امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 5th, 2015 5:00 | کد خبر : 12454 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

مروری بر مشکلات و معضلات شهر مرزی پارس آبادمغان – علی رضا ارژنگی (روزنامه نگار)

پارس آباد مغان به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان اردبیل ، برای عمران و آبادانی هر چه بیش تر به برنامه ریزی مدون ، دقیق کارشناسی و دلسوزانه نیاز است تا چهره شهری در آن دیده شود.

به گزارش مغانه، پارس آباد مغان به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان اردبیل ، برای عمران و آبادانی هر چه بیش تر  به برنامه ریزی مدون ، دقیق کارشناسی و دلسوزانه نیاز است تا چهره شهری در آن دیده شود. با اینکه در سال های اخیر دولت تدبیر و امید علی الخصوص آقای دکتر مجید خدابخش استاندار اردبیل کمک های خوبی به پارس آبادمغان کرده است ولی عمران و آبادانی و زیبایی در این شهر حدود یک هزار هکتاری مشاهده نمیشود.

ساخت و سازهای فله ای و غیر مجاز شبانه در حاشیه شهر و در نزدیکی های رودخانه مرزی ارس مانع بزرگی بر سر راه توسعه و گسترش اصولی این شهر می باشد. سرانه پایین فضای سبز ، کمبود پارکینگ عمومی خودرو های سبک و سنگین و دستگاهها وادوات کشاورزی از جمله گریدیر، لودر ، بیل مکانیکی ، تراکتور ، کمپرسی، گاو آهن و دهها دستگاه دیگر که هم اکنون در داخل شهر و در ورودی شهر در خیابانها و پیادروها و در مقابل برخی از کسبه ها و مغازه هاکه روزانه محل عبور و مرور هزاران دستگاه عبوری ،مردم ، شهروندان و حتی محل رفت و آمد خودروهای سبک و سنگین باری و مسافربری کشور مسلمان جمهوری آذربایجان از طریق خیابانهای این شهر به جمهوری خود مختار نخجوان می باشند،در شان این مردم زحمت کش نبوده و نیست.

جمع آوری نامناسب و سنتی آب های سطحی ، کمبود کمپ های اقامتی ، فاضلاب نامناسب و بدون تصفیه بیش از ۶۰ سال است بدون حساب و کتاب فاضلاب شهر یکصد هزار نفری این شهر به رود خانه ارس بصورت مستقیم سرازیر میشود و این نیز یکی دیگرازمعضلات زیست محیطی بوده و باید هر چه سریعتر تصفیه خانه شهر تکمیل و راه اندازی شود و حل این مشکلات که از خواسته های مردم و شهروندان است، نیاز به همکاری شهروندان و برنامه ریزی منطقی از سوی شهرداری و شورای اسلامی دارد ناگفته نماند تصفیه خانه شهر پارس آباد مغان یکی از پروژه های بزرگ این شهر است که با تکمیل و بهره برداری از آن یکی از مشکلات اساسی و مهم این شهر برطرف می شود .

شهردار به لحاظ اینکه هم با مردم و هم با دولت در ارتباط است مسئولیت بزرگ و خطیری است فلذا باید با مردم و شهروندان و دولت مردان همدلی، و تعامل خوبی بر قرار کند .

این شهرستان از لحاظ مهاجر پذیری رتبه اول استان را دارا است و مهاجرت بی رویه به گسترش حاشیه نشینی و مشکلات شهری دامن زده و این روند همچنان ادامه دارد و تقریبا ۷۰ در صد ساکنین شهر را حاشیه نشینی تشکیل می دهد که شهرداری را در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان را با مشکل مواجه ساخته است ا ما وضعیت تاسف بار در خیابان ها و پیادروهای شهر پارس آباد در جلوی نمایشگاه های اتومبیل و بنگاه های معاملاتی و تاکسی تلفنی ها و تعمیرگاه های شهر آنقدر اتومبیل پارک کرده اند نه تنها رفت و آمد همشهریان را در خیابان با مشکلات فراوان و جدی مواجه کرده اند بلکه خیابان های شهر شبیه یک کارخانه بزرگ اتومبیل سازی شده است .

