امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 15th, 2015 6:26 | کد خبر : 9277 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

منطقه آزاد سرابی بیش نیست/ دشت مغان نیازمند منطقه ویژه کشاورزی

در حالی‌که این روزها موضوعاتی همچون ایجاد منطقه آزاد در استان و یا پیوستن استان به منطقه آزاد ارس در آذربایجان شرقی و موضوعاتی این چنینی مطرح است، فرماندار خلخال در دوره احمدی نژاد معتقد است که چنین تصمیماتی که مستلزم زمان طولانی است صرفا یک سراب است و کمکی به توسعه استان نخواهد کرد.

به گزارش مغانه به نقل از سبلانه، هوشنگ محمدی، با اشاره به برخی از تصمیمات مدیریتی در دوره دولت تدبیر و امید، گفت: مصوباتی که بدون پشتوانه مطالعاتی در استان انجام می‌گیرد، هیچ‌گاه به توسعه متوازن استان نخواهد انجامید، بلکه بر دامنه مشکلات خواهد افزود.

فرماندار سابق خلخال گفت: برای دستیابی به توسعه استانی بیش از هر چیز دیگری، باید به دو بخش کشاورزی و گردشگری استان توجه ویژه‌ای شود، نه این که یک روز بیاییم و پیوستن شمال استان به یک استان دیگر را مطرح کنیم و در روزی دیگر از ایجاد منطقه آزاد سبلان و روز دیگر منطقه آزاد مستقل سخن بگوییم و در نهایت هم تکلیف را روشن نکنیم و بر ابهامات بیفزاییم.

وی پتانسیل‌های کشاورزی و گردشگری را الویت‌های اساسی استان دانسته و با بیان اینکه وجود منطقه آزاد در زمان حاضر هیچ نفع و سودی برای استان ندارد گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار در استان هستیم اولویت‌های ما باید گردشگری و کشاورزی باشد.

وی با انتقاد از عدم پیگیری موضوع منطقه اقتصادی نمین که ده سال مطالعه علمی در مورد آن صورت گرفته و کلیه مراحل قانونی خود را طی کرده، بحث منطقه آزاد کردن اردبیل را ناشی از عملی احساسی عنوان کرد.

به گفته وی، در حالی که یک منطقه ویژه اقتصادی، مصوبه مجلس را در سال 88 دارد، چرا باید نادیده گرفته شود. محمدی گفت: بحث الویت داشتن این شهرستان یا آن شهرستان نیست، موضوع، ضرورت پرداختن به تصمیمات اصولی و کار کارشناسی کردن است که متاسفانه ظاهرا در حال فراموشی است. یعنی در حالی که همگان می‌دانند توسعه استان با ایجاد منطقه گردشگری، یا اقتصادی و یا کار ویژه در بخش کشارزی میسر می‌شود، دلیل پرداختن به منطقه آزاد چیست؟ همه می دانیم در منطقه آزاد بیشترین مورد را واردات به همراه دارد ونقش تولید بر پایه اقتصاد مقاومتی از اولویت خارج می‌گردد.

فرماندار سابق خلخال افزود: در استان اردبیل ظرفیت‌های بسیار بالایی برای گردشگری وجود دارد و همه کارشناسان بر این مساله اذعان دارند، از طرفی دیگر، کشاورزی و دامداری استان دارای قابلیت‌های بالایی است و منطقه کشت و صنعت مغان به تنهایی قادر است –با یک مدیریت مناسب- گوشت مورد نیاز کشور را تامین کند، در سویی دیگر منطقه مصوب شده اقتصادی نمین را داریم که بر اساس مطالعات به تصویب مجلس رسیده است، اما معلوم نیست دلیل بی توجهی به همه این موارد و پرداختن به تصمیم آنی برای ایجاد منطقه آزاد چیست؟

محمدی افزود: در مورد منطقه آزاد ما شاهد 3 تصمیم در عرض سه ماه هستینم که این امر نشان از بی‌برنامگی و عدم مطالعه دقیق روی این موضوع است.

