- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در پارس آباد برگزار شد+تصاویر

به گزارش مغانه، محمد حسن زاده رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل در این آیین گفت: یک هزار و 991 نفر از دانش اموزان استان اردبیل دارای نیازهای ویژه هستند که 9/0 درصد از کل دانش آموزان استان را در بر می گیرد.

وی ، هدف از بزرگداشت روز جهانی معلولین را، مشارکت بیشتر معلولین در زندگی اجتماعی و توسعه برابری های اساسی در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: گرامیداشت شایسته این روزها، بهترین فرصت است برای حمایت همه جانبه از جامعه معلولین، تا زمینه خودباوری و بالندگی دانش آموزان استثنایی در جامعه فراهم گردد.

وی اضافه کرد: نقطه امیدی که در وجود هر تک تک این دانش آموزان وجود دارد باعث می شود که ما معلولیت آنها را محدودیت حساب نکنیم.

وی گفت: ما در استان اردبیل230 هزار نفر دانش آموز در حال تحصیل داریم که از این تعداد در حال حاضر یک هزار 991 نفر دانش آموز به صورت مستقل و تلفیقی در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند که این رقم 9/0 درصد از دانش آموزان استان اردبیل را شامل می شود.

حسن زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر 46 واحد مدرسه استثنایی در استان اردبیل فعال است که 21 باب آن مستقل و 19باب آن به صورت ضمیمه مدارس دیگر فعالیت می‌کنند و شش باب آن را مرکز اختلالات یادگیری تشکیل می دهد.

وی با اشاره به برنامه پنجم و تکالیف وزارت آموزش و پرورش در حوزه استثنایی افزود: در استان اردبیل تعداد 1281 نفر در مدارس استثنایی و تعداد 260 نفر در مدارس عادی به صورت تلفیقی با معلم رابط مشغول به تحصیل هستند.

حسن زاده همچنین از تحصیل 450 نفر از دانش آموزان استثنایی در مرکز اختلالات یادگیری خبر داد و با اشاره به موفقیت های دانش آموزان استثنایی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و هنری بیان داشت: چندین سال است که دانش آموزان استثنایی استان اردبیل رتبه برتر کشوری را در زمینه های قرآن، اذان، نهج البلاغه، موسیقی و ورزش کسب می کنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان، اساسی ترین و عمده ترین مشکل دانش آموزان استثنایی را کار و اشتغال بعد از فارغ التحصیل شدن دانست و بیان داشت: از ارگان های مربوطه خواهشمندیم که برای اشتغال این عزیزان قدم هایی موثری بردارند و استعدادهای بی شمار این عزیزان را به دلیل نقص یکی از عضوشان نادیده نگیرند.

وی مشکل دیگر دانش آموزان استثنایی را عدم فرهنگ سازی در جامعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه دانش آموزان با نیازهای ویژه در جامعه ما شناخته شده نیستند ، پاره ای از مشکلات و رفتار های نامناسب باعث آزرده خاطر شدن این عزیزان می شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان عدم آگاهی خانواده ها را نیز از دیگر مشکلات این دانش آموزان خواند و تصریح کرد: در برخی مواقع خانواده های این دانش آموزان به دلیل عدم آگاهی ،مانع از بروز و ظهور فرزندان خود در جامعه می کنند و به ناچار این بچه ها در خانه گوشه نشین می شود و این باعث ترس و دلهره از حضور در جامعه در سنین بالا برای آنها نیز می شود و نمی توانند در اجتماع وارد شوند.

حسن زاده کمبود تجهیزات آموزشی را از عمده مشکلات مدارس استثنایی استان عنوان کرد و از خیرین خواست با مشارکت و حمایت ها و کمک های خود دررفع این کمبودها تلاش کنند.

او، افزود: طبق آمار سازمان جهاني بهداشت، در حال حاضر 500 ميليون نفر معلول در جهان وجود دارد که متاسفانه این رقم رو به فزونی است.

وی با اشاره به توانمندی ها و توفیقات بسیاری از معلولان در میادین مختلف ورزشی و فرهنگی، اظهار کرد: ما شعار “عقل سالم در بدن سالم است” را یک شعار غلط تلقی می کنیم و معتقدیم که افراد معلول از استعداد و توانایی بالایی برخوردار هستند.

احمد دهقانی مدیر آموزش و پرورش پارس آباد نیز گفت: همه ما در مقابل یکدیگر مسئول هستیم اگر از نعمت سلامتی برخورداریم باید به شکرانه آن همیار و همراه کسانی باشیم که از این نعمت محروم هستند حتی اگر این همراهی به اندازه لحظه‌ای حضور و قرار گرفتن در کنار معلولان باشد.

وی تاکید کرد: مناسب‌سازی اماکن همگانی و فضاهای شهری و تسهیل مسیر تردد و عبور و مرور نابینایان باید همواره مورد توجه مدیران شهری و شهرداری‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: افراد معلول باید این را بپذیرند که در جامعه می‌توانند فعالیت کنند و معلولیت‌هایی که دارند برای آنها محدودیت ایجاد نمی‌کند.

او با بیان اینکه معلولان جزئی از جامعه هستند، تاکید کرد: فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی برای حضور بیشتر افراد معلول باید در جامعه فراهم شود تا شاهد فعالیت‌های گسترده‌تر این افراد در زمینه‌های مختلف باشیم.

دهقانی کمبود فضای آموزشی از مشکلات مهم مدارس استثنایی این شهرستان ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد با تکمیل پروژه های آموزشی نیمه تمام، این معضل برطرف شود.

به گزارش مغانه، اجرای سرود، نمایش، موسیقی و دکلمه از دیگر برنامه های این مراسم بود.

IMG_0002 IMG_0005 IMG_0007 IMG_0008 IMG_0010 IMG_0011 IMG_0015 IMG_0016 IMG_0030 IMG_0032 IMG_0036 IMG_0039 IMG_0043 IMG_0048 IMG_0053 IMG_0064