تردد انواع ماشین آلات سنگین حامل کاه و کلش، یونجه و انواع محصولات زراعی و مصالح ساختمانی در خیابان های اصلی شهر به جزء خیابان امام خمینی (ره) علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان و مخدوش کردن سیمای شهر، موجب تخریب آسفالت خیابانها شده است.

همچنین وضعیت نامناسب آسفالت معابر عمومی ، جوب ها ، جمع آوری ودفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله های شهری و ترافیک سنگین و سر سام آور وغیر قابل قبول از دیگر معضلات اساسی شهر به شمار می رود.

اعتبارات تخصیص یافته به شهرستان ، جوابگوی نیازها و مشکلات این منطقه ویژه و مرزی در زمینه شهری نیست لذا برای رفع این مشکلات و نارسایی ها علاوه بر اعتبارات ویژه، نیازمند مدیریت کارآمد و قوی و وحدت و همدلی میان مسوولان است.

در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شهرستان مرزی پارس آباد مغان در شهر ساکن هستند از این رو رفع مشکلات شهر، استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات موجود، تجهیز و خرید و بکار گیری ماشین آلات جدید و روزآمد، برنامه ریزی صحیح ، کارشناسی و عزم و همت مردم و اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار را می طلبد .

*علی رضا ارژنگی (روزنامه نگار)

 

اخبار مرتبط

نظرات

خدامرادی

اقای ارژنگی بیست سال هست دارید این حرف ها را می زنید.راهکارتان چیست؟تو را خدا یک کلمه حرف جدید بگو.روزنامه نگار واژه نیست فلسفه است.من هر موقع مطالب شما را مطالعه کرده ام همین موارد بوده است.اقای فولادی احساس می کنم برخی از مطالب در سطح سایت شما نیستند نباید هر گزارشی را به عنوان یک تحلیل بپذیرید من سوالم از اقای ارژنگی این هست غنای مطلب شما چیست؟شما در طرح موضوع بیست سال هست ایراد داری.چه اصراری به تکرار مکررات و سبک نوشتاری دهه شصت دارید؟جناب فولادی از شما عاجزانه خواهش دارم یک کلاس اموزشی سبک نوشتن تحلیل نوین با تدریس جناب اقای دکتررضاصولت که سابقه تدریس ابزارهای نوین پژوهش در دانشگاههای تهران را دارند برای برخی از نویسندگانتان بذارید.من شک ندارم ایشان بدون هیچگونه چشمداشتی می پذیرند.امیدوارم کامنت بنده را بواسطه همکار بودن با جناب ارژنگی حذف نکنید.

مهدی وایتک

محمد نوتاش مرد عمل

محمد علی

جناب اقای خدامرادی ، وظیفه روزنامه نگار عمدتا تلنگر به مسئولین جهت بر طرف کردن مشکلات موجود میباشد . من اطمینان دارم شما مطلب را اساسا مطالعه نفرمودید و به جهت اینکه احتمالا با این روزنامه نگار خصومت و عداوتی دارید مطلبتان را ارائه دادید که من امیدوارم این طرز فکرتان را عوض بفرمایید . اساسا عقده قلب ادم را سیاه میکند . خدا نگهدار

ناشناس

یک مشکل عمده دیگر پارس آباد و شهرهای مشابه در مغان، عقب گرد فرهنگی و فقر فرهنگی بخصوص در قشر جوان است که متاسفانه امروزه خیلی به چشم می آید، جنجالهای خیابانی، ناسزاها و دعواهای خیابانی و …

خدامرادی

اقای محمد علی مگر شما سخنگوی اقای ارژنگی هستید؟ایشان اطف کنند متدولوژی گزارش خود را مطرح نمایند.از طرفی فرض اصلی مقاله ایشان چیست؟و سوال اصلی و نکته کلیدی در گزارش ایشان چه مواردی می باشد.اقای ارژنگی عنایت کند و بفرمایند طرح مساله ایشان چیست؟و لزوما فرضیه ایشان چیست و بعد از طرح فرضیه جمع بندی جناب ارژنگی چه مواردی می باشد.در ضمن گزارش ایشان در زمره تحلیل قرار گرفته است و این یک نقطه ضعف برای اقای فولادی است.در تحلیل باید چکیده ذهن نویسنده بخشی از نکاه دیگر را به چالش یکشد شما این موارد را ملاحظه می کنید.یک مقایسه با سبک تحلیل دکترصولت و جناب ارژنگی عزیز انجام دهید.متوجه عرایض بنده خواهید شد

