امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 15th, 2015 5:35 | کد خبر : 10324 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

نقش رسانه در همدلی و همزبانی

رسانه ها در کنش و واکنش متقابل دولت و ملت در دنیای معاصر نقش کارسازی دارند و رسالت خطیر اصحاب رسانه را به عنوان حلقه اتصال مردم و مسوولان نمی توان نادیده گرفت.

مغانه/ عیسی پاشاپور- با عنایت به نام گذاری سال ۱۳۹۴ از سوی مقام معظم رهبری ، علاوه بر ضرورت وفاق ملی برای تحقق آرمان های متعالی نظام و ملت، جایگاه رفیع رسانه ها در خلق همزبانی و همدلی دولت وملت نمایان می شود.

گرچه تضارب آرا، تنوع دیدگاه ها و طرح نقطه نظرات متفاوت در موضوع های مختلف برای دستیابی به روشنای مقصود خصلت بارز رسانه ها به شمار می رود اما همدلی و همزبانی اهالی رسانه منافاتی با استقلال نظر و استدلال فکری آنها ندارد و اتفاقا ایجاد هم افزایی و همگرایی دولت و ملت در عین تنوع افکار، هنر حقیقی رسانه ها است.

در این راستا تامل در چند محور فکری ضروری می نماید:

– در جهانی که برای فضای انتشار اخبار و اطلاعات رنگارنگ محدودیتی نمی توان قائل شد بی شک ایجاد همگرایی با چاشنی رسانه در جامعه ای با ایده ها و آرمان های مشترک جز با کارحرفه ای اصحاب قلم و مطبوعات میسر نخواهد بود و سیر این مسیر سنگلاخ، اراده ها یی خلل ناپذیر، گام هایی استوار و دل هایی بیقرار وطن را می طلبد که با تحمل همدیگر با گذر از کوره راه های تبلیغاتی بیگانه پرچم ظفر را بر بلندای افتخار به اهتزار درآورند.

خودداری از اغماض در انعکاس خدمات دولت، برجسته ساختن اقدامات مثبت، خوداری از از مجیزه گویی، طرح و پیگیری جدی مطالبات مردم و توجه به بازخورد فعالیت رسانه ای به منظور تسریع در کنش و واکنش دولت و ملت از مسوولیت های مهم رسانه در خلق همدلی و همزبانی است که میدانی به وسعت کره زمین و میدان دارانی به قامت شهید صارمی را می طلبد.

– ایجاد انگیزه و امید اجتماعی در تحقق آمال ملی با یاری رساندن به مسوولان در تامین مطالبات مردم، پاسداری از خاکریز و خط مقدم رسانه ای و رفع تک ها و شبیخون های رسانه ای و تبلیغاتی دشمن که عمدتا به منظور القای یاس در ملت و بدبینی نسبت به دولت انجام می گیرد از وظایف سنگین رسانه ها در همداستانی دولت و ملت است.

– رصد موشکافانه تحرکات رسانه ای دشمن، مانند فرماندهی که ضمن پشتیبانی موضع نیروهای خود، حرکات غافلگیرانه دشمن را زیر نظر دارد بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که شناخت شکاف های عقیدتی و نقطه ضعف های اقتصادی و موج سازی های سیاسی همواره از ترفندهای کور دشمن برای تفرقه افکنی در جامعه بوده است رسانه ها با درک صحیح از خود، مخاطب، خطوط قرمز، مسیر حرکت و اهداف متعالی نظام می توانند نقش بی بدیلی در دستیابی به همزبانی و همدلی ملی ایفا نمایند.

– نظارت بر عملکرد دستگاه های اداری و مالی با اعمال وظایف رسانه ای که ضمن گوشزد کردن مسیر خدمت گذاری و مراقبت از انحراف در حرکت، کشف و معرفی حفره ها و زمینه های سواستفاده مالی، اداری، رانت خواری، قانون گریزی و هنجارشکنی را در پی خواهد داشت.

فریاد قاطبه ملت حق شناس ایران مبنی بر برخورد قاطع با فسادهای کلان اقتصادی و ممانعت جامع از تکرار چنین ضایعات مالی، مسوولیت سنگین رسانه ها را در کنکاش و تحلیل رفتارهای اداری و مالی دستگاه ها متذکر می شود و بر این اساس اهمیت ذره بین رسانه در بررسی نقاط به ظاهر کوچک اما ظلمانی، برکسی پوشیده نیست.

– حضور تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی، کنترل فضای مجازی افسار گسیخته و مراقبت از آسیب ها و مسمومیت های ناشی از نشر اخبار و اطلاعات آلوده در پیکره جامعه که متاسفانه امکان فعالیت بی تعهد و تعریف نشده در آن از معایب فناوری معاصر محسوب می شود.

همانگونه که در یک عملیات خرابکارانه نشر نوعی گاز خفقان آور می تواند مسافران یک مترو را از پای درآورد انتشار بی قاعده و بی قواره مطالب کذب و هدف دار در شبکه های اجتماعی از سوی معاندین می تواند در باورهای عمومی تردیدهای جدی و ساختار شکن به وجود آورد که ترمیم آنها زمانبر و هزینه دار خواهد بود.

– توجه و تمرکز بر اشتراکات ملی و فراگیر به عنوان فراخوانی بر اتحاد ملی که پشتگرمی دولت و ملت به همدیگر را درپی دارد و همچنین مراقبت از طرح مباحث نفاق انگیز که عمدتا در تاکتیک های رسانه ای و یورش های تبلیغاتی بیگانه مشاهده می شود از مهمات کار خبری و رسانه ای عصر کنونی است و باید با تحدید وفاق دولت و ملت، کشور را در مقابل تهدید نفاق بیمه کرد.

– تدبر متعهدانه در اشارات مسوولان ارشد نظام،حرکت هنرمندانه در روشنای هدایت دلسوزان انقلاب و پرهیز از کوبیدن در طبل ها و دمیدن در شیپورهای سرراهی بی صاحب که سبب اغتشاش و به گوش نرسیدن ندای حقیقت می شود باید هماره مدنظر اصحاب رسانه باشد.

امیدکه صاحبان جراید،مدیران صفحات مجازی و مسوولان رسانه های دیداری و شنیداری در تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به فرایض قانونی خود جهادگرانه عمل نمایند.

اخبار مرتبط

نظرات