- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

معمای طایفه گرایی و انتخاب نماینده اصلح‌ در مغان

به گزارش مغانه، جابر اکبری دکترای توسعه اقتصادی و تجارت بین الملل در یاداشت خود آورده است، شرکت در انتخابات و انتخاب مطلوب بر اساس ترجیحات فردی حق قانونی همه شهروندان در نظام مردم‌سالاری دینی است و تبلیغات یک کاندید و حامیانش صرفاً جنبه معرفی و شناساندن دیدگاه، تجربه، توانایی و میزان صلاحیت نامزد انتخاباتی مورد نظر است.

لیکن در این میان عده قلیلی تحت لوای تبلیغات، برای رسیدن به نفع شخصی با تحریک حس برتری‌طلبی طایفه‌ای، یک جریان فکری و سیاسی به نام طایفه‌گرایی – در جامعه شناختی این نوع نگرش یک بیماری اجتماعی محسوب می‌شود – در شبکه های مجازی ایجاد کرده و فضا را برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی نامساعد می‌کنند.

حتی این افراد فرصت طلب پا را فراتر گذاشته و گروه و ستاد به اصطلاح منتظران را برای افراد رد صلاحیت شده تشکیل داده و بتی از آنان ساخته و چنین وانمود می‌کنند که منطقه مغان دچار قحط‌الرجال گردیده و صرفاً نامزد انتخاباتی آن طایفه خاص در فکر آبادانی منطقه است و خواسته یا ناخواسته باعث القای بدبینی نسبت به سایر نامزدهای اصلح و تائید شده در بین مردم عوام می‌شوند.

پر رنگ‌تر کردن ارزش‌های طایفه‌ای در بحث انتخابات بازگشت تأسف‌برانگیز دوباره به ارزش‌های جوامع ملوک‌الطوایفی و سنتی قرون وسطایی است که تقلای جوامع کمتر توسعه یافته و در حال توسعه برای گذر از آن هم چنان ادامه دارد. در چنین فضایی استقلال فکری فرد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و سنت‌ها، رسوم، باورهای ناصحیح، انتخاب و توصیه ریش سفیدان جهت دهنده رفتارهای سیاسی هستند. این نوع تفکر و نگرش با هیچ مبنا و معیار دینی، علمی، اخلاقی و انسانی سازگار نبوده و با اصل آزادی و استقلال رای آمارتیاسن – نظریه پرداز معروف توسعه- سخت در منافات است.

پیامبر اکرم (ص) ۱۴۰۰ سال قبل با این نوع طرز تفکر اعراب آن زمان به مبارزه برخاست و هزاران تأسف که عده‌ای همچنان در فکر اشاعه این تفکر ناصحیح در منطقه هستند. داشتن و اشاعه چنین نگرشی شاید از مردم عوام قابل توجیه باشد ولی از خواص منطقه و اقشار تحصیل‌کرده پذیرفتنی نیست، البته اگر به منافع اجتماعی و منطقه‌ای بیندیشند.

بی‌گمان انتخابات بر اساس چنین بینش و چنین میزان، راه را برای انتخاب افراد شایسته‌تر و اصلح‌تر دشوار ساخته و پیاده سازی افکار و اندیشه‌های خلاق در منطقه را با تنگنا مواجه می‌سازد. این تفکر و نگرش در پسا انتخابات خود رو به شکل به کار گماردن افراد یک طایفه خاص در رأس مناصب اجرایی بدون توجه به شایستگی، توانایی و تجربه بروز می‌دهد.

در حقیقت هدف غایی این نوع انتخاب، تقسیم پست‌ها و مناصب مختلف اجرایی منطقه به عنوان غنیمت در میان یک طایفه خاص است. شاید یکی از عوامل محرومیت و کمتر توسعه‌یافتگی منطقه مغان با وجود داشتن ظرفیت‌های بالقوه بالا همین عامل باشد. چرا که تعدادی از مدیران لایق منطقه جرات گام نهادن در میدان انتخابات را به خاطر ترس از همین عوامل تاکنون پیدا نکرده‌اند.