ناشناس

بزرگترین مشکل پارس اباد نبود طرح جامع شهری است منظورم نقشه نیست در هر زمینه است شهرهای کشور از نظر دکوراسیون خیلی عوض شده ولی پارس اباد همان پارس اباد قدیم است زیباسازی معابر و ساختمانها نظافت شهر جوبها پیاده روها دست فروشها بلند گوهای دوره گردها و پارکها صدها مسایلی هستند که باید حل شوند اقای ارزنگی خوب فرمودند باید رسیدگی کرد .

بهرام

سلام دوست عزیز شما خودتان میگویید روزنامه نگار و کمی مطالعه بد نیست کار خبر نگار بیان مشکلات از زبان مردم و یادآواری زندگی وضیعت معیشتی مردم و تشکر قدردانی انتقاد از اشخاص قابل تقدیر و انتقاد است
روز نامه نگاری چند اصل دارد که رسیدن به حقیقت
وفاوادار بودن به شهروندان
اثبات حقایق
مستقل ماندن از ارکان اصلی آن هست مطمعن باشید جوانان شهرمان چشمشان ترازو هست ومیبینند چه کسی بر خاک مغان جان دل میسوزااند
مرام آقای ارژنگی بر مردم مغان ثابت شده است

شهروند

به نظر بنده آقای ارژنگی به خوبی مشکلات شهری پارس آباد مغان را بیان کرده است و مشکلات شهری چندین ساله پارس آباد مغان در این بررسی معضلات ومشکلات آورده شده است ومسولین منطقه بهتر است این موارد را مطالعه ودر پی حل این مشکلات باشند مردم پارس آباد مردم زحمت کش هستند و تمامی افراد ساکن در این منطقه تولید کننده هستند و در بخش کشاورزی ودامداری فعالیت میکنند آیا از این مردم نباید حمایت شود؟ و امسال سال همدلی و هم زبانی است آقای خدا مرادی بجای اینکه از یاداشت روز نامه حمایت کند زحمت نویسنده را زیر سوال میبرد آقای ارژنگی بیش از بیست سال است در حوزه مطبوعات فعالیت دارد و من چندین مقاله ایشان راکه در روزنامه های کشور منتشر شده است مطالعه کرده ام آقای محترم رضا صولت دانش آموز و شاگرد ایشان بودند و بجاست ما همیشه ارزش پیشکسوت و بزرگترها را نگه داریم در این موقع است که شهرو منطقه ما آباد میشود به نظر بنده یکی از علت های عقب ماندگی منطقه ما مشکلات فرهنگی است زمانی که یک تحصیل کرده دانشگاهی مثل آقای رضا صولت این چنین تنگ نظر باشد از یک فرد عادی چه انتظاری باید داشته باشیم ؟ و این چنین فکر ها است که باعث میشود انتخاب درست در انتخابات نمایندگی مجلس اتفاق نیفتد وهر روز بجای پیشرفت منطقه و شهر دچار عقب مانده گی شود به قولی از ماست که بر ماست به نطر من مشکلات فرهنگی در منطقه ما آسیب جدی به پیشرفت منطقه زده است

خدامرادی

اقای فولادی سلام.نیک می دانید برخی از کارها نخ نما شده؟امطیوعاتی واقعی هستید جناب فولادی نیک می دانید چه عرض کردم

محمد علی

سرکار خدامرادی خیلی خلط مبحث میفرمائید قرار نیست در این مقال مطلبی که دارد از مشکلات عمده شهر که قابل رویت و اندازه گیری توسط اکثر شهروندان است و به درستی از طرف یک روزنامه نگار که عمدتا با رعایت انصاف و حقوق شهردار و شورای شهر ارائه شده است فرضیه و متدولوژی و طرح مسئله ارائه شود و به نظر میرسد شما این مطلب را با دفاعیه پایان نامه و یا تز دکتری اشتباه گرفته اید و من احتمال میدهم که شما یا جدیدا از پایان نامه ات دفاع کردی و یا مقاله ای ارائه دادی که هنوز در ان حس و حال هستید . ضمنا برادر و یا خواهر علیمرادی مگر قرار است که همه یک جور ببینند و بیندیشند و ….؟ ساده صحبت کردن صفایی دارد و شما خیلی غلیظ صحبت میکنید و اگر خواننده مطالب سایت باشید میبیند که از همه اقشار در ان مطلب ارائه میدهند و مطلب بایدعامه پسند باشد . خدا نگهدار

