امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 2nd, 2016 11:55 | کد خبر : 19172 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

معرفی دو رقم جدید گندم در مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از معرفی دو رقم جدید گندم نان به نام های “هشترود” و “صائین” برای مناطق سردسیر دیم در این مرکز خبر داد.

به گزارش مغانه، حسین کربلایی گفت: مشارکت فعال محققان این مرکز تحقیقاتی منجر به معرفی این ارقام شده است که در مقایسه با ارقام رایج منطقه از لحاظ خصوصیات زراعی، عملکرد دانه، مقاومت به بیماری‌ها و تنش خشکی برتری بسیار خوبی دارند.

وی، عادت رشد زمستانه، زودرسی، متحمل به سرما و تنش خشکی، مقاوم به خوابیدگی و ریزش دانه و متحمل به بیماری‌های زنگ زرد و فوزاریوم، کیفیت مطلوب پخت و برتری عملکرد دانه نسبت به ارقام رایج منطقه، از دیگر ویژگی های رقم های جدید برشمرد.

وی اضافه کرد: رقم گندم هشترود و صائین در سال‌های اخیر از بین ارقام امیدبخش غلات دیم انتخاب شده و کارهای اولیه تکثیر بذر آن در ایستگاه به خوبی انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: استان اردبیل با دارا بودن حدود ۱/۱ درصد از مساحت کل کشور، ۸/۴ درصد از زمین‌های زراعی به وسعت ۶۸۷هزار و ۱۳۵هکتار و یک درصد باغات کشور به وسعت ۳/۲۹۳ هکتار، سهم عمده‌ای در زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغی در سطح کشور دارد.

به گفته وی، در معرفی ارقام جدید گندم، مهندس “غلامرضا عابدی اصل” محقق غلات دیم ایستگاه تحقیقات اردبیل مشارکت فعالی داشته است.

به گزارش مغانه، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل به عنوان یکی از مراکز فعال و مهم تحقیقاتی کشور در شمال استان و شهرستان مرزی پارس آبادمغان واقع است.

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

حسن پروانه

امیدوارم درتامین بذرگندم دیمکاران مشکل همیشگی حل شود.بدرمرغوب اساس کشت است.متاسفانه گندم آبی شرکت کشت وصنعت به دیمکاران می دهند.باعث افزایش بیماری درمزارع وافت محصول می شود