امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 30th, 2017 9:50 | کد خبر : 22203 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

نمایش «شاه اسماعیل» در جمهوری آذربایجان اجرا می شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارس آباد و کارگردان نمایش«شاه اسماعیل» از اجرای این نمایش در جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش مغانه آنلاین، غریب منوچهری با اعلام اینکه این نمایش پس از اجرا به مناسبت هفته بزرگداشت استان اردبیل، در شهرهای اردبیل، پارس آباد،قزوین و اصفهان اجرا می شود ، گفت:در نظر داریم تا با هماهنگی مسئولان فرهنگی استان، این نمایش را در جمهوری آذربایجان نیز به روی صحنه ببریم.

وی با اعلام اینکه نمایش شاه اسماعیل تولید حوزه هنری استان اردبیل است ، افزود: این نمایش به پیشنهاد واحد نمایش حوزه هنری و با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی اردبیل در شهرستان پارس آباد توسط گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد آماده اجرا شده است.

وی گفت: نمایشنامه این اثر را علی حسن زاده نگاشته است و به معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی بنیانگذار صفویان پرداخته است.

به گفته ویف این نمایش بیشتر به حادثه رویارویی ایران با عثمانیان بعد از جنگ چالدران می‌پردازد که صلح طلبی اسماعیل در آن جنگ مانع خونریزی هزاران مسلمان می‌شود.

منوچهری با اشاره به ویژگی های این نمایش ، اظهار داشت: شاه اسماعیل شعر نیز می سرود و شاعری پرکار بود که از وی اشعاری با تخلص خطایی به زبان های ترکی و فارسی بر جا مانده است.

وی با بیان اینکه شاه اسماعیل پس از عمادالدین نسیمی، ادبیات آذربایجانی را گسترش داد، اضافه کرد: بنابر این صحنه هایی از این نمایش به بُعد شاعری او نیز پرداخته است که البته موسیقی نمایش بر اساس اشعار شاه اسماعیل خطایی تنظیم و ارائه می‌شود.

وی با اعلام اینکه بازیگران نمایش شاه اسماعیل همگی از شهرستان پارس آباد هستند و در گروه تئاتر مغان هنر فعالیت می کنند، افزود:علی محمدزاده،عباس جاهد، مریم ندایی،امیرعلی عالش زاده،شهرام محرابی،هومن روحی،حسن جباری، محسن وظیفه،مسلم بایرامی، توحید قهرمانی، شاهین رمضانپور،پیام نوریان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

وی با بیان اینکه نمایش در هفته استان اردبیل رونمایی و به مدت دو روز در تاریخ های ۴ و۵ مرداد ماه در مجتمع فرهنگی وهنری فدک به روی صحنه رفت، گفت: نمایش با حمایت حوزه هنری تولید و این دو اجرا با مساعدت و همکاری دبیرخانه روز اردبیل و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل برای عموم علاقه مندان اجرا شد.

منوچهری از اجرای نمایش شاه اسماعیل در شهرها و استان‌های همجوار خبر داد و افزود: مسلم بایرامی (دستیار برنامه ریز)، یاشار هاشمی، محمدرضا عرفانی،امین موسوی،بیت اله قرداشخانی،متین محمدزاده،خانش عباس زاده ( گروه موسیقی) ، غریب منوچهری (طراح صحنه) ، لیلا ندایی (طراحی و دوخت لباس)، یاشار منوچهری (طراح نور و ساخت ووله گرافیکی)، رضا پناهی(اجرای دکور)، حسن جباری،مینا آقالو (دستیاران لباس و ساخت ابزارها) ، پیام نوریان(مدیر صحنه)، آرمان دانش ور ،تورال منوچهری(عکس و فیلم) ابراهیم علیزاده(هماهنگی اجرا ) و روح اله ممی زاده(پذیرایی)عوامل اجرایی نمایش شاه اسماعیل را تشکیل می دهند.

منوچهری ادامه داد: پارس آباد به عنوان دومین شهرستان استان شش گروه نمایشی دارای مجوزاز سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد که در آینده نزدیک انتخابات انجمن هنرهای نمایش در این شهرستان برگزار خواهد شد.

به گفته وی همچنین شورای نظارت بر نمایش شهرستان، اخیرا پس از تشکیل از سوی مرکزهنرهای نمایشی ابلاغ خود را دریافت کرد.

پارس آباد چندین دوره به عنوان فعال‌ترین شهرستان کشور در فعالیت‌های نمایش شناخته شده و مورد تجلیل قرار گرفته است.

گروه تئاتر مغان هنر نیز فعال‌ترین گروه شهرستان بوده که علاوه بر حضور در صحنه‌های کشوری در عرصه های بین المللی نیز حضور موثری داشته است.

اخبار مرتبط

نظرات