازی کنین نه این که کپی برداری رواج بدین در ضمن تحلیل مسایل سیاسی و فرهنگی کار هر کسی نیست سواد میخواهد سواد.()سایت مغانه…..

#5 Comment By عباسعلی ایمانزاده On 2015/06/13 @ 10:11 ق.ظ

با سلام محضر جناب آقای بدرزاده عزیز. از مقاله تالیفی حضرتعالی که بیشتر منابعش از سایت های خبری و تحلیلی طیف خاصی را شامل می شود چنان استنباط می شود که ما باید دورمان را دیوار بلندی بکشیم و خودمان را از تحولات دنیا محروم کنیم. تحولاتی که در دنیا خیلی سریع اتفاق می افتد و منتشر می شود. برادر گرامی در عصر فرا مدرنیسم، فرا روایت باید نسل جدید را نه با محدودیت و انسداد محیطی و ذهنی، بلکه با رهیافت مصونیت بخشی تربیت کرد. خصوصا در جامعه قرن بیست و یکم که به تعبیر “کاستلز” جامعه ی شبکه ای نام گرفته. در این نوع جوامع تفاوت ها و اختلافات نه اینکه حذف بلکه حفظ می شود و به اتکای خرد نوین و به فرموده قرآن “و بشر عبادالله یستمعون القول و یتبعون احسن” توانایی حرکت در شبکه بر اساس اصل گفتگو و تحمل و ظرفیت بالا به جای حذف و سرکوب تضادها، راههای معنا کردن مشکلات و گذر کردن از تعارض ها را آموزش داد. در جهان امروز آینده به کسانی تعلق دارد که قاعده های تحول را درک کرده و بر اساس آن، مهندسی اندیشه و رفتار خود را نو سازی می کند. ممنون

#6 Comment By ناشناس On 2015/06/13 @ 10:24 ق.ظ

دوستان عزیز جناب آقای بدرزاده از افراد صاحب نظر منطقه میباشند خواهشن از افرادی که مقاله دادن انتقاد سازنده کنید ، تخریب و توهین هیچ جایگاهی در جامعه ندارد

#7 Comment By مهرداد On 2015/06/13 @ 12:23 ب.ظ

با سلام استاد گرامی خیلی وقت گذاشتی برای کارشناسی ماهواره قبل از شما هم خیلی وقت گذاشته اند اگر درجریان نیستی من بگم در هر خانواده ۴یا ۵ نفر کارشناس وجود دارد و مثل شما همه چیز را کارشناسی میکنند الی بیکاری یک زحمتی بکش کار کارشناسی بیکاران را انجام بده که چرا این همه کار شناس داریم اما شغل نه؟آیا مدانید همان کانلهای ماهواره هستند که سر این بد بختها را مشغول کرده است؟ حداقل با فوتبال هرجا چند جوان ببینیم نشسته بحث تیمهای خارجی را میکنند بیچارها از اینکه خیلی وقت دارند اسم ابا اجداد و وزن و همه بازیکنان خارجی را بلد هستند اما ازآنها بپرسیم از کدام طایفه هستین می مانند میگند سن ما قد نمیدهد . میدانید چرا؟….. لطفا وقت را برای حل مشکلات شهر و کارشناسیتان را برای چاله چوله های پارسباد بگذارید.چرا این شهر هر روز خراب میشود؟…..

#8 Comment By محمد علی On 2015/06/13 @ 1:31 ب.ظ

ببخشید این دوستمان عباسعلی ایمانزاده تو تمام زمینه ها صاحب نظر هستند که برای همه مطالب نظر میدهند ؟ ضمنا میخواستم بدونم مدرک تحصیلی و تخصص آقای بدرزاده چیست و ایا تناسبی با مطلب منتشر شده دارد و یا نه ؟

#9 Comment By عباسعلی ایمانزاده On 2015/06/13 @ 2:56 ب.ظ

عذر می خوام آقا محمدعلی ازین به بعد موقع اظهار نظر حتما از شما اجازه می گیرم.

