امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 21st, 2015 9:33 | کد خبر : 15029 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

منطقه آزاد تجاری در ۴۴ هزار هکتار از مناطق مغان ایجاد می شود

استاندار اردبیل گفت: مراحل تصویب منطقه آزاد تجاری در دولت و کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شده پس از تصویب در ۴۴ هزار هکتار، منطقه آزاد تجاری استان اردبیل شامل شهرهای پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی راه‌اندازی شود.

به گزارش مغانه به نقل از فارس، مجید خدابخش امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در پایان دومین سال فعالیت خود در استان اردبیل با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده اظهار کرد: سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد، وضعیت اقتصادی و اجرای پروژه‌های عمرانی حالت توقف و یا نیمه متوقف داشت و دلیل آن نیز تشدید تحریم‌ها و عدم فروش نفت و بالا رفتن قیمت دلار در کشور بود که در اواخر دولت احمدی‌نژاد وضعیت اقتصادی متفاوتی را داشتیم.

وی افزود: در چنین شرایطی دولت دهم از محل منابع وزارت نیرو و نفت یارانه مردم را پرداخت می‌کرد در حالی که به اکثر پیمانکاران بدهی داشت و هنوز نیز با گذشت دو سال بدهی دولت به پیمانکاران وزارت نیرو و راه و شهرسازی به صفر نرسیده است.

نماینده عالی دولت در استان اردبیل یادآور شد: دولت یازدهم در حالی کار را از دولت قبلی تحویل گرفت که منابع اعتباری کمی در کشور بود و پروژه‌های نیمه تمام متعددی نیز باقی مانده بود که بنده در زمان انتخاب برای استانداری اردبیل به نمایندگان قول دادم چهار پروژه کلان را با تامین اعتبار از بخش غیردولتی پیگیری کنم.

خدابخش یکی از پروژه‌ها را پروژه عظیم شبکه پایاب سدخدآفرین اعلام کرد و گفت: ما قصد داشتیم در گام اول با تهیه گزارش به زبان انگلیسی از طریق بانک توسعه اسلامی منابع مورد نیاز این پروژه را تامین کنیم ولی در سفر رئیس جمهور به استان قرار شد از محل صندوق توسعه ملی این منابع تامین شود به طوری که امسال ۴۵۰ میلیارد تومان پول به حساب شرکت آب منطقه‌ای واریز شده است.

این مسئول با بیان اینکه بهتر است خبرنگاران از روند اجرای این پروژه بازدید کنند، ادامه داد: در کنار اجرای این پروژه تکمیل سد احمدبیگلو در مشگین‌شهر و عمارت در گرمی نیز در اولویت قرار گرفت تا همزمان با احداث کانال انتقال آب از ارس از طریق این سدها نیز توسعه ۶۲ هزار هکتار اراضی شمال استان و تبدیل اراضی دیم به آبی انجام شود.

استاندار اردبیل بیان کرد: در طول تاریخ مغان این میزان سرمایه‌گذاری بی‌سابقه بوده و با تلاش دو مدیرکل جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای که اتفاقا از مغان هستند قطعا این میزان سرمایه‌گذاری نتایج پرسود و ثمری را به همراه خواهد داشت.

خدابخش افزود: در کنار این توسعه اراضی و تولید محصولات متنوع باید صنایع تبدیلی و بسته‌بندی رونق گرفته و کشت گلخانه‌ای افزون‌تر شود.

این مسئول یادآور شد: قرار است یک‌هزار هکتار طرح توسعه‌ کشت گلخانه‌ای در مغان در اولویت قرار گیرد که ما به صورت مرتب این موضوع را رصد کرده و با نگاه صادراتی سعی داریم با حضور سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی کشت گلخانه‌ای توسعه پیدا کند.

