- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

مشکلی در بازگشایی گمرک اصلاندوز وجود ندارد

1458764_821

به گزارش مغانه به نقل از روابط عمومی استانداری اردبیل، مجید خدابخش عصر امروز در نشست با جمعی از خبرنگاران کشور آذربایجان اظهار داشت: زمینه‌های فراوانی برای همکاری‌های اقتصادی بین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان فراهم است و ما از حضور سرمایه‌گذاران آذری در اردبیل استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه حدود سه هزار نفر از جمهوری آذربایجان به اردبیل سفر کرده و عمدتاً از خدمات پزشکی این استان بهره می‌گیرند، تصریح کرد: استان اردبیل در زمینه گردشگری، کشاورزی و صنعت دارای ظرفیت‌های غنی بوده و سرمایه‌گذاران جمهوری آذربایجان می‌توانند در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنند چرا که دولت جمهوری اسلامی ایران سرمایه و سود سرمایه‌گذاران خارجی را تضمین می‌کند.

استاندار اردبیل در مورد پروژه راه آهن اردبیل ـ میانه و امتداد آن تا پارس‌آباد مغان و اتصال به جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: تاکنون برای این پروژه بزرگ سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و قرار است با فاینانس یک شرکت چینی عملیات آن به پایان برسد.

خدابخش اضافه کرد: خط آهن میانه ـ اردبیل قرار است تا مرز جمهوری آذربایجان در شهرستان پارس‌آباد امتداد یافته و به خط آهن سراسری این کشور متصل شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در مسیر اردبیل تا خلخال کارها به سرعت پیش رفته اما در فاصله خلخال تا میانه به دلیل احداث چندین پل و 23 کیلومتر تونل از سرعت اجرای پروژه کاسته می‌شود.

خدابخش در مورد راه‌اندازی گمرک اصلاندوز مغان و هورادیز آذربایجان یادآور شد: طرف آذری پیگیر این موضوع است و دولت ایران نیز با این پیشنهاد موافق است.

استاندار اردبیل ادامه داد: مشکلی در بازگشایی این گمرک مرزی نیست اما هم اکنون تنها می‌تواند کارکرد مسافری از روی سد میل مغان داشته باشد و برای آمد و شد کامیون‌ها نیاز به احداث پل بر روی ارس است که باید در این زمینه دو کشور همفکری و همکاری کنند.

وی در مورد نفت مغان گفت: در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی کارهای کارشناسی انجام و چاه‌های اکتشافی حفر شده و به نفت نیز رسیده است اما مسئله مهم در این زمینه صرفه اقتصادی است که مطالعات کارشناسی در این زمینه در حال انجام است.