امروز: پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 16th, 2016 4:50 | کد خبر : 16125 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

مشگین شهر، منابع و استعدادهای لازم برای توسعه و پیشرفت را دارد/ این شهرستان، مهد تمدن و علم و ادب است

در مرکزیت استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر قرار دارد که شهرستان های این استان را به یکدیگر متصل می کند، همچنین این شهرستان استان آذربایجان شرقی را به اردبیل وصل کرده و در مسیر جاده بین الملل ترانزیت کالا قرار دارد.

در مرکزیت استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر قرار دارد که شهرستان های این استان را به یکدیگر متصل می کند، همچنین این شهرستان استان آذربایجان شرقی را به اردبیل وصل کرده و در مسیر جاده بین الملل ترانزیت کالا قرار دارد. مشگین شهر که به لحاظ تاریخی یکی از مناطق قدیمی و تاثیر گذار شمالغرب کشور می باشد، یکی از مستعدترین نقاط استان اردبیل برای رسیدن به توسعه پایدار می باشد.

در این خصوص با مهندس قدیر پسندی، رئیس پیشین شورای اسلامی بخش مرکزی مشگین شهر و از مدیران ارشد شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
به نظر شما تعریف توسعه چیست و شهرستان مشگین شهر از لحاظ توسعه یافتگی در چه درجه ای قرار دارد؟

در تعریف توسعه اول باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که منظور ما از توسعه چیست، چون اساسا مفهومی که می تواند برای یک جغرافیای انسانی از لحاظ توسعه یافتگی مفید باشد توسعه پایدار می باشد. با این فرض اگر بخواهیم توسعه و توسعه پایدار را تعریف کنیم، باید بگوییم که توسعه یک پروسه بر مبنای اهداف دقیق، برنامه ریزی منظم و همه جانبه، چیدمان و سیاست گذاری درست و از همه مهمترهماهنگی و بسیج اقشار مختلف یک جامعه برای رسیدن به اهداف متعالی و حل معضلات موجود می باشد.

با فاکتورگیری از گفته های یاد شده در مورد مشگین شهر با شرایط خاصی مواجه هستیم، طوریکه این شهرستان به لحاظ داشتن منابع و امکانات و پتانسیل لازم برای رسیدن به توسعه ( توسعه پایدار ) یک منطقه مستعد و توانا می باشد، اما به لحاظ مدیریتی و اولویت بندی در امور با مشکلاتی مواجه است. به بیان ساده تر در این شهرستان مطابق با ویژگی های موجود برنامه ریزی و سیاست گذاری صورت نگرفته است و همین موضوع عامل اصلی روند کنونی است.

از این رهگذر می توانیم بگوئیم که مشگین شهر در شرایطی مابین توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی قرار دارد و اگر بتوانیم یک برنامه جامع و سازگار با ویژگی های مشگین شهر ترسیم کنیم، حرکت ما به سوی توسعه یافتگی تسهیل خواهد شد.

فکر می کنید اولویت های اصلی برای خروج مشگین شهر از این شرایط چیست؟

همانگونه که عرض کردم هر برنامه ای که ترسیم می شود باید با شرایط مشگین شهرر سازگار باشد، اول باید ببینیم چه داریم و چه می خواهیم. مشگین شهر بعنوان منطقه ای مطرح می باشد که درآمد اکثریت مردمان آن بطور مستقیم و غیر مستقیم به امر کشاورزی و اقتصاد روستایی وابسته است و اتفاقا بیشترین مشکلاتش هم در همین بخش می باشد. پس وقتی درجایی که درآمد ما از کشاورزی تامین می شود دچار مشکل هستیم، اولین کار بسیج گسترده برای حل مشکلات در این حوزه می باشد.اگر مشکلات در این بخش کاسته شود، روش هاس سنتی کشاورزی به روش ها علمی تغییر یابد،تقویت مکانیزاسیون، حمایت از صنایع محلی کشاورزی، ترویج و آموزش کشاورزان و … صورت پذیرد. آن موقع شاهد شرایطی خواهیم بود که گام های اول و اساسی را برای حرکت به توسعه یافتگی را شروع کرده ایم.

