- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

مصوبه الحاق پارس آباد، بیله سوار و گرمی به منطقه آزاد ارس به زودی ابلاغ می شود

به گزارش مغانه، محسن خادم عرب باغی، افزود: در حال حاضر محدوده منطقه آزاد ارس به وسعت 51 هزار هکتار شامل 20 هزار و 500 هکتار بخش متصل و سه بخش منفصل شامل قسمتی از شهرستان کلیبر (قلی بیگ لو) ، اراضی اطراف سد خداآفرین و محدوده گمرک نوردوز (مرز ایران با ارمنستان) است که بر اساس توافقات انجام شده و تصویب هیات دولت ، با اضافه شدن شهرستان های پارس آباد مغان، گرمی و بیله سوار به وسعت 29 هزار هکتار، محدوده این منطقه به 80 هزار هکتار افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد جذب سرمایه خارجی است، افزود: از طریق رایزنی سفارتخانه های جمهوری اسلامی در سایر کشورها و شرکت در نمایشگاه های خارجی درصدد معرفی هرچه بیشتر منطقه آزاد ارس و ظرفیت های اقتصادی این منطقه در سطح بین الملل هستیم.
وی با اشاره به اینکه استراتژِی اصلی این منطقه توسعه صنعتی است، گفت: در دیگر بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی هم با توجه به ظرفیت منطقه، گام هایی برداشته شده است.
خادم عرب باغی با اشاره به اینکه بیشتر سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش کشاورزی سرمایه داخلی است، اعلام کرد: 137 هکتار اراضی مستعد کشاورزی منطقه به سرمایه گذاران واگذار شده است.
وی با اعلام اینکه تاکنون 300 میلیون دلار سرمایه خارجی در این منطقه جذب شده است، اظهارکرد: منطقه آزاد ارس در کنار تولید محصولات کشاورزی، از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش حمایت می کند.
خادم عرب باغی با بیان اینکه فراوری و بسته بندی محصولات کشاورزی ضمن جلوگیری از هدر رفت محصولات، ایجاد ارزش افزوده بیشتر را به همراه خواهد داشت، یادآوری کرد: صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران در بخش کشاورزی تسهیلات ارایه می کند.
وی با اشاره به اینکه مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش از جمله مشکلات اساسی واحدهای تولیدی کشور است، گفت: در منطقه آزاد ارس به واسطه مزایای قانونی منطقه از جمله معافیت های مالیاتی و همچنین نزدیکی منطقه به بازارهای خارجی و امکان صادرات مجدد، واحدهای تولیدی منطقه از نظر تامین نقدینگی مشکل زیادی ندارند.
خادم عرب باغی در عین حال اظهارکرد: چند واحد تولیدی منطقه به خاطر نوسانات قیمت مواد اولیه با افزایش هزینه های تولید مواجه شده و قدرت رقابت با همتایان خارجی خود را از دست داده اند که نیازمند حمایت دولت و سیستم بانکی برای تامین سرمایه در گردش هستند.
وی با بیان اینکه برنامه توسعه منطقه آزاد ارس در راستای اهداف شکل گیری منطقه تدوین شده است، گفت: رویکرد این منطقه ایجاد صنایع با فناوری های روز و تولید صادرات محور در راستای افزایش صادرات غیرنفتی کشور است.
خادم عرب باغی با بیان اینکه عمده واردات منطقه آزاد ارس مواد اولیه یا کالاهای واسطه ای است، اظهار کرد: واردات کالاهای مصرفی از مبادی ورودی این منطقه به واسطه افزایش عوارض گمرکی و سود بازرگانی کاهش قابل توجهی داشته است.
وی از سرمایه گذاری 600 میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد ارس در سالجاری برای پروژه های عمرانی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز منطقه خبر داد و گفت: به واسطه افزایش بار ترافیکی محورهای منتهی به منطقه ، کمربندی جلفا – ایواوغلی ایجاد و محور جلفا – مرند دوبانده می شود.
خادم عرب باغی با اعلام اینکه مجوز ایجاد فرودگاه با سرمایه مورد نیاز سه هزار میلیارد ریال در منطقه اخذ شده است، گفت: از سرمایه گذاری خصوصی برای ایجاد این فرودگاه استقبال می کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر شاغلان منطقه آزاد ارس در شهرهای تبریز، مرند و هادی شهر ساکن هستند، گفت: برای تسهیل در رفت و آمد شاغلان منطقه، افزایش سرویس دهی قطار تبریز- جلفا حتی چارتر کردن را با مسوولان راه آهن مطرح کرده ایم.
مدیر عامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه برای توسعه گردشگری، آثار تاریخی منطقه با نظارت سازمان میراث فرهنگی بازسازی می شوند، گفت: با ایجاد و توسعه خدمات رفاهی و اسکان، درصدد بهبود سطح خدمات گردشگری در منطقه هستیم.
وی با اشاره به اینکه اراضی واگذار شده برای ایجاد مراکز خرید مغایر با سیاست های کنونی منطقه آزاد ارس است، گفت: در زمان حاضر واگذاری زمین برای این منظور متوقف شده است.
خادم عرب باغی با بیان اینکه کالای ورودی همراه مسافر باید داخل منطقه عرضه شود، از ایجاد دی کلینیک در منطقه آزاد ارس به منظور خدمات دهی به بیماران ورودی از کشورهای همسایه خبر داد.
وی ایجاد پردیس های دانشگاهی در منطقه آزاد ارس را برای ارتقای سطح دانش علمی و فنی منطقه دانست و گفت: صاحبان واحدهای صنعتی فعال در منطقه به دانشجویان ممتاز بورسیه می دهند.
بنا بر ارزیابی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس، پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.
معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری برای انواع فعالیت های اقتصادی، معافیت از عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، امکان صدور کالای تولیدشده با رعایت قوانین ارزش افزوده به داخل کشور، صدور کالای تولیدشده به خارج از کشور با کمترین تشریفات، ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای خارجی با کمترین تشریفات، آزادی ورود هر نوع کالا به استثنای کالاهای مغایر با شرع اسلام، تضمین حقوق قانونی سرمایه گذاران خارجی دربرابر تملک و ملی شدن، امکان هر گونه فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاران خارجی ، ثبت شرکت ها توسط خود سازمان منطقه آزاد و امکان سرمایه گذاری 100 درصد خارجی بدون مشارکت ایرانی از مزایای قانونی در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری در این منطقه است.
این منطقه در مجاورت جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان، در 137 کیلومتری شهر تبریز قرار گرفته است.
شهر جلفا به عنوان مرکز این منطقه صنعتی – تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه ای صد ساله بوده و مرز مشترک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در این شهر به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران، پس از فرودگاه های تهران محسوب می شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس اقتصاد ایران را به اقتصاد منطقه ای قفقاز، روسیه و شرق اروپا متصل می کند.(ایرنا)

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "مصوبه الحاق پارس آباد، بیله سوار و گرمی به منطقه آزاد ارس به زودی ابلاغ می شود"

#1 Comment By آقای فولادی On 2015/01/09 @ 1:44 ب.ظ

خسته نباشی اخبار آموزش وپرورش پارس آباد یادت نرود خداوند یارت نوری ارادتمند شما