مسلماً منظور این نیست که با انتخاب نماینده اصلح‌تر تمامی مشکلات منطقه حل خواهد شد بلکه تاکید بر آن است که انتخاب نماینده اصلح‌تر اولین و مؤثرترین گام در مسیر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه‌ای است. چرا که انتخاب نماینده اصلح‌تر علاوه بر مزیت‌های ذاتی خود برای منطقه، بیانگر روند صعودی تفکرات مدرن و رشد فرهنگ سیاسی و شعور اجتماعی عمومی در منطقه است.

امید است در انتخابات پیش‌رو مردم شریف منطقه مغان، با تمسک به آیه شریفه << یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ >> با پرهیز از قوم‌گرایی با نگاه فرا طایفه‌ای و کلان نگر، فرد اصلح‌تر را که بتواند در روند توسعه منطقه مغان مؤثرتر باشد؛ انتخاب کنند.

منبع: ارس تبار

3 Comments (Open | Close)

3 Comments To "معمای طایفه گرایی و انتخاب نماینده اصلح‌ در مغان"

#1 Comment By دلسوز مغان On 2016/02/19 @ 8:22 ب.ظ

از جناب دکتر جابراکبری عزیز به جهت انتشارمطالب فوق العاده خوبشان تشکر وفدردانی میکنم…بسیار متن آموزنده ایست اما کو گوش شنوا…
هر چهار سال دوره ای که در منطقه مغان میگذرد با اتحاد طوایف متاسفانه رشد وتوسعه مغان عزیز به تاخیر می اندازد و باعث مشکلات بسیاری می شود که همه آن مشکلات پگرفناریهای خودمان هستیم که با انتخاب اشتباه خود نه تنها آینده منطقه محروم را رقم می زنیم بلکه مورد نفرین آیندگان قرار می گیریم.گزینه اصلح از چند دوره قبل با حضور جناب دکتر بهنام آزاد و جناب دکتر رضا صفرپور عزیز احساسات طایفه ای کاندیدای دیگر را انتخاب کرد نه تصمیمات عقلانی.
سوال اینجاست چرا با وجود گزینه های مناسب در هر دوره ای گذشته رای به گزینه ضعیف تری دادیم که بعد ها مورد فحش و تهمت قرار بدهیم چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

#2 Comment By جلال On 2016/02/20 @ 5:20 ب.ظ

واقعا جای تاسف دارد که عده ای باوجود افراد شایسته با سابقه خوب, رفتن به دنبال طایفه گرایی و افرادی که نمی توانند درجمع چند نفر صحبت کنند یا برنامه ای ندارند و فقط صرفا به خاطر طایفه گرایی نامزد شده اند, از انها حمایت می کنند.واقعا خیلی تاسف داره که قشر تحصیل کرده این طوایف هم با تعصب وارد انتخابات شده اندو چرا نباید به افرادی رای ندهیم که واقعا قدرت بیان و سابقه اجرایی خوب دارن انتخاب نکنیم هرچند طایفه هم نداشته باشد. تا کی باید منطقه در طایفه گرایی بسوزد و عده ای به خاطر منافع شخصی یا تعصب بی جا منطقه رو به فلاکت بکشانند, پس بیایید به دور از طایفه گرایی و تعصب, فردی رو انتخاب کنیم که قادر به حل مشکلات منطقه باشدولی کو گوش شنوا…..

#3 Comment By فیروز On 2016/02/22 @ 7:21 ب.ظ

با سلام چند سال است به بومی رای داده ایم اینبار هم به بیگدلو رای خواهیم داد چون حداقل امیدی که بهش داریم به هیچ یک از نماینده ها نداریم ایشان در مسجد یک حرفی زد اشک تو چشم همه جمع شد گفتند من اگر انتخاب شوم مثل نماینده قبل باشم شما طرفداران من را بی وجدان بی وسکه پول خواهند کرد به ابروی شما هم که شده به فاطمه زهرا قسم اینکار را نخواهم کرد من راضی نمیشوم ابروی کسی بخاطر من برود بیگدلو فرد لایقی است…. بیدار شویم سحر نزدیک است