اکبری

اقای خدامرادی به قول دوستمان این حرکت شما فقط و فقط غرض و خصومت شخصی تان را میرساند . اگه واقعا شهامت داری یه مقاله هم مثل آقای ارزنگی شما بنویس و بازگوی مشکلات مردم باش تا مردم بدونند که به غیر ارزنگی هم کسی جرات این را داره که قلم بدست بگیره و از مردم حمایت کنه که بعید میدونم شما چنین جراتی را داشته باشی .پس نتیجه میگیریم که مثل ما از اقای ارزنگی و امثال ایشان حمایت کنیم بهتر هست تا خصومت و عداوت.

علی خدامرادی

بنده شیفته شما شدم چناب ارژنگی.شما معلم بنده هم در دبیرستان ارشاد بودید.با مطالعاتی که درخصوص حضرتعالی انجام دادم بار دیگر قلم برمیدارم و از کار در نمایشگاه بیرون امده و پیرو سبک اقای ارژنگی می گردم.اقای فولادی حرف خود را پس گرفتم.اما اصلاندوز فلک زده را هم با اقتباس از سبک ارزشمند استاد گرانقدرم جناب ارژنگی در گوشه ای از مشکلات پارس اباد می نویسم.با این همه طرفدارانی هم که از اقای ارژنگی دیدم به خودم می بالم که شاگرد اقای ارژنگی باشم.البته بنده با مدرک فوق لیسانس از پایتخت قبلا که مسافرکشی می کردم.جناب استاد ارژنگی از مسیر پارس اباد تا اردبیل برای بنده کلاس اموزشی گذاشتند البته این سعادت شامل حال مسافران بنده نیز شد که همگی باهم در یک کلاس پربار مشارکت داشته باشیم.

علی خدامرادی

ارزنگی “زمانی که یک تحصیل کرده دانشگاهی مثل آقای رضا صولت این چنین تنگ نظر باشد از یک فرد عادی چه انتظاری باید داشته باشیم ؟ و این چنین فکر ها است که باعث میشود انتخاب درست در انتخابات نمایندگی مجلس اتفاق نیفتد وهر روز بجای پیشرفت منطقه و شهر دچار عقب مانده گی شود به قولی از ماست که بر ماست به نطر من مشکلات فرهنگی در منطقه ما آسیب جدی به پیشرفت منطقه زده است”چه ربطی به دکترصولت داشت؟معیار قضاوتتان همیشه این مدلی هست؟اقای ارزنگی بنده جامعه شناسی خوانده ام فحوای پیام ها و ای پی شما در کامنت به اقای دکتر نگهدار که اسم خود را نوشته اید قابل تشخیص هست که کدام کامنت جعلی است.اقای فولادی لطفا به ای پی اقای ارژنگی در کامنت مصاحبه اقای نگهدار و در این کامنت ها دقت کنید.ببینید چه تشابهاتی می بینید؟

ناشناس

با سلام خدمت دوستان و باتشکر از جناب آقای ارژنگی تمامی این موارد را برادر عزیزمان جناب آقای خدابخش زارعی در مقاله های متعدد به قلم خود روی کاغذ آورده اند ولی باز جا دارد از ایشان هم تشکر نماییم

محمد علی

جناب علی مرادی مطالب شما نمیدانم چه سری در ان هست که مرا یاد فیلم مشدی عباد می اندازد .

رضا ازپارساباد

آقای ” محمد نوتاش ” باشعار ” بامردم برای مردم ” ودارای روابط عمومی وتعامل عالی بامدیران استانی وکشوری وفردی عملگرا درانتخابات اسفندماه می آیند وانشاء ا… بااستقبال مردم مواجه خواهندشد وتمامی مسائل ومشگلات مطروحه وحاکم برمنطقه را باهمراهی وهمدلی وهمزبانی ملت شریف منطقه ومدیران منطقه ای واستانی وکشوری مرتفع خواهندنمود .