معتقدم با کنترل صحیح منابع آب و خاک، حمایت و ایجاد امکانات برای روستائیان و کشاورزان، ایجاد امنیت درآمد و … روند مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق افتاده و بخش مهمی از خیل بیکاران ما صاحب شغل می شوند.

اما اولویت دوم برای مشگین شهر بخش گردشگری می باشد، جالب است بدانیم در مشگین شهر صدها اثر تارخی ثبت شده در فهرست ملی، طبیعت بکر، آب های گرم و معدنی و هوای دلپذیر وجود دارد. اینها همان فاکتورهایی هستند که می توانند سالانه چند میلیون گردشگر را به این منطقه بکشانند و اگر این اتفاق رخ دهد شرایط در مشگین شهر از همه لحاظ دچار تغییر و پیشرفت می شود. اما برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید زیرساخت های اولیه و پایه را برای حضورر گردشگران، به مانند ایجاد راه های مواصلاتی استاندارد، اقامت گاه های مناسب، امکانات رفاهی و تفریحی و تبلیغات را فراهیم کنیم.

از چه طریقی می توان این الویت ها را اجرایی کرد؟

برای اینکه یک برنامه ترسیمی در اجرا موفق ظاهر شود، باید از ظرفیت های موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و علاوه بر این، ظرفیت های جدید را ایجاد کرد.

وقتی بتوانیم از داشته هایمان، ظرفیت ها و استعداد هایمان بهره مطلوب را ببریم، شاهد شکوفا شدن آن خواهیم بود و علاوه بر آن فرصت های جدیدی را نیز توسط همین استعدادها برای به کسب موفقیت های بیشتر به دست خواهیم آورد.

جوانان ما از لحاظ شور، انگیزه، سطح و ضریب هوش بسیار توانمند هستند و قطعا در صورت بسترسازی مناسب و اصولی توانایی های خود را نشان خواهند داد.

اعتماد به تحصیل کردگان و جوانان و ترغیب آنان برای حضور در میدان تولید، حمایت از شرکت های دانش بنیان، تسهیل بروکراسی اداری، ایجاد اتاق فکر و مشاوره و بهره مندی از نیروهای باتجربه از جمله اقداماتی می باشد که می توانند مقدمات این امر را به شکل احسن فراهم نمایند..

در پایان آینده مشگین شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشگین شهر جغرافیایی است که از آن بعنوان خواستگاه مکتب تشیع در ایران یاد می شود. این شهرستان مهد تمدن، علم و ادب است و در طول تاریخ همواره انسان های بزرگی را تقدیم جامعه نموده است .یقین دارم این شهرستان با چنین پیشینه تاریخی وفرهنگی می تواند به اهداف متعالی و آرمانی دست یابد. اما زمینه آن بسترسازی درست و اهداف واقع گرایانه می باشد.

اعتقاد دارم جوانان و تحصیل کردگان ما می توانند، با حضور مسئولانه و آگاهانه در همه عرصه ها، من جمله اقتصاد، تولید، علم و پژوهش مشگین شهر را به جایگاه اصلی خود برسانند، امری که نیازمند کمک همه جانبه و یاری بیشتر مسئولان می باشد.

امیدواریم نتیجه فعالیت های آتی که به مدد همه مسئولان و شایستگان مشگین شهر، از همه اقشار و جوانان حاصل خواهد شد، بتواند آینده ای بهتر وموفق تررا نصیب این دیار تاریخی گرداند.

اخبار مرتبط

نظرات

ندایی

الحق و انصاف مهندس پسندی مدیری کاربلد و تحصیلکرده و جوان بوده و امتحان خود را در مسئولیتهای مختلف در مشگین شهر و شرکت کشت و صنعت مغان پس داده و هم اکنون مدیر مجتمع عظیم باغات مغان میباشد.با آرزوی موفقیت و سربلندی برای مهندس پسندی عزیز