- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

موردی از آنفولانزای پرندگان در استان اردبیل مشاهده نشده است/ تالاب های پارس آباد میزبان پرندگان مهاجر

به گزارش مغانه، سید رضا موسوی افزود: ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان خطرناک بوده و با ساده‌ترین تماس‌ها امکان انتقال آن وجود دارد ولی تاکنون علائمی از این بیماری در جمعیت پرندگان استان اردبیل مشاهده نشده است.

وی گفت: با توجه به مشاهد علائمی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور روسیه، با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا از طریق پرندگان مهاجری که به تالاب‌های استان اردبیل سفر می‌کنند با موارد مشکوک برخورد شود.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با توجه به اینکه شکار پرندگان و یا تماس با آنها می‌تواند زمینه انتقال این بیماری را در صورت آلوده بودن فراهم آورد، از هموطنان انتظار داریم از هرگونه تماس با پرندگان و شکار و صید آنها پرهیز کنند.

وی به زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر از سیبری و روسیه به مناطق شمالی استان اردبیل در گونه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این امر که همه ساله در این فصل اتفاق می‌افتد در کنار جلوه‌های زیبایی طبیعت با همراهی خوب مردم بستر امن و ایمن برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر به وجود می‌آید که امیدواریم این کار امسال نیز با تلاش‌های بیشتر انجام شود تا گونه‌ای از بیماری‌های حاد و فوق حاد را شاهد نباشیم.

تالاب های پارس آباد میزبان هزاران پرنده مهاجر کمیاب

همزمان با فصل پاییز و کوچ پرندگان تالاب شهرستان های مرزی پارس آباد و اصلاندوز به دلیل قرار گرفتن در گذرگاه اصلی مهاجرت پرندگان سالیانه پذیرای دهها هزار قطعه انواع پرنده است.

این شهرستان ها با داشتن تالاب و آبگیرهایی همچون تالاب میل و مغان در اصلاندوز، سواحل رودخانه مرزی ارس ، دریاچه شهرک شهيد غفاری و تالاب تپراق كندی در پارس آباد از مهمترین زیستگاه های این پرندگان در جهان به شمار می رود.

در ماههای آبان و آذر، تالابها و آب دریاچه های کشورهای شمالی به علت سرمای شدید یخ می زند به همین علت پرندگانی از سمت سیبری، ترکیه و مناطق شمالی كره زمين به کشورهای جنوبی مهاجرت می کنند که بسیاری از این پرندگان در مسیرحرکت خود به علت مناسب بودن وضع آب و هوا و غذای کافی برای استراحت و تغذیه وارد تالابهای پارس آباد و اصلاندوز می شوند.

این تالاب ها در این ایام میزبان هزاران قطعه پرنده کمیاب و نایاب است که از 72 گونه مختلف از جمله گونه های در خطر انقراض پلیکان، زنگوله بال ، خروس کولی ، قوی گنگ ، قوی فریاد کش ، غاز خاکستری ، عروس غاز ، انواع اردک ، فاخته و درنای خاکستری برای زمستان‌گذرانی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

این پرندگان تا اواخر فصل زمستان در این منطقه گرمسیری سکونت دارند تا با مساعد شدن شرایط جوی در مناطق سیبری بتوانند به زیستگاه واقعی خود باز گردند.

تالاب های اين منطقه زیستگاه مناسبی برای پرندگان کنار آبزی براي آشیانه سازی است و در این میان تالاب حفاظت شده ميل و مغان اصلاندوز پذیرای بیشترین تعداد پرندگان مهاجر است زيرا كه بدليل قرار گرفتن در منطقه مرزی و شکار ممنوع ماندگاری این پرندگان در این تالاب بیشتر است. (باشگاه خبرنگاران)