وی موضوع منطقه آزاد شدن مناطق شمال استان با پیوستن به منطقه آزاد ارس را تصمیم ناپخته عنوان کرد و افزود: در زمانیکه چندین سال برای استان شدن اردبیل تلاس کرده‌ایم دادن اختیارت شهرستان‌های خود به استان آذربایجان شرقی غیر قابل قبول است.

محمدی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی نمین و بیان اینکه 6145 هکتار برای این منطقه زمین مشخص شده و کلیه مراحل قانونی خود را پشت سر گذاشته است گفت: در شرایط کنونی دنبال نکردن این موضوع ابهاماتی را برای مردم ایجاد می‌کند.ما وقتی که هنوز نتوانسته ایم زمین مورد نیاز را تامین کنیم چگونه می توانیم اراضی مورد نیاز منطقه آزاد را در کوتاه‌ترین فرصت انجام دهیم.

فرماندار سابق خلخال کفت: وجود منطقه آزاد موجب می‌شود استان از تولید محوری به سمت تجارت و دلالی سوق پیدا کند.

وی همچنین به عدم وجود زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد منطقه آزاد خبر داد و افزود: یکی از مهمترین بحث‌هایی که باید در نظر گرفت موضوع حمل و نقل است که متاسفانه جاده‌های ناامن استان، فرودگاه نامناسب اردبیل، فرودگاه رها شده پارس آباد و راه آهن در حال ساختمان بدون تکلیف، گویای همه چیز است و در آینده مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

هوشنگ محمدی استان اردبیل را مستعد کشاورزی و گردشگری عنوان کرد و و دشت زرخیز مغان را نیازمند ایجاد منطقه ویژه کشاورزی دانست تا ایجاد منطقه آزاد.

فرماندار سابق خلخال در پایان روی این نکته تاکید کرد که توسعه استان باید متوازن باشد و در عین حال گفت: این که به فکر شمال استان باشیم و توسعه بخش‌های دیگر از جمله جنوب استان، به بهانه‌های متعدد مورد فراموشی قرار گیرد، درست نیست و توسعه متوازنی نخواهد بود. لذا مدیری که به فکر توسعه استان است باید به توسعه متوازن بیندیشد تا نتیجه مطلوب را به دست بیاورد.

 

اخبار مرتبط

نظرات

عباس

با سلام
مثل اینکه این آقای محمدی نمی دونه منطقه آزاد تجاری صنعتی چیه؟
توصیه می کنیم بره مطالعه کنه بعد حرف بزنه. منطقه آزاد هم کشاورزی رو شکوفا می کنه هم باعث اشتغال زاییه (با تسهیل در ایجاد صنایع تبدیلی و تسهیل صادرات) ینی دیگه محصولات دست کشاورز نمی مونه.
اگه برید مناطق ویژه موجود رو با مناطق تجاری صنعتی موجود مقایسه کنید از این حرفا نمی زنید. مطمئنم از آقای محمدی بپرسی تو کشورمون چند تا منطقه ویژه داریم و چندتا منطقه آزاد نمی دونن.

یکی نیس بهش بگه اخه تو که چیزی از منطقه ازاد نمی دونی چرا دخالت می کنی اگه دلسوز از اب در اومدی واسه شهر خودت دلسوزی کن نه مغان

عزیززاده

جناب اقای محمدی باید توجه نمایند که ایجاد منطقه ازاد در استان اردبیل چه بصورت الحاق و مستقل زمینه ای ارزشمند جهت توسعه استان است و هیچ منافاتی با توسعه کشاورزی و توسعه گردشگری نداشته بلکه در راستای توسعه همه جانبه کشاورزی و گردشگری و صنعت …. قدم بر میدارد برادر خوبم جناب محمدی عزیز ایجاد منطقه ازاد با توجه به موقعیت ارزشمند جغرافیایی استان اردبیل از مناطق مهم توسعه کشوری برای صادرات .وفراوری صادرات وصادرات مجدد…….. اهمیت زیادی دارد

معصومی

جناب آقای محمدی بزرگوار ، توصیه می کنم ابتدا مطالعاتی در این حوزه داشته باشید و سپس به ارائه نظر بپردازید . باتشکر