- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

نظرات رئیس جمهور در باره هولوکاست و اینترنت در گفتگو با ان‌بی‌سی

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در گفتگوی اختصاصی خود با شبکه خبری ان‌بی‌سی، اسرائیل را به ظلم به مردم منطقه متهم کرد ولی اظهار داشت که ایران خواهان صلح است و به دنبال جنگ نیست.

به گزارش «تابناک» و به نقل از ان‌بی‌سی، حسن روحانی بر عکس رئیس جمهور سابق ایران، در پاسخ به بیشتر سوالات لحن ملایمی داشت ولی از پاسخ دادن به سوالی در مورد «افسانه دانستن» هولوکاست طفره رفت.

وی در پاسخ به سوال «آن کاری» خبرنگار این شبکه آمریکایی اظهار داشت، «من سیاستمدارم و نه مورخ، آن چیزی که برای ما مهم است، این است که کشورها و مردم منطقه نزدیکتر به هم باشند و آنها قادرند که از تجاوز و ظلم جلوگیری کنند.»

هنگامی که خانم کاری از روحانی پرسید، عده‌ای فکر می‌کنند احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران خواهان حذف اسرائیل از نقشه بوده است وی پاسخ داد: «ما خواهان این هستیم که فلسطین توسط مردم این کشور اداره شود. ما به صندوق‌های رای اعتماد داریم.»

هنگامی که کاری از روحانی در مورد سخنان نتانیاهو نیز پرسشی طرح کرد که نتانیاهو، شما را «گرگی در لباس میش» نامیده است، روحانی، اسرائیل را «دولتی اشغالگر و غاصب» نامید که «به کشورهای منطقه ظلم می‌کند و با سیاست‌های جنگ‌طلبانه برای مردم منطقه بی‌ثباتی به بار آورده است.» روحانی ادامه داد که «اسرائیل نباید به خود اجازه سخن گفتن در مورد دولتی را بدهد که با آرای آزاد مردم و به روش دموکراتیک انتخاب شده است».

به نوشته ان‌بی‌سی، روحانی همچنین گفته است که «مهم است که همه ملت‌های منطقه یاد بگیرند به طور مسالمت‌آمیز با هم زندگی کنند.» وی ادامه داد که « ما به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستیم، ما به دنبال صلح و ثبات بین همه ملت‌های منطقه هستیم».

ان‌بی‌سی سخنان روحانی در ماه‌های بعد از انتخابات را نشانه‌ای از تغییر در سیاست‌های دولت ایران می‌داند.

 به نوشته ان‌بی‌سی، به نظر می‌رسد که روحانی برای افزایش دسترسی مردم ایران به اینترنت و سایر آزادی‌های سیاسی و اجتماعی قول‌هایی داد. وی اظهار داشت که: « ما خواهان آن هستیم که مردم در زندگی خصوصی خود کاملا آزاد باشند. در دنیای کنونی، دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی گفتگو و اندیشه، حق همه و از جمله مردم ایران است». وی در مورد فیلترینگ اینترنت نیز اظهار داشته است که یک «کمیسیون حقوق شهروندی» ایجاد خواهد شد.

روحانی در پاسخ به این سوال که «آیا این اقدام به معنای دسترسی مردم ایران به توئیتر و فیسبوک خواهد بود؟» اظهار داشت: « نظر دولت این است که مردم باید به همه اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند». وی ادامه داده است که « نظر ما در این مورد باید مبتنی بر حفاظت از هویت و اخلاقیات ملی نیز باشد».

بخش دیگری از این گفتگو به سوالات در مورد موضوع هسته‌ای و روابط با آمریکا اختصاص داشت که اخبار آن پیش از این منتشر شده است.