- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

مدیر امور آب منابع مغان: اصلاح شیوه های آبیاری، نیاز جدی بخش کشاورزی است

به گزارش مغانه، فرهاد شهیازی با بیان اینکه کشاورزان باید همچنان مشکل کمبود آب را جدی بگیرند، افزود: امسال تجربه خوبی را در مدیریت خشکسالی در پارس آباد و بیله سوار مغان شاهد بودیم که ضرورت دارد مدیریت صحیح در این حوزه و افزایش راندمان آبیاری محصولات کشاورزی مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با نزول رحمت الهی در سه ماه گذشته حداقل در کشت پاییزه از شدت کمبود منابع آب کاسته شد اما این امر بدان معنا نیست که بحران به صورت کامل رفع شده و می‌توان به روش سال‌های گذشته در حوزه آبیاری عمل کرد.

وی در زمینه درس‌هایی که کشاورزان از این خشکسالی آموخته‌اند، گفت: رجوع به سازمان آب برای دریافت راهنمایی‌ها و مشاوره‌ها برای اجرای صحیح سیستم آبیاری قطره‌ای و نواری در مزارع و جلوگیری از خروج پایاب از مزارع و انجام آبیاری شبانه باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر امور منابع آب مغان عملیاتی کردن شیوه‌های کم آبیاری، تمکین کردن به نوبت‌بندی و توجه به هشدارهای امور آب در بین زارعان در زمینه تناسب‌سازی کشت با آب قابل دسترس را در هر سال از جمله این آموزه‌های مفید اعلام کرد.

شهبازی با بیان اینکه کم‌آبی موجب کاهش راندمان محصولات کشاورزی می شود، افزود: علیرغم بارش‌های اخیری که انجام شده ولی همچنان باید مدیریت منابع آب و افزایش راندمان در این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشکلات و نارسایی‌های احتمالی یکی پس از دیگری برطرف شود.

این مسئول در مورد برنامه‌های آتی این مدیریت نیز گفت: امور آب مغان با رویکرد ایجاد پدافند غیر‌عامل و تجهیز شبکه به آمادگی رویارویی با خشکسالی در سال‌های بعد بنا دارد با بررسی و یافت منابع آب جایگزین همچون آب‌های زیر‌زمینی نسبت به تسریع در لایروبی دریاچه شهرک مغان و احداث سد در بیله‌سوار اقدام کند.

مدیر امور منابع آب مغان بیان کرد: پوشش بتنی کانال اصلی، برداشت مابقی آب‌های خروجی، تفکیک انتقال آب شرب از کشاورزی، پیگیری مدیریت به‌هم پیوسته سد‌های ارس، خداآفرین و شبکه مغان و ساخت دریچه‌های مقاوم، تهیه و تدوین دستور‌العمل بهره‌برداری شبکه در دوره خشکسالی و تجهیز نقاط کلیدی به دوربین‌های مداربسته و راه‌اندازی شبکه بی‌سیم اقدام جدی را انجام می‌دهیم.

شهبازی گفت: هنوز کارشناسان پیش‌بینی‌های دقیقی را از فصل زمستان و بهار ندارند و در عصری که جنگ واقعی بر سر آب است باید تمهیدات پیش از موعد برای حل بحران انجام شود که مدیریت انجام شده در کشت بهاره اخیر نمونه‌ای از مدیریت فنی برای عبور از خشکسالی بوده است.