#10 Comment By موغان اوغلو On 2015/06/13 @ 7:00 ب.ظ

اقای ایمانزاده شما در همه مقالات،مصاحبه ها،اخبار …مغانه به شکرخدا مغانه را تنها نمی گذاری و مفسر همه چی هستی. یک کم شبیه خوش امدی معروف میزنی.اقا شهر که این همه اندیشمند دارد پس چرا ما اینقدر مشکل داریم؟راستی چند روزی هست از استاد ارژنگی خبری نیست.مغانه جان ما را از اظهارات ایشان بی نصیب نذار.البته اقای فولادی یک حکم انتصابی کسی را تو خبرها بذاری اقای ارژنگی خودجوش برای عرض تبریک پیدا خواهد شد

#11 Comment By عباسعلی ایمانزاده On 2015/06/14 @ 8:03 ق.ظ

با عرض سلام جناب مغان اوغلو و همشهریان ارجمند . با توجه به شرایطی طبیعی مغان، این منطقه نه تنها در ایران بلکه در دنیا منطقه ای بی نظیر و بی مانند است. کارشناسان توسعه در سال ۱۳۲۷ طی پژوهشی که از این منطقه نمودند در گزارششان به دربار ارائه کردند که این منطقه با توجه به استعدادهایش می تواند به انبار غله کل کشور تبدیل شود. درست بعد از آن تاریخ بوده که سرمایه گذاری در این منطقه از طرف دولت وقت آغاز گردید و با ایجاد کانالهای آبیاری و زهکشی و تاسیس شرکت دامپروری و کشاورزی تحول عظیمی را در بخش های مختلف بوجود آوردند. ساکنین این منطقه هم درست مثل خاک و آب آن ، انسان های شریف و فهمیده و از همه مهمتر خون گرم و مملو از عطوفت های انسانی است. اما آنچه که این منطقه را با این همه مشکل مواجه کرده عدم استفاده از افراد شایسته در سطوح مختلف مدیریتی است و علت العلل آن پر رنگ بودن حس قومی و طایفه ای در ساکنین این منطقه زرین است. از حالا که به انتخابات نه ماه باقی مانده، افرادی که تصادفا در نشریات و یا رسانه های محلی در موضوعی مقاله و یا موضوعی چاپ می کنند فورا ربط می دهند به انتخابات و تلاش می کنند بدون توجه به متن مقاله و یا موضوع شخصیت این فرد را مورد نشانه قرار می دهند. بطور مثال ، آقای دکتر صولت که از افتخارات منطقه هستند و مقاله ای در خبر آنلاین به چاپ رسانده و نظرش را در مورد انتخابات ترکیه ابراز داشته عوض اینکه در مورد مطالب ایشان نظر دهند شخصیت این عزیز را به چالش می کشند در حالیکه از بزرگان دینی حدیثی داریم که می فرمایند: “انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال” یعنی به سخنی که فرد گفته است توجه کن نه به شخصیت وی. اما در مورد اظهار نظر بنده در بعضی از موضوعات مورد علاقه ام باید به استحضار معروض داشت که: بنده شغلم معلمی بوده و اکنون بازنشسته ام و خودم هم در خارج از کشور مشغول هستم. علی رغم عدم حضور فیزیکی بنده در مغان از اخبار و رویدادهای آن غافل نیستم. و با توجه به رشته تخصصی ام یعنی”شرق شناسی” و در ضمن مطالعاتی که دارم و داشته ام اگر در موضوعی به نظر بنده جای نقدی بود اظهار نظر می کنم زیرا فی الواقع یکی از وظایفی که برعهده تحصیل کردگان است این است که این افراد باید نه به پوسته بلکه کنه و عمق موضوعات توجه کنند و اگر جای برای نقد و انتقاد داشت ابراز دارند تا شاید مقبول افتد. امام صادق (ع) میفرماید بهترین برادرانم کسانی هستند که عیب هایم را برایم هدیه می کنند. ممنون از تمامی عزیزان خصوصا سایت مغانه

#12 Comment By اشنای دلسوز فرهنگ مغان On 2015/06/14 @ 8:27 ق.ظ

اقای بدرزاده استاد ارزشمندیه

#13 Comment By اشنای دلسوز فرهنگ مغان On 2015/06/14 @ 7:03 ب.ظ

سلام اقای pepan خواهشا مراعات حال افراد راعنایت بفرمائید وبدانید چه میگوید

#14 Comment By شهریار On 2015/06/15 @ 4:11 ق.ظ

درود بر استاد بسیجی بدرزاده قهرمان

#15 Comment By نورزاده On 2015/06/16 @ 9:33 ب.ظ

استادایمانزاده اهل مطالعه وتحقیق هستند.نقدشان هم منصفانه وهم مستنداست.زنده باد دکترایمانزاده

