امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 13th, 2015 7:15 | کد خبر : 11369 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

مغان و قابلیت های بی مثالش!

یادداشت وارده: یکی از کاربران پایگاه خبری مغانه، طی یادداشتی به قابلیت ها و توانمندی های منحصربه فرد منطقه مغان از جمله استعداد استانی شدن این منطقه پرداخته است که در ادامه آن را باهم می خوانیم:

کلمه مغان برای خیلی از ایرانی ها نامی آشناست، موقعیت جغرافیایی منطقه مغان نه به جهت شهرستان بودن و در نقطه صفر مرزی و در کنار رود ارس(آراز) قرار گرفتن. منطقه مغان از کنارهای رود ارس از اصلاندوز شروع و درگرمی خاتمه می یابد. وسعت منطقه مغان با گفتن تمامی ندارد و و از قابلیت هایی زیادی به جهت استعدادهای کشاورزی و دامپروری، دارا بودن شرکت های کشت وصنعت مغان وپارس ، فرودگاه، گمرک بیله سوار و…. برخوردار است.
دشت مغان از سه شهرستان بیله سوار، پارس‌آباد و گرمی تشکیل شده است که با این اوصاف استانی شدن مغان نباید با مانع تراشی مسئولان استانی روبه روشود.
گزینه های منطقه آزاد تجاری و استانی شدن مغان بهترین فرصت برای توسعه و آبادانی وانتظارات مردم شرف مغان بود اما با بی توجهی مسئولان استانی وکشوری و ضعف نمایندگان شهرستانهای پارس آباد وگرمی بی نتیجه ماند…البته یادمان نرفته مسئله تعصبات طایفه گرایی باعث بسیاری عقب ماندگی مغان بوده و خواهد بود اما به شرط اینکه این دوره با اتحاد وهمدلی مردم مغان و به دور از احساسات طایفه ای فردی لایق ومدیر و با سوابق ومجرب را که قطعنا میتواند سکاندار ارزشمند برای منطقه مغان باشد انتخاب کنیم . در مغان استعداد وظرفیت های زیادی برا ی پیشرفت این منطقه وجود دارد.اما شناسایی استعدادهای آن منطقه و بکار گیری این استعدادها و ظرفیت ها مطالعاتی را می طلبد که نیازمند توجه مسئولین و افراد با تجربه و کارکشته است. اما این کار زمانی امکانپذیر خواهد بود که مدیران قوی در ادارات سطح منطقه وجود داشته باشند تا بتوانند این قابلیت های بالقوه را به بالفعل درآورند. لکن در منطقه مغان نسبت به شهرهای همجوار استعدادهای خیلی بالایی وجود دارد که کمی توجه از سوی مسئولان منطقه و استانی نه تنها باعث پیشرقت وترقی این منطقه می شود بلکه باعث افزایش درآمد و جذب نیروهای جویای کار وکاهش مهاجرت افراد به سایر مناطق کشور و…می شود. در این راستا نمایندگان بسیار توانمند و متعهد و به دور از هرگونه حاشیه(تعصیات طایفه ای وقومی وفامیلی) می توانند بهترین گزینه ممکن برای آبادانی و پیشرفت منطقه مغان باشند.امید دارم مردم شریف و همیشه درصحنه مغان(گرمی، پارس آباد و بیله سوار) برای اولین بار در طول تاریخ مغان یکدست ویکنواخت به دور از هرگونه احساسات طایفه ای که در گذشته مغان بزرگترین ضربه ها را از بحث طایفه بازی خورده، به افرادی در این حوزه انتخابیه رای بدهند تا بتواند از حقانیت از دست رفته منطقه مغان دفاع کنند و دشت مغان را به جایگاه والای برسانند…و به سمتی نبایدرفت که نسلهای آیند نفرین مان کنند… (به امید پیشرقت مغان عزیزم).والسلام

*دلسوز مغان

اخبار مرتبط

نظرات

دلسوز مغان

از مدیریت سایت مغانه به جهت نمایش پیام اینجانب بی نهایت ممنوم و آرزوی طول عمر برای همه دست اندرکاران وزحمتکشان مغانه از خدای متعال مسئلت دارم.