رئیس شورای اداری استان تصریح کرد: ما قصد داریم همایشی را نیز با محوریت توسعه کشاورزی شمال استان برگزار کنیم که امیدواریم با بهره‌گیری از ایده‌ها و نظرات جدید هم کشت محصولات نو و هم کشت گلخانه‌ای و توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی اتفاق بیفتد که این امر زمینه اشتغال، رونق تجاری و تجارت استان را به دنبال خواهد داشت.

خدابخش دومین مگاپروژه وعده داده شده را رونق منطقه ویژه اقتصادی با توجه به مصوب بودن این پروژه در سال ۸۹ توصیف کرد و گفت: ۲ هزار هکتار زمین در نزدیکی فرودگاه برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی تامین شد تا با انتقال زیرساخت لازم نظیر آب، برق، گاز و تلفن توسط شرکت سرمایه‌گذاری شاهد این منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شود تا به مانند منطقه جبل علی در دبی منطقه ویژه اقتصادی نمین نیز شامل انبارها و سردخانه‌های متعدد اسباب توسعه منطقه را فراهم کند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این منطقه قطعا مزیت‌های خوبی را به همراه دارد به طوری که صاحبان سرمایه در این منطقه از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بهره‌مند می‌شوند.

استاندار اردبیل سومین مگاپروژه وعده داده خود را در زمان حضور در استان اردبیل تلاش برای راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری عنوان کرد و افزود: مراحل تصویب منطقه آزاد تجاری در دولت و کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شده و با اولویت قرار است ظرف هفته‌های آینده در مجلس مطرح شده و بعد از تصویب در ۴۴ هزار هکتار منطقه آزاد تجاری استان اردبیل شامل شهرهای پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی راه‌اندازی شود.

خدابخش چهارمین مگاپروژه وعده داده خود را مربوط به اکتشاف و اخراج مواد معدنی توصیف کرد و یادآور شد: با توجه به محدودیت سرمایه‌گذاری دولت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی ما به سراغ شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و شبه دولتی رفتیم تا از ظرفیت شرکت سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها و برخی سازمان‌های بازنشستگی استفاده کنیم.

این مسئول عنوان کرد: ظرفیتی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و برخی از شرکت‌های دولتی دارند یک ظرفیت فوق‌العاده است که باید در رونق‌بخشی به اقتصاد استان از این توان و ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان نمونه این شرکت‌ها را شرکت میدکو متعلق به بانک پاساگارد در حوزه اکتشافات معدنی توصیف کرد و گفت: این شرکت در پنج سال اخیر بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است که دفتر این شرکت در مشگین‌شهر راه‌اندازی شده تا اکتشافات معدنی با ریسک بالا به انجام برسد.

خدابخش ادامه داد: در سه زون معدنی استان عملیات مطالعات اکتشافی آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال تکلیف ذخایر معدنی استان و اکتشاف آن معلوم شود.

وی با بیان اینکه اگر این چهار مگاپروژه به نتیجه برسد ما جهش اقتصادی عظیمی را در استان شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: در کنار این فعالیت‌ها ما در رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی نیز که با یک سونامی اقتصادی عظیم روبه‌رو بودیم به طوری که با مشارکت بنیاد برکت که سال قبل ۶۰ میلیارد تومان و امسال ۱۱۰ میلیارد تومان یار و شریک واحدهای تولیدی شدند سعی کردیم تا مشکلات منابع مالی این واحدها را برطرف کنیم.

استاندار اردبیل در مورد نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان نیز یادآور شد: برای این پروژه ۳۵۰ میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ملی منابع پیش‌بینی شده تا ۴۸۰ مگاوات به تولید برق استان افزوده شود که با تزریق این منابع از طریق قرارگاه خاتم‌الانبیا روند توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل رونق مضاعف‌تری پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظرات

دلسوز مغان

امیدوارم این بار خبر منطقه آزاد مغان از منبع موثقی باشد..خبر خوش نه تنها برای مغان عزیز بلکه برای کل استان اردبیل خواهد بود…