#16 Comment By ضداسد فولادی On 2015/06/17 @ 11:04 ق.ظ

خدا به ما رحم کند هنوز بخش دوم هم دارد؟

#17 Comment By شهروند On 2015/06/18 @ 11:36 ق.ظ

در روزگاری که ماهواره و … کاربرد و مفهوم خود را از دست داده و تکنولوژی جدیدی جای آن را می گیرد، پرداختن به اینگونه امور کهنه چه دردی را درمان خواهد کرد، آیا این بیهوده گوئی ها سرگرم کردن مردم با بدیهیات نیست !؟

#18 Comment By میثم On 2015/06/19 @ 6:00 ق.ظ

با سلام،مدیر سایت های مغانه و آران مغان جا دارد از زحمات شما عزیزان که در اطلاع رسانی به هنگام اخبار مردم شهرستان رو باخبر میکنید تقدیر و تشکر کنم،فقط پیشنهادی دارم آنکه در تایید نظرات اشخاص تنگ نظر که سعی در تخریب شخصیت انسانی هستند دقت کنید،نظرات بالا هیچ کمکی به کسی نمیکند،موفق و سربلند باشید

#19 Comment By الله بخش نجفی On 2015/06/19 @ 8:02 ق.ظ

آقای فولادی بخش دوم مقاله برادر بسیجی و ولایی را جهت استفاده عموم لطفا انتشار نمایید در ضمن از مطالب زیبای تان تشکر می کنم از آقای ایمان زاده هم که در خارج کشور حضور دارند می خواهم این قدر عجول نباشند و تمام مطالب را مطالعه کنند بعد نظر بدهند .

#20 Comment By بدرزاده On 2015/06/20 @ 4:45 ب.ظ

باتشکرازنظرات بزرگان ومنتقدان عزیزدرمورد استفاده ازماهواره به چند مورداشاره میکنم اولا سرمایه گزارانی همچون اقای مرداک اسراییلی که بیش از شصت شبکه ماهواره ای را مدیریت میکندبه فکرخوشبختی ملت مانمیباشد انان درسریالهایشان بدنبال ترویج عشقهای مثلثی هستندکه بنیان خانواده هاراتخریب میکند وازاصل قورباغه ای استفاده میکنند برای نابودی خانواده ها که مثل اینکه قورباغه رادردرون اب می اندازند وگرم میکنند سپس بخاراتش رازیادمیکنند تایواش یواش قورباغه دراتش میمیردونابودمیشود دشمن امروزبه فکرنابودی ماست پس مابایدهوشیارباشیم تاپشیمان نشویم

#21 Comment By اردبیلی On 2015/06/21 @ 8:57 ب.ظ

با تشکر از تحلیل های زیبا وخواندنی و جذاب استاد بدرزاده که درحقیقت به یکی از معضلات مهم جامعه که گریبان گیر جوانان ماست پرداخته اند ومشتاقانه منتظر بخش دوم این مجموعه هستیم و امیدواریم بازدیدکنندگان استفاده های لازم را کرده باشند

#22 Comment By فرزاد On 2015/06/22 @ 7:48 ب.ظ

که مثل اینکه!!!این هم تحلیلگر ما که هنوز استفاده از کلماتو در جای خودش بلد نیست؛متاسفانه.با تشکر از اقای فولادی که فقط نظر موافقو قرار میدن جنبه داشته باشین هر چند میدونم که مثل دفعات قبل سانسور میکنین.

#23 Comment By سجاد On 2015/06/29 @ 2:54 ب.ظ

از مقاله شما بسیار سپاسگزاریم بسیار عالی بود مشتاقانه منتظره بخش دوم این مقاله هستیم

#24 Comment By watan On 2015/07/01 @ 1:58 ب.ظ

درجواب این فرزاد نام باید بگم که این مقاله خلاف شرع که نیست مخالفت میکنی برو خودت رواصلاح کن