امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 22nd, 2013 3:55 | کد خبر : 1849 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

مراقب گاز گرفتگی در فصل سرما باشیم

  مینا میرقاسمی/حوادث گاز به دو صورت انفجار و آتش سوزی و یا حادثه گازگرفتگی رخ می دهد.در حوادث انفجار و آتش سوزی علت حادثه نشت گاز متان یا همان گاز طبیعی از اتصالات و وسایل گازسوز است. عامل اصلی حوادث گازگرفتگی انتشاز منواکسید کربن است و شدت حادثه نسبت به غلظت گاز منواکسید کربن […]

 gaz

مینا میرقاسمی/حوادث گاز به دو صورت انفجار و آتش سوزی و یا حادثه گازگرفتگی رخ می دهد.در حوادث انفجار و آتش سوزی علت حادثه نشت گاز متان یا همان گاز طبیعی از اتصالات و وسایل گازسوز است.

عامل اصلی حوادث گازگرفتگی انتشاز منواکسید کربن است و شدت حادثه نسبت به غلظت گاز منواکسید کربن در فضای منزل و مدت زمان حضور فرد در آن مکان و همچنین میزان استقامت فرد بستگی دارد.
در استان اردبیل که یکی از استان های سردسیر کشور محسوب می شود ، خطر گاز گرفتگی ، این قاتل نامرئی به ویژه در فصل سرما بیشتر از سایر فصول احساس می شود.
بر اساس گزارش پزشکی قانونی استان اردبیل در پنج ماهه نخست سال جاری در این استان سه نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
بر اساس این گزارش در این مدت تعداد فوتی های مسمومیت با گاز 200 درصد افزایش یافته است، این درحالی است که تعداد جان باختگان مسمومیت با گاز در مدت مشابه سال قبل یک نفر بود.
این گزارش می افزاید: آمار متوفیان ناشی از سوختگی در اثر انفجار گاز نیز در پنج ماهه نخست سال جاری شش نفر بوده و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی های ناشی از سوختگی 9 نفر بود، 33 درصد کمتر شده است.
همچنین بر اساس اعلام مرکز فوریت های پزشکی استان در سال گذشته 72 مورد حادثه گازگرفتگی در استان واقع شده که این میزان در سالجاری که سال هنور تمام نشده است 193 مورد گزارش شده است.
همچنین تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتگی در محل بر اساس گزارش فوریت های پزشکی در سال گذشته 10 نفر و در سالجاری 2 نفر می باشد.
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره فرارسیدن فصل سرما و استفاده از لوازم خانگی گرمازا در این روزها نسبت به استفاده صحیح از گازهای طبیعی و مایع در منازل و خودروها برای کاهش خطرات احتمالی جانی و مالی به مردم هشدار داد.
فیروز خدایی گفت: رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز از وقوع حوادث تلخ جلوگیری می کند.
وی در ادامه بر استفاده نکردن از بخاری های بدون دودکش در محیط های مسکونی بسته تاکید کرد و افزود: آبی نبودن شعله بخاری ، رطوبت زیاد اطاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است و باید در این گونه مواقع ارتفاع دودکش و مسیر آن را کنترل و از افراد مطلع درخواست راهنمایی و کمک شود.
وی مجهز بودن وسایل گازسوز به ترموکوپل را ضروری دانست و گفت: مشترکان باید هنگام نصب وسایل گاز سوز بویژه بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند.
خدایی اظهار کرد: رعایت ارتفاع مناسب برای لوله بخاری و نصب کلاهک H باعث کاهش چشمگیر حوادث گازگرفتگی و مرگ خاموش خواهد شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: در واحدهایی که پنجره های آن شیشه دوجداره دارد استفاده از بخاری گازسوز ممنوع بوده و خطر گازگرفتگی دارد که در این گونه موارد باید از سامانه حرارت مرکزی (شوفاژ) استفاده شود.
خدایی با بیان این که هر سال با آغاز فصل سرد سال بر اثر بی احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی به ویژه بخاری و آبگرمکن تعدادی از هموطنان جان خود را بدلیل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن از دست می دهند نسبت به مرگ آور بودن قرار دادن دودکش بخاری در سطل آب هشدار داد.
سرپرست ایمنی و آتش نشانی شرکت گاز استان هم گفت: استفاده از اتصالات و وسایل گازسوز استاندارد و استفاده نکردن از وسایل تبدیلی غیر استاندارد برای کاهش خطرات گازگرفتگی ضروری است.
فرامرز مهری با تاکید بر انجام آزمایش نشت گاز از محل اتصالات شیلنگ و بست ها به وسیله کف صابون در هنگام نصب ،گفت: این اقدام در حصول اطمینان از نبود نشت گاز موثر است.
وی با اشاره به موارد ایمنی در جلوگیری از آتش سوزی و وقوع حوادث ، بستن شیر اصلی گاز در هنگام خروج از منزل ، تماس با شماره تلفن 194 به هنگام نشت گاز از رگولاتور و باز کردن درب و پنجره را در صورت استشمام بوی گاز در منزل را از جمله موارد ضروری برای کاهش حوادث عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بیشتر حوادث منجر به فوت در محل نصب آبگرمکن و یا فضاهای منتهی به ان اتفاق می افتد بر مجزا کرن محل آبگرمکن و حمام تاکید کرد.
مهری گفت: ضروری است نسبت به ایجاد منفذ و یا روزنه ورودی و خروجی هوا به محل نصب آبگرمکن و بخاری ، به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز برای سوخت و سوز کامل اقدام شود.
وی افزود: ساده ترین آزمایش هر دودکش دست زدن و لمس آن است ، سردی دودکش نشانه عدم عبور گازهای سمی حاصل از احتراق وسیله گازسوز و زنگ خطری برای مشترکین گاز می باشد.
وی اضافه کرد: وقتی وسیله گازسوز کار می کند بایستی دودکش داغ بوده و نوک انگشتان داغی آن را حس کند.
وی علائم وجود گازمنواکسید کربن در منزل را احساس سردرد ، سرگیجه و تهوع اعلام کرد و گفت: ساختمان هایی که فاقد سامانه حرارت مرکزی و پکیج می باشند و از پنجره های دوجداره استفاده می کنند توصیه می شود برای محل های نصب بخاری و آبگرمکن حتما منافذ ورودی و خروجی هوا در نظر بگیرند.

کلمات کلیدی:

اخبار مرتبط

نظرات