- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

نقش توریسم در توسعه شهر پارس آباد

به گزارش مغانه، خدمات تفریحی و فراغتی از جمله عوامل موثر بر کیفیت تجربه گردشگران در مقصد است و در مدت زمان اقامت گردشگران تاثیر مستقیم بر رضایتمندی آنان می گذارد. اینکه چه فاکتورهایی در جامعه مقصد گردشکری به عنوان معیار و مبنای احساس رضایت گردشگران بوده و در فرآیند جذب نقش مهمی را دارا است یکی از عمده سؤالاتی است که بیشتر کارشناسان برنامه ریزی شهر با آن مواجهند.
شهر پارس آباد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان اردبیل، در منطقه‌ای مرزی و در جلگه ‌ای هموار با آب و هوایی معتدل تا گرم قرار دارد. جلگه‌پارس آباد مستعد ترین خاک و مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی را برای زراعت دامپروری و باغداری داراست، از این رو از این منطقه به عنوان انبار غله آذربایجان یاد می شود.
از سوی دیگر این تنها مزیت این شهرستان نبوده و در حوزه گردشگری نیز پارس آباد حرف های زیادی برای گفتن دارد. اما نتایج بررسی نشان می دهد، با وجود طبیعت بکر خدادادی کیفیت اجتماعی و خدمات رسانی واحدهای تفریحی و فراغتی در شهر پارس آباد در سطح نامطلوبی قرار دارد.

صنعت توریسم مغان احیاء شود
توجه به منابع خدادادی شهرستان پارس آباد تا حدی ضروری به نظر می رسد که امام جمعه این شهر در این زمینه می گوید: با وجود توانمندی ها و قابلیت های فراوانی که پارس آباد در حوزه گردشگری دارد، صنعت توریسم در این شهرستان مغفول مانده است.
حجت الاسلام سید سعید رشادی در جلسه شورای فرهنگ عمومی پارس آباد، اظهار کرد: این شهرستان مرزی به لحاظ برخورداری از ظرفیت های بالای طبیعی، خدادادی و جاذبه های گردشگری گوناگون می تواند به یکی از شهرهای توریستی کشور تبدیل شود.
وی با بیان اینکه باید مسئولان برای توسعه صنعت توریسم این شهرستان تمام تلاش خود را به کار گیرند، گفت: با وجود توانمندی ها و قابلیت های فراوانی که پارس آباد مغان در حوزه گردشگری دارد متاسفانه صنعت توریسم در این شهرستان مغفول مانده است.
رییس شورای فرهنگ عمومی پارس آباد در ادامه با ابراز گلایه از وضعیت نامناسب تابلوهای راهنمای شهری نصب تابلو در محل های مناسب و در معرض دید را از حقوق اولیه شهروندان و مسافران دانست و بر رفع سریع مشکلات در این زمینه و نامگذاری تمام کوچه ها ، خیابان ها و میادین و بلوارهای سطح شهر تاکید کرد.
رشادی با تاکید بر این که در نامگذاری ها باید از انتخاب اسامی و کلمات بی محتوا پرهیز شود، تصریح کرد: نامگذاری نکردن خیابان ها و کوچه ها در بیشتر موارد علاوه بر سردرگمی و سرگردانی شهروندان و مسافران، روند خدمات رسانی دستگاه های خدمات رسان و حضور نیروهای انتظامی و امدادی را در مواقع نیاز را با مشکل مواجه می کند.

ماندگاری گردشگر برنامه دستگاه های دولتی باشد
درحالیکه توجه بیشتر به صنعت گردشگری در استان اردبیل بارها از سوی مسئولان مورد تاکید قرار گرفته؛ اماهمچنان بسیاری از جاذبه های این استان ناشناخته مانده که باید به دنبال تدوین برنامه ای جامع تر بود.
کارشناس برنامه ریزی شهری معقتد است باید برای احیای گردشگری شمال استان اردبیل با فعالیت های گسترده زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگر و طبیعت گرد در این استان فراهم شود.
«رضا رضایی» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: باید در زمینه گردشگری منطقه مغان بیشتر از گذشته کار شود زیرا حجم فعالیت های انجام نشده بیشتر از کارهای انجام شده است.
وی با بیان اینکه پارس آباد هنوز در محل های اقامتی گردشگران مشکلات عدیده ای دارد، یادآور شد: در حال حاضر هنوز برخی از اماکن طبیعی، جاذبه های تاریخی و طبیعی منطقه آنچنان که باید معرفی نشده و برای بسیاری از علاقه مندان این حوزه ناشناخته اند.
این شهروند مغانی با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری “ماندگاری” مسافران مهمترین ویژگی است، افزود: متولیان این بخش و دستگاه های دست اندر کار باید در زمینه ماندگار شدن مسافران در این شهرستان با برنامه های توریسم درمانی و یا ارایه خانه های سنتی برای گردشگران فعالیت کنند.
وی در تشریح ماندگاری گردشگران در خانه های سنتی گفت: با صرف کمترین اعتبار از سوی دولت و با همکاری مردم یک روستای نمونه انتخاب و خانه های گلی آن ها بازسازی و مرمت شده و به عنوان روستای نمونه گردشگری معرفی شود تا زمینه حضور گردشگران در این مناطق فراهم شود.

ظرفیت های پارس آباد مد نظر باشد
این کارشناس برنامه ریزی شهری با تاکید بر اینکه بسیاری از آثار تاریخی مغان با گذشت سال ها هنوز ساماندهی نشده است، گفت: برخی جاذبه های این شهرستان نیازمند مرمت و بازسازی هستند که این امر توجه ویژه میراث فرهنگی را می طلبد. همچنین زیرساخت های خوبی در زمینه گردشگری پارس آباد فراهم است ولی برخی موانع همچون بروکراسی اداری باعث توسعه نیافتن مطلوب گردشگری مغان شده است.
رضایی تصریح کرد: کشاورزی، نقاط بکر گردشگری و منابع مهم تاریخی در کنار مرزی بودن از جمله ظرفیت های پارس آباد است که اگر این بخش ها تقویت شود می توان گامی بزرگ برای صنعت گردشگری منطقه برداشت.
وی ایجاد مرکز ویژه اقامتی تفریحی پارس آبار را لازم و ضروری دانست و افزود: هم اکنون بخش گردشگری پارس آباد با بی برنامگی واضح روبرو بوده و دستگاه های دولتی با یکدیگر همکاری و تعامل ندارند.
این کارشناس اهل مغان به وظیفه سنگین رسانه های منطقه اشاره کرد و گفت: بلاشک یکی از مؤثرترین ابزار برای شناساندن ظرفیت های منطقه رسانه است که به زعم من رسانه ها در زمینه به چالش کشیدن مسئولان این حوزه برای برداشتن گام های بزرگ عملکرد قابل دفاعی نداشته اند.
وی مدعی شد: آنچه مسلم است اینکه برای رسیدن به هر هدفی باید و نبایدهایی وجود دارد و در راه آن هدف نیز موانعی پرشمار چیدمان شده که رسیدن به هدف را با کندی روبرو می سازد اما اگر با برنامه ریزی ها و اقدامات صحیح موانع رفع شود راه رسیدن به هدف سرعت خواهد یافت.

گزارش از علی قاسمیان