مستانه

ایجادبنگاه های اقتصادی با تکنولوژی نوین روز ومجتمع های کشت وصنعت ودامپروی نوین ومراکزتحقیقاتی وپارک علم وفن آوری دردل این بنگاه های اقتصادی ، ایجاد سایت های چندمنظوره تفریحی سیاحتی وگردشگری ودریاچه های منصوعی تنظیم وکنترل آب منطقه ومدیریت آب کشاورزی تنها راه نجات وتوسعه پایدارمنطقه وایجاداشتغال مولدوپایدار با ” محمد نوتاش ” فرزند مردمی دشت مغان . زنده باد ” محمد نوتاش ” دوستان نگران نباشید بابرنامه وراهکار وکلید می آیند .

اصغر

محمدنوتاش رامیشناسم فرهنکی هستند.ارتباطات خوبی دارند.

اكبر

یاشاسین محمد نوتاش

حمید

جناب ارژنگی ” محمد نوتاش ” تانیامده کارگروه های ۱۵ گانه راه انداخته وانشاء ا… بایارگیری وتشکیل عملیاتی کارگروه های ۱۵ گانه ” محمد نوتاش ” مطالبات به حق دشت مغان به مطالبات عمومی تبدیل خواهدگشت .

چیلله ر

ننویس ارژنگی ، اذن بده تازه به دوران رسیده ها فلم فرسائی فرمایند ، افرادی که با معدل کل ۱۰/۲۵ مدارک تحصیلی خود را اخذ نموده و دریک جمله ده کلمه ای نه تا غلط املائی و انشائی دارند. سر میکربی ، شلوارتنگ و با کمربند شل و … بیرون ، ۲۴ ساعته موبایل به دست ، بی خیال و کم اراده و … اره ارژنگی تو ننویس ، بگذار اینها بنویسند که بتدریج با روی کار آمدن این نسل جدید مملکت داره آبادتر میشه.

رضاصولت

جناب اقای خدا مرادی با سلام و عرض احترام
احتراما به استحضار می رساند علیرغم احترام و اعتراف به توانایی علمی حضرتعالی.
باصراحت اعلام میکنم در مورد جناب اقای علی رضا ارژنگی با ناپحتگی و بی تجربگی اظهار نظر کردید.جناب ارژنگی از روزنامه نگاران شهیر و توانمند منطقه بوده و هستند که شایستگی خود را بارها در حوزه های مختلف تفسیر و تحلیل ثابت نموده اند.
بنده هم در حد و اندازه ای نیستم کلاس ابزارهای پژوهش برگزار کنم اما واقف به این امر هستم که اقای ارژنگی دارای چه تجارب مطبوعاتی هستند ودر حکم استاد برای بنده قلمداد می شوند.دوست ارجمندم این گونه اظهار نظرهای عجولانه آفت و سم محسوب میشوند و امیدوارم از این پس در بیان نظرهای خود انصاف و وجدان را سرلوحه کار خویش قرار دهیم.
در انتها از جناب اقای فولادی که زحمات زیادی را متحمل می شوند تشکر و قدردانی دارم.با درود:رضاصولت

حسن فاخری از ارومیه

آقای ارژنگی از مطلب بسیار مفید و دقیق شما استفاده کردیم. حقا که از نخبگان پارس آباد هستید.
بدون توجه به انتقادات و حسادت ها به راهتان ادامه دهید. همیشه گفته اند دود از کنده بلند می شود.
باز قلم توانای شماست که می چرخد و دردها را بیان می کند.
حیف که قدرشناسان کم هستند.

ناشناس

امروزه در تمامی استانهای کشورمان با توجه به پراکندکی وامکانات پزشکی و جهت امداد سریع به اسیب دیدگان حوادث از هلی کوپتر استفاده میشود ولی متاسفانه در منطقه مغان که از مناطق حادثه خیز و وجود جاده مرگ اردبیل مغان شاهد حوادث ناگواری هستیم و امداد رسانی سریع به حادثه دیدگان نیز صدمات این حوادث را دو چندان میکند هنوز از اختصاص هلی کوپتر به منطقه اجتناب میشود در حالی که در منطقه فرودگاه نیز وجود دارد