دانشجو

دوست مان به نکات خوبی اشاره کرداند ولی ما مردم مغان با انتخاب های غلط ا مید رااز دل جوانان بیکار دانشگاهی می گیریم و جای تاسف دارد که در شهرستان پارس اباد در حال حاضر رقابت بین طوایف شدیدتر شده است اگه انتخابات استانی شود به احتما ل زیاد ریشه طایفه گرای کنده خواهد شود ولی تصویب نشود مغان هیچ پشرفت به چشم بخور نه خواهد کرد وضع موجود از این بدتر خواهد شد

شهرمن

شهر یکی از پدیده های بشری در محیط زیست به منظور اسکان،تامین معیشت، وداشتن روابط اجتماعی واقتصادی ومانند آنهاست.برای داشتن شهری ایده آل با ایده های جدیدتر به برنامه ریزان شهری نیاز مندیم تا شهروندان از امکانات شهری به بهترین شکل ممکن بهره مند شوند. در اینجا تعریفی از برنامه ریزی شهری برای آگاهی شما شهروندان داشته باشم.برنامه ریزی شهری عبارت است از ایجاد محیطی راحت تر،بهتر وآسان تر وموثرتر برای شهرنشینان.
توسعه شهرنشینی کمبودهایی را به دنبال دارد اما با مدیریت شهری مناسب ودقیق به راحتی میتوان به ادامه توسعه شهرنشینی کمک شایانی نمود.توجه به نیازهای شهری که شهروندان هرشهری انتظارش را دارند باید در اولویت قرار داده شود.به همین دلیل جغرافیدانان ،شاخه خاصی از موضوع مورد مطالعه خود را به جغرافیای شهری اختصاص داده اند تا شهری سالم تر وآبادتر نصیب شهروندان گردد.
از مهمترین انواع برنامه ریزی:برنامه ریزی بلند مدت،میان مدت وکوتاه مدت که برنامه ریزان شهری به کمک آن
۱٫برنامه ریزی بلندمدت که دوره آن بین ۱۰ تا ۲۰ سال است وعلت نیاز به آن معمولا ایجاد یک چهارچوب کلی وآینده نگرانه در زمیه مورد توجه برنامه است.
۲٫برنامه ریزی میان مدت که معمولا اجرای برنامه آن بین ۳ تا ۷ سال می باشدواجرای برنامه هایی است که در قالب همان برنامه ریزی بلند مدت و با هدف های کلی آن به مرحله اجرا در می آید.
۳٫نوع سوم،برنامه ریزی کوتاه مدت است که معمولا مدت اجرای آنها بین ۱تا۲ سال است.این نوع برنامه ها با توجه برنامه ها ی میان مدت تعیین می شوند.هرکدام از این برنامه ها مطالعات دقیقی را می طلبد که کمترین اشتباه ممکن است نظم شهری را به هم بزند.
در کشورهای صنعتی وتوسعه یافته به برنامه ذکر شده اهمیت ویژه ای داده شده وبر حسب آن طراحی های شهری صورت می گیرد که هیچ، بلکه از تجارب دانش آموختگان رشته های برنامه ریزی شهری وجغرافیای شهری وعمران ومعماری وطراحی شهری ومدیریت شهری و…در جهت توسعه وآبادانی وپیشرفت آن شهر استفاده می کنند تا شهربه انتظارات وتوقعات شهروندان پاسخ داده شود.
*بهزاد فرهودی-کارشناس جغرافیای شهری

مهاجری از گرمی - مازندران

مغان یعنی کوههای همیشه سبز داش دیبی گرمی، طبیعت بی بدیل موران و خوروزلو، آب و هوای بی نظیر جهانی شرق گرمی،
مغان یعنی دشت حاصلخیز و بی بدیل اش، آراز، جیران و گوشت بی رقیبش
مغان یعنی ۲۶۰ کیلومتر مرز و گمرک بین المللی و فرودگاه و کشت و صنعت و دامپروری
مغان یعنی خداوند زمانی که با سلیقه خود تمام نعمات را یکجا بما هدیه کرده.

بورا موغاندر ، گؤنش دوغاندر ، ظولمی بوغاندر
به امید آزادی قره باغ از دست اشغالگران ارمنی